Uncategorized

رواية اختطفني لأكون له سجينة الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

 رواية اختطفني لأكون له سجينة الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

رواية اختطفني لأكون له سجينة الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

رواية اختطفني لأكون له سجينة الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

ف روايتنا 
ف مكان ما 
وقفت تتأمل نفسها ف المرأه وابتسامة هادئة مرسومة علي شفتيها
 ف ها هي سوف تخرج
وتترك سجن والدها لها 
( والدها محمد النجار م اغني أغنياء الصعيد
عمره ٥٠ سنه شعر ابيض بشره امحاويه وطويل القامه.. شديد جدا ع ابنته ويخاف عليها جدا  ودائما حابسها ف غرفتها حتى الدراسه كانت بتدرس داخل القصر
المدرسون ياتون إليها لحد القصر)
( والدتها  حنان الله يرحمها توفت وتركت ابنتها أثناء ولادتها)
(حسناء ابنت ابوها الوحيده تبلغ م العمر 22 عام
شعرها طويل واسود كاليل وعيونها صافيه كالسماء لونها ازرق بشره بيضاء اللون
تحب الضحك والهزار)
حسناء دايما حاسه نفسها سجينه
بسبب خوف والدها عنها
والسبب هو.. تار ????
نعم انه التار وسلسال الدم الذي احل بهذه العائله
ف منذ ذمن بعيد
والدها وصديقه كانوا ف صفقه سلاح واختلفوا والدها قتل ابن صديقه
ومن يومها والعائله الأخرى يريدون أن يثأرو منه
ف ابنته
مع ان التار ف الصعيد مش بيتاخد م الحريم
بس هما مصممين يجرحوا قلبه ع بنته ذي ما عمل مع ولدهم
لذلك محمد النجار كان لا يترك حسناء تخرج ابدا خائف عليها م هذه العائله
انها عائله بلا قلب ( عائله المحمدي)
____________________________
الداده أسماء.. صباح الخير يابتي
حسناء.. صباح النور ياداده ????
أسماء.. أي ده انتي لابسه ورايحه ع فين
حسناء.. النهارده فرح بنت خالي ولازم اروح أقف معاهم م اول اليوم
أسماء بخوف.. طيب وابوكي هتقولي له أي ده مانع خالص خروجك
حسناء بزهق.. يووووه بقا ياداده
الناس دول لو كانوا عايزين يقتلوني فعلا كانوا عملوا كدا م زمان
تلاقيهم نسيوا ????
أسماء.. لا يأبتي التار عمره ما يتنسي واصل????
 خلاص انا جايه معاكي وامري لله
طيب والحرس ال ابوكي حطتهم تحت دول هنعمل معاهم اي
حسناء.. متخافيش انا مظبطه كل حاجه المهم بس يلا بينا
أسماء بقلق.. يارب استرها معانا ????
ذهبوا هما الاثنين وليسوا جلاليب سوءا وغطوا وشهم بالشال
لبس الصعيد يعني اسود ف اسود
ومشيوا م باب الخدم وفعلا محدش م الحرس وقفهم
لان م منظرهم أصبحوا كالخدم ف القصر 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف بيت أحمد خال حسناء
كان الجميع ف فرحه وزغاريط والعروس تبتسم للكل وسعيده جدا انها بنت خالتها  احلام
بس أصغر منها أنها ف العشرين م عمرها وخجوله جدا
دائما تأتي ل حسناء ف القصر يلعبون ويلهون
متربين سوا كالاخوات
لذلك كانت لا تقدر حسناء أن تتركها ف مثل هذه الليله لوحدها
احلام بصدمه.. حسنااااااء ????????
انتي اي ال جابك
حسناء.. بقا كدا يا وحشه دي مقابله تقابلني بيها
احلام.. متزعليش مني يا حسناء بس م خوفي عليكي انتي عمرك كله قضتيه ف القصر ومحدش فينا بيشوفك بره خالص
22 سنه وانتي مدفونه جواه
ازاي تخرجي مش خايفه م عائله المحمدي????
حسناء.. عشان انتي اختي وماليش حد غيرك غير داده أسماء ازاي اسيبك ف يوم ذي ده ????
اقتربت منها احلام وضمتها الي احضانها
وهما يبكون ????????
لا أحد فيهم يعلم لماذا البكاء هل خوفا ع حسناء ام فرحه ع احلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ف مكان ما
مجهول.. خرجت ياكبير
أدهم.. والله ووقعتي ومحدش سمى عليكي
اخيرررررا بعد السنين دي كلها
مجهول.. تؤمرنا بايه ياكبير
أدهم بصوت عالي.. جهزوا العربيات وهاتوا الرجاله فورررا
( أدهم المحمدي م عائله المحمدي وكبيره بعد ما اتوفى والده ع حزنه ع ولده الذي مات ع يد محمد النجار صديقه الذي غدر به
انه شاب وسيم ف الثلاثين م عمره
طويل القامه وجسمه عريض ذو عضلات
وبشره امحاويه وشعر اسود
جد جدا ويهابه الجميع وعندما توفي والده أصبح كبير عائله المحمدي) 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خال حسناء.. انت متاكد ان بكدة ادهم مش هيعرف
هز محمد كتفه بثقة مزيفه.. يعرف او ميعرفش احنا وقتها هنكون اطمنا علي حسناء وخلاص
انا قررت اسفرها
عايزها تعيش حياتها وتتجاوز واشوف عيالها قبل ما اموت ????
 وبعدين معتقدش ادهم لسة فاكر الحكاية ده عدي عليها ١٥ سنين
رفع  رأسة بشك وهو يردد..  مفتكرش ادهم نسي ولا عمره هينسي ال انت  عملته فيهم..!!
تنهد محمد بأسي.. ابوه هو السبب هو ال خلني وغدر بيا جيت اخلص منه ابنه وقف قصاده واخد الطلقه مني
خالها..  ال حصل حصل خلاص يامحمد
مع اني م زمان اوي وانا متأكد أن ف سر ورا الموضوع ده
انت تقول صاحبك غدر بيك وهو يقول انت ال غدرت بيه
ومحدش عارف الحقيقه فين غير ال خلقنا
بكره بأذن إلله الحقيقه هتبان
اومأ محمد قائلا.. المهم دلوقت جهز الرجاله وخليهم يحاوطوا القصر وياخدو بالهم كويس وكان حسناء مازلت ف القصر
عايزين نمشي أمورنا طبيعي
ولا كأنها مش موجوده
 لحد ما توصلها المطار واطمن انها وصلت ومحدش عرف أنهى بلد راحتها
هشيل الحراسه وارجع الأمور ع طبيعتها
هز راسه وخرج  لل رجاله الذين يقفون امامه كالثيران
خدوا بالكوا كويس اي حد يهوب جنب القصر اضربوا علي طول
الحرس. اوامرك يا باشا
تجهزوا بعض الرجال لركوب سيارات الحراسة التابعه لخال حسناء وتوجهوا إلى قصر محمد النجار لحميه القصر
صعدت الشغاله تحمل صينيه العشاء لاحلام قائلة بابتسامة عذبه.. يلا ياعروستنا الحلوة جبتلك العشا عشان تكلي انتي وست حسناء م صباحه ربنا وانتوا ما دقتو الوكل خالص
وقاعدين اهنيه ف الغرفه 
ابتسمت لها احلام  .. شكرا
بس زي ما انتي عارفه الخطر ال بيحاوط حسناء وخايفه تنزل تحت وحد يشوفها
الشغاله.. متخافيش ياهانم الحرس محوطين المكان وكمان المعزين تحت والنهارده فرحك يا عروسه يلا بقا بينا عشان تاكلي وتنزلي عريسك ع وصول اجهزي يلا
حسناء خلاص روحي انتي وانا هجهزها
الشغاله.. حاضر
لحظات وتعالت أصوات الزغاريط لتلتفت  
وجدت الداده أسماء  و الداده سميه ( مغربيه احلام)
 وباقي الشغالات يطلقون الزغاريط لتهتف داده سميه  بفرحه .. احنا ماصدقنا ان ست حسناء تشرفنا واهو تبقا الفرحه فرحتين
فرحتي بفرحك يااحلام
وفرحتي ب حسناء عندنا 
 وقولوا نتلم عشان نهيص ليكي ياحبيتي
اتسعت ابتسامتها واحتضنتها احلام بفرحة هي وحسناء
 وبدات الفتيات بالغناء والرقص حول احلام  لتشعر بسعاده
 اقتربت حسناء م احلام   وبدات بوضع بعض الميكب  والتي أضافت لجمالها
وتركت لها شعرها ووضعت ال طرحه الفستان  الجميل
ووضعت لها التاج لتبرز جمالهم اكثر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل خال حسناء و محمد النجار والحراس القصر
وتوجه محمد إلى غرفه حسناء لتجهيز حقيبتها
ف ها هي فرصه انشغال الجميع بفرح احلام
ولكن انصدم عندما لم يجدها
محمد بفزع وصوت عالي.. حسناااااااااااااااااء ????????
سمعها الجميع فاسعوا ال فوق ليروا ماذا حدث
وعندما وصلوا إلى محمد
وجدوه فاقد الوعي ع الارض
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
بعد قليل
وسط رقص وأفراح الآخرين ف غرفه احلام 
سمعت حسناء   حينما تعالت أصوات الرصاص حولهم ففشعرت بالخوف ولكن سرعان ما اختفى خوفها
 عندما نظرت ووجدت الجميع لا يعطوا اي اهميه لهذا الصوت
 وتابعوا غناءهم ورقصهم فهم معتادون علي تلك الأصوات التي تنطلق احيانا من بعض الرجال ف افراح الصعيد
 ولكن حسناء تكرهها وتخاف منها كثيرا.. خوفا م عائله المحمدي .!!
تعالت دقات قلبها وشعرت بالخوف حينما تزايدت أصوات الرصاص التي صمت اذنها وشعرت بها قريبه جدا وصدق حسها انها ف خطر
 فما هي الا لحظات وسادت حاله من الهرج والصراخ حينما سمعوا لاصوات تحطيم وخطوات كثيرة اتيه من الأسفل ????
صرخت الخادمات واحلام وحسناء بهلع حينما اقتحم الكثير من رجال ادهم بوابة البيت مطلقين النيران علي جميع الحراس
فليس هناك حراس تكفي لحمايته منزل احلام
لان البيت ليس به خطر بل قصر حسناء لذلك
محمد وخالها جمعوا حراس كثير ليحموها ف القصر
ولكنهم لا يدرون انها ف بيت خالها وليس قصرها
_____________________
خلص فصلنا الأول
توقاعتكم
يتبع…….
الحب،!!!!!!! 
اللي مداقش وجع الفراق يبقى محبش. 
اللي اتحرم من حبيبه هو المعنى الحقيقي للموت بالبطئ. 
كل اللى ربنا نهانا عنه.
فيه خير لينا… ربنا قال حبوا بس الحب العفيف ال مفيهوش كلام ولا مقابله ولا كلام اليومين دول.
حب وادعى ربنا و توكل عليه وبس.
ممنوع التعارف. 
حفاظا ع قلوبنا من الانكسار. 
الراجل قلبه زي الرمان. 
الفترة الوحيده ال قلب الراجل فيها بيبقى حبه رمانة واحدة هي لما بيكون مع اكتر بنت حبها ف حياته وكل البنات.
وبعد ما بيخسرها بيكره كل بنات حواء ما عداها هي. لحد ما يتأقلم خلاص ع الفراق.
 بتنشال عنه تعويذه الحب والفراق وقلبه بيبقى زي الرمان……
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملكة قلبي للكاتبة ريهام سعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!