Uncategorized

رواية ليل الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين خالد

 رواية ليل الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين خالد

رواية ليل الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين خالد

رواية ليل الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ياسمين خالد

هتجوزك غصب عنك وعن أبوكي وأي حد 
“مؤمن طلع من الأوضه وبص ل أنس بغضب ..قرب عليه ورفع حاجبيه وقال: إيه ياشبح المجره مستقوي علي البت ليه!
= مش تقوليلي ان عم مؤمن هنا ، حبيبي ياكبير كل سنه وانت طيب عاوز حاجه طب س سلا سلام .
“بيمسكهُ من تيشرته” ولما انت عيل وبوء علي الفاضي بتتفرد علي البت ليه!
_ بيجز علي سنانه وقال بعصبيه: الواد المسهتن مازن ده عمال يتكلم ببرود كده وبيبصلها والله اقول ل عم لؤي يلم ابنه شويه وبعدين شوف طالعه ب ايه!
= عائشه بعصبيه: انت يالا عبيط ولا ايه انا قاعده بعمل ماسكاتي وبتفرج انا وتيتا علي المسرحيه دخلوا مره واحده انا اعمل ايه !
_انس بنبره غضب : ومدخلتيش جوا علي طول ليه ها ! وبعدين ايه يالا دي انا اكبر منك ب ٧ سنين يابت ده انتي عملتي بيبي علي ايدي
=اضربها يالا وانا واقف ها اضربها ، بيبي! الله يرحم.
_خلاص ياعمي مش قدامها بقي بلاش احراج .
=طب متستقواش علي البت عشان لو سيبتها عليك إنت اللي هتزعل ..وتتجوز اللي هي عايزاه هي حره ف حياتها
_  لا مش حره ياعمي ، عائشه مش حره انا بحبها ..
ايوه بحبها بتبصولي ليه ! انا كان زماني متجوز ومخلف لكن انا مستنيها وعاوزها 
ايوه متنحيش كده بدل ما اديكي علي وشك انا عايزك وبحبك.
_انت ياباشا وسعت منك انا ابوها احترمني شويه .
= هحترمك حاضر بس متقولش كلمه تتجوز اللي عايزاه دي تاني عشان حتي لو هي مش عايزاني هاخدها غصب 
“مؤمن من جواه فرحان ومبسوط انه متمسك بِ عائشه وإنه قال كده عشان يشوف هو هيفضل متمسك بيها ولا لأ ، مؤمن شاف نفسه ف شخصيه أنس لما كان عاوز ليل حاسس إن فعلًا الدنيا بتعيد ذكرياتهم من تاني ، ومع كل موقف مع انس هيشوف فِ نفسه زمان 
قاطع شرودوا صوت أنس وهو بيشاكس ف عائشه: خشي اغسلي وشك الملزق ده واعملي شاي بلبن والبسي حاجه وعهد الله لو طلعتي بالبِيجامه تاني هزعلك 
_مؤمن بضربات خفيفه  علي وجهه أنس وبمشاكسه قال “: تزعل مين ها ! ده انا اجيب رحيم بس يظبطك انا اقوله بس هلاقيه طلعلك موس من بؤوا انت حر 
= عائشه بتأفف :عيل بارد اطلع يالا برا ومفيش شاي بلبن ها .
“بيحدفها بالفوطه ” غوري يابت جتك القرف 
_ شايف يابابا انتو اللي عملتوا فِ كده .
= مؤمن بتهديد:هديلك بالقلم علي وشك ياأنس “بيغمزلوا”
_”عائشه ترفع حاجيبيها ” ده علي أساس كده إني مشوفتكش وإنت بتغمزلوا ها ..بابا انا هدخل أغسل وشي عشان متجلطش عشان انا جطيت .
“بتدخل وتقفل الباب “
_طب بذمتك ياعمي دي واحده مفروض اخصائيه اجتماعيه وعندها بال طويل وهتعالج المرضي النفسيين!
= لا .
_ لنا الله والله.
=يلا نخرج عشان لو طلعت لاقيتنا قاعدين كده هتزعلك.
_وهتزعلك معايا.
=ولد إتلم أنا أبوها 
_لا ف دي عائشه معندهاش ألقاب
“بتفتح الباب بيمشوا بسرعه قبل م تشوفهم وأول م خرجوا ف الصالون عدلوا  القميص ك نوع من انواع الكرامه والهيبه اللي ضاعت بسبب خوفهم من عائشه “،بصوا لبعض وضحكوا جامد “
_ليل:بتضحكوا كده ليه!
= مؤمن: إفتكرنا حاجه كده مش صح ياأنس !
_صح ياعمي 
= طب عائشه فين عشان تعمل الشاي بلبن.
_خرجت من الحمام أكيد هتلبس وهتيجي .
=السلام عليكم.
_ مؤمن :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ،ام لسانين جت 
=ليل: يابني سيبها ف حالها بقي.
_لميس:خدي بالك انا سكتالهُ عشانك ها 
“بيخادها ف حضنه ” : كل سنه وانتي طيبه ياحبيبتي .
_ وانت طيب يااخويا يارب ويعود عليك الايام بخير.
=يارب،امال فين معتز!
_ياسمين بتسندوا يااخويا بينهج كإنه طالع العاشر مش التالت، بياكل اكل جبار ياشيخ الأكل بيوصل لحد نفوخه من فوق ياساتر كإنه داخل حرب والله و هيمنعوا الاكل وحصاد الاكل هيخلص
=تيتا فاطمه مع إبتسامه : يابنتي بالهنا والشفا هو بيحب أكلك ونَفسِك فيه جميل ف طبيعي مش بيحس بنفسهُ وهو بياكل
_والله ياتيتا إنتي إللي فاتحه نفسي علي الحياه 
=حبيبتي يابنتي .
_ليل:امال محمد فين!
=مع صحابه ف الشارع
_سيبيه علي راحته اسم الله عليه بقي شاب دلوقتي ومبيحبوش هما التحكمات دي  
_اه والله فعلا عندك حق .
“بيقاطع كلامهم صوت انفاس معتز العاليه وهو يردد : اه ياقلبي يانا يااامااا 
“مؤمن بيسندوا” ايه يابني ده كل الموضوع ٤٣ سنه
_43 حِزن ..كبيرك معايا شهرين وتطلقني واتجوز غيرك انا حلوه وشباب وزي الفل 
= بنبره تهديد : اخد نَفسي بس وأفوقلك ،كل سنه وانتو طيبين جميعا .
_ وإنت طيب .
=مازن بمكر: أمال فين عائشه .
 أنس بيجز علي اسنانه من الغيره وباصص لِ مازن نظرات كلها كرهه وغضب ، مؤمن فهم إن مازن بيعمل كده علشان يضايق أنس وينكشهُ أنس حاول يمتص غضبه خد تنهيده وقال :هي الرجاله اللي ف القاعده مش عاجبينك ولا إيه عشان كده بتسأل عليها ولا انت قاعده الرجاله بتكتم علي نفسك .
=مروان : بوووم ده هات الدكتور عشان يخيط بجد مش حوار .
_مازن بعصبيه: مش شايفك راجل عشان كده مش عجباني قاعدتك .
= أنس:الرجوله يلا دي إنت متعرفش عنها حاجه ، يابني انت عارف اللي بيلقح ويتلزق كده ف حاجه مش بتاعته ده ايه ! يابني من كتر قاعدتك مع الحريم بقيت واخد طبعهم.
_مؤمن بعصبيه: مفيش إحترام ليا خالص! لا بجد برافو ونعم التربيه بجد ..ولا كإنكُم يهود بتنهشوا ف لحم بعض والراجل والبطل هو اللي يشتم ويبهدل التاني اكتر ..”بيبص ل أنس نظرات عتاب” هي دي التربيه إللي ربيتهالك ياأنس!
_أنس ب إنهيار: ياعمي انت مش شايف كل شويه يجيب ف سيره عائشه ازاي ، محدش يجيب سيرتها ولا يقول هي فين ولا مش فين الكل عارف انها بتاعتي من وانا عيل ف اللفه ولو مين ..”بلغه كلها تهديد وينظر ل مازن بغضب” محدش هيعرف ياخدها مني ، أظن كلامي واضح .
_يوسف ب إندهاش: ايه صوتك ده !، ف ايه !
=مؤمن: مفيش حاجه يابني ده انس كان بيمثل المشهد ده من العيال كبرت متقلقش مفيش حاجه .
_ يوسف بعدم تصديق لكلام مؤمن: بجد والله!
= اه يابني مفيش حاجه ..امال فين ساره!
_ بتلبس وجايه 
=وأسيل فين!
_نازله مع امها ، اهلا مستر سلطع كل سنه وانت طيب.
=وانت طيب ياابو مروان ،بس بلاش مستر سلطع بدل ما اهزقك.
_ يوسف بمشاكسه وهو يضربه ضربات خفيفه علي رأسهِ:بس يالا اتلم احنا قدام العيال .
= خلاص احترمني شويه بقي احترمني يابني كفايه قرعتي طبلت من كتر الضرب
_يوسف: ياعم خلصانه ،امال فين عائشه !
=ليل: جوا بقالها قرن بتلبس .
 _انا جيت وسمعتك علي فكره ، عاملين ايه ياجماعه كل سنه وإنتو طيبين 
= لميس:وإنتي طيبه ياحييبتي ،ايه العبايه القمر دي !
_ اتفضليها ياعمتو
=حبيبتي والله تعيشي وتلبسي عقبال ما انا اللي اجيبلك ف بيت عريسك.
_ ان شاء الله ياحبيبتي
“ف سرها مش عاوزه اتجوز دلوقتي يارب”.
“انس كان مراقب نظرات مازن لعائشه خصوصًا بعد ما لبست الخمار البيبي بلو وظهر ملامحها الهادئه ،وقفله عيونها وهي بتضحك ،ولون عيونها العسلي وضحكتها اللي بتشد أي حد..مازن كان بيخطف نظرات سريعه لعائشه خوف من أنس 
=انس وهو بيسقف علي ايدوا بيستعجل عائشه : يلا شاي بلبن بقي ف السريع كده متنحيش هنا
_ يابني هديك علي وشك امشي من وشي حد قالك تسهر معانا لصلاه العيد! ، يلا إمشي 
= امشي يعني!
_ اه امشي
=طب فكري!
_ فكرت 
فكري تاني!
_فكرت
= ما تفوقي ياااما 
_سوري اندمجت فِ دور مى عز الدين انا هدخل اعمل الشاي بلبن فاضل ساعتين علي الصلاه وانتي ياماما جهزي المقرمشات 
_حاضر 
“عائشه بتشغل الكاتيل وبتحط اللبن علي النار ” ..
بتطلع الصالون مره اخري وبتقول: ماما او بابا حد فيكم يتصل بخالو لؤي وطنط حور خليهم ينزلوا.
_ليل: اه والله نسيت فعلا اتصدقي .
“بترن علي لؤي وحور “..
_بيديني غير متاح .
= مؤمن:طب يبقوا نايمين نصحيهم علي صلاه العيد
_ساره: السلام عليكم كل سنه وانتو طيبين .
=وعليكم السلام ،انتي طيبه وبخير يارب .
_ أيسل: ماما هنزل العب ف الشارع.
= لا انتي كبرتي خلاص متنزليش.
_ليل: سيبيها دول يومين عيد ١٣ سنه كبيره! خليها ياستي تعيش طفولتها 
_ طب انزلي ومتتخانقيش انتي ورحيم .
= حاضر .
___________
عائشه بلحن:الشاي بلبن جاي الشاي بلبن جاااي ..بتوجهه كلامها ل انس ..قوم هات الصينيه التانيه ، وانا هجيب الترمس خلي عندك دم.
_عيله مهزقه اتلمي .
= طب قوم اتحرك .
_طيب قايم
_______
ف المطبخ .
_______
_ كل سنه وانتي معايا .
= عائشه بتوتر: ايه وانا معاك دي انا مش مع حد .
_ لأ معايا ، إفتحي دولابك هتلاقي صندوق من تحت ، ده فِ عيديتك 
= بفرحه : بجد جيبتلي بوكس العيد!
_ اه 
= شاطر ياانس والله البت سعاد ف الجروب عماله تغيظنا بالهدايا اللي خطيبها جابهالها هصورها وابعتلها.
_يوم م اخطبك هخلي الكل يغير منك.
= انا مش هتجوز ،فوق كده لنفسك واهدى ها اهدي .
_ هنشوف الحوار ده بعدين اطلعي يالا بالترمس 
= طيب متزُقِش كده بس .
___________
ف الصالون.
____________
_عائشه : كلوا بيتيفور طعمه جميل .، كلي ياتيتا 
=بناكل اهو ياحبيبتي .
_ بالهنا والشفا 
= الله يهنيكي يارب.
_مفيش كل ياأنس! 
= لا انت مش محتاج تتوصى وبعدين اكبر شويه ده انت ٢٧ سنه ده انا أعقل منك 
وخريج تجاره قال طب 4+4 كام ها !
_بارده ولو رخمت عليكي هتعيطي .
=نينيني ،اتفرج ع المسرحيه وانت ساكت
_ماشي ياختي 
____________ 
علي الجانب الاخر.
_________
_كل سنه وانتي طيبه يامي 
=وانت طيب ياعمر ياحبيبي ويعود علينا الايام بخير يارب
_يارب، امال حسن فين! 
_بيلعب هو وابن سعد وسمير تحت 
=ماشي دي عيديته ،وعيديتك انتي خديها هاتي بيها حاجه
_انت عيدي انت مش مخليني محتاجه حاجه 
=وايه يعني ياحبيبتي،انتي تستاهلي اكتر من كده كمان.
_ ربنا يباركلي فيك يارب 
_يارب .
___________
ف غرفه سمير .
______
“سمير يطبع قبله علي يد لبني ” ..كل سنه وانتي معايا ياحبيبتي .
_ وانت معايا ياسيد الناس كلها .
= ” ب ابتسامه” دي عيديتك كل سنه وانتي طيبه .
_وانت طيب ربنا يباركلنا فيك يارب.
= امين يارب 
___________
ف غرفه سعد
_ والله قمر 
= متكسفنيش ياسعد الله.
_ بقالنا قرن متجوزين ولسه بتتكسفي!
=ايوه.
_طب بحبك 
= وانا كمان
_ ايه وانا كمان دي !.
= انا عاوز اسمع بحبك .
_ خلاص بحبك.
= خدي عيديتك ..كل سنه وانتي طيبه 
_ وانت طيب يارب وبالصحه والسلامه .
_بحبك
=بحبك
_________
فؤاد: كل سنه وانتي طيبه ياحَجه ثريا ،كل سنه وانتي طيبه ياام سميه  
_ والله العيديه دي كتير تعبت نفسك
= ولا تعب ولا حاجه والله يعود عليكم الايام بخير يارب
_امين يارب
__________
وكذلك ف غرفه ماجد واسيل، وغرفه ايات ونور.
كلا منهم يُعَيد علي زوجته ويقبل رأسها ..
___________
بعد مرور ساعه ونص ..الكل بيجهز لصلاه العيد جهزوا سجاجيد الصلاه اتجمعوا عائله فرغلي ومؤمن لكي يصلوا سويا..ويعيدوا علي بعضهما البعض ..وعند وصولهما امام المسجد والبلالين المجهزه ف اكياس كبيره حتي انتهاء الصلاه لتنتشر البلالين ف كل الاماكن  مع بعض الحلوى تعم البهجه والسرور علي وجهه الجميع ..يرددوا التكبيرات .
_________
الله اكبر الله اكبر الله اكبر  لا اله الا الله ،الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد ،الله اكبر كبيرا والحمدلله كثيرا وسبحان الله بكرة واصيلا لا اله الا الله، الله اكبر الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله ،الله اكبر الله اكبر الله اكبر ولله الحمد
___________
بعد الصلاه يتجهون لبيت مؤمن لأكله الرنجا والفسيخ ويحتفلون سويا .
__________
_عائشه بغضب : اه ياجزمه الخرزه جت ف رجلي طب والله لهقول لأمك انا عارفاك انت ابن ام علاء .
=رحيم :مين ضربك !
_ مفيش حاجه خلاص الواد مشي.
=رحيم بعصبيه: بقولك مين هو .
_بصوت خافت: اقولك وتاخدلي حقي !
= اه 
_ انس .
=رحيم بذكاء : هو انس بقي ابن ام علاء !
_ هو انا معرفش اضحك عليك ابدا كده !
=انا هعرف مين بطريقتي .
_ اه شغل المخابرات ده عارفاه بعملوا انا وصحابي لما نكون عاوزين نوصل لحد .
=انس بفضول: توصلي لحد مين ها.
= عائشه بخوف: محدش .
_مش هنكد عليكي عشان احنا ف عيد ها ،بعد العيد هنجدك .
=”بتقلدوا” هنجدك ،نينيني .
_موراكيش غير التريقه وبس ..لما نوصل البيت متتكلميش مع حد اظن كلامي واضح 
= رودينا : ما تسيبها يابني قافل عليها كده ليه ! ده حتي عائشه عارفه حدودها كويس.
_ قوليله يابنتي وبعدين بيتحكم فيا كإنه كاتب عليا.
=اه م انا كاتب عليكي فعلا غصب بقي.
_بارد ياربي.
___________
بيوصلوا البيت وبيجهزوا السفره بيقعدوا ياكلوا.
_معتز: ونبي ياعائشه ناوليني البصلايه الكبيره اللي هناك دي .
=دي ياعمو!
= لا لا اللي جمبها .
_دي!
= اه.
_لميس: ده عاوز فِحل بصل ده ، هيروح ف غيبوبه شهر بعد الاكله دي .
_عائشه بتضحك: بالهنا والشفا.
=مازن مُتعمدًا “: بابا تعالي اقعد هنا وانا هقعد مكانك جمب عائشه عشان الكرسي مش مريحني .
_رد انس مسرعا وب اندفاع ” لا تعالي اقعد مكاني ،مكاني مريح . علامات الغضب زادت علي مازن ..وقال: لا خليك مرتاح انا هقعد وخلاص قربت اشبع .
_ والله وفرت المشوار اللي كنت هلفوا حوالين السفره عشان نريح سعدتك يعني كل رنجا حلوه بتقوي المناعه وبتنشف الجسم كده واخد بالك انت”ابتسم وكإنه بيهزر لكن انس كان بيقول الكلام متعمد أنس بصله ب إنتصار ومفيش رد فعل كان من مازن .
خلصوا اكل ..وبداوا ف تحضيرات الشاي والفاكهه والبسكويت والكحك ..انس كان واقف ف البلكونه وفجأه رمى سيجارته وجري لما شاف ..
_يوسف بصدمه : انس بيشرب سجاير: ونزل يجري ليه! وايه الصوات ده !!!
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وقعت أسيرة في حبك للكاتبة غفران

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!