Uncategorized

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ملك ابراهيم

 رواية في طريقي إلى العشق الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ملك ابراهيم

رواية في طريقي إلى العشق الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ملك ابراهيم

بكت والدت شاكر كثيرا علي أبنها وبكائها جعل جد شاكر يقسم علي الأنتقام بدون رحمه من الذي فعل هذا بحفيده
وبعد لحظات خرج الطبيب ونظر اليهم بتوتر 
اقترب منه جد شاكر وحوله باقي رجال العائله وتحدث الي الطبيب بقوة
” حفيدي عامل ايه دلوقتي يا دكتور
نظر اليه الطبيب بتوتر شديد وتحدث بأسف
” للأسف الأستاذ شاكر دخل في غيبوبه
نظر له جد شاكر وتحدث بغضب
” يعني ايه دخل في غيبوبه
رد عليه الطبيب بتوتر
” حضرتك الخبطه كانت قويه جدا علي المخ…وان شاءالله يفوق ويبقي كويس متقلقوش
نظر له جد شاكر وتحدث بقوة
” لو انتوا هنا مش عرفين تعالجوه انا ممكن اسفره لأي بلد برا مصر يتعالج في أكبر مستشفي في العالم
رد عليه الطبيب بصدق
” حضرتك مفيش اي مستشفي في العالم هتعمل اكتر من الا احنا عملنا…ادعوله وان شاءالله هيكون كويس في اسرع وقت
نظر جد شاكر أمامه بغضب وتحدث الي أحد أبنائه وطلب منه معرفة ما حدث مع حفيده ومن تسبب في حالته هذه واخباره بما توصلت اليه التحقيقات 
ونظر امامه وتحدث بقسوة
” والا عمل فيه كدا لازم يتحاسب ويدفع تمن الا عمله في حفيدي عمره كله
________________________
وصل الجد ومعه فريدة الي القسم واقترب الجد من فارس وسأله بلهفه
” في ايه يا فارس ايه الا حصل وايه الا يخلي اختك ومراتك يقتلوا شاكر الاسيوطي
نظر فارس لجده وتحدث بغضب
” الحيوان شاكر الاسيوطي كان عايز يعتدي علي نانو وواحده صحبتها كلمت ملك عرفتها وملك راحت عشان تلحقها حاول يتهجم عليها هي كمان وملك ضربته علي دماغه وهي بتدافع عن نفسها وحالته خطيره في المستشفى
نظرت فريدة ل فارس بصدمه بعد ان علمت بما فعلته ملك وانها انقذت شقيقتها وندمت فريدة علي ما فعلته في حق ملك ونظرت الي جدها وشقيقها بندم
نظر  الجد ل فارس وتحدث بقوة
” ولما هما كانو بيدفعوا عن نفسهم ليه يتقبض عليهم
رد عليه فارس بأسف
” لانهم كانوا في بيته هو… يعني ملهمش حق الدفاع عن النفس
نظر الجد امامه بحزن وتحدث بقلق
” ونانو وملك فين دلوقتي
رد عليه فارس بحزن
” حققوا معاهم ومنعين اي حد يقابلهم وانا طلبت من استاذ سالم انه يحاول يخليني اقابلهم
نظر الجد امامه بحزن وبدء يظهر عليه التعب
نظر اليه فارس بقلق وتحدث اليه باهتمام
” جدي انت كويس شكلك تعبان
هز الجد رأسه بلا
تحدث اليه فارس بتأكيد
” انا ماكنتش عايز حضرتك تعرف بالموضوع غير لما نحله
نظر له جده وتحدث بتأكيد
” ازاي كنت عايز تخبي عني مصيبه زي دي …يعني لو ماكنتش فريدة اختك قالتلي كان زماني معرفش حاجه دلوقتي
نظر فارس ل فريدة بدهشه وتحدث بتسأل
” وهي فريدة عرفت ازاي
نظرت فريدة الي الارض بخجل وحزن
نظر لها فارس وتحدث بغضب
” فريدة انتي عرفتي ازاي بالحصل دا
امتنعت فريدة عن الرد بحزن
ارتفع صوت فارس وتحدث اليها بغضب
” انتي كنتي تعرفي بل شاكر كان هيعمله في اختك
هزت فريدة رأسها بقوة وتحدثت ببكاء
” لا طبعا انا ماكنتش اعرف ان نانو تعرف شاكر اصلا انا كنت مفكره ان ملك بس الا تعرفه
نظر لها فارس بصدمه وتحدث بذهول
” وانتي عرفتي ان ملك تعرف شاكر ازاي
ردت عليه فريدة وهي مازالت تبكي
” انا كنت مكلفه شخص تبعي يراقب ملك ويصورها مع اي شخص هي بتتعامل معاه ولقيته باعتيلي صور ل ملك وشاكر وهما واقفين مع بعض
نظر لها فارس بصدمه وهو يتذكر الصور الذي ارسلت اليه وسأل فريده بقوة
” يعني انتي الا بعتيلي الصور دي !!
هزت فريدة رأسها بالايجاب وهي تبكي
صدم فارس وتحدث اليها بأنفعال شديد
” انتي عارفه ان الوقت الا بعتيلي فيه الصور دا انا كسرت فيه تليفوني من شدة غضبي…وكان دا نفس الوقت الا ملك كانت بتتصل بيا فيه عشان تبلغني بالمصيبه الا اختك فيها ويمكن وقتها لو كانت قدرت توصلي كنت انا الا روحت قبل ملك وماكنش كل دا حصل
نظرت له فريدة وتحدثت بقسوة
” ملك دي السبب في كل المصايب الا حصلتلنا…من وقت ما ظهرت في حياتنا وهي دمرتها…انا واياد كنا عايشين مبسوطين مع بعض ومن وقت ما ظهرت هي في حياتنا وهي اخدت اياد مني وخلته ينفصل عني وخربت حياتي…حتى انت يا فارس بقيت بتقف قصادي وتتحداني عشانها 
هز فارس رأسه وتحدث بغضب 
” مش ملك الا خربت حياتك يا فريدة…انتي الا خربتي حياتك بنفسك وانتي الا ضيعتي اياد من ايدك بكبريائك وغرورك وملك ملهاش اي علاقه ب إياد…وانا كمان انتي الا خسرتيني بنفسك لما اتفقتي مع أيتن عليا وعيشتيني أسود أيام حياتي وانا حاسس بذنب الا عملته مع أيتن وطلع ان انا معملتش حاجه وان كل دا كان تخطيط منك…انتي سوده من جوا أوي يا فريدة وعمرك ما فكرتي غير في نفسك وانا من اللحظه دي مليش غير اخت واحده هي نانو وبس وانتي مش عايز اشوفك في حياتي تاني
انهى فارس حديثه وذهب بغضب
بكت فريدة كثيرا واقتربت من جدها وتحدثت اليه بندم
” جدو انا ماكنش قصدي اعمل كل دا صدقني
نظر لها جدها بحزن وتحدث بخيبة أمل
” ياما حظرتك يا فريدة وقولتلك انك لو متغيرتيش هيجي عليكي اليوم الا مش بس هتخسري فيه جوزك و اخوكي…هتخسريني فيه انا واختك …وللأسف انتي ما سمعتيش كلامي والنهايه انك خسرتينا كلنا… ابعدي يافريدة وسافري اي بلد وانا هبعتلك الا يكفيكي وزياده المهم تبعدي عننا بشرك
صدمة فريدة من كلام جدها وهي كانت تعتقد انه سوف يساندها ويدافع عنها مثل ما كان يفعل سابقا ولكنه الان يطلب منها ان تبتعد عنهم 
اعتدلت فريدة في وقفتها ونظرت امامها بصدمه وتحدثت بشرود
” حاضر يا جدو انا هبعد عنكم بشري
وذهبت فريدة من امام جدها 
اغمض الجد عينيه بحزن علي ما اوصلت نفسها اليه 
_________________________
اقترب المحامي من فارس واخبره انه يستطيع مقابلة نانو وملك الان ولكن لوقت قصير
ذهب فارس سريعا لمقابلتهم
كانوا يجلسون بتعب وارهاق وكانت ملك تضم نانو النائمه اليها 
دخل فارس وهو ينظر اليهم بحزن واقترب منهم ووجد شقيقته نائمه بتعب وتستند علي ملك
نظرت له ملك وسألته بأرهاق وتعب
” فارس احنا هنمشي امتى
نظر لها فارس بحزن وتحدث بهدوء
” قريب يا حبيبتي ماتقلقيش…هي نانو نامت
هزت ملك رأسها وتحدثت بتعب
” التحقيق صعب أوي وكل شويه يسألوا نفس الأسئله واحنا نجاوب نفس الاجابه انا مش عارفه هما بيعملوا كدا ليه
نظر لها فارس بحزن وتحدث بهدوء
” معلش حبيبتي…بس انا كنت عايز أسألك عن حاجه…هي نانو عرفت شاكر الاسيوطي ازاي
ردت عليه ملك بصدق
” عن طريق سارة صاحبتها وكانت نانو حكتلي عنه وخرجت معاهم مرة عشان اشوفه واقولها رأي فيه
غضب فارس بشده ولكنه كتم غضبه وسألها بهدوء
” دا اليوم الا انا جتلك في البيت وسألتك خرجتي مع مين وانتي مرضتيش تقولي انك خرجتي مع نانو
هزت ملك رأسها بالايجاب وتحدثت بتأكيد
” انا ماكنش ينفع اقولك لان دا كان موضوع خاص ب نانو وانا ماينفعش اتكلم عن حاجه خاصه بيها
نظر لها فارس وتحدث بصبر
” تمام يا ملك طب انتي شوفتي شاكر بعد المقابله دي تاني ولا لا
ردت عليه ملك بالايجاب
” اه جالي مرتين قدام البيت وكان بيتكلم معايا انه بيحب نانو وكدا
غضب فارس بشده وتحدث اليها بغضب مكتوب
” ويجي يتكلم معاكي انتي لييه…مش الاولى يتكلم مع سارة الا هي سبب تعرفهم علي بعض…انتي ازاي ما شكتيش فيه وفي تصرفاته دي
هزت ملك رأسها وتحدثت بهدوء
” انا فعلا كنت شاكه فيه وعرفت نانو اني مش مرتحاله بس هو كان مسيطر علي تفكيرها
تحدث فارس بغضب
” وليه يا ملك ما قولتليش من الاول كل دا
فتحت نانو عينيها علي صوت فارس وسألته ماذا يحدث
نظر لها فارس وحاول تهدأت غضبه وتحدث اليها بهدوء
” مفيش يا حبيبتي 
ثم نظر الي ملك وهو يرى الدموع اللامعه في عينيها
واقترب منها وقبل رأسها بعتذار ونظر اليها وتحدث بصدق
” انا أسف يا ملك انا عارف ان انتي تعبتي من كتر الأسئله بس انا كنت محتاج افهم ايه الا حصل وازاي الحيوان دا قدر يدخل حياتنا 
ردت عليه نانو بحزن
” انا السبب انا الا صدقته ودخلت ملك معايا في المصيبه دي انا أسفه
ضمتها ملك وتحدثت بصدق
” حبيبتي ما تعتذريش انتي ملكيش ذنب دا نصيب ومقدر ومكتوب انه يحصل
نظر لهم فارس بحزن وهو يريد لو يقتل شاكر بيده الان علي ما فعله
__________________________
خرج شخصا ما من القسم وهو يتحدث بالهاتف بحماس الي احد الصحفيين 
” ألو…بقولك ايه انا عندي ليك خبر الموسم لسه عارفه حالا…مجزره هتحصل بين اكبر عائلتين في البلد…عيلة المسيري و عيلة الأسيوطي…والاخبار كلها عندي بالتفصيل بس نتفق علي المبلغ الا هخدوا الاول
رد عليه الطرف الاخر بحماس واكد علي اعطائه كل ما يريد 
نظر امامه هذا الشخص وتحدث بحماس
” نانو المسيري الحفيدة الصغر لعيلة المسيري  وملك المرشدي زوجة فارس المسيري في السر…حاولوا قتل شاكر الأسيوطي المنافس الأول ل فارس المسيري في شقته وقالوا في المحضر انه كان بيحاول يعتدي عليهم
تحمس الصحفي كثيرا واخبره انه سوف ينشر هذا الخبر في الاخبار الصباحيه حتى يصبح اكبر سبق صحفي له
________________________
كانت فريدة تقود سياراتها وهي تبكي وتسمع صوت فارس بكلامه الذي اوجعها كثيرا وكلام جدها وتشعر انها كانت سيئه لدرجة كبيره وتعلم ان اياد معه كل الحق عندما انفصل عنها…كانت تبكي كثيرا ولم ترى تلك الشاحنه الاتيه عكس الطريق وفي لحظه اصتدمت الشاحنه بسيارتها ودفعت السياره بعيدا وبداخلها فريدة
صدم سائق الشاحنه وهرب سريعا بسيارته واقترب منها بعض الناس وكان لحسن حظها ان الحادثه كانت في طريق قريب جدا من احدى المستشفيات وجأت سيارة الاسعاف سريعا واخرجوا فريدة واخذوها سريعا الي المستشفي
_________________________
في الصباح
دخل عم شاكر الي والده مختار الأسيوطي وهو يتحدث بغضب
” حضرتك شوفت الاخبار النهارده
نظر له مختار الأسيوطي وتحدث بقوة
” اخبار ايه
وضع عم شاكر عنواين الاخبار امام والده
نظر جد شاكر الي احد العناوين وهو يقرأها بغضب
” حفيد عائلة الأسيوطي حاول الاعتداء علي حفيدة عائلة المسيري وتم انقاذها من قبل ملك المرشدي زوجة فارس المسيري بالسر والان شاكر الاسيوطي بالمستشفي وفي حالته خطره “
نظر جد شاكر امامه بغضب وتحدث بانفعال
” فين المعلومات الا انا طلبتها منك
نظر عم شاكر الي والده وتحدث بثقه
”  موجوده
نظر جد شاكر امامه بقسوة وتحدث بغضب
” تمام وبكدا عيلة المسيري هما الا اعلنوا الحرب علينا ولازم ردنا عليهم يكون قوى جدا
_____________________
دخل صلاح الي زوجته وهو يتحدث اليها بشماته وسخريه
” شوفتي المصيبه الا الهانم بنتك عاملتها
نظرت له والدت ملك بعدم فهم
قراء لها صلاح الاخبار بطريقه تحمل الكثير من الشماته
صدمت والدت ملك وصرخت بعلو صوتها وتحدثت بجنون
” قتل ايه لا انا بنتي عمرها ماتعمل كدا
رد عليها زوجها بسخريه
” اهي عملت…وانا كنت عارف من الاول ان البيه الا هي متجوزاه دا هيوديها في دهيه
نظرت له والدت ملك وتحدثت ببكاء
” انت لازم توديني عند بنتي دلوقتي
رد عليها صلاح بسخريه
” انتي ناسيه انهم ممضيني علي عدم تعرض…عايزه تروحي انتي روحي بس مرواحك دا مش هيفيدها بحاجه لأنهم اكيد هيعدموها
ردت عليه والدت ملك ببكاء
” بعد الشر عليها ماتقولش عليها كدا…ربنا ينتقم منك
رد عليها زوجها بانفعال
” بقى بتدعي عليا ياوليه يافقر انتي وبنتك طب يلا روحيلها وغوري من وشي يمكن يعدموكي معاها واخلص منكم انتوا الاتنين
ذهبت والدت ملك لتغير ملابسها لتذهب الي ابنتها وهي تبكي وتدعي علي صلاح من قلبها
_________________________
في المستشفي 
وقف مدير المستشفى وهو يتحدث الي الطبيب المسؤل عن حالة فريده وهم يقفون امام فريدة الموضوعه على الأجهزه وغائبه عن الوعي لا تشعر بأي شئ 
تحدث مدير المستشفى الي الطبيب
” عرفتوا أسمها ايه 
رد عليه الطبيب باحترام
” اه حضرتك عرفنا ان أسمها فريده المسيري وبنحاول نتواصل مع اهلها
نظر اليه مدير المستشفى وتحدث بتأكيد
” تمام يا دكتور أسامه لما حد من اهلها يوصل ياريت تبلغوني عشان اشرحلهم الحالة انا بنفسي…عشان يعرفوا احنا ليه اضطرينا نعمل كدا
_______________________
ذهبت مدام عزه وإيمان الي القسم وذهب اياد ومروان والكثير من الصحافه والتي منع دخولهم الي القسم
وقف فارس بغضب بعد قرأت هذا الخبر وانتشاره بهذه الطريقه
وقفت إيمان تبكي وهي تتحدث الي أدم بعتاب لانه لم يخبرها وتترجاه ان يدخلها لترى ابنة عمها وتطمئن عليها 
وجلست مدام عزه تبكي بصمت وتدعي الله ان يخرج ملك من هذا الضيق
وقف اياد وهو ينظر الي هاتفه الذي يعلن عن اتصال من رقم غير مسجل رد عليه اياد ووجد احد الاشخاص يتحدث بطريقه رسميه
” حضرتك زوج مدام فريدة المسيري
رد عليه اياد بعدم فهم
” ممكن اعرف حضرتك مين
رد عليه هذا الشخص برسميه
” حضرتك مدام فريدة عملت حادثه وهي عندنا في المستشفي و عرفنا انها زوجة حضرتك
صدم اياد وسأله عن أسم المستشفي وذهب سريعا الي فارس وتحدث اليه جانبا واخبره بما حدث 
صدم فارس وذهب مع اياد سريعا الي المستشفي
___________________________
وصلوا الي المستشفى بسرعه جنونيه ودخل فارس الي المستشفى وهو يركض بسرعه ويسأل عن شقيقته 
اخبروه انها بغرفة العنايه المركزه
ذهب فارس وخلفه اياد وهم يقتربون من غرفة العنايه
خرج دكتور أسامه من العنايه ونظر اليهم وتحدث بتسأل
” مين حضراتكم
رد عليه فارس بسرعه
” انا فارس المسيري اخو فريدة طمني عليها يا دكتور
نظر اليهم الطبيب وتحدث بهدوء
” ماتقلقوش هي الحمدلله بخير بس في حاجه ضروريه لازم تعرفوها ومدير المستشفى هيشرحهلكم بنفسه اتفضلوا معايا
نظر اليه فارس وطلب ان يرى شقيقته اولا حتى يطمئن عليها بعينيه ثم يذهب معه الي مدير المستشفى
وافق الطبيب وسمح له ان يراها
وقف فارس امام شقيقته بصدمه وهو يراها بهذه الحالة واراد ان يقترب منها ولكن الطبيب طلب منه مرافقته الي مدير المستشفى أولا
ذهب فارس واياد مع الطبيب الي مدير المستشفى الذي رحب بهم كثيرا وجلس معهم وهو يشرح لهم حالة فريدة عندما جائت الي المستشفى ثم اكمل حديثه بكل أسف
” وللأسف احنا ماكنش قدمنا حل غير استئصال الرحم 
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حماتي للكاتبة ليان محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى