Uncategorized

رواية هل قدري الفصل السابع والعشرون 27 بقلم سلمى عاطف

 رواية هل قدري الفصل السابع والعشرون 27 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل السابع والعشرون 27 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل السابع والعشرون 27 بقلم سلمى عاطف

جلسوا مع بعضهم يتحدثون بسعاده حتي اتي الصباح عليهم دون ان يشعرون  
اوركيد :ماتيجوا نروح البحر دلوقتي الوقت ده جميل وانا بحب اشوف شروق الشمس 
قمر بتصفيق: ايوه يلا 
وافقهم الشباب وذهبوا معهم  وصلوا للبحر وجرت للفتيات بسعاده ووقفوا امام الماء  
وقف سيف بجانب اوركيد ونظر لها بحب وقال:مبسوطه 
اوركيد :جدااا عايزه اسألك سؤال محيرني 
سيف: قولي 
اوركيد : اول يوم شوفتني فيه شوفتني بعيون الناس ولا بعيونك انت
سيف : انتي متتشافيش بالعين انتي تتشافي بالقلب من اول يوم شوفتك شدتني برائتك وتلقائيتك مكانش فيكي حاجه متخلنيش اتشد ليكي اوركيد انتي كنز لاي حد المثاليه و عمرها ماكانت اساس انتي كل حاجه اجتمعت فيكي الطيبه والتلقائيه والجنون والجمال  انا بحسد نفسي عليكي 
اوركيد وعينيها مليئه بدموع السعاده: بجد 
سيف: بجد يااوركيدي 
وقفوا يتحدثون عن مستقبلهم وعن حيااتهم القادمه بسعاده 
بينما علي الطرف الآخر كانت تقف رهف وبجانبها عمران 
عمران : قولتي اي 
رهف: ف اي 
عمران : في جوازنا 
رهف : انت شكلك فاضي كان ستتركه وتذهب وبكن اوقفها وقال:انا بتكلم جد انا معرفش جبيتك امته بس من يوم مافديتني من الرصاصه وانتي في دماغي  مش قادر انساكي كنت بدور علي اي فرصه عشان اشوفك وربنا استجاب ليه وقابلتك في الكليه انا بتكلم جد 
رهف : اسمعني ياعمران انت لسه متعرفنيش كويس واكيد ده اعجاب مش اكتر عن اذنك ذهبت وتركته ووقفت في جهه وحدها 
عمران  لنفسه: شكلنا هنطول مع بعض بس انا وراكي 
اما عند قمر وفهد 
فهد : طب اديني فرصه بس ياجميل 
قمر :اما تبطل طريقة الكلام دي 
فهد : خلاص مش هتكلم بيه هااا بقه احكيلي عن نفسك 
قمر:انت خدت عليا اووي وتركته وذهبت ووقفت بجانب رهف 
نظر فهد في اثرها وابتسم وتنهد وجلس يفكر كيف سيمتلك قلبها.. 
اما عند سهي كانت تقف ولمعة الحزن باديه في عينيها فجاء الياس فجأه ليقطع شرودها بقوله 
الياس: اسف علي التدخل بس مالك 
سهي بإبتسامه:مفيش شكرا لسؤالك 
وعم الصمت بينهم وكل واحد بهم يفكر في القادم  
بعد وقت كبير عادوا 
سيف: هجيب اهلي النهارده نتفق علي كل حاجه 
اوركيد:لا استني انا عايزه شوية حاجات كده قبل كل ده 
سيف:اؤمري انا عندي كام اوركيد 
عمران مقاطعا:فيه سناجل هنا راعي شعورنا 
سيف: حد قالك ماتتجوزش حتي تتلم شوية 
نظر عمران بطرف عينيه الي رهف وقال:موجوده بس تحن هي 
سيف:ومين ال ربنا داعي عليها دي 
عمران : هتعرف قريب المهم نشوف طلبات يااوركيد اشجينا 
اوركيد بحماس: اسمعوا انادايما حلمي اني اعمل فرح على الطريقه التركيه عايزه لما يجي يتقدم اقدمله القهوه بالملح ويشربها عشان يثبتلي حبه وعايزه في الفرح اقول بصوت عالي  eveeeet (نعم) لما يقولولي موافقه ولالا  واعمل حنه باردوه تركيه ونشغل اغاني تركيا والفرح علي البحر الصبح بلييز بحلم بكده اووي بليز ياسيف 
عمران بسخريه:دول تركوه ملناش دعوه بيهم متتفرجيش كتير علي مسلسلات عشان لسعتي 
اوركيد :ملكش دعوه يارخم ماتتكلم ياسيف انت مش بترود ليييه 
سيف: عايزه تشربيني قهوه بملح يااوركيد عايزه تجبيلي تلبك معوي 
اوركيد :هو ده ال فرق معاك القهوه بالملح ماشي ماشي ياسيف مش عايزه منك حاجه انا عارفه انك مش بتحبني اصلا 
سيف: يااوركيد وماله الفرح المصري قصر 
اوركيد بتذمر: مقصرش بس عايزه اعمل تغيير عشان ابقى مميزه  
سيف: طب فرح علي البحر اوكي حنه علي الطريقه التركيه وماشي لكن ليه اغاني تركيه المعازيم هيسيبوا الفرح ويمشوا 
اوركيد :هما يطولوا ده انا هشغلهم بوراي 
سيف: مين بروا ده 
اوركيد:بروا اي ياسبف بقولك بوراي 
سيف: ايا يكن عنبه قصر معاكي 
اوركيد :عنبه انت بتسمع عنبه لا معتش نافع لا انا غيرت رايي انا  مش موافقه لعلمك الممثل الب نافروز عرض عليا الجواز بس انا قولت لا انا بحب سيف وضحيت بيه  ياخساره 
سيف: الب نرفوز مين 
اوركيد : امال كنت ممثل ازاي مش لازم تعرف اصدقائك الي في البلاد المجاوره لا نا مش موافقه غيرت رأيي ده مش عارف الب نافروز ده بيهزر 
عمران :طب اسيبك انا البس 
سيف في سره: شكلي لبست فعلا 
اوركيد بغضب : بتقول حاجه 
سيف: ابدا ياحبيتي طب بصي هنشوف الحكايه دي بالليل لما اجيلكم بالليل تمام 
اوركيد: امممم ماشي بس مش هتراجه انا بقول اهوو 
سيف: حاضر  
اوركيد : سلام 
مر الصياح سريعا وجاء المساء واجتمعت العائلتين
الاب: طبعا احنا يشرفنا نخطب بنتكم لابننا سيف 
داليا : طبعا ونا مش هلاقي احسن من سيف أأمن علي اوركيد معاه 
سيف: حيث كده ياطنط انا عايز اكتب الكتاب النهارده والفرح الاسبوع الجاي 
داليا: مش بدري ياابني 
سيف: هنستني اي ياطنط انا بحب اوركيد ف ليه الوقت 
داليا: ال تشوفه ياابني بس نسأل اوركيد الاول اي رايك 
اوركيد بكسوف: ال تشوفيه ياماما 
داليا : شوف البت ماصدقت ازاي  وعامله نفسها مكسوفه ماشي 
سيف:المأذون ياجدعاان بسرعه 
اوركيد : استني اشرب القهوه الاول 
سيف:باردوه يااوركيد مفيش فايده فيكي 
نظرت له ببراءه ونظر لها بيأس من جنونها وشرب القهوه علي مضض 
ناولته اوركيد المغء ومازالت نفس البسمه علي وجهها وقالت:خود بلع بقه 
سيف:ماشي يااوركيد كله هيطلع عليكي استني بس 
بعد قليل جاء المأذون وقال جملته الشهيره  : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير واصبحت اوركيد وبعد طول انتظار ملك لسيف  
ذهب اليها واحتضنها بسعاده وقبل جبهتها وقال: مبروك ياروحي مبروك 
اوركيد بفرحه عازمه : الله يبارك فيك ياحبيبي 
عمران : طب يلا بقا بيتك بيتك هات البت دي بقا مش هنشوفها غير يوم الفرح اتكل ع الله يلا 
سيف : نعم اوعا يلا ده مراتي 
عمران : يوم الفرح يلا 
سيف: اوعا من وشي هات مراتي يلااا 
داليا: سيبه ياعمران  
عمران :لا والله ماهيشوفها غير يوم الفرح خليه يتربي شويه يلا يابت على اوضتك 
سيف: بالله ل اطلعه عليك  
عمران :لما تبقي تشوفني يلا ع وريني جمال قفاك يلا من هنا 
سيف: بتطردني 
عمران :اه يلا من هنا مع السلامه 
ودفشه عمران للخارج وتوعد له سيف 
عمران:لو شوفت خياله جمبها مفيش افراح 
قمر : متبقاش رخم ياعمران ده مراته 
عمران : وهي اختي يلا يابت من هنا انتي كمان 
قمر :بارد
مرت الايام وبدات علاقة فهد وعمران بقمر ورهف تتحسن وبدأ يكنون مشاعر لهم  اما سهي والياس ف الياس لا يعرف كيف يعترف لها عن حقيقة مشاعره وهل ستتقبله ام لا وكل منهم في عالم اخر 
مر الاسبوع سريعا وجاء اليوم الموعود ل اوركيد وسيف وبالفعل فعلت مراسم الحناء علي الطريقه التركيه كما تريد  وكان العرس علي البحر وكان مليئ بالبهجه والسعاده ورقصوا علي الاغاني التركيه وبالطبع لم تخلو من الأجواء المصريه حتي انتهي الفرح علي الجميع بسعاده  ودعوها ببكاء واحضان كثيره 
داليا ببكاء:خود بالك منها ياسيف ومتزعلهاش 
سيف : في عيني والله  
عمران : مبروك يا قلب اخوكي اخيرا شوفتك عروسه قمر
احتصنته بسعاده وقالت: ربنا يخليك ليا يارب 
سيف: ماخلاص ياجدعان ف اي مفيش ليا احترام 
عمران بإستفزاز:اختي 
سيف: طب تعالي بقه  وحملها 
اوركيد بصراخ :عااااا نزلني يااسيف  الناس تقول علينا اي 
سيف: مسمعش صوتك 
ضحكوا جيمعا عليهم وتمنوا لهم السعاده 
دلفوا لمنزلهم وجدت اوركيد ان المنزل مزين  بطريقه جميله وكل شيئ هادئ 
سيف: عجبك 
اوركيد بسعاده واحتصنته: اوووي انا بحبك اووووي 
سيف: اي قولتي اي 
اوركيد :بعشقك ياسيف بحبك اوووي  
احتضنها بقوه وقال بجنون:وانا بمووووت فييييكي 
ابتعد عنها وذهبوا ليبدأو حياتهم بالصلاه  انتهوا من صلاتهم وحملها واخذها لعالمهم الخاص
مر وقت علي زواجهم  في سعاده وهي الآن تحمل بجنينه في شهرها السابع اما عند ابطالنا الآخرن فكل منهم اثبت لمحبوبته كيف يحبها وتم خطبتهم منهم وعقد قرانهم واليوم فرحة الجميع 
عند عمران  وهم يرقصون
عمران :مبروك ياقلبي اخيرا 
نظرت له بسعاده وخجل رهف : الله يبارك فيك
عمران بغمزه:احبك وانت مكسوف  
رهف بحده : عمراان 
عمران :قلبه ياناس 
اخفضت راسها بخحل وضحك عليها واحتضنها بسعاده 
اما عند فهد وقمر 
فهد: قمر يااخواتي نوتيلا ياولاد 
قمر : فهددد 
فهد: قلب فهد ياناس  بس اي رايك فيا قمر صح 
اخفضت رأسها من الخجل ولم ترد
فهد :انا عارف اني جامد 
احتضنها هو الاخر بسعاده واكملوا رقصتهم بسعاده واعينهم تشع عشق لن ينتهي
اما عند الياس وسهي
الياس:سهي تتجوزيني 
سهي: شفقه 
الياس:شفقة اي انا بحبك 
سهي :وهترضي ب ارمله وعندها بنت 
الياس: انا بحبك وبنتك هي بنتي  عمري في يوم ماهجرحك 
سهي : راجع نفسك ياالياس انا مش عايزاك تكون عايز تتجوزني واجب 
الياس: واجب اي بقولك بحبك 
سهي: سبني افكر 
الياس: تمام خدي راحتك ياسهي واعرفي اني بحبك وشيلي اي كلام من الكلام الاهبل ال بتقوليه ده من دماغك سلام مستني ردك بكره … 
اما عند ابطالنا   
امسكت اوركيد يد سيف تشدد عليها بقوه 
سيف بقلق:مالك ياحببتي 
اوركيد بألم: اااه الحقني ياسيف بولد ااااه 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!