روايات

رواية عشقي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ياسمين مصطفى

فتحت عشق الباب….
عشق: نعم عايزه ايه…..
مايا:ههه ذاكرتك قويه….افتكرتيني مع انك مشوفتنيش غير مره واحد بس….مش هتقوليلي اتفضلي….1
عشق:اتفضلي….
ودخلت العقربه….وقعدت ب كل كبرياء ع الانتريه….
مايا بكبر:اعمليلي فنجاان قهوه ياا…
عشق:عشق اسمي عشق..
رسيل وهي بتجيب القهوه فكرت ان هم قاسم وعدي…..
عشق:اهي رسيل جابت القهوه…
رسيل بصت  ب استغراب لعشق…عشق بصلتلها ان هي هتقولها بعدين يعني…..
عشق:نعم خير جايه ليه….
مايا بخبث:جايه اقولك ان قاسم بيلعب بيكي مش اكتر…..قاسم طول عمره كدا….بيحب البنات…..بيلعب بكل واحده شويه…..
رسيل:طيب يعني انتي عايزه اي
مايا:ههه..وانتي كمان جيبتي ناس من مستنقعك تعيش معانا…..ناس زباله…انتوا اخركوا…تاكلوا ورانا…تلبسوا ورانا…تنضفوا حمامات….
وهوب قام من عشق…..
عشق:القلم دا عشان لما تتكلمي علي صحبتي تتكلمي ب احترام….وبعدين انتي بتكلمينا ازاي كدا واضح ان انتي اللي نسيتي نفسك ونسيتي احنا نبقي حرم مين…وكملت بعظمه وثقه اكتسبتها من قاسم وتشجيعه ليها مع انها كانت خايفه من جواها..: انا حرم قاسم الجوهري اللي الكل بيعمله الف حساب…..
مايا بغضب:يابنتي…دا من باب الشفقه بس….دا كان معايا من شوبه وقالي انه بيشفق عليكي بس عشان انني بنت الست اللي ربيته….مش اكتر…
عشق حست بوجع لكنها مبينتش:طيب يعني عايزه ايه….
مايا:انا حبيت انصحك نصيحه من اخت لاختها….واقولك ان قاسم كلها شهر او اتنين ويرميكي…..ويتجوزني
عشق مصدقتهاش وقالت بجديه:قاسم كل حاجه ف حياتي….معتش عندي غيره….وانا بحبه….لا بعشقه كمان….واحب اقولك ان بردو انا مش غبيه للدرجه دي….كذا مره جتله الشركه وانتي هناك وبتحاولي تتقربي منه ب اقذر الطرق…..لكن اسفه الكلام دا مدخلش دماغي بربع جنيه……مش شربتي القهوه اتفضلي….
مايا قامت بغضب:انت بتطرديني…..انتي نسيتي نفسك ولا ايه…انتي مجرد واحده و*****قاسم بيعطف عليها…..
وهوب هوب وهوب تاني  قلم نزل علي وشها….
ماايا بخوف:قااسم…1
قاسم بغضب:لاول مره امد ايدي علي واحده ست…..لاول مره ف حياتي….بس اللي يخش البيت دا لازم يحترم صاحبته…..وبعدين مش شربتي قهوتك….اتفضلي…..بس لازم تعرفي لولا صله الرحم مكنتش خليتك ع الدنيااا…
مايا بغضب وهي بتخرج برا الفيلا:هتندم ياقاسم….هتندم…
وخرجت بسرعه رهيبه…………وقاسم حضن عشق ومتكسفش من عدي ولا من رسيل…..وراح عدي بسرعه عند رسيل وحضنها…..
عدي وهو بيشدد علي رسيل اللي ف حضنه:اي ياعم بتبصلي كدا ليه….هو انت بس اللي بتحضن….
رسيل وعشق اتكسفوا جاامد…..
عدي:ها هتتكلم امتي……….
قاسم بجديه:دلوقتي حالا….لازم كل الاوراق تتكشف…..
عدي:طيب….رواحوا اعملولنا قهوه….
رسيل وعشق:حاضر…..
وفعلا عملوا القهوه وخرجوا لقاسم وعدي اللي قاعدين ف المكتب…….
عشق:اوراق اي اللي لازم تتكشف…..
قاسم:هتعرفي حالا….عدي تعالي ساعدني….
عدي:ماشي….
ورسيل وعشق مستغربين من اللي هما بيعملوه…كان قاسم وعدي بيشيلوا حااجه كبيره كدا زي دولاب……بص قاسم لعدي وابتسم….وبعدين عدي قاله..
عدي:افتح يالا…لازم اللعبه دي تخلص ونعيش بقا….
حط قاسم ايده علي البصمه اللي ورا الدولاب واتفتح باب صخري محدش ابدا يتوقع انه مخزن او حاجه……تحت صدمه رسيل وعشق…
قاسم:تعالوا….
ودخلوا جوا…..وكان مكتب كبير جدا…فيه كل الاوراق…وكل الوصيات وكل حاجه كانت تخص اهل قاسم واهل عشق واهل عدي……
قاسم:اقعدوا….
وفعلا قعدوا بعد ما نضفوا المكان شويه….
قاسم:عشق حبيبيت لازم تتملكي….لازم فاهمه….
عشق:فيه اي ياقاسم انت بتخوفني….
قاسم:متخافيش انا معاكي…..وطلع حاجه من جيبه وشغلها…
عشق:اي دا…..
قاسم:اسمعي…….وسمعت كل حاجه تحت بكاء عشق ودموع رسيل….وفرار الدموع من اعين الشباب..
وخلص التسجيل….
عشق ببكاء:يعني بابا بيحبني….انا كنت حاسه….وتوأمي….توأمي عايش…..وتيته انعام….اي كميه الصدمات…دي….قاااسم نفسي اشوف توأمي….
قاسم بوعد:اوعدك هما 5 ايام 5 ايام بس….وهحققلك كل اللي بتتمنيه
وقاسم لما بيوعد مبيخافش….
عشق:صح…..بس ليه ياقاسم….لسه اتعذب…ليه اعيش حيااتي ف عذاب كل دا عشان الفلوس..
قاسم وهو بيخدها ف حضنه:اسف ياحبيبتي اني مكنتش معاكي كل دا……وبعدين عطي ل عدي شريط وقاله حطه
قاسم:خد شغل الشريط دا ياعدي….عمو معتز عطاهولي وقالي فيه حقيقه ولازم تسمعوها…..
عدي:حقيقه تااني….انا مش حمل حقايق وصدمات تانيه…..
قاسم:شغل ياعدي يالا…..
شغل عدي واتفتح وكانت الصدمه لما شافوا عبد احميد ف الشاشه……..
قاسم:بابا………..
عبد الحميد:ازيكوا….ياولادي…ازيك ياقاسم…اكيد دلوقتي انت كبرت وبقيت راجل….وانت بردو ياعدي….بتمني انكوا تكونوا لسه زي ما انتوا اصحاب واكتر من الاخوات….وغير كدا انتوا قرايب…..ايوا متستغربوش…..قرتيب ب القلب…عدي انت تبقي ابن صاحبي محمود…كنا زي المثلث مينفعش واحد مننا يخرج والا المثلث يبوظ…..اكيد انتوا مستغربين ان انا ازاي قسمت الورث ب النص ما بينكوا….اللي متعرفهوش ان انا وابوك كنا شركاء…..ابوك مكنش بياخد اي فلوس منها….ف فلوس الشركه فلوسي انا وابوك….سامحني يابني اني مكنش معاك ف ظرف زي دا……كنت مسافر انا وعمك معتز المانيا…..مكناش نعرف اي حاجه عن ابوك…لانه غير نمرته ومنعرفش اي السبب….لكن فضل سايب فلوسه زي ماهي….وانا فضلت سنين ادور عليك لحد مالقيتك……..ياريت اللي حصل ف الماضي ميأثرش علي المستقبل…..اكيد ياقاسم انت اتجوزت عشق بنت معتز…….البت دي هتصونك….دي تربيه نور والحجه انعام ومعتز……وانت ياعدي…اكيد بقيت شحط كبير…..لازم تعيش حياتك لو متجوزتش….لكن لو اتجوزت متأكد انها هتبقي عناديه وقلبها طيب شبهك……بصوا ياولاد لازم تقفلوا الماضي…..وتبدأوا حاضركوا وتبنوا العيله اللي فضلنا انا واصحتبي نبني فيها…لكن انا حاسس ان اجلي قرب معرفش ليه…..خلي بالكوا من بعض….انتوا واحد من غير التاني تقعوا انتوا الاتنين…..وكمل بدموع….كان نفسي اشوف ولادكوا بس اهووو عمري هينتهي علي كدا…..يالا مع السلامه بقا خلتوني اعيط……ومن هنا فصل الفيديو…
عشق بتعيط جامد هو رسيل وقاسم وعدي فروا منهم دموع بس مسحوها لانهم رجاله….راح عدي حضن قاسم وقاله
عدي:فعلا انا من غيرك ما اسويش حاجه كنت الاب والاخ والصديق والسند….
قاسم:وانا كمان من غير ما اسويش اي حاجه….انت صحبي واخويا يالا….يالا بق خد مراتك وروح صدعتوني….ولا اقولك باتوا هنا النهارده القصر فيه بيوت كتير….وانت مراتك مرات اخويا يستحيل ابصلها….دي اختي
عدي وهو بيضربه ب ايده:انت اهبل يابني….مراتي مين دي اللي تبصلها…..انا واثق فيك….
قاسم وهو بيبصلهم كلهم:انا حقيقي محظوظ ان ربنا عطاني اخ زي عدي واخت زي رسسل وبص لعشق بحب جامد وعطاني زوجه زيك ياعشقي…….
عشق بدموع:وانا كمان….معرفش عملت اي حلو ف حياتي عشان ربنا يرزقني بزوج شبهك….
قاسم راح حضنها تاني….وعدي عمل زيه وحضن رسيل……
وخرجوا من الاوضه مع بعد ما اقفلوها ولسه مصدومين………
_____________________________♕1
اما بقا ف الصاله……….
رسيل:يالا ياعشق نروح نعمل عشا…..
عدي بضحكه:يابنتي هو بيتها ولا بيتك….
قاسم وهو بيلقه ب المخده:ماتبس بقا قولنالك ميت مره ان انا وانت واحد ياغبي…..
عدي وهو بيقوم:حيث كدا بقا انا هروح اسلم  ع التلاجه….
قاسم:لا لا اقعد انا بهزر….
عدي وهو بيقوم:لا والله ابدا….لازم اروح….وراح بسرعه ورا رسيل المطبخ…..
و……….كفايه كدا
يتبع…….
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
لقراءة الجزء الثاني من رواية عشقي : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى