Uncategorized

رواية نور الجاسم الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نيللي ياسر

 رواية نور الجاسم الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نيللي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نيللي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل السابع والعشرون 27 بقلم نيللي ياسر

جاسم بصدمه: ايه اللي أنتي لبساه ده!!.
نور بتلف: حلو.
     ” نور لابسه الفستان اللي تحت ده بس هي حلوه فيه”
جاسم: هو جاحد..ا..اقصد اقلعي المسخره دي مش هتنزلي تحت كده..ده الواد عمر هيقعد يعاكس فيكي.
نور وهي بتقرب: وانت هتسكتله؟!.
جاسم: تؤ..ده انا هاكله..
نور: هههه..طب هو انت اللي كنت بتهزر معايا وحطيت ايدك على بوقي.
جاسم بخنقه: لا..انتي كنتي مخطوفه.
نور: يا نهار اسود.. مخطوفه..طب ازاي ده انا محستش.
جاسم بغمزه: ما انا مرضتش اصحيكي..كان شكلك حلو.
نور: بس بقي يا اض.
جاسم: يا اض..ده انتي قفلتيني.
نور: طب هنخرج.
جاسم: نخرج نروح فين؟!.
نور: هنروح نتغدي بره اومال انا لبست لايه.
جاسم: لبستي..هو انتي عايزه تفهميني انك هتخرجي من باب الاوضه حتي كده!!!.
نور: يا جاسم انا عايزه انزل بيه.
جاسم: لايه واخدك علشان اقول للناس بصو المزه اللي معايا؟
نور بتمرد طفولي: وانا قولت مش هغيره.
After 20 minutes..
    ” جاسم لابس بدله سوده وقميص أبيض فاتح اول زرارين ونور نازله من علي سلم الڤيلا وحطه شال لونو أوف وايت علي الفستان ولبسه شراب فيليه اسود وجزمه بكعب لونها احمر”
نور: يا جاسم طب..طب هقلع الشال طيب.
جاسم: نور انتي عيزاني احبسك ومحدش يشوفك غيري؟!.
نور ببراءة: لا.
جاسم: يبقي تسمعي كلامي وتلبسي زي ما اقول.
نور بتزمر: اوووف.
جاسم: هههه..طب شكلك حلو علي فكره.
نور: عارفه علي فكره.
جاسم: يا واد يا واثق انت.
نور: هههههه.
حور: بسم الله ماشاء الله زي القمر يا نور.
ملك: ( بتصفر) ايه الشياكه دي يا برو.
جاسم: دي اقل حاجه عندي.
نور: ما تيجي معانا يا ملك انتي وحور هنتعشي بره.
ملك من غير ما تبصلها: شكراً..
     ” نور استغربت رد ملك وطريقتها وحور لاحظت فحبت تغير الجو”
حور: لا يا ستي مش عايزين نبوظ الليله بتاعتكم.
جاسم: انا اصلا مكنتش هاخد حد..ده انا بفكر اسيب نور.
نور: والله!!.
جاسم: ههه..ملك هو شادي لسه مجاش..مش عمر قال هروحله.
ملك: مش عارفه بك…
نور بصدمه: شادي.
   ” عمر داخل من باب الڤيلا وساند شادي اللي واخد طلقه في كتفه”.
جاسم وهو بيجري عليه: انت كويس يا شادي..
شادي بوجع: ااه..في ايه صاحبي اخوك راجل وبعدين دي رصاصه يعني..اه..مش بتوجعني ( بيتكلهم وهو تعبان).
عمر بسخرية: ما هو واضح انها مش وجعاك خالص..
شادي: ينعل ابو هزارك.
جاسم: بسس..هو ايه اللي حصل.
عمر: روحت العنوان لقيت اخوك الراجل سايح في دمه و واخد رصاصه..ركبت بيه العربيه وجيت علي هنا.
جاسم: هو كان معاه مسدس.
شادي بألم: اه..اااه..ايوه لسه بقرب منه علشان اكمل ضرب عليه لقيته..اه..لقيته طلع مسدس وضربني وجري.
جاسم: طب اطلع استريح وانت يا عمر اطلب دكتور..وانا هجيب الواد ده بطريقتي.
   ” شادي لاحظ ملك اللي دموعها نازله وحس أنها خايفه عليه ابتسم ليها وكأنه بيقولها بنظرته* متخافيش انا كويس*  
وطلع اوضته ومعاه عمر ونور وجاسم راحو مطعم”
   ” طياره خاصه بينزل منها ادم ويركب العربيه بتاعته ويوصل للڤيلا بتاعت مراته القديمه والسواق بيقف قدام باب الڤيلا وهو بينزل ويفتح الباب اللي بقاله سنين متفتحش”
ادم: كح..كح..الڤيلا مش نضيفه..بس لسه جميله.. شبهك يا هدي.. فاكره لما قولتيلي أن انتي اللي هتختاري الوان الڤيلا.
Flash back..
ادم: يا هدي يعني بعد ما اكلم البنت اللي هتختار الوان الڤيلا تقوليلي الغي معاها انا اللي هختار الالوان.
هدي بابتسامة: وفيها ايه..هو انا زوقي وحش كده.
ادم: لا طبعاً يا روحي.
هدي: نفسي احنا اللي نختار كل حاجه في حياتنا محدش يدخلها غيرنا..نخليها مملكتنا الخاصه بينا ممنوع حد يعدي السور بتاعها انا وانت اللي نختار كل ركن في الڤيلا هيبقي لونه ايه…حتي العفش و..واللبس..وحتي اسم اولادنا كله كله.
ادم بحب: ربنا يخليكي ليا يا هدي.
هدي بحب: ويخليك ليا يا روح هدي.
  ” ادم دموعه نزلت وراح وقف قدام برواز كبير جدا متعلق علي الحيطه وعليه قماشه شال القماشه وفضل يبص للصوره عباره عن بنت عيونها لبني وشها مدور وشعرها قصير و ويڤي ولابسه سلوبته چينز وتحتها تيشرت أبيض والسلوبته متغرقه الوان وايديها عليها الوان وبتقرب ايديها من ادم وهي  بتضحك وهو لابس زيها وبيبعد وشه وهو بيضحك”.
ادم ببكاء: لسه فاكرك يا هدي لسه بحبك..انتي قولتيلي مش هتسبيني..سبتيني لايه..طب فاكره المطعم..ههه..فاكره لما قولتيلي واحنا بنرقص انك حامل في كنز و..وانا شيلتك والناس اللي في المطعم كانت بتسقف..وحشتيني اوي..
       ” مسح دموعه وفتح باب الڤيلا وركب عربيته ومشي”
….
نور: جاسم انا شبعت..
جاسم: طيب تحبي اطلبلك حاجه تاني.
نور: بقولك شبعت..تعالي نرقص.
جاسم: ماشي.
    ” جاسم خد اديها وبدأو يرقصو وبعد شويه دخل ادم المطعم وقعد علي تربيزه”
جاسم: مش كفايه بقي ويلا.
نور: انا لسه عاي..
   ” جاسم بص في عنيها جامد وده خلاها تفقد تركيزها”
جاسم: لسه عايزه ايه.
نور: هه..يلا..ن..نروح.
   ” جاسم ضحك وخدها في حضنها و اد بيقوم خبط فيه”
ادم: انا اس……
جاسم:***
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى