روايات

رواية مجنونه الليث الفصل الثامن 8 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الفصل الثامن 8 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الجزء الثامن

رواية مجنونه الليث البارت الثامن

رواية مجنونه الليث الحلقة الثامنة

الخط قفل وليث حط ايده علي راسه…. ا ازاااي دا بس ازاااي.
عاصي وهو بيلعب بالخنجر وقاعد علي شباك المكتب….. وادي اول وعد وفيت بيه عرفت مين الي بيضحك في الاخر.
ليث بص ليه بصدمه….. انت مين وعااايز مني اي!؟
عاصي….. تؤ تؤ تؤ شكلك مش بتسمع كويس… انااااا كااابوس اسود ومش هتفوق منه الي وروحك طلعه فووووق.
ليث….. لييي وعلشاان اي.
عاصي…. هتعرف كل حاجه بس الصبررر حلووو وهكسرك.
ليث…. صدقني مهما عملت مش هتقدر تكسرني.
عاصي قبل ما ينط من الشباك…. خليك فاكر كلامك علشان النهايات بتحكم ياا هه يااا ليث باشااا بس انا عند وعدي ليك نفذت واحد لسه اتنين ومعني كلامي اني هقبلك مرتين كماان سلاااام.
ليث بتشتت…… مستحيل أزاي بيحصل كداا ومييين دااا؟!
___ عند بيت نجمه كان والدها تحت البيت بيشوي سمك ____
والد نجمه…… ااااه يا بنتي انتي فين وحشاني.

 

 

راجل جمبه….. معلش يا قاضي ربنا يصبرك وان شاء الله ترجعلك علي خير.
والد نجمه…. مش عارف يا حج مش عاارف اعمل اي اروح المركز يقولولي جاري البحث عنها دااا بنتي يا عالم مش عارف هيحسو بيااا امتي.
الراجل الي جمبه….. والله يا قاضي نجمه تسلك في الحديد متخفش عليها وان شاء الله ربنا يردهالك سلمه يا خويه.
جت عربيه قدام المحل وشاورت للقاضي.
الراجل باستغراب….. دول بيشورولك يا قاضي روح شفهم عيزين اي.
قاضي….. خلي بالك من المحل طيب عبال مرجع.
مشي وراح ليهم بس لما اتفتح الباب اتصدم بناس كلهم مقنعين.
القاضي بيجري….. يلهواااااي.
عاصي بتنهيده……. مجنون زي بنته انزلو هاتوه.
نزل اتنين رجاله ومسكوه ودخلوه العربيه.
قاضي بخوف…. والله ما حلتي حاجه غير بنتي وهي كمان مخطوووفه ابوس ايدكيم يبوني المحل لوحده
محدش رد عليه…
قاضي….. طيب انا راجل كبير ومكحكح هتعملو بيااا اي بس.
محدش رد عليه برضوا…
قاضي….. هو انتم مش بتردو لي عليااا علفكره يعني دي مش اصول خطف.
عاصي بتنهيده….. حمايه طلع فعلاً زي بنته.
خضر بضحك….. الله يكون في عونك يا كبرناا.
قاضي…. طيب رجعوني اقفل المحل طيب.
عاصي…… انا هشتريه منك.
قاضي بص عاصي بشك….. بجد ولا بتضحك عليا شامم ريحه نصبايه في الموضوع.
عاصي بزهق…. عايزه بكام.؟!
قاضي….. والله والله ما هاخد فيه اقل من 20 ألف.
خضر بسخريه… دا انت الي نصاب دا ميساويش 5 تلاف بس.
قاضي…. لا بقولك اي دا محل يتوارثه الاجيااال دا تراث.
عاصي….. هديك 100 ألف خلاص بقي نسكت.
قاضي….. العقد فين يا حبيبي.
عاصي…… خضر هي علبه المهدئ خلصت.
خضر… فيها اخر حبايه يا كبرنا.
عاصي…. هاتهااا بسرعه.

 

 

___ في بيت نسمه ___
نسمه بغيظ وهي نايمه علي السرير….. انا قولتلك يااا احمد عايزه شبسي بالشطه جبتهولي بالجبنه لي! لااا علفكره انت بقيت مهمل ومش عاجبني.
احمد….. يا بنتي انتي مش تعبانه و الشبسي اصلا غلط علي صحتي.
نسمه… ملكش دعوه بصحتي لان صحتي نفسها بطالب بكيس شبسي بالشطه علشان مش تدهور.
احمد بتنهيده….. اي الاجازه المعفنه دي.
نسمه….. يلا بلاش لكاعه ولا اتصل با بابا هااا اتصل!.
احمد….. ماشي يا نسمه .
احمد نزل وكان ماشي مضايق بس اتصدم لما هدوم وقعت عليه.. بص لقي بنت وكانت بداري شعرها بالطرحه…. معلش يااا استاذ احمد غصب عني والله.
احمد بضيق….. مش تفتحي يا ست ملك.
ملك بتنهيده….. ما قولت غصب عني معلش بقي.
احمد…. وانا اصرف فين معلش دي.
ملك…. الله وانا اعمل اي يعني مكنتش اقصد.
احمد رما الهدوم في الارض….. وادي الهدوم اهييي.
ملك بصدمه….. دا انت يومك مش هيعديييي.
احمد….. بس بس بقي.
ملك بغضب…. والله طيب خد.
ملك رمت عليه ميه الغسيل…. وريني بقي هتعمل اييي هااا وريني.
احمد بغضب….. اي الي انتي هببتيه داااا.
ملك… ما انت لو بتحترم نفسك كنت احترمتك بس نقول اي ناس بتحب المشاكل والنكش وانا في النكش مقولكش و أعلي ما في خيلك اركبه.
نسمه طلعت من البلكونه علي الصوت…. ينهااار ابيض كداااا يا ملك غرقتي الوااد.
احمد…. ايوه يااا نسمه دايها.
نسمه… اديها اي بس يا اخي هتجبلي شبسي ازاي دلوقتي عايزه افهم.
احمد بصدمه…. هو دا كل الي همك.
نسمه بتنهيده…. طيب افهم اي الي حصل.
ملك… بصي يا ستي وقع مني جاكت غصب عني وانا بنشر وجه عليه يروح راميه في الارض بالشكل داا يرضيكي طيب.
نسمه وبتبص لخوها بعتاب….. لا غلطان لما يطلعلي بس.حقك عليااا يا ملك.
ملك…. علشان خطرك بس يا نسمه.
نسمه…. حببتي ودا العشم برضوا.
ملك… يلا بقي الجيران لبعضها.
احمد بصدمه….. دا انا الي طااالعلك.
ملك… طيب وهات الجاكت دااا بقي.
نسمه…. هاات الجاكت علشان لو ملك قالت لماما مش هتسيبك.
ملك بضحك…. طول عمرك فهماني يا نسمه.
نسمه…. عيب عليكي قلب الام.

 

 

ملك…. هههههه ماشي يا ماما.
احمد خد الجاكت الي رماه وطلع فوق كانت ملك مستنياه علي السلم بالعبايه…
احمد بغيظ…. خدييي اهو.
ملك….. متشكرين.
احمد…. مش عايزين شكرك دا خلهولك.
ملك بغيظ طلعت مشطلك من جيب العبايه ورمته بيه…. خد دي علشان قليل الزوق.
احمد كان طالع علي السلم ليها بعصبيه قفلت هي الباب بسرعه.
احمد بغيظ……ماشي يااااا ملك اما لشوف سحنتك دي.
ملك من ورا الباب….. مش هتقدر تعمل حاااجه ولا بنخاااف..
احمد بيكلم نفسه….. الله يسمحك يا عز بصتلي في الاجازه اهي قلبت علي فلم هندي.
احمد دخل شقتهم وعلي اوضته وغير هدومه وخرج.
نسمه وبتاكل عنب…. انت بقي تزعق لبنت الجيراان كدااا تعلالي تعلالي وهات الحزام دا.
احمد فك حزام البنطلون بتاعه….. لا يا قلبي اخص عليااا انا الي جاااايلك.
نسبه بتحذير…. انا لي حسه بنبره سخريه انا بحزرك لو قربت مني هشتكيك في محكمه الاسره بقولك اهووو.
احمد وبيقرب منها…. دا انتي حببتي يا نسمه متقوليش كدااا بس قربي .
نسمه وبتجري بعيد عنه….. يااا ماماااا الحقيني ابنك بيعذبني ااااه رجلي.
مامه نسمه طلعت علي الصوت…. انت اتجننت يااا احمد بتضرب اختك.
احمد… والله ما ضربتهااا.
نسمه…. اعترف لانكار لا يفيد وسلاح الجريمه في ايده اهو يا ماما.
مامه احمد بعصبيه…. احمد اعتذر فوراً لأختك.
نسمه…. لا ياااا ماما لاااء الي اتكسر جوايه قلبي مش مج نااااسكافيه تؤ تؤ تؤ مش مسمحاه.
احمد…. ماما احب اقولك حاجه في غايه الخطوره بنتك دي مش بنئدمه زيناا لاااء دي من نسيله ابليس الي نشرهم في الارض.
نسمه…. شغتي يا ماما وكمان بغلط فيا وانتي سكتاله خلااص منااا مليش لزمه هو انتم لقيني علي باب جامع علشان يحصل فيا كل داااا خلااص مش تعتذر انا دخله اوضتي و مش هاااكل ولا هشرب علشاان لما اموت يبقي انتم السبب.
احمد بخبث ….. كويس ماما كان في شكولاته في الفريزر ليه موجوده.
نسمه بتجري ناحيه المطبخ….. دي بتعتي يااا نصااب.
مامه نسمه…. خد يا احمظ عيزاك في كلمتين.
احمد…. اهو بعدكلمتين دي يا ماما لازم اقلق.
مامه نسمه…. بص بقي وركز معايه وفتحلي نفوخك النور دااا.
احمد….. فتحته اتفضلي.
مامه نسمه….. انا من الاخر كدااا جبتلك عروسه وبما انك اخت اجازه يبقي نتكل علي الله بقي ونعمل خطوبه.
احمد… اي دا يا ماامااا انتي خلتيني شفت العروسه وكمان اعجبت بيها وهخطبها طيب مفيش عيل جاي في السكه.
مامه نسمه بضيق… انت بتهظر انا بتكلم بجد هي مناسبه ليك اصلا ومش هلاقي ليك احسن منها.
احمد بتنهيده….. وتبقي مين سعيده الحظ.
نسمه وهي بتقعد جمبهم….. سعيده الحظ هههههه.
احمد…. اسكتي انتي.

 

 

مامه نسمه…. البت ملك بنت عمتك عفاف جارتناا اي رئيك بزمتك امك بش بتعرف تختار ولا اي.
احمد غمض عينه…
نسمه…. هههه يا عيني دا اتصدم.
____ في بيت ليث ____
ليث كان قاعد علي مكتبه بيفكر…
روح بصدمه….. ايه بجد د داااا ازاااي.
مامه ليث….. انا هكلم اللواء بنفسي واكيد هنوصل لحل.
ليث…. لااء يا ماما الموضوع دا يخصني انا لوحدي.
روح بتقرب منه و بتمسك ايده…. انت مش لوحدك يا ليث كلنا معاك وصدقني الحقيقه اكيد هتظهر.
ليث…. الي مجنني ان ازاي الفيديو مش متفبرك ازاااي! انا هتجنن.
روح…. في ناس بتبقي دقيقه اوي في الشغل دا وهنعرض الفيديو دا تاني لحد بفهم كويس في الشغل الفيك دا.
ليث…. لااء الموضوع في حاجه مش مظبوطه.
مامه ليث… طب واي العمل دلوقتيى هتسكت يا ليث !
ليث….. ابداً ولو فيها موتي يا ماما..
الخادم دخل….. ليث باشا الضابط جمال جه بره وطالب حضرتك.
ليث…. خليه يدخل.
جمال استأذن ودخل.
ليث….. هااا عرفت المطلوب.
جمال…. ايوه شركه الخديوي هي الي كانت قايمه بالتحميل والمسئول عنها واحد اسمه الخديوي هو مش سوابق بث مشتبه فيه.
ليث بابتسامه….. حلو اوي عايز عنيك عليه ومش تغفل لحظه عنه فاهم يا جمال.
جمال…. اكيد يا باشا متقلقش انا واثق انك ملكش يد في الموضوع ومش عارف ازاي اللواء اصلا شك فيك اصلا.
ليث…. الشغل دا يخليك تشك في نفسك يا جمال ركز بس طةل فتره غيابي دي لان اي طرف خيط هو هيكون مفتاح لينا فاهم.
جمال…. اكيد يا ليث باشا وانا هنفذ كل الي تأمر بيه.
ليث وقف وحط ايده علي كتف جمال….. انت الوحيد دلوقتي الي اقدر اعتمد عليه.
جمال….. شكراً يا ليث باشا علي ثقتك دي ويارب ادني كدا في نظرك.
ليث…. اكيد يا جمال.
_ وصلت العربيه لطريق صحراوي والي كانت تبع عاصي…..
عاصي نزل ووالد نجمه….. اه بقي وبعدين.
خضر….. ممكن يا عم الحج تفصل بقي.
قاضي…. مش كفايه ساكت طول الطريق.
عاصي… لا فيك الخير.
جت طياره هليكوبتر وطلع فيها عاصي وخضر والقاضي.
قاضي…. يا حلاوه يولااه ولا عشت يا قاضر وركبت الطياره خليه يلف بينا شويه.
عاصي…. هو انا مركب معايه ابن اختي ما تهدي كدا يا حج الله.
قاضي بزهق…. طيب خلااص يكت اهووو.
خضر بصوت واطي…. يكون احسن والله.

 

 

اتحركت الطياره وبعد 3 ساعات وصلت بيهم لمكان غريب شبه خالي من الناس الموجود بس حرس عاصي.
نزلت الطياره وعاصي نزل وبعدل هدومه وخضر بينزل قاضي…
قاضي بتعب… اااه يا مفصلك يا قاضي معلش يا ابني العضمه كبرت برضو.
خضر…. طيب يلا بقي.
قاضي…. طيب ما تسبني هنا شويه.
خضر وطلع مطوه من جيبه…. هتنزل ولاااا.
قاضي بسرعه…. نازل اهووو.
دخلو مكان من بره شكله لا يطاق ومن جوه جنه.
نجمه وكانت بتاكل موز وبتكلم يزن الي كان مستمتع …. ايوه مش تستغرب وركت مدخله الكيكه الفرن ولما طلعتها قلبت من كيكه اسفنجيه لكيكه صخريه ههههه وجبت الساتور علسان اقطعها بس الساتور نفسه ايده اتكسرت يأست بقيي ورمتها من البلكونه نزلت علي واحد ولولا ستر ربنا انه طلع سليم.
يزن…. انتي فشاه في الطبيخ اوي كدا.
نجمه…. جدا والله.
والد نجمه بفرحه من بعيد….. ناااااااجمه.
نجمه بفرحه…. باااابااااااااه.
قاضي قرب عليها وحضنها…. وحشاني اوي.

 

 

نجمه…. وانت كماان والله.
قاضي بص حوليه وضرب بنته علي كتفها…. بقي انتي قعده في المكان ده وسيبه ابوكي في الحاره المعفنه.
عاصي…. ما انت مش هترجع هناك تاني.
نجمه… لي بقيييي كدا.
عاصي… علشان مراتي متقعدش في مكان زي ده.
نجمه… م مي اي يا خويه.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!