Uncategorized

رواية رياس الفصل الرابع والعشرون 24 للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الرابع والعشرون 24 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الرابع والعشرون 24 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الرابع والعشرون 24 للكاتبة شيماء عسكر

قبل ساعه من لما جه جاسر علي المكان اللي فيه هيثم  
في المستشفى 
بعد ما اتأكد فادي من  ان مفيش حد قدام باب غرفة رياس  
دخل فادي وهو ماسك المسدس  و كان بشوف لو حد موجود في الغرفه او لا   كان بلف يمين  و شمال و لما اتاكد ان مفيش حد  وقف فوق راس رياس و ضهر لباب   وهو مجهز المسدس بكاتم الصوت  
فادي… حلوه مفيش مانع اتمتع شويه قبل لما اموت  و قبل لما يلف علشان يقرب علي رياس  
كان واقع علي الارض بسبب خبطه من راجل جاسر  .. 
بقع فادي والدنيا بتلف بيه… 
دخل واحد كمان 
و بعد التاكد ان رياس بخير  طلعوا فادي من المستشفى كلها 
فلاش باك 
جاسر بعد ما طلع من اوضه رياس  وقف مع  رجاليه… 
جاسر…مش عايز اي غلط  انا واثق انه هيبعت حد لهنا  لان ده عامل زي ثعلب  بحسب كل خطوة و بشوف المكان اللي هيخرج منه قبل ما ينقض علي الفريسة في لازم احنا نكون اشطر منه و اذكي منه و علي شان كدا  عايزكم  تخرجو من باب المستشفى و بعد خمس دقايق 
تدخلوا من الباب الخلفي علي انكم من عمال نظافه و طبعاً كل حاجه جاهز  وقت ما اخرج من هنا تمام  
عايش… تمام يا جاسر بيه 
بطلع جاسر بكل ثقه من  المستشفى بروح لمكان هيثم  
بـــــــاك 
عوده للحاضر 
بقف جاسر مصدوم من اللي هيثم قاله ازاي يعني اهله عايشين 
جاسر ببرود…ده بقا خطه جديده ليك 
هيثم…انت تعرف عني كدا برضو انا بلعب علي المكشوف ي جاسر لما اقولك اهلك عندي يبقا هما عندي من غير نقاش 
جاسر…ايه يثبت كلامك ده  
هيثم بثقه… تليفوني 
جاسر… لا ي شيخ 
هيثم… ايوه افتح التليفون و اضغط علي رقم ********* و شوف اهلك بنفسك 
جاسر… انت اكيد مجنون ي هيثم اكيد 
اهلي مدفنين تحت التراب قدام عيوني دول 
هيثم… فحم مش كدا  احب اقولك ان دي كلها لعبه من بابا  وانا مكنتيش اعرف بيهم اصلا غير لما تعب جامد هو قالي علي السر ده 
جاسر  بغضب…يعني ايه كلامك ده امي عايشه و ابويا كمان 
هيثم…ده لو انا خرجت من هنا غير كدا انسي اهلك لانك مش هتعرف توصلهم  
جاسر…  اشوفهم الاول ي هيثم بعد كدا القرار في ايدي لو هتخرج من هنا او لا  
هيثم…اوك يلا تعالي خد الفون من جيب الجاكت و اتصل 
بروح جاسر ليه  والخوف في قلبه بس بحاول يظهر ان مفيش حاجه زي كدا و انه بكذب عليه  
بفتح جاسر التليفون بعد ما عرف كلمة مرور الهاتف وفعلا اتصل جاسر علي الرقم اللي هيثم قاال عليه و الصدمه والذهول كانت واضحه علي وش جاسر  
علي الاتجاه الاخر كان ابو جاسر و امه في حاله يشفق عليهم  كل من شافهم تلك الملابس الوسخه و الشعر الكثيف عن ابو جاسر  
كانت ام جاسر نايمه علي فراش قديم الشكل و قدام منها بعض العيش  المتعفن اللي بظهر انه من ايام كتيره 
جاسر بغضب… يا ابن الكلب  و نزل ضرب في هيثم اكتر كل ما يفتكر شكل اهله يضرب اكتر 
هيثم ما بقاش فيه نفس واحد  
سايب جاسر هيثم و هو بنهج بقوه و صدره بترفع و بنزل جامد من كتر العضب 
في الوقت ده بدخل عايش و هو ماسك فادي زي الفار لما بخرج من الجحر بتاعه  
جاسر وهو بلم نفسه علشان يمشي و برفع شعره اللي نزل علي وشه…عايزه هو كمان ياخد احلي واجب  … 
بخرج جاسر وهو في الحظه دي مش عارف يتصرف ازاي يسيب هيثم ولا يدور علي اهله بنفسه  ،،  بس ازاي وهو شاف اهله قدام عيونه محروقين بسبب الحريق اللي حصل في الشقه وفي اللحظه دي خسر كل حاجه 
وجاي الكلب ده يقوله اهلك عايشين بكل بساطه  ،،، برفع جاسر راسه للسماء،، 
جاسر… يارب عايز طرف الخيط يارب انا عبدك الضعيف ساعدني يا الله 
بعدي يوم علي جاسر وهو باله مشغول يبدأ منين و رياس اللي مش عارف يعمل ايه  عايزها تقوم ب اي طريقه علشان خاطر البيبي 
بدخل جاسر الاوضه بعد ما جاب القهوه الخاصه بيه  بقعد علي الكرسي اللي جنب منها  و عيونه مشتاقه ليها و مشتاق للكلام معاها و كل حاجه  بخلص جاسر القهوه  وبطلع التليفون يتصل علي لميس  
يطمن عليهم 
جاسر… ازيك يا حبيبتي عامله اي 
لميس……….
جاسر…وانتي كمان وحشتيني 
لميس…….. 
جاسر…لسه الوضع زي ماهو ي لميس احم   
بس رياس حامل  والوضع كدا بقا خطر عليها 
لميس………
جاسر… هي شكلها كدا هشوف اخر الاسبوع باذن الله هروح بيها في طياره خاصه  
لميس……..
جاسر… يارب يا حبيبتي تفوق لاني انا تعيت اوي  المهم قولي  سليم عامل اي و الشغل 
لميس……… 
جاسر… انا عارف معتصم كويس هي شكل نحله رجعت ليه تاني  بعد كدا برجع تاني زي الاول 
لميس………..
جاسر…ايوه طبعا عارف وضع معتصم  لكن موضوع المي ده  اخده بغشم اوي  
لميس……. 
جاسر…  بلاش نتكلم في الموضوع دي علي التليفون يا حبيبتي بس ارجع  ان شاء الله 
خدي بالك من نفسك ومن سليم و عمتو 
لميس………. 
جاسر….سلام ي حبيبتي 
قفل جاسر مع لميس  و قام وقف قدام الشباك  بفتكر منظر رياس وقعت الحادثه بطلع تنهيده قويه  بمسك التليفون و المره دي بشوف صوره رياس اللي علي الفون بتاعه 
صور رياس 
وحشتيني  
بحط جاسر الفون في جيب الجاكت بتاعه وبروح  يقعد جنبها و ايده علي بطنها  
وبيده تانيه بلعب في صوابع رياس بحنان 
ويبوس ايديها  
سمع جاسر صوت أنين بطلع من رياس 
برفع جاسر راسه لفوق  
جاسر بصوت لهفه…رياس 
بتفتح رياس عيونه بتعب… انا فين
جاسر بسعاده..حبيبتي انتي صحيتي صح انا انا مش مصدق 
رياس… جسمي مش حاسه بيه انا فين 
جاسر..انتي معايا يا حبيبتي  
رياس بعد ما فتحت عيونه و استوعبت الوضع…ج جاسر 
جاسر…عيونه  بضغط جاسر علي الجرس اللي جنبه 
بتدخل الممرضه..  مرحبا سيد جاسر بماذا اساعدك   بفتح الممرضه عيونه بفرح هي كمان  وقالت…سوف احكي مع طبيب 
مبارك سيد جاسر
جاسر…شكراً ليكي 
بتخرج الممرضه بتروح للدكتور و بعد شويه باجي و بكشف علي رياس  و بطمن جاسر عليها 
جاسر… متا سوف نغادر من هنا 
الدكتور…ليس قبل اسبوع سيد جاسر لانتاكد من وضع القلب و ايضا و وظائف الجسم ايضا بعد الغيبوبه
جاسر… حسنا شكراً لك 
بطلع الدكتور و الممرضه بفضل جاسر مع رياس وهو حاضن ايديها بحب… حمد لله علي سلامتك يا حبيبتي 
رياس بتعب…الله يسلمك 
جاسر…يلا عايزك مسافة يومين نخرج من هنا علشان انتي وحشتيني اوي 
رياس…انا برضو ولا الدلوعه 
جاسر بضحك….ههههههههههههههههههه دلوعه ايه بس دلوقتي في واحده لسه فايقه من الغيبوبه تحسي تغار علي جوزه 
رياس بغضب ضعيف…ايوه انا هو ايه حصل 
جاسر…حادثه بالغلط يا حبيبتي والحمدلله 
رياس…بس انا حاسه بوجع في صدري 
جاسر…كلها كام يوم و كل الوجع ده هيروح 
رياس…انا في الغيبوبه دي من امته 
جاسر…مش كتير اسبوعين بس 
رياس…ومش كتير   ،، سليم عامل اي 
جاسر…كويس الحمدلله هما دلوقتي في مصر 
رياس…واحنا لسه في امريكا  
جاسر…ايوه بس تعرفي مش حابب اروح من هنا غير لما نعمل بقا شهر العسل 
رياس بضحكه…فايق و رايق اوي انت 
جاسر… احم حبيبتي في  حاجه حلوه  حابب انك تعرفي بيها 
رياس…ايه هتتجوز الدلوعه 
جاسر…برضو بقولك شهر عسل تقولي تتجوز ارحمني يارب من عقل الستات دول 
رياس…طب قول 
جاسر وهو بحط ايديها علي بطن رياس… فيه قطعه منك و مني هنا 
رياس وفي دموع ظهرت في عيونه… تقصد ايه 
جاسر…اقصد ان البنوته اللي كان نفسك فيها موجوده هنا 
رياس بفرحه….انت بتتكلم بجد 
جاسر…ايوه بجد ي حبيبتي بس لازم  ناخد بالنا من اكلنا و كل حاجه
رياس…حاضر اتصلي علي لميس 
جاسر…  حاضر ياستي من حق الكبير يدلع 
رياس..اخرس 
جاسر…حاضر  
بتصل جاسر علي لميس و بتاخد رياس منه الفون 
بترد لميس عليها 
رياس…الو ازيك يا ام لسان عايز قص 
لميس بفرحه…رياس اكيد انا بحلم صح اكيد ده حلم 
رياس…فين ماما اميمه لما تقومي من الحلم ده 
لميس… موجوده اهي بس اكيد برضو بحلم انا كانت لسه بكلم جاسر من ساعه مستحيل ازاي
رياس… طيب ماما فين 
لميس… اهي   عمتو عمتو فيه مكالمه  ليكي  
اميمه…مين 
لميس…خدي وانتي تعرفي 
اميمه الفرحه علي وشك يبقا اللي في بالي حصل  ،، بتمسك اميمه التليفون من لميس… الو يالي وقفتي عروق جسمي جنب بعضها 
رياس…طب افرضي مكنش مش انا 
اميمه…قلبي بحس 
رياس…عامله ايه 
اميمه…الحمد لله و مبروك يا حبيبتي 
رياس…ايه ام لسان عايز قص دي قالتلك 
اميمه…مسافة ما جاسر قفل معاها و حياتك يلا بقا عايزين نشوفك 
رياس…باذن الله المي عامله ايه 
اميمه…كويسه كانت هنا امبارح 
رياس.. و معتصم عامل اي معاها 
في اللحظه دي جاسر ادخل  …ده وقت كلام علي التليفون يعني انتي لسه فايقه من الغيبوبه لما انروح ابقي شوفيها يا ستي 
رياس…ماشي  عمتو سلامي يوصل لسليم 
اميمه…حاضر يا حبيبتي خدي بالك من نفسك انتي و حمدلله علي سلامتك في امان الله 
رياس… الله يسلمك يا حبيبتي 
بقفل جاسر التليفون  … ايه بقا مش واحشتك 
رياس…لا 
جاسر..يابت طب يلا اساعدك تاخدي دش سخن كدا يريح اعصابك لما الاكل يوصلك 
رياس… طيب نادي الممرضه 
جاسر…جوزك ولا الممرضه 
رياس… جاسر انت عارف الوضع دلوقتي ازاي خليها هي تساعدني 
جاسر… انا اللي هعملك كل حاجه بقا فيه واحده حلوه زايك كدا تتكسف من جوزها حبيبها 
رياس…ايوه انا 
جاسر…..هههههه بس مش انا بقا يا حبيبتي 
بشيل جاسر رياس بشويش بدخل بيها الحمام بعد ما فتح المايه السخنه عليها شويه تريح جسمها 
وبعد شويه طلع جاسر بيها  
بنوم جاسر رياس علي السرير بعدل وضعها انها تكون قاعده و مرتاحه في القاعده 
رياس…شكراً 
جاسر…شكرا حاف كدا متنفعش 
رياس بخجل لانها فهمت قصده…امال شكراً ازاي بالمكسرات يعني و كدا 
جاسر قرب منها…لا بشويه شهد لعند لما تفرج 
بقبل جاسر رياس بحب  و شغف بس قطع البوسه دخول الممرضه  وهي معاها الاكل 
الممرضه… اوه اعتذر 
رياس وشها جاب ألوان.
اما جاسر ابتسم ابتسامه صفره ليها.. اهلا 
باخد جاسر منها الاكل وهي بتمشي 
جاسر… يلا بقا  علشان ناكل البيبي الحلو ده علشان يكبر و ياجي يطلع عين اهلي 
رياس….البيبي مش ام البيبي يعني 
جاسر…انتي و بعدين هو يا حبيبتي 
رياس..بس انا عايزه اخرج من هنا 
جاسر…الصبر يلا كلي علشان عايز اخد رايك في حاجه كدا لاني مش عارف اتصرف ازاي 
رياس..خير يا حبيبي 
بتاكل رياس من ايد جاسر في جو كله حب  
نروح عند معتصم شويه 
بدخل معتصم من باب الفيلا وهو شيل الجاكت بتاعه علي كتفه و بصفر 
اما المي كانت قاعده بتتفرج علي التلفزيون 
لبسه فستان اسود مثير  ..  وعامله نفسها انها مش شايفه اصلا 
برمي معتصم الجاكت علي الارض بملل…لسه صاحيه ليه 
المي…بتفرج علي الفيلم  
معتصم بروح بقعد علي الكنبه اللي جنب منها… فيلم اي 
المي…توت توت 
معتصم… بتاع مين ده 
المي…نبيله عبيد دوره انها غلبانه و علي باب الله  جه واحد ضحك عليها و عمل اللي عمل  
معتصم….اممم طيب اتفرجي انا رايح انام ستات فاضيه 
المي.. وانت المشغول اوي 
معتصم..طبعا 
المي…طيب هروح بكرا عند ماما 
معتصم…لا 
المي بتقوم من علي الكنبه تمشي وراه..لا ليه 
معتصم…لا و خلاص 
المي…ماشي انا عارفه انهم زفت بس دول برضو اهلي 
معتصم…انسي عايزه تروحي عند طنط اميمه ماشي لكن عند اهلك لا 
المي… بقا كدا 
بقف معتصم في نص السلم وهي لسه وراه…ايوه كدا 
المي…ماشي  بتنزل المي السلم بغضب بس هو ماسكه من ايديها.. المي مش عايزك تزعلي مني بس انا مش حابب تعرفي ناس دول تاني هما مع اول قرش جه في ايدهم حصل ايه مفيش حد فيهم سأل عليكي بلاش ها 
المي..ماشي 
عن اذنك اكمل الفيلم 
معتصم…  وانا هاجي اكمل معاكي 
بنزل معتصم بقعد علي الكنبه و بقعد المي بين رجله زي كدا 
وبمسك المي بتملك 
المي…احم انا هروح احضرلك اكل اكيد جعان
معتصم….فعلاً انا جعان بس،،،جعان ليكي انتي 
وحشتيني 
المي…معتصم بعد اذنك 
معتصم  بصوت كله رغبه فيها… المره دي بس اوعدك  مش هعمل زي ما بعمل معاكي كل مره 
المي.. معتصم ال
معتصم قطع كلام المي بقبله نسيت فيها مين هي اصلا ..
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!