Uncategorized

رواية حبك حياة الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم سهيلة سعيد

 رواية حبك حياة الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم سهيلة سعيد

رواية حبك حياة الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم سهيلة سعيد

رواية حبك حياة الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم سهيلة سعيد

مراد وهو بيدخل : استني بس هنتكلم ع الباب كدة مش تقوليلي ادخل ي شوشو 
( يقفل الباب ب رجله ب عنف يخضها )
مراد : سمعيني بقا كنتي هتقولي ايه ????????‍♂️
( تبلع اوشة ريقها ب صعوبة )
اوشة : انا ……… 
( وفجأة ، تلاقي قلم نزل ع وشها )
اوشة ب صريخ : اااااه ????
( تقع ع الارض من قوته لدرجة تسمع تشويش ف ودنها ، يقرب مراد عليها يوطي يجيبها من شعرها يوقفها )
مراد وهو ماسكها من شعرها : انا يضحك عليا .. بتستغفلوني ي روح امك !!!
اوشة ب عياط : والله العظيم انا ماليش دعوة والله ????
مراد ب زعيق : اومال مين الي ليه .. ميييييييين ????
( يشد ع شعرها اكتر ، تمسك دراعه )
اوشة : ااااه والله ريان باشا مش انا ????
مراد ب استغراب : ريان مين .. ريان اخو لايرا ؟؟
اوشة : ايوة هو الي قالي اعمل كدة لان اختوا كانت هربانة 
مراد : هربانة !!!!!
اوشة : ايوة وكانوا خايفين ع سمعتها وع منظرهم قدامكوا ف لقاني شبها ف جابني مكانها لحد م ترجع البيت تاني ????
مراد : رجعت يوم الخطوبة صح ؟؟
اوشة : صح صح .. سيبني والنبي انا ماليش زنب 
مراد : ملكيش زنب !!!!
( يزقها ع الكنبة ويقرب عليها )
مراد : الزنب كله زنبك اصلاً .. انتي وافقتي .. واستغفلتيني .. هونت عليكي تكملي وانا بقولك بحبك .. ازاي قدرتي تنطقيها انتي كمان وانتي عارفة ان كل دة كدب وهيخلص ????
( يذيد عياط اوشة )
اوشة : بس انا ………. 
مراد : انا هوريكي او*خ ايام حياتك انتي وهما ????????
( يدخل البوليس ، تتخض اوشة )
الظابط : انتي اشجان احمد ابراهيم ؟؟
اوشة ب خوف : أ أيوة ????
الظابط : هاتوها 
( تتخض اوشة )
اوشة وهما بيشدوها : مراد .. مراد والنبي انا اسفة ي مراد ????
( ميردش مراد ، ياخدها البوليس ويمشي ويمشي مراد ، يعدي الوقت ، مراد قاعد مع اهله ، يدخل عمه وائل )
وائل : مجتش القسم ليه انا فكرتك هتحصلني !!
مراد : مش عاوز ????
الجد : اقعد وقولي عملت ايه ؟؟
وائل وهو بيقعد : خدت ٤ ايام ع زمة التحقيق 
( تتخض فرح ونيرة ويبصوا لبعض )
الجد : وريان ؟
وائل : سايبهم بيحققوا معاه بس هي اعترفت عليه وقالت كل حاجة .. بس قالت انها رفضت ف الاول بس ريان مسكتش خدها القسم ونزلها الحجز المساجين ضربوها وبهدلوها وهددها انه لو موافقتش هيخليهم المرة الجاية رجالة وهيجيب اختها والجو دة ف خافت ووافقت ????????‍♂️
فرح : يعني حرام ي جماعة البنت مظلومة ????
الجد : شششش 
( تسكت )
الجد : وبعدين ؟
وائل : بس لكن كدة كدة لبست قضية تزوير وانتحال شخصية مش شخصيتها ف اكيد هتتسجن كام شهر ع الاقل ٦ 
( يتخض مراد من جواه )
الجد : وريان ؟؟
وائل : اتوقف عن العمل .. اكيد هيتفصل من شغله ودة هيبقا انيل من انه يتسجن ????????‍♂️
مالك : طب واخته ؟
وائل : لا اخته ملهاش علاقة هي مكانتش تعرف ان كل دة بيدور اصلاً غير لما رجعت يوم خطوبتهم 
الجد : تمام خلصنا .. موضوع واتقفل وانت ي مراد متزعلش بكرة هجوزك ست ستها 
مراد : انت كنت عاوز تأدبني ب جوازك ليا .. صدقني انا اتأدبت .. ف كفاية كدة انا مش حمل كسر تاني ????
( يقوم مراد يمشي ، يروحوا وراه ولاد عمه )
فرح : مراد 
نيرة : مراد بالله عليك متخلهمش يسجنوها ????
فرح : هي ملهاش زنب 
( يطلع مراد يقرب ع عربيته ، يطلعوا وراه )
فرح : ي مراد حرام بنت تتمرمط كدة ????
مراد ب انفعال وهو بيلفلهم : وانااااا .. انا ايه طيب عملتلهم ايه عشان يعملوا فيا كدة .. عملتلهم ايه ي فرح .. يأذوني ليه ????
( متردش مش عارفة تقول ايه ، تدمع عيونه )
مراد : انا فكرت دنيتي احلوت خلاص .. كانت مختلفة .. مختلفة عن كل حاجة ف حياتي .. متشبهنيش .. بس كملت حاجات كتير اوي ناقصة فيا .. انا حبيتها بجد .. اقسم بالله حبيتها بجد واول مرة احب حد بالطريقة دي .. اتنازلت عن حاجات كتير كنت راسمها ف خيالي ف البنت الي هتجوزها عشان حبيتها زي مهي كدة .. لا كنت عاوز اقل ولا اكتر .. انا كنت عاوزها هي .. مصعبتش عليها انها ف مرة تيجي وتقولي الحقيقة ؟؟
اسلام : كانت خايفة ي بني ????
مراد : ومخافتش م اليوم الي انا هعرف فيه ليه ؟!
نيرة : غلطت ي مراد سامحها مفيهاش حاجة ????
مراد : لا فيها ي فرح .. فيها كتير اوي ????
فرح : وحيات اغلى حاجة عندك ل انت مسامحها .. حرام تبات ف الحجز ي مراد وسط المجرمين ????
( يسكت مراد ويسند ع العربية )
نيرة : والله هي تستاهل كل حاجة وحشة بس بلاش السجن كفاية عليها الي حصل واتبهدلت اهو وحقك جالك 
مراد ب ابتسامة سخرية : جالي اه ????
عز : الموضوع مش سهل زي م انتوا مفكرين كدة ????????‍♂️
فرح : ايوة بس احنا بنقول هي بنت بردوا ومش هتستحمل وكانت ف يوم م الايام دخلت بيتنا واتعاملت معانا كويس وكلنا حبيناها والله ف كفاية كدة ????
عز : والله مش عارف بقا الموضوع ف ايد مراد هو الي يقدر يتنازل عن القضية لو هو عاوز كدة ????????‍♂️
( يبصوله )
نيرة : ايه ي مراد ؟؟
( يعدي الوقت ، جوة الحجز ، قاعدة اوشة ف ركن ضامة رجليها ب ايدها وعمالة تعيط ، تفتكر كل لحظة حلوة بينها وبين مراد ، يذيد عياطها ، تقرب عليها واحدة ست )
……. : ي بنتي كفياكي قطعتي قلوبنا ????
( تفضل تعيط )
……. ٢ ب زعيق : قوللها تخرس البت دي مش عارفة اتخمد ????
……. : اسكتي يختي والنبي ل تقوملك ????
( تحاول تبطل عياط ، ف القسم تحت ، واقفة شيرين قدام العسكري )
شيرين ب عياط : والنبي بس اشوفها ٥ دقايق ????
العسكري : ي ستي مينفعش والله تعالي بكرة انهاردة مينفعش 
شيرين : بالله عليك عاوزة اطمن عليها بس 
العسكري : قلت لأ بطلي زن بقا وروحي بيتك 
( تمشي شيرين مع دخول مراد ، تشوفه تستغرب ، يشوفها يعرف انها اختها لانهم يشبهوا بعض وكمان هو عارف ان شيرين موظفة عنده وكانت اوشة عندها ف الشركة يوم م شافها ) 
مراد : انتي اختها ؟
شيرين ب استغراب : هو حضرتك .. مراد خطيب لايرا ؟!!!
مراد : نسيتي تحطي قبل مراد الاهبل ????????‍♂️
شيرين ب عياط : والله والله والله اوشة بتحبك وربنا بتحبك وكل يوم مبتبطلش كلام عليك واد ايه هي ندمانة انها وافقت ع كلام ريان دة بس خافت وهو ظابط كان يقدر يعمل فيها اي حاجة واحنا ملناش حد محدش هيقف جنبنا ابوس ايدك خرجها وانا اوعدك عمرك م هتشوفنا تاني وهنختفي من حياتك طلعها والنبي دة انا ماليش غيرها ????
( ميرش )
شيرين : ي استاذ مراد احنا مش حمل بهدلة .. احنا لا لينا اب ولا ام ولا قريب يسأل علينا طول عمرنا ف حالنا والله ومأذناش حد وهي مش قصدها تأذيك دي اوشة اغلب م الغلب والله .. ورغم ان الموضوع انتهى بس من غير م احلف اكتر من كدة لان باين انك مش هتصدقني مهما عملت بس هي حبتك بجد .. رغم ان دة مش من حقها وهي مجرد بديل ل شخص تاني ف حياتك بس غصب عنها حبتك ولسة بتحبك .. ف بالله عليك متأذيهاش اكتر من كدة .. الاذية لما تيجي من حد قريب تقهر والله ????
مراد ب ابتسامة وجع : عندك حق .. تقهر ????????
( يسيبها ويدخل القسم ، يطلع عند الظابط ويعمل اجراءات التنازل ، فوق ف الحجز )
……. ٢ : ي بت وربنا هقوم اجيبك من شعرك دة ????
اوشة ب انفعال وعياط : سيبيني ف حالي بقاااا ????
…….. ٢ وهي بتقرب ع اوشة ب غضب : طب تعليلي بقا ي روح امك ????????
اوشة ب صريخ : اااااه ????
( عند مراد ، قاعد مع الظابط )
الظابط : اندهلي اشجان احمد م الحجز 
العسكري : تحت امرك ????????‍♂️
مراد : هو كدة خلاص ولا في اجراءات تانية ؟
الظابط : لا هي كمان هتمضي وخلاص كدة وهيبقا باقي ريان باشا هنعمله استدعاء بكرة 
مراد : طب يعني ينفع امشي دلوقتي ؟؟
الظابط : ثواني بس حضرتك المتهمة كمان تمضي وبعدين تقدر تمشي براحتك
( يتنهد مراد ???? يدخل العسكري ب اوشة )
العسكري : المتهمة ي فندم ????????‍♂️
( ميبصلهاش مراد باصص قدامه )
الظابط : طيب روح انت 
العسكري : تحت امرك ????????‍♂️
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي حبقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!