Uncategorized

رواية أحببتك صدفة الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم حبيبة كوكب

 رواية أحببتك صدفة الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم حبيبة كوكب

رواية أحببتك صدفة الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم حبيبة كوكب

رواية أحببتك صدفة الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم حبيبة كوكب

من يدخل مدينة الحب 

إما يعود طفلا يحب كل الاشياء 

إما يخرج منها مسن لا يدرك الي أي منفي ينتمي…. 

مراد بصدمه : انتي بتقولي ايي انا مش فاهم حاجه حبيبه فين

فريده بتوتر : هي سافرت

مراد بعصبيه : سافرت ازاي وراحت فين

فريده : اهدا ياابني حبيبه كانت تعبانه وسافرت الشرقيه عند عمتها تغير جو

مراد : انا عايز العنوان 

فريده : عايز العنوان ليه

مراد : هيكون ليه يعني ياطنط انا قولتلك انا هرجع مراتي ومستحيل اسيبها

فريده : حاضر ياابني العنوان……..

مراد : شكرا ياطنط عشان خاطري بلاش حبيبه تعرف ان انا جيت هنا 

فريده : طيب ياابني متقلقش

مراد نزل وركب سيارته واتجه  للشرقيه

وفريده طلعت التلفون واتصلت علي ليان 

فريده : الو يا ليان

ليان : ماما وحشتيني كتير

فريده : انتي اكتر ياحبيبتي قوليلي اختك اخبارها ايي

ليان : علي طول ساكته كدا يا ماما ومش بتتكلم مع حد

فريده : طيب بقولك مراد هيجي عندكم بس اوعي تقولي لاختك حاجه هي جمبك دلوقتي

ليان : لا مش جمبي وبعدين يا ماما هو اللي اسمه مراد دا جاي ليه دا انا مصدقت اقنعت حبيبه ان هي تسافر عشان تنسي مراد دا وكل اللي كان بيعمله فيها

فريده : ياحبيبتي مراد بيحبها ولو اي راجل شاف مراته كدا كان عمل اكتر من كدا

ليان : ماما هو انتي جايه مع مراد علي بنتك

فريده : لا انا جايه مع الحق ويمكن هو كان غلطان ان هو ما صدقهاش بس هو دلوقتي ندمان علي كل اللي عمله

ليان : مش عارفه اقولك ايي يا ماما والله

فريده : ما تقوليش حاجه ياحبيبتي انا عايزاكي بس تحاولي تقنعي اختك ان هي ترجع لجوزها

ليان : حاضر يا ماما انا هقفل دلوقتي عشان حبيبه جايه

فريده : ماشي ياحبيبتي سلام

حبيبه دخلت الغرفه و ليان فصلت الخط ووجهت كلامها لحبيبه

ليان : انتي كنتي فين يابنتي 

حبيبه بحزن : كنت بتمشي شويه قوليلي انتي كنتي بتكلمي مين

ليان : كنت بكلم ماما بتطمن علينا

حبيبه : والله وحشتني اوي 

ليان : طيب ليه سافرتي

حبيبه : مش انتي اللي فضلتي تقنعي فيا ان انا اجي هنا وبعدين  انا كنت بحاول اهرب مش عايزه افكر ف مراد تاني

ليان : يابنتي مش انتي مكنش عندك مانع انك ترجعي لمراد 

حبيبه بخوف : انا فعلا قولت ممكن ارجع بس خوفت 

خوفت من كل حاجه حاسه ان لو رجعت مراد هيعمل فيا زي زمان مش عارفه ليه خايفه اوي كدا

ليان : يا حبيبه مراد بيحبك واللي عمله دا كان غصب عنه وانتي عارفه كدا كويس اوي

حبيبه : ليان انا مش عايزه اتكلم ف الموضوع دا تاني انا عايزه انام دلوقتي

ليان : طيب يا حبيبه نامي وانا هخرج اقعد مع عمتو شويه

ليان خرجت من الغرفه واتجهت لغرفها عمتها 

ليان : عمتو انتي صاحيه

منال : اه صاحيه تعالي ياحبيبتي

ليان : طب كويس انك صاحيه عشان حبيبه نامت وانا زهقانه جدا اصلا

منال : مالك زهقانه من ايي

ليان : لا زهق عادي بقولك ايي يا عمتو هو انتي تفتكري ممكن حبيبه توافق ترجع لمراد

منال : والله يابنتي انا مش عارفه بس كل اللي متاكده منه ان مراد بيحبها واللي عمله دا كان غصب عنه وهو عرف غلطه بس اختك هي اللي دماغها ناشفه وهي كمان مش بتحبه بس اختك بتعشق حاجه اسمها مراد 

ليان : اه والله ياعمتو دا مراد بيحبها جدا دا انا كمان عرفت من ماما ان هو جاي علي هنا لما عرف ان حبيبه هنا

منال : طيب كويس ممكن لما يجي يعرف يقنعها ترجع ربنا يهدي سرهم يارب

ليان : يارب يا عمتو يارب

منال : طيب يلا يا لمضه روحي نامي 

ليان : هو البيت دا مفيش اي حاجه تتعمل فيه غير النوم 

منال بضحك : لا في ممكن لو عايزه تعملي حاجه تقومي تساعدي ف تنضيف البيت

ليان وهي تجري : لا لا لا النوم احسن بكتيير

منال تحدثت بصوت مش مسموع : يارب يا حبيبه ترجعي لمراد وتعرفي تحافظي علي حبك عشان لو معملتيش كدا هتفضلي طول عمرك ندمانه 

ليان ذهبت لغرفتها وابدلت ملابسها وذهبت في سباق عميق من النوم

استيقظت حبيبه وظلت تصحي ليان : ليان اصحي بقي كل دا نوم  بطلي رخامه بقي واصحي

ليان : ياحبيبه انا عايزه انام بقي شويه بطلي انتي رخامه

.

حبيبه : نامي نامي والله انا غلطانه اني عبرتك اصلا انا هخرج اتمشي شويه 

حبيبه اتجهت لغرفت عمتها  وكانت منال تنظر من الشباك

حبيبه بابتسامه : صباح الخير ياعمتو

منال : صباح النور ياقلب عمتو تعالي 

حبيبه اتجهت عند منال وظلت تنظر من الشباك معها

حبيبه : الله ياعمتو الجو هنا حلو اوي والجنينه شكلها جميله اوي

منال : انتي اللي جميله ياقلب عمتك قوليلي البت اختك فين

حبيبه : نايمه وفضلت اصحي فيها وبردو مصحيتش انا هخرج اتمشي ف الجنينه شويه ياعمتو عشان زهقانه

منال : طيب ياحبيبتي وانا هجهز الفطار  بس تعالي بسرعه عشان تفطري 

حبيبه : حاضر ياحبيبتي 

حبيبه خرجت من الغرفه واتجهت للجنينه

وفضلت  تسير في المزرعه بين الزرع و الاشجار ثم وقفت تستنشق الهواء  الذي يجعل شعرها يتطاير علي وجهها لاحظت حبيبه مكان هادئ لا يوجد به احد

اقتربت حبيبه من ذلك المكان الهادئ ولكنها فزعت حين وجدت من يسحبها من يدها والصقها بإحدي الشجر …………

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة والعشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية فرعون للكاتبة ريناد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!