روايات

رواية محل ثقة الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية محل ثقة الفصل الثاني 2 بقلم نشوة عادل

رواية محل ثقة البارت الثاني

رواية محل ثقة الجزء الثاني

رواية محل ثقة
رواية محل ثقة

رواية محل ثقة الحلقة الثانية

– حاضر يا ماما هقابله بس ده مش معناه انى هوافق انا هعمل كده بس عشان انتم ترتاحوا عن اذنك هدخل انام عشان مصدعة
دخلت ع اوضتى وانا غصب عنى دموع خانتنى ونزلت الوقت اللى فات ده كله كنت بحاول ابين انى قوية واتعافيت وعملت موڤ اون من العلاقة التوكسيك اللى كنت عايشاها مع ممثل شاطر فى الخداع وقعنى فى حبه ورسم عليا دور العاشق ويشاء ربنا قبل كتب الكتاب اكتشف خيانته منكرش انى فرحت ان ربنا كشفه قبل ما اكون ع ذمته بس للاسف لسه لحد الان بسمع صوت قلبى بينكسر وكعادتى لما احب اهرب من وجعى وتفكيرى فوراً بنام …. تانى يوم صحيت من النوم وجهزت مع ماما الفطار وبعد الصلاة لقيت بابا بيقولى: تعالى يا نيرمين عايزك
نيرمين: نعم يا حسونتى
حسن بضحك: يا بت نفسى مرة اسمعك بتقوليلى يا بابا
نيرمين: حسن عيب متقولش كده ده احنا اهل بابا دى للعيال التوتو انا مش توتو
حسن: ماشى ي اختى المهم انتى مقتنعة بمقابلة العريس دى فعلا ولا امك اثرت عليكى
نيرمين: بصراحة اه ماما اثرت عليا بس متقلقش عمرى ما هاخد قرار تحت ضغط
حسن: لو مش عاوزة تقابليه عرفينى وانا هتصل اعتذر
نيرمين: بلاش عشان ماما هتزعل منى وتاخد موقف كالعادة انا هقابله ووقتها هيكون عندى حجة مقنعة للرفض
حسن: اللى تحبيه يا قلبى
فى المساء وصل العريس مع امه واخواته البنات وقعدوا فى الصالون مع حسن واولاده وبعد المقابلة ما انتهت
زينب: ها يا حبيبتى ايه رأيك فى العريس بقا؟!
نيرمين: مش موافقة يا ماما
زينب بغضب: نعم ليه ان شاء الله ايه عيبه ده مهندس وولد واحد ع بنتين وما شاء الله مبسوط ومحترم وشكله كاريزما ومقبول ايه اسبابك؟
نيرمين: مش مرتاحة يا ماما وقلبى من جوة مقبوض ده سبب كفاية
زينب: لا مش ده السبب يا بنت بطنى وانا عارفة كويس اوى انتى بترفضى ليه فوقى لنفسك اللى زيك عندها عيلين العمر هيجرى بيكى وهتلاقى نفسك لوحدك وهتندمى اشد الندم
نيرمين: يجوز يكون كلام حضرتك صح بس كمان انا من حقى اختار شريكى اللى ارتاح لعشرته مش اوافق عشان اخلى الناس تبطل كلام عنى وعشان حضرتك تفرحى بيا وانا بالابيض واظن دى حياتى ومن حقى اعيشها زى ما احبها
كادت زينب تعترض لكن وقفها حسن لما قال: طبعا يا حبيبتى قرارك انتى وحياتك انتى ادرى بيها ومحدش هيجبرك ع حاجة
باسته نيرمين من خده ودخلت اوضتها … زينب بغضب: جرى ايه يا راجل انت بتقويها ع رأيها
حسن: ايوة بقويها عشان هى عندها حق دى حياتها وشريكها ومن حقها تختاره بدل ما نجبرها ويطلع مش شخص سوى وترجع تدعى علينا وتقول انتم السبب نفسى تفهمى بقا
زينب: نفسى افرح بيها يا حسن نفسى اشوفها مستورة فى بيتها
حسن: ان شاء الله ربنا هيبعتلها نصيبها الحلو عاجلاً غير اجلا
بعد مرور تلات ايام جه ميعاد الحصة بتاعت التوأم وكالعادة وصلت نيرمين فى ميعادها وفتحت ليها ملك الباب واستقبلتها بابتسامة: اهلا يا ميس اتفضلى
نيرمين: اهلا بحضرتك
كيان وكنان: ميس نيرمين وحشتينا
نيرمين: وانتم كمان ي كتاكيت ها عملتوا الواجب ولا كروتناه
كيان: انا حليته كله
كنان: وانا كمان بس فيه مسألة معرفتش أحلها
نيرمين بغمزة: طب مغشيتهاش من كيان ليه؟
كنان: لو غشيتها دلوقتى وجاتلى بالامتحان وقتها مش هعرف احلها ومش هعرف اغشها يبقى الاحسن افهمها منك
نيرمين باسته من خده: يا روحى ع الشطور طب يلا نبدأ
قعدت نيرمين ع رأس السفرة وكيان وكنان جنبها وبدأت شرح فجأة باب الشقة اتفتح ودخل منه مراد ونيرة خطيبته
مراد: السلام عليكم
نيرمين بدون ما ترفع راسها: هليكم السلام ورحمة الله وبركاته
دخل مراد ونيرة ع طول وفى الطرقة وقفت واتكلمت بصوت عالى وصل لمسامع نيرمين
نيرة: مش خير ولا ايه انا مش مالية عينك؟
مراد باستغراب: هو فى ايه انا مش فاهم حاجة مالك يا بنتى!
نيرة: انت ازاى تسلم ع واحدة انت تعرفها ولا ايه؟
مراد: انتى عبيطة ولا ايه انتى شوفتينى دخلت اخدتها بالحضن انا كل اللى عملته ان رميت السلام لله
نيرة: وترمى السلام عليها ليه ده انا معملتهاش
مراد: بس الاصول بتقول ان لما ادخل من باب الشقة ارمى السلام
نيرة بصوت عالى: والله كيس جوافة انا بقا
مراد: صوتك ميعلاش انتى فاهمة انا زهقت منك ومن تصرفاتك الطائشة زهقت
نيرة بنبرة اعلى: زهقت طب وع ايه يا حبيبى نفضها سيرة انت من طريق وانا من طريق
قلعت الدبلة من ايدها ورميتها بغضب وخرجت فتحت الباب ورزعته وراها خلت نيرمين قلبها اتنفض ووووووو………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية محل ثقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى