Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم أمنية الجزار 

 

 رواية بحر الزين الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم أمنية الجزار

عند البنات 

كل واحده جابت لبس علي ذوقها وروحوا 

في البيت 

بحر اه اخيرا فرهدتوني 

ريم 

مش اختنا تبقي تلفي معانا 

سمر 

انا عندي فضول اشوف الي الشباب جابوه 

ريم 

فعلا انا الفضول قتلني 

سمر.

هي رحمه مجتش معانا هنا ليه والفستان هتخده ازاي 

بحر 

علشان لازم تروح علشان والدتها وكده ولو علي الفستان 

هبقي اوديه انا 

عمر جه 

ازيكوا ي بنات

اهلا ي عمر 

عمر ادي لكل واحده فستانها والحجاب بتاعوا 

وبتاع رحمه اداه لبحر

دول فساتينكوا الشباب بيقولوكوا ممنوع ميكب 

بحر 

طب ده لرحمه والتاني 

عمر 

ده ليكي جبتوا لأختي فيها حاجه

بحر بابتسامه

ابدا انا اصلا مجبتش لبس ليا تسلم ي عمر 

سمر 

الله ده حلو اوي 

ريم 

فعلا وبتاعي بردوا

بحر راحت تدي الفستان لرحمه 

ها عجبك 

رحمه 

اه حلو اوي 

بحر

كويس انا همشي بقي 

رحمه 

اقعدي شويه 

بحر 

معلش لازم امشي سلام ي مرات اخويا 

عمر راح عند وليد الشقه لأن الشباب عندوا 

خدوا لبسكوا اهو منكوا لله مرمطوني بينكوا

جاسر ضحك 

معلش ي ابو نسب 

وليد 

لا بس اللبس حلو 

جاسر 

انا كنت مقلق والله بس ايه ده احنا كده هنعمل ماتشينج مع بعض 

عمر 

هتلبس ايه ي زين

زين 

زي مراتي المستقبلية ي عمور 

اليومين عدوا بين تجهيز المكان الي هينعمل فيه 

كتب الكتاب للتلاته 

وجه يوم كتب الكتاب 

يوم كتب الكتاب المكان متزين واكتره ورد 

الشباب واقفين منتظرين البنات تيجي 

دقايق 

ووالد عمر دخل ماسك ايد ريم وسمر 

ووالد بحر ماسك ايد بحر ورحمه 

عمر 

ايه القمر ده 

رحمه 

اتلم ي عمر 

عمر 

اتلم تمم كلها دقايق وأشوف هتتكلمي ازاي ومشي 

رحمه لوالد بحر 

انا بشكرك ي عمي انك هتبقي وكيلي 

محمد

انتي زي بحر وانا بحاول أثبت اني اتغيرت 

جاسر 

هو المأذون فين 

وليد

مش عارف أتأخر كده ليه 

عمر

زين راح يجيبه وقال خمس دقايق وهيكونوا هنا 

الكل فرحان اغاني شغاله الشباب بترقص 

دقايق ودخل زين ومعاه المأذون

عمر شافهم 

ي شباب المأذون وصل 

المأذون قعد 

زين 

ها مين الاول 

جاسر 

انا 

وليد 

لا انا 

جاسر

انا الاول 

الجد ضحك عليهم 

احنا نخليها بالي اتقدم الاول 

يعني الاول عمر وبعدين جاسر وبعده وليد 

عمر جري علي جده حضنه 

تسلم ي جدي ي عسل انت 

المأذون بدأ بعمر 

وكان محمد عمه وكيلها ووالدتها واقفه فرحانه خلاص 

اطمنت علي بنتها

المأذون خلص عمر راح علي رحمه

رحمتي ي رحمتي 

رحمه ساكته 

دلوقتي ساكته 

حضنها بحبك ي رحمتي

رحمه بعدت عنه والدتها حضنتها والبنات بركولها

محمد والد بحر

عمر انا يعتبر رحمه زي بنتي لو زعلتها انا الي هقفلك سامع 

عمر 

سامع ي عمي دي في قلبي 

جاسر 

خلاص ي جماعه ابدأ ي شيخ 

المأذون بدأ وجاسر أيده في ايد والد عمر 

المأذون خلص 

الكل بارك لجاسر وريم وعمر حضنها 

مبروك ي حبيبتي 

وبص لجاسر الي جالهم

جاسر تخلي بالك منها لو زعلتها انا هزعلك

جاسر 

ازعل مين بس انا أقدر وبعدين امشي بقي 

عمر مشي 

جاسر 

مبروك عليا انتي وحضنها بحبك ي ريم قلبي 

ريم بهمس 

وريم بتحبك 

وليد 

يلا ي شيخ 

وليد قعد وحط أيده في ايد والد عمر

المأذون بدأ 

بحر راحت لزين 

زين 

زين لفلها لقاها لابسه الفستان الي جابه ابتسم 

نعم ي بحر 

بحر وهي بتفرك في أيدها 

ممكن اتكلم معاك 

زين 

طب بعد كتب الكتاب

بحر 

معلش دلوقتي هما خمس دقايق بس 

زين 

تمم اتفضلي 

خرجوا بره المكان 

اتكلمي ي بحر 

بحر عيطت 

زين بقلق

مالك بتعيطي ليه طب حاجه بتوجعك 

بحر هزت راسها بالنفي وهديت 

انا هتكلم علي طول من غير ما تقاطعني 

زين 

تمم اتفضلي 

بحر خدت نفس طويل واتكلمت 

بص لما انت قلت اول مره علي النيل انك بتحبني انا 

كنت بردوا بحبك بس رفضت علشان 

علشان كنت خايفه 

خايفه حبك يضعفني أو انك تعاملني وحش 

علشان ضامن اني هفضل معاك 

او لو اتجوزنا وخلفت تعاملهم وحش 

دموعها نزلت

انا تقريبا معقده اه متبوصش كده انا والدي 

مكنش بيحبني كان بيعاملني وحش 

لاني بنت 

كان بيعامل امي وحش علشان ضامن 

انها هتفضل معاه علشان بتحبه 

الحب خلي امي ضعيفه مستسلمه لكل حاجه

يعملها تعرف أنه كان هيقعدني من التعليم وهي بردوا متكلمتش دائما ساكته 

لولا جدي وكمان شك فيا قبل كده وانا سبت البيت 

وكنت عند رحمه تعرف يوم ما رجعت أسوان 

انا رحت واتكلمت معاه بس تعب وراح المستشفي

وبعدها صالحني وانا سمحته وسامحت امي 

علشان بحبهم 

كنت برفضك دايما لاني خايفه تعمل زيه 

عارف الورد الي انت كنت بتبعته لسه معايا 

اه والله محتفظه بيه والخاتم في أيدي اهو 

حتي السلسله لبساها

بس انا خايفه مش اكتر انا اسفه 

اني خليتك تسيب شغلك وترجع أسوان 

بس يومها والله كنت جايه اقولك كل حاجه 

بس انت مشيت فسرت سكوتي غلط ومشيت 

أسفه لكل مره رفضتك فيها ووجعتك 

بس والله ماكان قصدي خلصت كلامها وعيطت

زين فضل يسمعها من غير ما يقاطعها 

فرح أنها اعترفت بحبه وحزن عليها من الي حصلها 

بس استغرب هى مفكره أن هو رجع أسوان بسببها 

طب ازاي 

بحر لما لقته ساكت كانت هتمشي بس صوته وقفها

انا ممشتش بسببك 

بحر وقفت وبصتله

وهو كمل 

اه ممشيتش بسببك انا اه اضايقت من سكوتك وفسرته

انك بردوا رفضاني بس عمري ما كنت هسيبك 

انا يومها جالي تلفون أن والدي عمل حادثة وفي المستشفى

وامي لوحدها رحتلها وفضلت هناك علشان والدي حتي تلاحظي أن رجله متجبسه 

وكمل بخبث 

بس انتي في الكلام ده كله قلتي انك بتحبيني 

بحر اتوترت ووشها احمر 

ها محصلش 

زين ضحك عليها 

اه مانا عارف انا اكيد سمعت غلط يلا ندخل 

بحر دخلت وراه وهي مستغربه معرضش عليها 

يتجوزها زي ما بيعمل طب هو بطل يحبني ولا ايه 

دخلوا كان المأذون خلص وعمر واقف بين وليد وسمر 

وليد 

ي عمر اوعي بقي دي مراتي 

عمر حضن سمر 

واختي اسمع ي وليد الي قلته لجاسر 

هقولهولك 

لو زعلتها انا الي هزعلك وجامد 

وليد 

والله ما اقدر ازعلها اوعي بقي

عمر مشي وهو حضن سمر 

اخيرا بحبك ي سمر 

والد سمر وريم وقف قدام بناته وهما جريوا علي حضنه

كبرتوا خلاص الف مبروك ي حبايبي

وبص لوليد وجاسر 

مبروك ي شباب 

خلي بالكوا منهم اوعوا تزعلوهم دول حته من قلبي 

جاسر 

متقلقش ي عمي ريم في عيني 

وليد 

سمر انا احافظ عليها من الهوا 

والد عمر ابتسم وراح يقف مع جدهم 

المأذون هيمشي زين وقفوا

استني ي شيخ دقيقة 

الكل استغرب وهو بص لبحر وابتسم 

وراح وقف قدام والدها وجدها

زين 

جدي وعمي 

انا بطلب ايد بحر دلوقتي واتمني توافقوا 

الجد 

مم مش كنت هتتقدم مع جاسر بردوا

زين بص لبحر واتكلم

معلش ي جدي كان في وقتها شويه حاجات كده.

الجد ابتسم 

انا عارف كل حاجه بحر حكتلي وانا موافق بس نشوف رأي ابوها ورأي العروسه

محمد والد بحر 

انا موافق لو بحر موافقه ولو هو هيحافظ عليها 

الجد بص لبحر 

ها ي بحري 

بحر بصت للأرض وسكتت 

الجد خلاص السكوت علامه الرضا 

زين 

خلاص اكتب الكتاب دلوقتي 

محمد

وانا موافق 

الكل فرح وزين جري علي المأذون 

بسرعه ي شيخ قبل ما تغير رأيها

الكل ضحك عليه 

حط أيده في ايد والد بحر 

ومع كل كلمه كان بيبص لبحر لحد ما المأذون خلص

وقال 

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

جري علي بحر 

مبروك عليا انتي ي مغلباني 

تعبتيني لحد ما وفقتي ي بحري 

بحر ابتسمت خرجها من حضنه وقبل ما يتحرك 

عمر جاله

زين ضحك 

ايه ي عمر انت بتقطع علينا كلنا 

عمر ابتسم 

مش قلتلك هتوافق

تعرف لو زعلتها هتلاقيني وقفلك اوعي تزعلها ي زين 

زين حضنه 

عمري ما ازعلها ي عمر دي روحي 

والدة بحر جت بركتلها وحضنتها وكذلك 

ابوها وقال 

سامحيني ي بنتي سمحتي ي زين انا كنت السبب انها 

تبعد عنك 

أتمني تحافظ عليها 

زين ابتسم 

متقلقش ي عمي بحر في قلبي مقدرش ازعلها 

جدها حضن البنات كلهم 

زين اخدها وراح عند أهله

اعرفك 

امي ووالدي

بحر ابتسمت 

اهلا ي طنط ازيك ي عمي الف سلامه على حضرتك

والده زين ابتسمت 

طنط ايه انتي خلاص بقيتي بنتي قوليلي ماما 

وحضنتها 

والد زين الله يسلمك ي بنتي والف مبروك

وبص لزين 

انت كنت جايبنا نحضر كتب كتاب صحابك طلع كتب 

كتابك انت كمان 

زين ابتسم وبص لبحر 

معلش ي حج كنت خايف تغير رأيها 

والدته ابتسمت 

الف مبروك ي حبايبي 

زين ابتسم لهم وخدها ومشي 

تعرفي أن الفستان ده انا الي مختاره 

بصتله باستغراب

اه انا اختارته وجبتهولك وقلت لعمر يقول إن 

هو الي جابه علشان تلبسيه مكنتش اعرف ان هيبقي .

فستان كتب الكتاب 

بحر ابتسمت

تعرف انا اول ما شفته حسيت أنه منك

راحوا رقصوا شويه مع الشباب 

وبعدين خدها وخرج 

زين احنا رايحين فين

زين

اصبري دقايق بس

بعد شويه وصلوا عند النيل المكان الي اعترفلها 

فيه بحبه اول مره 

بحر 

انت جايبنا هنا ليه 

زين قدملها خاتم واتكلم 

 ده مكانش بيفرقني ابدا 

هنا انا اعترفتلك اني بحبك لاول مره 

وهنا هوعدك اني اعمل اي حاجه علشان اسعدك 

وعمري مااستغل حبك ليا وأذيكي أو اهينك 

ولو جبنا بنت عمري مااكرهها ده يكفي انها هتبقي 

منك 

انا بحبك ي بحر لا انا بعشقك 

بحر دمعت من كلامه 

انا اسفه اني جرحتك في يوم 

زين مسح دموعها الي نزلت واتكلم بمرح 

ايه ي بنتي انتي بتجيبي الدموع دي منين 

بحر ابتسمت 

انا عيوطه ي زينو فيه مشكله 

زين ابتسم

ابدا ي قلب زينو يعطيك في حضني 

بحر 

زين قرب اقولك سر 

زين قرب عليها 

سر ايه 

بحر ابتسمت 

اني عشقتك ي زين 

تمت 

لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى