Uncategorized

رواية رغم أحزاني الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ياسمين غانم

 رواية رغم أحزاني الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ياسمين غانم

رواية رغم أحزاني الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ياسمين غانم

رواية رغم أحزاني الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ياسمين غانم

برق بتمثيل: دي  كانت بتخليني اغسل و اكنس واعمل الاكل 
الست: ليه كده  يمفت*ريه 
اميره: انتي مصدقه اللي بيقوله ده 
الست: بصراحه لااا
اميره: اهووو الحمدلله 
الست: انتي شكلك مفت*ريه وتعملي اكتر من كده 
برق: ظهر الحق 
اميره بدموع انا مفت*ريه ي برق 
برق بيرفع ايده ويهز اكتافه:الله اعلم 
اميره:بجد انا مفت*ريه
الست: ي حبيبتي انتي بتعيطي والله كنت بهزر وزوجك غمزلى علشان يرخم عليكي 
وانتي شكلك طيبة وبنت ناس 
اميره ابتسامه: شكرا 
الست: جوزك شكله بيحبك اووي 
اميره بتبص علي برق: وانا كمان بحبه اووي ♥
الست: ربنا يسعدكم ويحفظكم ويفرح قلوبكم 
اميره و برق: اللهم امين يارب ????
برق: مش يلا علشان نلحق نتصلق على الجبال
اميرة بضحك: عفونا عنك 
برق: يااهااا اخيراا 
اميره: انا. جعانه عايزة اكل 
برق: يبقي يلا نفطر ونتمشي شويه على البحر 
اميره: اشطا يلا يا معلم
برق: معلم:!!  انتي متأكده انك دكتوره 
اميره: لا ???? 
برق: انا قولت كده برضو 
اميره: طيب يلا علشان مغيرش كلامي 
برق: يلاا بس استني هنا من شويه لما قولت يبختك ي رعد ضحكتي ضحكه خبي*ثه قصدك ايه 
اميره بمك*ر: ولا حاجه يبقي اسال صحبك 
برق: لا والله ????
اميره: اه اساله 
برق: يلا محدش بيعرف يستفاد منك بحاجه 
وبيروحوا يفطروا وبيدخل عليهم شخص 
أميرة اول ماشافته اتصدمت: انت 
برق: مين ده 
الشخص: انا بكون……..  
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت فهد و ياسمين
مروان: اها كلمتي مريم 
ياسمين: اه كلمتها بس جوزها مرديش انها تيجي 
مروان: ليه ان شاءلله 
ياسمين: معرفش والله هيا قالتلي انهم لسه راجعين ومش هتعرف تيجي بس هتشوف يوم تاني وتيجي
مروان: براحتهااو يبقي سلميلي عليها 
ياسمين: هي بتسلم عليك وعلى نونو و تقي 
تقي: الله يسلمها والله كان نفسي اشوفها 
فهد: انتي مشوفتهاش ولا مره 
تقي: لا شوفتها بس لينا  فتره كبيره محدش شافها 
فهد: هتحبيها جدا هي حاجه نادره عن الكل بتخلي اي حد يشوفها يحبها 
تقي: عندك حق انا حبيتها من اول مره شوفتها فيها 
مروان: والله وحشتيني اوووي جنيتي 
ياسمين: يااهااا انت لسه فاكر الاسم ده 
مروان بضحك: عمري مانسيته فاكر لما عمى محمد قالها جنيت ايه دي شي*طانه و ج*ن بس مستحيل تكون حوريه
فهد: ياالهههههوي علي اليوم ده دي كانت هتودينا في دا*هيه 
مروان: لا لا ولا لما قالت  ل عم محمد ان احنا اللي كسرنا الزجاجيه بتاعته علشان شوفنه وهو بيغش في الميزان و الحاره كلها صدقتهاا 
ياسمين:كانت هي اللي عامله الحوار كله و الحاره وقتها اقلبت عليه مكانتش بتسيب حقها ابدا 
فهد: دي كانت م*صيبه متحركه علي الكره الارضيه 
ياسمين: استنوا فاكرين لما كنا في ملاهي و تسحبت من ورا صاحب اللعبه وقفلتها علشان هي بتخاف منها 
فهد: متفكرنيش انا وقتها كنت مر*عوب وانا متشعل*ق في الجوا 
مروان:مين يصدق ان فهد المقدم هو نفسه فهد الطفل اللي كان  بيخاف من المرتفعات 
فهد:دي كانت ايام بقي 
ياسمين:فاكرين لما كنا صغيرين وكانت عندكم طنط صفاء وخلت بنتها نايمه وقصت شعرهاا  لا وكمان حطط خل بدل المياه في الكوبايه ل طنط صفاء 
مروان: هيم*وت ضحك????:وقتها لبستها لفهد و خالته ض*ربته علقه مااخدهاش حمار قبل كده
فهد بغيظ:هو انا اض*ربت لوحدي مانت كنت معايا ي اخويا ولا نسيت اض*ربت بعدهاابكام يوم علشان سهي جاركم
مروان:اسكت يخربيتك هروح بسببك في دا*هيه 
تقي:مين سهى دى 
ياسمين:دي فخر الجمهورية
تقي:يعني ايه 
فهد:بطل الحته.وقتهاا 
تقي:لا والله ????????
مروان:دول بيكدبوا والله اسالي مريم هي اللي هتقولك الحقيقه 
ياسمين:دي كانت بت*ترعب من مريم 
فهد: فاكره شكلها وهي بتقول ل مروان ي بيبي 
مروان: بصوت واطي روحت في دا*هيه 
تقي برفع حاجب: لا والله بيبي كمان 
ياسمين: متفهميش غلط 
فهد: اوعي تفهمينا صح 
مامت ياسمين: طيب يلاه علشان تاكلوا وبعدين افتكروا  الذكريات بتاعتكم 
ياسمين: ماما دي اكتر واحده بتحب مريم 
الام: مريم دي بنتي وحبيبتي 
ياسمين: وانا بنت الجيران مثلا 
فهد: غيورة اوووي 
ياسمين:ناااااهيييييي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما عند رعد ومريم
رعد بزعيق:انتي عايزه تجنن*يني ولا ايه 
مريم بطفوله:الله يسامحك انا عملتلك حاجه
رعد:يا بريئة المشكلةانك مش بتعمليلي 
ي بنتي هو في حد عاقل  الزيت يتح*رق منه يطلب المطافي لا وكمان بتطلبي الشرطه علشان حس*يتي بحركه في البلكونه 
مريم:انا غلطانه كنت خايفه عليك ليكون حرا*مي ويقت*لك  او تم*وت محر*وق او تم*وت بالخنقه
رعد:لا والله شايفني قدامك خروف مش هقدر احمي نفسي 
مريم بزعل :وانا مين يحميني
رعد بحنيه:انا احميكي بحياتي وافديكي بيها 
مريم:اتكسفت 
رعد:لا ابوس ايدك بلاش وشك يقبل كده مش بست*حمل
مريم بدون فهم:يعني ايه مش فاهمه 
رعد:روحي ي مريم نامي ربنا يهديكي ي حبيبتي
مريم:فعلا بتروح اوضتها 
رعد:يااارب ساعدني انا بحبها بحبها ايه انا بعشقكها
رعد:يا تاره هتطلعي زيهم ولا انتي  فعلا بريئه ولا ده وش لحد ماتتملكى 
رعد:وبعدها رعد دخل اوضته 
و حاولي في نص الليل رعد فاق مخضوض 
رعد:بيجري علي اوضة مريم:مالك في ايه بتصوتي ليه 
مريم بعياط:فيه فاره هنا انا شوفتها والله شوفتها ااااااه يا مااااميي 
رعد واقف مصدوم ????:انتي مرع*وبه كده من الفأره
مريم:بعياط: اول ما شافت رعد  جرت عليه حضنته الله يخليك ابعده عن هنا او خرجه بسرعه و ماسكهاا فيه جامد 
رعد:مصدوم من خوفها لدرجه دي:طيب اهدي وانا هق*تله 
مريم:لا حرام بلاش تق*تله
رعد:بضحك طيب اعمل ايه جموسه زيك خايفه من فاار 
مريم:علشان خاطري مشيه من هناا 
رعد:طيب هو ه*رب مش هعرف امسكه دلوقتي
مريم: انا مش هنام هنا 
رعد:خلاص تعالى نامى في اوضتي
مريم:لا طبعا
رعد:خلاص نامي هنا 
مريم بخووف: هنا لاا 
رعد:خلاص تعالى نامى معايا
مريم باحراج:وانت 
رعد:تعالى وانا هتصرف 
فعلا مريم بتروح معاه علي أوضته
رعد:بيخ*لع لبسوو
مريم:انت انت بتعمل ايه 
رعد:هنام 
مريم:كده وبتشاور عليه 
رعد:انا مش بعرف انام غير كده مش عاجبك روحي نامي في غرفتك 
مريم بغيظ من بروده:اوووف يارب تاخد برد و تمرض
رعد رفعلها حاجب:وراح ينام علي السرير 
مريم بغضب:انت رايح فين 
رعد:انام 
مريم:فين 
رعد:زي مانتي شايفه 
مريم:وانا انام فين ان شاءلله 
رعد:اظن انك مش عام*يه السرير كبير قدامك اهووو ماتنامي
مريم بصدمه:علي سرير واحد☝
رعد:نسيت اعمل واحد تاني 
مريم بغيظ من هذا الكائن:اكيد لا مستحيل انام هنا 
رعد:براحتك 
مريم:علي فكره مش من ذوقك انك تنام على سرير وانا على الارض 
رعد:مين قالك علي الارض نامي علي كنبة قدامك اهيي 
مريم:بصت علي الكنبه:انسان بارد و مستفز 
رعد:نامي ي مريم نامى ي روحي 
مريم: ي شيخ اتنيل 
رعد:عمل نفسه نام و بعد شويه استنى لما.مريم غرقت في نوووم وشالها نايمهااا علي السرير 
رعد:انتي بريئة كده ازاي واخدها في حضنه ونام 
مريم فاقت من النوم و حاسه بحاجه تقيل علي  ماحوطه جس*مها 
مريم:اااه جس*مي 
رعد بخضه:انتي كويسه فيكي حاجه
مريم بزغفه:و تنطق من علي السرير انا جيت ازاي علي هنا جنبك
رعد بكدب:انا مش فاكر بس كل اللي فاكرو لما قومت بليل اشرب لاقيتك جيتي جنبي علي السرير قولت ممكن تكوني بردتي فاجيتي 
مريم قامت بدون كلمه و دخلت الحمام
مريم بتكلم نفسها:انتى ايه مش هتمنعي انك تتحركي وانتي نايمه يالهههوي لو كنت قولته حاجه وانا نايمه ويمكن قولت اووووف بقي انا تعبت من الموضوع ده المشكله اني مش بببقي فاكرة حاجه من دي 
رعد بيخبط علي باب ????:مريم انتي كويسه 
مريم:اهاا اه طالعه دلوقتي و بتخرج لابسه بجامه علي هيئة طفله و عامله قرنين و بجامه لونهاا اسود في ابيض بس عليها احلى بكتير 
رعد:ضحك.علي مظهرها الطفولي ونفسه يعرف يحضنها و يخبيها عن العالم كله 
رعد:انتي كويسه 
مريم:اه انا نازله احضر الفطار 
رعد:كل حاجه جاهزه تحت علي السفره 
مريم:جاهزه ازاي 
رعد:عيب لما تساليني سوال زي ده
مريم:انت لحقت انا مطولتش اوووي كده في الحمام 
رعد:طيب انزلى شوفي 
فعلا مريم نزلت تشوف واتصدمت لاقت السفره عليها كل ماتشتهي الأنفس و مرصوصه بطريقه جذابه
مريم بتطفل:لا بجد مين اللي عمل كل ده 
رعد:انا طلبت من واحده تيجي تحضر الفطار 
مريم زعلت بس متعرفش ليه:امممم
رعد:طيب يلا نفطر 
مريم:احم احم  يعني هو ممكن
رعد:عايزه ايه متتكلمي 
مريم:ياسمين صحبتي رنت عليا وعايزني اروحلها 
رعد:تروحيلها فين ان شاءلله
مريم:بيتهم كلهم متجمعين هناااك 
رعد:كلهم مين يعني
مريم:انا و مروان و مراته و ياسمين واخوهاا 
رعد:ااهووو خلصت من مروان  يطلعليلي  اخوو ياسمين 
مريم:يلا بقي علشان هما واحشيني اوووي 
رعد:لاااا 
مريم:علشان خاطري بقا ي رعد
رعد:خاطرك غالى عليا اووي بس لا 
مريم:طيب لا ليه 
رعد:  مينفعش تروحي لوحدك 
مريم:خلاص تعالى روح معايا و الله هتحبهم جداا 
رعد:مبحبش اتعرف علي ناس يبقي اعزميهم هنا 
مريم:اوووف كل حاجه لا 
رعد:لو فضلتي هاديه وبتسمعي الكلام هوديكي او هجيبهم عندك 
مريم بضيق:عيونها:بجد 
رعد:جد الجد 
مريم:ممكن اسألك سؤال
رعد بتفكير:ممكن 
مريم:انت ليه مش عايش مع اهلك 
رعد وشه قلب ألوان:ملكيش فيه 
مريم: كل حاجه ملكيش دعوه  انا بسألك عادي
رعد بعصبيه و زعيق :بصي ي بت انتي حياتي الخاصه ملكيش دعوه بيهااا 
مريم بخوف:انت بتزعقلي ليه انا مكنتش اقصد
رعد بعصبيه اكثر وكانه شاف عف*ريت وماس*ك ايدها جامد و بيضغط عليهاا : تقصدي او لا 
مريم بوجع:اااه ايدي انا اسفه والله مكنتش اقصد سيب ايدي
رعد بصدمه من حالتها واللي عمله فيها للمره التالته:انا اسف والله مكنتش اقصد اخوفك 
مريم بدموع:انت مجن*ون مستحيل تبقي انسان عاقل انا عايزة.امشي من هناا
رعد باسف:انا اسف والله مقدرتش امسك نفسي 
مريم:كل مره عذر اقبح من ذنب بقولك عايزة امشي من هنا انا مستحيل استنى دقيقه واحده هنا 
رعد بهدوء: علشان بحسهما مش اهلى 
مريم:هااا
رعد:مش عايزة تعرفي انا ليه قاعد لوحدي 
مريم:هزت راسها فقط.
رعد:طيب ممكن تقعد جنبي 
مريم:ساكته
رعد:عايزه استمدّ  القوة منك عايزك جمبي،ممكن 
مريم:قعدت جنبي بدون كلام 
رعد:وانا طفل لسه ست سنين ف يوم بليل قومت من النوم مغضوض علي صوت بابا بيض*رب ماما وماما بتص*رخ بس و لما حاولت اوقفه زق*ني اتخبطت في فاظه.و فقدت وعيه ولما فوقت لاقيت بابا بيبصلي نظرة ش*ر وش*دني من ايدي على المستشفى علشان يعملي  تحليل DNA والحمد لله طلعت ابنه فعلا بس كان بيعاملني وح*ش جداا و واتجوز بعدها علي طول حتي مراته كانت بتعاملني كاني عبد عندها بس قدام جدو كأنى ابنها و كانت دايما هي و بابا يقولولي ي ابن الخ*اينه طبعا غير الض*رب و الاه*انه و ز*ل اللي شوفته معاهم ولما بتدات اكبر جالى الفضول انى اعرف الحقيقه  وقتهاا ابويا حكالي كل اللي حصل معاه وراني صور في او*ضاع مش كويسه ليها مع واحد غريب و مش كده وبس  وعمل تحليل طلعت حامل مش منه يعني حمل غير ش*رعي وبصراحه كتر خيره مصدقش حاجه من دي بس للاسف جه في يوم جات رساله علي تليفونها انها ترحلو  الشقه اللي بيتقابلوا فيها على طول و قتها قدرها استكفى وكان لازم تكتشف حقيقتها الب*شعه شافها في سرير وف حض*ن راجل اجنبي عنها 
سبحان ماخلاهه يست*حمل المنظر الق*ذر ده و ميقت*لهاش وبعدها اختفت ولا كأن ليها ابن سابته او رمته بمعني اصح و مشت ورا شا*هوتهاا و دم*رتني معاها وسابتني ابن الخ*اينه تعرفي بعد كل ده كان 
كان عندي امل ان الست دي متبقاش زي مابيقولوا فعلا بس للاسف انا دورت بنفسي وطلع الكلام ده حقيقي 
عارفه الست دي اكتر واحده بك*رهاا في حياتي كلها بزعيق و صوت عالى انا مش بس بك*رهاا انا بح*قد. عليها لو شوفتها ممكن اقت*لها وده مش كفايه عليها انا عمري ماك*رهت حد قدها ولا هك*ره في حياتى قدها بدموع انا اسف والله بس لما قربت منك شوفت صوره الست الخ*اينه اللي خانت جوزها و بيتها ورمت ابنها صدقيني مكنتش اقصد اذيكي و تاني مره سمعتك بتكلمي مروان وتقوليله حبيبي وقتها الدنيا لفت بيه ودماغي عملت صنيورات وحش علشان كده مستح*ملتش وقربت منك و الله العظيم انا بحبك سامحيني علشان خاطري بعياط انا عشت حياه اسوء من كده عشت وحيد برغم اني كنت مع عيلتي كلها عمري ماحسيت بلحب ولا الدفى من ابويا  و لما كبرت قررت اني اعيش لوحدي بس حقيقه و عشت هنا انا ممكن اكون صعب و اذي*تك كتير بس غصب عني والله مريم انا…
مريم وقتها مقدرتش تمسك نفسها حضنته جامد بدون كلام وبقا الاتنين يعيطو وبس 
(نسيبهم في حزنهم علشان هنبدا قصه جديده بعنوان جديد)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد:يااااسمين 
ياسمين:في ايه صوتك عالى ليه 
فهد:امسكي ي ابله ايه ده 
ياسمين:اول ماشافت اتصدمت… 
فهد:متردي ايه ده 
ياسمين:انا..
فهد:انتي واحده….يتبع 
يااا تااارا ياسمين شافت ايه 
في صباح يوم جديد كله سروره وحياه
 ريم قاعده زعلانه علي ارجوحه
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!