Uncategorized

رواية حياة فهد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نسمة سيد

            رواية حياة فهد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نسمة سيد

شهد:  لا يا ماما مستحيل اوافق ابدا
هدير:  ايوا ولا انا انتي ازاي موافقه على كلام حياه دا حتي حمزه مش هيوافق
حمزه:  مش هوافق على ايه؟! 
هدير:  الحق ماما موافقه ان حياه تسافر تركيا مع شاب غريب لا وكمان فهد شافها معاه قبل كدا وقالو انهم مخطوبين
حمزه:  حياه فين 
نهال:  في اوضتها
حمزه:  طيب انا هخش افهم منها 
نهال:  خشلها يابني 
……………. 
باب بيخبط
اياد:  ادخل
ناني: هاي بيبي
اياد:  هاي
ناني:  صبري(فكرين صبري ابو اياد هو دا المجهول بقي وربنا على النفترري) بيقولك قوم بلسلامه عشان تكمل الخطه
اياد:  خطه ايه يا ناني دلوقتي يعني
ناني:  يا بيبي احنا قربنا اوي انت تتجوز حياه تسلي نفسك بيها شويه وانا اتجوز فهد اخد شويه فلوس وبعدين نطلق ونتجوز سوا
اياد:  بس انا مش هكمل الخطه 
ناني:  نعم مش هتكمل ازاي يعني
“عليا كانت داخله تكشف عليه بس سمعت صوت ناني واتردد بس قررت في الاخر انها تسمع” 
ناني:  اياد يعني انت جي بعد ما فهد شك في حياه وطلقها وتقول كدا انت مش عايز تتجوزني ولا ايه
وهنا قررت عليا تدخل 
عليا:  بعد اذنك هكشف على المريض 
ناني:  فكر كويس يا اياد سلام
بعد شويه 
عليا بجمود عكس الى جواها:  ان شاءلله حضرتك تقدر تخرج بكرا عن اذنك
اياد مسك ايدها بسرعه:  مالك 
عليا بعدت ايده ولسه بتتكلم بجمود:  مالى
اياد:  فيكي حاجه 
عليا:  مفيش حاجه دي طريقتي مع كل المرضي 
اياد:  بس انا جوزك المستقبلي
عليا بعصبيه:  لا طلبك مرفوض يا استاذ انا مستحيل اتجوز واحد فرق بين راجل و مراته وغرب بيوت الناس لا وكمان واعد واحده تانيه بلجواز انت هنا. مريض وبس وانا دكتوره وياريت يبقي في بنا حدود عن اذنك
مشيت عليا واياد فهم انها سمعت كل حاجه وهي خرجت على مكتبها وفضلت تعيط
………. 
حياه:  زي ما قولتلك يا حمزه انا عايزه ابعد دا حتي لما شفني مع حسام طعني في شرفي تاني كل يوم بتاكد اني كنت غلط لما حبيته انا عايزه اسافر اشتغل و اشوف حياتي مش هرجع الا وانا مسحه فهد دا من قلبي 
حمزه طبطب عليها وقالها:  وانا معاكي في اي قرار انتي عايزاه طلما دا هيريحك 
حياه:  شكرا لانك جمبي 
حمزه:  انتي اختي يا متخلفه انتي قوليلى بقي هتسافري امتي 
حياه:  انا ورقي جاهز و حسام هيقطعلى تذكره انهارده واشوف معادها ايه
حمزه:  طيب يا حبيبتي ارتاحي يلا  
…………… 
حمزه:  معلش يا بنات بس هي محتاجه تسافر وبعدين انا واثق من حياه وهي وعدتني هترجع اول ما تبقي كويسه 
هدير: ولو حد سال 
حمزه: هنقول الحقيقه ان حياه سفرت تشتغل برا بس محدش يعرف مكانها خالص فهمين ولا حتي مي فاهمين
نهال:  ليه كل دا 
حمزه:  حياه مش عايزه حد يعرف طريقها فخاليها براحتها 
شهد:  طب هي مسافره امتي 
حمزه: حسام اتصل عليها من شويه وقالها بكرا الساعه ٦ الطياره هتطلع 
هدير:  بلسرعه دي 
حمزه:  عشان شغلهم بقي 
نهال:  ربنا يوفقهم يارب 
هدير:  ادعي تيجي بعريس هناك كلهم مزز 
حمزه ضربها على قفاها بهزار:  اتلمي يابت انتي 
شهد بضحك:  بصراحه هي بتقول الحقيقه كلهم مزز فعلا 
هدير و شهد جريو على اوضتهم 
حمزه بضحك:  تعالو هنا انا هوريكم ماااشي 
………….. 
عليا:  ان شاءلله بكرا تخرج من هنا وهكتبلك على كام دوا كدا عشان الجروح و الوجع دا عن اذنك 
اياد:  عليا استني لو سمحتي 
عليا ببرود: نعم 
اياد:  والله من وقت ما شفتك بعدت عنهم هي بس الى متعرفش اني بقيت بعيد عنهم
عليا بجمود:  مش شغلنتي انت خربت بتهم انت فاهم المصيبه الى عملتها وكما تدين تدان وانا مستحيل اتجوز واحد زايك يا استاذ اياد
اياد:  لو قدامي اني اصلح الغلط دا مش هتاخر صدقيني 
عليا: ولحد ما تصلحه انا مش موافقه عليك لما كلهم يعرفو الحقيقه وتبعد عن الناس الي زي الشياطين دول وقتها بس هفكر اوافق
اياد:  تفكري؟! 
عليا:  اكيد هفكر عن اذنك
اياد لنفسه:  ياربي سعدني انا لو قولت لفهد الحقيقه هيقتلني 
……….. 
عمر و انس دخلو على فهد 
عمر:  فهد انت لسه مخلصتش شغل 
فهد:  لا
انس:  ولا هيخلص ما انت عارف لما بيفكر كتير بيشتغل
فهد بصله:  وانا هفكر في ايه. 
انس بخبث:  في الشغل طبعا 
فهد:  طب تعالى يا عمر هاخد رئيك كدا في كام حاجه
انس:  طب اشتغلو انتو وانا هتصل بلبت هدير ارخم عليها حبه وحشتني 
فهد:  الله يسهلو بقي
انس:  لا متبصليش في المكلمه 
عند هدير كانت قعده مع شهد و حياه وزعلانين ان حياه مسافره
شهد:  يا حياه فكري تاني 
هدير: اه ونبي 
حياه:  بلاش تصعبو عليا الموضوع بجد محتاجه ابعد 
هدير بحزن: الى تشوفيه
شهد:  اوعي تنسينا 
حياه:  مستحيل انساكم وهكلمكم كل يوم فيديو كول 
وحضنو بعض وفجاه تلفون هدير رن
هدير:  لا مش وقتك خالص وقفلت 
حياه:  يابنتي ردي 
هدير:  لا مش وقته لازم اشبع منك 
عند انس 
انس:  بصيت في المكلمه يا خويا اهي قفلت عليا
فهد بهزار:  تستاهل فرحان. فيك
انس:  عمر ونبي اتصل بشهد اسالها عن هدير 
عمر بضحك:  حاضر
انس:  متضحكش اوي كدا انت كمان هتسمع صوت شهد ياخويا 
عمر  اتصل علي شهد و برضو مش بترد 
انس:  لا كدا في حاجه غلط الاتنين مش بيردو ودا مش طبيعي انا هتصل بمي هخليها تكلمهم تطمني 
عمر:  اه يلا بسرعه 
…………. 
حياه:  طب قفلتو التلفون ليه كدا هيزعلو
هدير:  ملكيش دعوة انتي ولا انتي مش عايزه تقعدي معانا 
حياه:  ياختي اسكتي بقي انتي عايزه تمسكي عليا كلمه وخلاص. 
شهد:  يلا نحضر شنطتك 
قطعهم رن تلفون حياه 
شهد:  هتردي؟ 
حياه:  اه وهقولها عشان لو عرفت تيجي اشوفها تيجي هي كمان هتوحشني 
هدير:  طب يلا ردي 
حياه:  وحشتيني يا مي 
مي:  وانتي كمان اوووي فين البت هدير و شهد
حياه بضحك:  مش متصله عشاني يعني
مي:  والله مش قصدي بس عمر و انس قلقانين عليهم
حياه:  مفيش حاجه هما بس عايزين يقعدو معايا قبل ما اسافر فقفلو تلفونتهم
مي بصدمه:  سفر. ايه. 
حياه:  انا مسفره بكرا ومش عارفه هرجع امتي لاني مسافره شغل مع خطيبي
مي:  كدا يا حياه متقوليليش 
حياه:  عشان عارفه انك مش هتعرفي تيجي 
مي:  لا طبعا هاجي اقفلى هلبس واجي
حياه:  مستنياكي باي
…………. 
انس:  مي اهي بتتصل 
عمر: افتح الاسبيكر
انس: الو
مي:  انا رايحلهم دلوقتي 
انس بخوف:  ليه في ايه 
مي:  حياه 
الشبكه بتقطع
فهد بخوف:  مالها حياه يا مي
مي:  مسافره مع خطيبها بكرا
فهد:  ايييه 
مي:  مسافره عشان كدا كانو قفلين التلفون عشان يقعدو معاها قبل السفر
فهد:  وعادي كدا تسافر مع خطيبها لوحدها؟ 
مي:  الى فهمته انها مسافره شغل
 
انس:  طيب روحي لو عرفتي حاجه تاني قوللنا
مي:  ماشي باي 
عمر:  مالك يا فهد 
فهد بتوهان:  مكنتش حابب تبقي النهايه كدا
عمر:  انت السبب يا صاحبي 
فهد:  انا!! 
انس:  ايوا انت انت الي مسمعتهاش من الاول مع اني متاكد ان في جزء منك متاكد ان حياه بريئه ومش. كدا وكلنا متاكدين بس انت الى غبي وضيعتها من ايدك
فهد بعصبيه:  كفااايااا بقي كفايا دي خاينه 
انس:  انا همشي عشان انام لاني هصحي بدري اروح اودعها سلام 
فهد:  انت هتروح؟ 
عمر:  لازم اروح حياه زي اختي وانا واثق فيها انا هروح بقي هحاول مطولش في الشغل سلام
فهد فضل قاعد تايه وحاسس ان روحه خلاص بتتسحب 
………….. 
مي:  هتوحشيني اوي يا زفته 
حياه:  والله كلكم هتوحشوني
مي:  اوعي الزفت دا يلمس شعره منك 
حياه بضحك:  متقلقيش كل واحد في شقه لوحده اطمني وبعدين متقوليش على خطيبي زفت
مي:  لا والله مقولش  زفت!! 
حياه:  اه دا قره عيني قريبا
كلهم ضحكو
رن تلفون مي 
فهد:  هتيجي امتي 
مي:  لا انا عايزه افضل مع حياه انهارده واجي بكرا 
فهد:  ماشي متتاخريش 
مي:  ماشي سلام 
هاا قولتيلى قره عينك مش كدا
حياه بضحك:  اه مالك غيرانه ليه ياختي 
مي بحزن:  كان نفسي قره عينك يبقي فهد اخويا
حياه:  مفيش نصيب يا مي هو محترامنيش ولا واثق فيا ولا حتي سمعني وانتي شفتي بنفسك 
مي:  طب ازاي عرفتي تحبي غيره ومتقوليش مكنتيش بتحبي فهد لان كلنا عارفين 
هدير:  احنا كلنا عارفين بس عمرنا ما نروح نقول ????????
حياه: اتخطبت للبيحبني طلما الى بحبه مش بيحبني ومش بيثق فيا ومع الوقت هحب حسام بلاش نفتح في الكلام دا تاني يلا نعمل نسكافيه ونقف في البلكونه 
البنات:  يلا
…………….. 
«تاني يوم» 
نهال:  يلا يا حبيبتي اصحي عشان تفطري واقعد معاكي شويه قبل ما تمشي
حياه: حاضر يا ماما هصلي واجي 
نهال: ماشي يا حبيبتي هصحى البنات لحد ما تجهزى 
…………. 
انس وعمر دخلو المكتب لقو فهد نايم في مكانه حاولة يصحو 
فهد:  ايه في ايه
عمر:  انت كويس؟ 
فهد:  اه في ايه 
انس:  انت ايه الى منيمك هنا
فهد:  نسيت نفسي في الشغل ونمت
عمر:  طيب احنا جينا نمضي كام ورقه وماشين
فهد:  طيب انا هروح البيت اغير هدومي واخد دش واجي تاني 
انس:  ماشي يلا يا عمر
…………. 
اياد:  عملتلى ورق الخروج 
عليا:  بيخلص جهز نفسك
اياد:  هحل كل حاجه ونتجوز
عليا:  دا لو عرفت تصلح حاجه اصلا عن اذنك عشان انا مشغوله
اياد:  هحلها و هتشوفي 
…………. 
حياه: هتوحشوني اوووي هكلمكم كل يوم متقلقوش 
نهال:  يابنتي خالينا نوصلك المطار 
حياه: ملهوش لازمه انا همشي مع حسام
نهال: ماشي يا حبيبتي توصلي بلسلامه 
هدير و شهد و مي بيعيطو 
حياه:  وحياتي محدش يعيط لو بتحبوني 
البنات مع بعض:  هتوحشينا
كلهم حضنو حياه جامد
حياه: يلا باي عشان هتاخر وحسام تحت من بدري
مي:  طب مش هتستني حمزه
حياه: هكلمه لما اوصل هناك باي باي
………….. 
~تسريع الاحداث~
حياه و حسام وصلو تركيا وهي طمنت اهلها ونامت ترتاح من السفر ونفس الكلام حسام
اياد خرج من المستشفي وراح ارتاح في بيته حبه 
………….. 
داده عزه:  فهد يابني في واحد تحت عايزك
فهد:  مين دا يا دادا
داده عزه:  مقالش اسمه هو قال ان الموضوع مهم
فهد:  طيب شفيه عايز يشرب ايه وانا هنزل وراكي
فهد نزل واول ما شافه اتعصب 
فهد:  انت بتعمل ايه هناا!! 
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى