Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم هاجر محمد

دخلت ميمونه علي مالك الذي غارقا في النوم منذ يومين
قفزت ميمونه علي الفراش وهي تصرخ و:-  ماااااااااااالك
غمغم مالك دو أن يتحرك :- هممممم
قلدته ميمونه بسخريه :- هممممم كتر خيرك.. مااالك اصحي أنا زهقت عايزه أخرج
جذب مالك الغطاء علي وجهه و:- ميمونه عايز أنام حرام عليكي ما صدقت أرتاح
ضربت ميمونه علي الوساده بغضب :- نااام نااام وأنا هخرج لوحدي ويارب أضيع وما تشوفنيش تاني
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
قامت ميمونه وارتدت ملابسها عازمه علي الخروج وبالفعل خرجت وبدأت تتجول في المكان  وما إن اطمانت أنه بالفعل لا يوجد غيرهم في المكان خلعت نقابها  لتلفح نسمات الهواء وجهها التي تحولت إلي قطرات مياه ازدادت بعدها بشده وبدأت الأمطار تهطل بغزاره ومعاها تعلو ضحكات ميمونه وهي تدور وترفع يدها لتملئها بقطرات الماء… شهقت بخوف حينما شعرت بيد تحاصرها وهي تستدير رفعت رأسها سريعاً لتجده بطلها ومالك قلبها. في البدايه ابتسمت بسعاده ولكنها تلاشت سريعا سريعاً وابتعدت عنه بعبث و:- انت إيه اللي جابك مش قولت إنك عايز تنام
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مد مالك يده وسحبها مقربا إياها منه و:-  قولت لنفسي ياواد يامالك ما ينفعش تفوت فرصه زي دي  يعني أسيبك تخرجي لوحدك وتستمتعي بالجو الرائع ده وأنا مش فيه
ميمونه بابتسامه :- يعني  هنلعب مع بعض وهتجري معايا تحت المطره
مالك بغمزه :- ولو شلال كمان المهم إني اكون معاكي.. وبعدين الجو دلوقتي شاعري ورومانسي وما فيش غيرنا مع المطر والهوا
ميمونه بابتسامه :- أنا نفسي  يكون معانا تالت يامالك.. نفسي في طفل أوي أوي يامالك نفسي أوي أحس بحاجه منك جوايا تاني، امتلأت عيناها بالدموع وهي تتلمس بطنها :- كل ما بلمسها بحس بيه جوايا  أنا أنا ل لحد اللحظه دي مش مصدقه إني خسرته
أمسك مالك بوجهها واقترب منها وطبع قبله علي جبينها وضمها إليها بحب و:-   أنا مش مسامح نفسي علشان حملتك الذنب ووجعتك فوق وجعك بدل ما أكون واقف جانبك أنا آسف
شددت ميمونه من احتضانه و:- كنت محتاجه ليك أوي ودلوقتي محتاجه لطفلنا محتاجه يكون بينا أوي عايزه اللي راح يامالك
ابعدها مالك وأمسك بوجهها و:-  اللي راح مش بيرجع واللي ربنا مش رايد بيه لو اتجمع أهل الأرض عمره ما هيحصل. وإن شاء الله ربنا هيزقنا   ببنات صالحات وأولاد يكونوا سبب دخولنا الجنه
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ميمونه برجاء :- ياااارب يامالك يارب
مسح مالك دموعها وقبل عيونها واحده وراء الاخري و:- خلاص بقي مش وقت الدموع إحنا تقريبا في الشهر العسل  اللي شكل الواد صهيب أخويا باصص ليا فيه
٪٪٪٪٪٪٪٪  ٪٪٪٪٪٪   ٪٪٪٪٪٪٪  ٪٪٪٪٪٪٪٪٪  ٪٪٪٪٪٪   ٪٪٪٪٪
في بيت عثمان والد سجود  يجلس صهيب مع سجود التي تعطيه ظهرها وترفض النظر إليه.
صهيب :-  سجووود يعني أنا غلطان إني حكيت لك
التفتت إليه سجود بغضب :- بعد ايييه يابشبمهندس  جيت وقولت لي بعد ما عملت بلاوي
رفع صهيب حاجبيه بزهول و:- بلاوي إيه اللي أنا عملتها كل اللي حصل إنها طبعت الروج بتاعها علي القميص بتاعي علشان الزفت اللي اسمه خالد يصدق إنها نحجت في انها توصلي علشان كانوا عايزين الورق اللي مع ميمونه
نهضت سجود  من مكانها و:-  وأنا إيه يضمن لي إنك مش مخبي حاجه عليه تاني يمكن يكون حبت تطبع البرفن بتاعها فأخدتك بالحضن كمان
صهيب بحده :- سجوووووود إنتي اتجننتي
سجود :- بلا سجود بلا بتاع بقي أنا  أصلا حاسه إني ما بقيتش مهمه عندك زي الاول وعلشان كده أنا قررت اريحك مني خالص   واطلب منك ت ت ت تطلقني
وقف صهيب أمامها وظل يضيق عينيها ويفتحها  وهي تنظر إليه بترقب حتي ابتسم صهيب وهو يلاعب حاجبيه و:- إنتي بتقري روايات من ورايا ولا بتسمعي هندي
سجود بعدم استيعاب لردة فعله :- هااااا
أغلق صهيب فمها بيده و:- اقفلي  الناموس دخل ….. يعني بقي عايزاني دلوقتي ارزعك قبله عنيفه تتسبب في نزول الدماء من شفتاك الكرمزيه وأقولك.. إوعي اسمع الكلمه دي منك تاني إنتي بتاعتي وبس هههههه هههههه لالا  مع صهيب هتلاقي كل جديد8
احمر وجه سجود خجلا ونظرت إليه و:- أنا  م مش
قاطعها مالك وهو ياخذ بنقاب من جوارها ويلبسها إياه وبدون مقدمات حملها بين ذراعيه وخرج أمام أفراد عائلتها التي وقفت سريعا بدهشه
عثمان بتساؤل :- إيه اللي بيحصل ده ورايحين فييين كده
نظر صهيب إلي سجود وغمز لها و:- عندنا مشوار مستعجل  حد عايز مننا حاجه… سلام عليكم  وخرج سريعاً قبل أن يرد عليه أحد 
التفت عثمان إلي زوجته و:-  الواد ده خلاص ضرب لازم اتكلم مع مالك علشان نحدد ميعاد الفرح عايز اخلص من الجنان ده
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
*في سيارة صهيب وصل مع سجود أمام محل ما وخرج، التف وفتح الباب لسجود وأمسك بذراعها و:- قدامي يازوجتي المصونه
سجود :- قدامك علي فين؟؟؟
صهيب بابتسامه :- هتتعاقبي علي كلامك ياقمورتي يلا يلا
سجود بخوف :- نعممممم مش نزله وكتفت يدها رافضه الخروج من السياره.
جذبها صهيب من يدها واخرجها من السياره و:- انزلي أبت اخلصي
سجود :- بت ع فكره ده مش أسلوب تكلم بيه مراتك خااااالص
ترك صهيب يدها و:-  معاكي حق اتفضلي يامدام سجود حلو كده
تحركت سجود أمامه و:- أها كده مقبول شويه 
ابتسم صهيب ومشيا خلفها   و:-  أنا هخليكي تديني امتياز دلوقتي … تعالي تعالي رايحه فين ده المحل ده
سجود بفرحه :- واااااو محل كشري اللللله الله بقالي سنين ما اكلتش في محل بتاع كشري
صهيب :-  ده انا هأكلك كشري ما اكلتيهوش في حياتك
*دخلا الاثنين إلي المحل وطلب صهيب منهم أن يخصصوا مكانا لهما  يتناسب مع سجود. وظل معهم حتي أحضروا طلبه وحمله واتجه به إلي حيث تجلس سجود
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
وضع صهيب الطعام  و:- ارفعي النقاب يافندم ما فيش حد هيدخل المكان غير زوج سيادتك
رفعت سجود وجهها إلي أعلي لتتاكد من عدم وجود كاميرات و:- ما فيش كاميرات هنا
صهيب :- لا ما فيش  ارفعي علي ضمانتي 
رفعت سجود النقاب وهي تشتم رائحة الطعام بتلذذ و:-  امممم ريحته تحفففه
جلس صهيب أمامها و:- ولسه لما تشوفي الطعم هيعجبك اكتر
أمسكت سجود المعلقه وبدأت في الأكل وما ان وضعت أول واحده حتي صرخت بألم وألقت بالملعقه :- آآآآآآه إيه ده!!! ده مشطشط جدا ولعه وانت عارف اني مش باكل أي حاجه فيها شطه
صهيب بلا مبالاه :- هو إنتي ناسيه ان ده عقاب.. وهتكمليه زي الشاطرة
سجود برفض :- مستحيل والله علي جثتي أكله
صهيب بعناد :- علي جثتي أنا لو ما اكلتيهوش
سجود :- هتعمل إيه يعني؟؟؟؟
ضيق صهب عينيه ونهض من علي الكرسي وأقترب منها و:- يعني تحبي تعرفي هعمل إيه يعني
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
تراجعت سجود الي الوراء و:- ل ل لا لا م م مش عاوزه أعرف .. ب ب بس  بس بجد مش بحب الشطه ولا بقدر أكلها اصلا وبتتعبني جامد
عاد صهيب إلي مكانه وقام بتبديل الأطباق و:- خلاص انا قلبي طيب وهسامحك المره دي بس أسمع منك إنك عايزه تبعدي تاني والله ياسجود  هزعلك مني ساعتها فعلاً  أنا المره دي اخدتها هزار  بس لو اتكررت… مش هقولك خليها لوقتها
ابتسمت سجود وأخذت تقلب في طبقها و:- ع فكره أنا بحبك جدا وما أقدرش ابعد عنك  ولا عمري هسمح لك بكده
تفحص صهيب عينيها لفتره بابتسامه بسيطه جدا و:-  واللي قولتيه ده كان إيه
سجود :- كان اختبار. ولو كنت سمعت كلامي كنت خرجتك من بيتنا جثه
صهيب بضحك :- هههههههه ياشرس إنت. ما إنتي قاعده في المشرحه ليل ونهار
_ صمتت سجود وبدأت في تناول الطعام. توقفت مره عن الطعام و:- صهيب!!! ه هو هو انت بتحبني زي ما مالك بيحب ميمونه
توقف صهيب عن الطعام ونظر إليها بوجه مكفهر وملامح عابثه و:- مش فاهم يعني إيه؟؟؟
سجود بتلعثم :- ق ق ق قصدي إن إ إن حب مالك لميمونه مش الأولي في حياته مالك بيحب ميمونه بس يعرضها للمخاطر وبيخلي حياتهم مليانه بالصعوبات وكل ما تفوق من مصيبه تكون ظهرت لها التانيه ومش دي الحياه اللي أتمني أعيشها  ولا ده اللي بحلم بيه3
ترك صهيب الملعقة من يده و:- أنا بعشقك ولو طلبتي عمري مش هتردد ثانيه إني أقدمه ليكي.. بس حب ومالك وميمونه هيبقي مختلف ومش هيكون له شبيه 
سجود بتساؤل :- مش هيكون له شبه ده مدح في حبهم ولا ذم وليه مش هيكون له شبه
ابتسم صهيب  و:- أولا لأن مالك قبل أي خطوه  في حياته بتكون نيته قبل أي مصلحه له إنها لوجه الله   وعلشان كده ميمونه رغم كل اللي حصل آول ما شاورلها فتحت دراعتها ليه وما حطيتش الكرامه حاجز بينهم وده اللي هيخليهم مختلفين ونادرين إن الكرامه قصاد حبهم تحت الجزمه علشان قلوبهم متمسكه وروحهم بقت كيان واحد
ترقرقت الدموع في عين سجود وارتسمت ابتسامه علي ثغرها و:- أنا رجعت في كلامي أنا عايزه حياتنا تبقي زيهم
ضحك صهيب ونهض من مكانه وأمسك بها لتقف هي الأخري وضمها و:- هتبقي زي ما بتتمني ان شاء الله وطول ما أنا عايش هعمل اللي أقدر عليه علشان أسعدك
قاطعهم تصفيق من خلف الستار التي تحجبهم عن من بالخارج و:- باقي الطلبات جاهزه يافندم
أبعد صهيب سجود و:- هههههه ينفع كده نستيني بقيت الطلبات
سجود :- فيه إيه تاني؟؟؟
صهيب بضحك :- واحد شطه وصايا مخصوص هههههه1
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
بعد عدة أسابيع في مكتب اللواء نور الدين……
أشرق وجه حمزه بابتسام وهو ينهض من مكانه و:- الله أكبر أخيراً الواحد بقي سمع خبر كويس الحمد لله ما تخيلتش إن السلطات المصريه هترجع حقنا
اللواء نور الدين بفخر :- البركه فيكم ياولادي رفعتم راسي
آدم :- كله بدعم سيادتك يافندم وحق ناس ربنا جعلنا سبب إننا نجيبه لأصحابه والحقيقه كله كان بفضل الدكتور مالك
نور الدين :- بمناسبة الدكتور مالك يقدر يرجع  خلاص ما فيش داعي يفضل بره مصر
حمزه :- أنا هبلغهم بنفسي  بس لما الكلب ابن واتسون يتسلم والقضيه تتقفل خالص طول ما هو بعيد هيفضل هو وميمونه في أمان أكتر
اللواء نور الدين :- ان شاء الله يتسلم ونرتاح كلنا
٪٪٪٪٪٪٪٪    ٪٪٪٪٪٪٪٪٪     ٪٪٪٪٪٪٪    ٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪   ٪٪٪٪٪
في منتصف الليل عند مالك وميمونه استيقظ مالك ليجد الفراش فارغا جواره فقام واتجه إلي الأسفل وهو ينادي عليها
_ميمونه ميمونه إنتي فين؟؟؟؟
ردت ميمونه بصوت عال و:- أنا هنا في المطبخ يامالك تعالي
دخل مالك إليها بدهشه و:- بتعملي إيه دلوقتي في المطبخ
التفتت إليه ميمونه و:- بعمل أي حاجة أكلها لأني جعانه جدا جدا جدا
اقترب مالك منها وطبع قبله علي وجنتها و:-  خوفت لما ما لقيتكيش جانبي ليه ما صحتنيش علشان أنزل معاكي
رفعت ميمونه يدها علي وجهه و:-  كنت نايم وما حبيتش أقلقك…. ب ب بس في حاجه غريبه بتحصل من الصبح معايا وكنت عايزه اقولك عليها بما انك صحيت
مالك بقلق :- خير ياقلبي مالك
أمسكت ميمونه بالطبق الذي جهزته وأمسكت بيد مالك و:- تعالي معايا
جلست ميمونه خارج المنزل في الهواء و:- اقعد قدامي
جلس مالك أمامها و:- قعدت أهو قولي لي بقي حاسه بإيه
أمسكت ميمونه بكفه واتسعت ابتسامتها و:- حاسه بنونو هنا وضعت يده علي بطنها
تحسس مالك بطنها  بعدم تصديق و:- في نونو تاني هنا  ع عرفتي منين قصدي إحنا لازم ننزل مصر نتأكد1
ضغطت ميمونه علي يده و:- مالك اهدي ياحبيبي  إحنا اتنين دكاتره علي فكره وكمان أنا حاسه  وما فيش داعي إني اتأكد واثقه من كده والله في نونو هنا
جذبها مالك إليه وضمها و:-   الف حمد وشكر لك يارب الحمد لله .. المره دي إن شاء الله بنتي هتنور حياتي وهشبع عيني منها
ميمونه :- بس ان شاء الله هيبقي ولد وهسميه فارس علي اسم بابا الله يرحمه
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك بابتسامه :- إسم جميل بس أنا حلمي ربنا يرزقنا ببنت تكون نسخه منك في كل حاجه في شكلك وطبعك وروحك وجمالك واسميها فرح علشان تجلب لينا معاها الفرح
وضعت ميمونه رأسها علي صدره و:- بس لو جت بنوته هتاخدك مني وأنا مش عايزه حد ياخدك مني حتي لو بنتي
مسح مالك علي راسها و:- إنتي مفيش حاجه تقدر تاخدني منك أو تبعدني عنك غير الموت وكمان بعد الموت هستناكي علشان نتقابل في الجنه ونكمل فيها مع بعض
ميمونه :- ربنا يخليك ليا وتفضل منور حياتي  ونأسس عيله وأولاد وحياه حلوه  ونفضل سند لبعض وفخر لأولادنا
ابتسم مالك وقبل رأسها وفي هذا الوقت  أضاء هاتف مالك معلنا عن صلاة الفجر و:- صلاة الفجر الآن
*نهض مالك وميمونه توضأ الاثنين وأمها مالك في الصلاه وبعدها أمسك بيدها  وظل يسبح عليها  ويردد الأذكار حتي بزغت الشمس فحملها وصعد إلي غرفتهم  وأخذها في أحضانه وذهب الاثنين في النوم…. ????
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪.  ٪٪٪٪٪.   ٪٪٪٪٪.    ٪٪٪٪٪٪.        ٪٪٪٪٪٪٪.   ٪٪٪٪٪٪
في المستشفى :-
استيقظ هاني مفزوعا علي صوت ساره التي تلتقط أنفاسها بصعوبه  فهرع إليها برعب وامسك بها و:- ساره مالك فيه إيه؟؟؟ إيه اللي بيحصلك ده.. ركض إلي الخارج وفتح الباب وهو يصرخ و:- دكتور حد يلحق مراتي تعالو شفوها بسرعه هتروح مني 
_حضر الأطباء سريعا إلي الغرفه  وكانت قلبها يضعف نبضه ويكاد ينعدم فأمر أحدهم بإحضار جهاز القلب و وبدأ في عمل صدمات له  ولكن  استسلم له ونظر إلي الباقي باسف و:- للأسف  القلب وقف خالص
ازاحهم هاني بجنون و:- لاااااا ساره مش هتموت مش هتموت ساااره وأخذ الجهاز منه وبدأ يكرر عمل الصدمات واحده وراء وجسدها يعلو ويهبط معه 
حاول الأطباء ابعاده و:- ما فيش فايده  من اللي بتعمله ده  حرام عليك هي خلاص ماتت 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى