Uncategorized

رواية ضي القمر الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مني عبد العزيز

 رواية ضي القمر الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مني عبد العزيز
رواية ضي القمر الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مني عبد العزيز

رواية ضي القمر الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم مني عبد العزيز

عدت العشر ايام واليوم اول يوم حنه نور العيون في واحتها وبجوارها اخوانها معادا ضي ال اتفقت مع والدها أنها هتقبلهم في القاهرة في بيت الدكتور عبد الرحمن.
اتصلت بنور وطمنتها بحضورها فرحها .
عدت الحنه علي نور ببكاء علي بعدها علي علتها ووحتها  حنونا اخواتها ورسماها نقوش علي ايديها ورجليها ال يشوفها ينبهر بجمال رسمتها  مع لون بشرتها وجزبيتها  .
شمس اختها الكبيرة وهي بتزينها وبالحنه ترسمها :  ما شاء الله عليكي يا خيتي  يحرصك الله  جميله والحسن زايد وجسدك يشتهيه  ال يشوف حسنك وجمالك.
لطيفه : الله اكبر من عنيا وعنيكي وعيون كل ال يشفوكي وما يصلوا علي الحبيب المصطفى .(عليه افضل الصلاه والسلام)
بدور : الف صلاه وسلام عليك يا حبيب الله محمد.
ربي يحرصك من عالي سماها وتتهني وتعيشي ملكه فوج الرأس.
امها جلست جنبها تبكي علي فراق بنتها بعد المسافه زادوهمها
امها ممسكه بيدها ودموعها نزله علي خدها ..بنيتي حببتي بدي نجدملك نصيحتي .
انتي بين اغراب عشتك طبعهم مش طبعنا .. وكلهم مش وكلنا  .لبسهم مش لبسنا ..بديكي تعيشي مرفوعه الراس لا تكسفي من اصلك ولا من توبك عيش وتعلمي ورجلك جارك يفهمك لا تغضبي وتجولي صعيب ولا تبيني انك أجل منيه .
هتلاجي جريبه منيهم غيرنيه منيكي لاخدك ولدهم منيهم وهن أوله بيه…تجفي دجيه إذا اخد رجيلك حقك وتكلم تصمتي وإذا وجف وما تكلم بلأدب تكلمي  وتخدي حجك وما تحسس أحد بانك ضعيفه.
اهل دارك زي بيكي وممتك  تشوفي بيديهم ايش تناديهم أن جالك امي وابي جوليها أن جالك بابا وماما تجوليها  وان جالك عمي وعمتي لا تترددي .
خي زوجك  عم الصغير تحترميه والدكتور تناديه وطلباته تجدريها لا يشوف منك ايد ولا. رجل لبسك في غرفتك ال بديه زوجك أن شاله بلاهم بس تخرجي منيها لباسك كامل وحجابك لا تتحرريه .
قبلت ايدين امها وحضنتها وبكت علي كتفها وجالت ليها  أن شاء هرفع راسك وراس بيي وعشرتي .
عدت الحنه ومن الفجر جالهم أثر وأخوه وعامر وزياد وحملوا أغراض نور ودبح الشيخ عبدالله الدبايح واكل كل عشرته  وزفوا أثر بلباسهم البدوي وغنوله وحنوله جدمه وكحلوله عيونه   
وبالزفه ودعهم 
وصلوا القاهره بعدسفر  سبع سعات .. نزلوا اغرض نور من السيارات واخدها هي واخواتها واروي وضي وراحوا  يختاروا 
فستان الزفاف. .. اختاروا فستان رقيق وجميل  خلصوا وراحوا علي مركز التجميل وصلهم أثر  وعاد للبيت ليستعد هو كمان معاه عامر ووولاد خالته وأخوة وصحابه 
ضحك وهزار    بالخارج الشيخ عبدالله وسالمان وبعض أهله وقريبه  .
راح أثر والشباب  للبنات  دخل أثر ليحضر نور ال انبهر بجمالها اول ما شفها ضمها لصدره  كل حاجه فيها جميله زينتها الهادئه طرحتها ال زينه راسها فستانها ال يشوفه يقول معمول عشانها  …باس جبنها ونزل ليها تطرحتها اخفي وشها عن الكل قلبه طاير من الفرحه مش مصدق نفسه ال بنت ال عشقها من اول مرة شفها بقت خلاص جنبه وكلها سعات وتنام بحضنه وصل ا للبيت ونزلوا وعلي الكوشه وجلسوا وبالطبول ازفوا  جه الأهل والاحباب يباركوا سلم عليها  ابوها ال بكي من فرحته بيها بايت علي يده ومسحت دمعته باديها
حضنته وضحكت في وشه  حس ابوها بفرحتها بارك ليها وسبها وعلي أثر وضمه جله بين ايديك نور عنيا تخلي بالك منيها وتحافظ عليها .
أثر : نور في قلبي وعنيا  متقلقيش عليها .
بعد شويه جت بنت جميله لبسه فستان مكشوف سلمت عليهم توتر أثر  اقتربت من نور . همست من القرب منها   مبروك يا عروسه ياتري الدكتور قالك علي ابنه ال جاي في السكه . نور راحت ضحكتها وقربت منها وجالتلها  ياتري ابنه باي طريقه  طلعت فونها وفرجتها  علي فديوة ليها وأثر فوجيها صدمت نور وغمضه عينيها  وبكل برود جالتلها ويش بيها زانيه وزاني وبالحرم كملوها .
نزلت دمعه من عيون نور شفتها اللئيمه ضحكت بانتصار  وراحت جنب أثر الواقف مع زميله ومخدش باله من ال عملته اللئيمه  ولا بالصورة الةفرجتها عليها وفضحته بيها ..سلم عليها  وتأسف ليها أنه ما تزوجها  وحب غيرها ..وما يعرف ال عملته فيه وفي نور .
انتهي الاحتفال وودعهم الأهل والاحباب طلعت نور وأثر علي غرفتهم  أثر فرحان وبيقرب منها ويرفع طرحتها زقت أيده  بعد عني يا خسي   ايدك لا تجربها مني .
أثر :مالك يانور فيكي ايه كنت كويسه .
نور : بعد عني يا زاني بقي جايب عشجتك  توريني صورتك وصورتها وانت نايم فجيها وبالحرام  اتمتعت بيها ..بعد عني ولا تجربتي والله لولا بيي وشرف جابلتي  لطلج منك ولا افضل علي زمتك  .
أثر : انتي بتقولي ايه وصورت ايه ال بتقولي عليها .
نور : عشجتك ال سلمت عليك  وبالاحضان  اخدتك . 
أثر :  ده كذابه متصدقهاش   دي غيرنه اني فضلتك عليها  وبيقرب منها وبيحضنها .
نور : بعد عني لا تجرب مني وأخرج  من هنا بدي اغير .
أثر :طيب اهدي هطلع وغيري وشويه وهجي نتكلم واقلك كل حاجه.
خرج أثر من الاوضه جلس  علي كرسي ووضع  أيده علي رأسه  هيجنن امته وازاي ماختش باله وهي  وقفه معاها .
نور : قامت وقفلت الباب بالمفتاح غيرت هدومهاودخلت اتوضت  وصلت  .
أثر : بص في ساعته لاقاها اتاخرت عليه  …قام بفتح الباب ويدخل ما فتحش معه  خبط علي الباب  .
نور : لو سمحت بدي انام تعبانه من السفر وعندي صداع شفلك غرفه تانيه نام فيها .
أثر :بعصبيه وصوت عالي نور افتحي الباب بقلك لازم نكلم وافهمك الحقيقه .
نور : لا بدي افهم شي ولا اعرف شئ أنا شفتك وسمعت صوتك فلا تجرب مني الزاني ما لوه غير زانيه لا تحلم تجربلي ولا تلمسني  انت ال يجمعك بيا   زوجي جدام الناس وبس لا ليك كلمه عليا ولا حق .
أثر بعصبيه وخبط علي الباب  بصوت عالي افتحي انتي اجننتي انتي مراتي غصب عنك وليا حقوق عليكي فهمه ولا لا افتحي بقلك .
سمع صوته العالي أمه وابوه ال جريوا عليه يسالوة في ايه .
أثر :  بعصبيه الهانم قفله عليا الباب وبتقول لا انت جوزي ولا اعرفك ومش راضيه تفهم ال حصل.
عبد الرحمن اهدي انت بس وفهمنا ال حصل ..حكي ليهم كل ال نور قالته وقال الحيوانه فرجتها علي فديوة ليه معاها وال طالع عليها اني زاني ومقربش ليها  بس ده بعدها دي مراتي لازم تفهم اني ليا حقوق عليها .
ام : اهدي يا بني لما تعرف الحقيقه  هتهدي والأمور بنكم هتتحل بس عصبيتك دي هتخوفها منك  وهتزود الفجوة بنكم.
عبد الرحمن :تعالي معايا يا حنين ندخل نكلمها ونهديدها صوت بكاها واصل لينا .
قامت حنين وخبطت علي الباب  افتحي يانور أنا ماما حنين ومعاياعمك عبد الرحمن …عوزك يكلم معاكي في موضوع مهم .
فتحت نور وارتمت في حضن حنين تبكي بحرقه تقطع القلب يوم فرحها وسعدتها قلب عليها قهر وغم .
أثر هيجنن وهو شايف بكها وحالتها أجنن لما قالت لابوه ابوس علي يدك ياعم رجعني لبيي جبل ما يرحل  اروح وياه .
أثر بجنان قرب منها شدها من ايديها  انتي مجنونه انتي مراتي فهمه مش تخرجي من هنا الا بأذني .
عبد الرحمن  ال اتعصب عليه وخرجهةبره  الأوضه وقفل الباب.
قرب من نور وبعدها علي السرير وقعد جنبها هو وحنين ال وخدها بحضنها وتبكي علي بكها .
عبدالرحمن :اسمعي يانور انتي زيك زي اروي بنتي  وغلاوتك انتي وضي غاليه علي قلبي … ربنا يعلم أن أثر برئ  وبدليل  هورهولك بعدين بس لازم تعرفي ان احترامك من احترامي .موجه كلامه لحنين مراته لوسمحتي يا حنين جيبي تلفوني من اوضتنا وتعالي .
خرجت حنين ،عبد الرحمن اقترب من نور همس ليها حكي ليها كل ال يعرفه عن البنت  وال عملته وان إخوة هو ال ماجرها تعمل كده عوز ينتقم منه بعد مكشفه وعرف العيبوه علي بنته وأنه اخد اعتراف من البنت بنفسها بس مكنش عارف انها خسيسه هتعمل كده وتبوظ فرحهم   بس بردة طلب منها انها تأدب أثر وتعلمه الادب وإذاي يحافظ عليها ..
طلب منها متعرفهوش أنها عرفت الحقيقه ال لما تتأكد أنه اتغير وبطل العصبيه والتسرع ال فيه ..بعد شويه حضرت حنين  وعطته تلفونه فتحه وفرجها علي تسجيل للبنت بتعترف ليه بكل حاجه  واتفقها مع اخوه علي الانتقام منه هو وأولاده…حتي أنس مسلمش من شرة . 
هداءت نور  ومسحت دموعها وفقت علي كلام حماها  بعد شويه خرجت حنين وعبد الرحمن  أثر جري عليهم  طمنه أبوة وقاله  براحه عليها سبها برحتها   لحد متهدي .
أثر: بحزن اليوم ال كان بيحلم بيه   اتحول لكبوس .
دخل أثر اوضه نومه  لقي نور نايمه علي السرير ظهرها ليه دخل الحمام  غير هدومه  وتوضي وصلي فرضه   راح نام جنب نور علي السرير اقترب منها يطمن عليها   نادي عليها ما لقاء منها رد  حاول يقترب منها خاف لاتصده  نام جنبها اتمني يضمها نام بعد فترة من التعب .
???????????????????????????????? بقلم مني عبدالعزيز
عند مازن ال جنن  عاوز يمتلك ضي باي طريقه  بعد اتفقها معاها  العمل عنده ليومين  تخلص شغلها وتمشي علي طول حاول بكل الطرق يخليها توافق تبات في بيت المزرعه بدل بهدلتها اليومين في المواصلت والمراوح والمجي.
مازن بقي مهوس  بيها مافيش ست رفضته قبل كده  عوزها باي تمن واقف يدخن بشراها  مش سامع نداء النا يمه علي سريرة عاريه مالك يا مازن مش عاتك تدخن بالشكل ده وائف ليه عريان في الهوي كده هتاخد برد .
مازن : كل ال شاغل تفكير ه  ضي هيجنن عليها لا همه وقوفه وصدره عريان ولا كميه الدخان  كل ال في باله ازاي يوقعها أو حتي يجوزها وياخد ال عوزه منها …فكر كتير ما لقاء غير صحبتها خديجه يوقعها في حبه ويوهمها بالجواز لحد ما يعرف كل حاجه  عن ضي واكيد  بعد ال هيحصل  معاها هتوقع صحبتها زيها  ما هو مفيش وحده تغلط وصحبتها تكون شريفه لازم تخليها زيها ..ابتسم بمكر وقرر ينفذ في اقرب وقت .
بعد كام يوم رجع المزرعه سال عن خديجه  عرف انها رجعت بلدها لوفاة والدها  لعن حظه  والذاد همه وغضبه رجوع دكتور مزرعته وضي قالتلهة ماعتش ليه لازمه قاعدتها  لا زم تروح كليتها وتلتزم بمزكرتها بقالها كام يوم وتبدء امتحاناتها .
مازن والنار بتنهش جواه عاوز يخطفها  وياخد ال عاوزه منها  بس في حاجه بتمنعه جات في باله فكرة امكن دي ال تخليها جنبه .
مازن : دكتور ضي  معلش خاليكي اسبوع زمان جايني فرس جديد وعوزك تشفيه وتكشفي عليه أنا عندي ثقه فيكي  لو في اي عيب هتقولي عليه  كل ال عوزه منك كام يوم كمان .
ضي:اسبوع زمان سواء جه الفرس ولا مجاش
مازن ومتاكد من نجاح خطته وافق علي كلامها .
عدي يوم واتنين والفرس ال قال عليه مجاش فاضل خمس ايام مازن  ببتصل علي صاحب الفرس ال قاله يومين وهيكون موجود  مازن بعصبيه ليه التأخير مش المفروض كان هنا من يومين .
صاحب الفرس :  اعزورني  بس  عندي فرسه  معاد ولدتها  قرب ومش عارف اسبها وامشي .
وانت عارف الفرس ده جامح ومفيش سايس هيقدر يوصله ليك ولا حتي خيال هيقدر عليه اصبر كمان يومين تولد الفرسه وتلاقيه عندك علي طول.
مازن نصبر اليومين بس لو طولت  وصله ليا وانا كفيل بترويضه  .
صاحب الفرس : كده عداك العيب انت صبرت كتير أن شاء الرحمن يومين وبعدها الفرس وصحبه تحت امرك.
مازن هيجنن الوقت بيمر  وخطتطه  بتفشل  .
تاني يوم ضي جات في معادها   جه سايس الخيل  يقولها أن في فرسه بتولد ومريضه ودكتور لسه موصلش .
ضي : ثواني هدخل ابدا ثيابي  وهحصلك علي طول .
دخلت تبدل ثيابها وتحكم ربطه نقابها لتساعد الفرسه علي الولاده .
ذهب السايس ليخبر مازن  .
مازن :بلغ الدكتور يروح يلحقها بسرعه جيلي أنا ليه.
السايس :الدكتور لسه موصلش والفرسه تعبانه جوي فجلت للدكتورة ضي  وجالت هتغير وتحصلني علي طول .
مازن سمع كلمت بتغير  مفكرش  كل ال جه في باله أنه هيشوف ضي ويشوفها وهي بتغير وممكن يتهجم عليها وياخد ال هو عوزة ويرضي غرورة  ويتملكها  وبعد كده هي ال هتجري وراه  وساعتها  يفكر   يجوزها كام يوم  يتمتع بيها ويسبها بس  دلوقتي يطولها جسمه اشتعل معتش  عنده مخ يفكر  كل ال عوزة  يطفي لهيب جسده حتي لو وشها وحش بس يكون شغفه بيها انتهي  .
وصل  للمكان ال بتغير فيه ملاقهاش  لعنه حظه. وكاد يفتك بالسايس أنه اتاخر في أخباره … دخل الحظيرة
وجد ضي بلبسها كل ال مزوداه لبسه بلطه كيس لحمايت ملابسها من الاوساخ  .
مازن وهو  مش منتبه وفي عالم تاني بيفكر في ضي وأنه كان قرب ينفذ خطته  وهو مش واخد باله وبيقرب من الفرسه وهي بتولد ومن الالم رفعه رجلها ضربته   اسفل بطنه ضربه موجهه وقع علي الارض متالما  اسرع العاملين بالاقتراب منه وحملوه علي غرفته  استدعوا طبيب خاص عنده بالمزرعة للكشف عن العمال بشكل دوري .????بقلم مني عبدالعزيز ????
دخل الدكتور يكشف عليه .
مازن من الالم بسرعه اديني اي مسكن مش قادر اتحمل الوجع الفرسه ضربتني برجلها تحت الحزام بالظبط .
الدكتور : لازم تكشف وأشوف حجم الضرر ده خطر ممكن نحتاج تدخل جراحي  المكان خطر .
مازن :مستني ايه بسرعه مش قادر اتحمل اكتر من كده.
الدكتور :طيب ياريت تغير هدومك عشان اعرف اكشف.
بعد شويه انتهي الدكتور من الكشف  .
الدكتور : الحمد لله مفيش ضرر كبير  بالعلاج هتتحسن  بس نلتزم بالدهان  والبعد عن ممارسه اي علاقه الفترة دي  لان ده هيكون خطر على حضرتك .
مازن  هيجنن من الحسرة والألم  فكان بيخطط يغتصب  ضي  سبحان الله بقي ميقدرش بعمل علاقه حتي مع زوجته . فعلا ينطبق عليه الايه
????&ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين&????
عدي اليومين  ومازن  بدء يتحسن وكل ال بيفكر فيه ضي ودرجه قربها من ربها كل ما يفكر  يقرب منها حاجه تحصله واخرها  أنه كاد يفقد رجولته  قرر اول شفاءه يطلب يدها للزواج في هذا الوقت جاله اتصل من صاحب الفرس  وقال إنه بالطريق  هيوصل الفرس ويرحل علي طول  لانه فرسته لسه ما ولدت ولازم يكون موجود.
????????????????????????????????????????????????????ضي القمر ????
عند الدكتور زياد  طلب من الشيخ عبدالله تحديد معاد الزفاف بعد ما جهز بيت ليه بالوادي الجديد خاص بيه وأخوة كمان جهز لنفسه سكن بالقرب من والدتهم  بناء على رغبتها حتي يستقر كل واحد فيهم مع زوجته وميكنش في مشاكل من اي نوع .
وافق الشيخ وحدد معاه معاد الفرح  اول اسبوع  من شعبان  .
وافق زياد وأخوة اياد ال اتفق مع ابو نجمه علي نفس المعاد بعد ما تعب من نجمه ومن  شخصيتها القويه والتزامها بزيها بالرغم من علامها. .
جهز الشيخ عبدالله بنته وجه زياد ومعه سيارات اخدت الاغراض وذهب خوات غيداء وفرش  شقتها ال انبهروا من جمالها   انتهوا من الفرش وتوجهوا لفرش شقه نجمه واياد التي لاتقل في جمال شقه أختهم .
اليوم الحنه  وصلت نور  نهاد واختها نيرة  واروي وامها حتي الدكتورة حنان  جات تفرح بالحنه علي الطريقه البدوي رسم البنات الحنه علي اديهم حتي اروي ال بطنها قدمها وقربت علي ولادتها ..وامها ال رسمت علي ايديها حنه وحنان وصلوا لنور قاتلهم مابدها تتحنه صممت اختها شمس أنها تحنيها وعلي كتفها رسمت ليها ورة جميله وجنبها قلب .
ورسم لغيداء زيها ولنجمه طلبت ترسم قلب وجواه حرف أ وبس ضحكوا الفتيات عليها وقال ليها مش كفايه  جننتيه هو  لم يشوف  الحرف  يفضل جنبها ما يخرج لعمله .
عدي اليوم واليوم يوم الفرح  كان يوم جميل ما نقصوش  ال ضي  .
رقص وغني  وطبل  وزمر اغاني بدويه ورقصات بدويه  وافتخار  بالاصل والاعراق  قام مشايخ الفرافرة ال زياد عزمهم يشرف بيهم  قدام أهل زوجته  … وقالوا أشعارهم  بعد انتهاء الفرح  رحل كل المعازيم ورحل كل عريس بعروسته   لسكنهم وقضاء اسعد ايام حياتهم .????ضي القمر ????
دخل أثر مع حماه يستريح في اوضه زوجته نور ال حرمته من شفتها  طول اليوم وهي جلسه مع حماتها مغطيه وشها بحجه لو جه سلفها  او حد غريب  فجاءة. وفي غرفتهم تدخل وتقفل علي نفسها   حاول اكتر من مرة معاها مرة بالين ومرة بالشده  ما فيش فايده  لولا فرح اختها ما كنتش كلمته بالرغم من حماها قلها كفايه عليه أدب لحد كده  ده استوي إلا أنها صممت علي ال في رأسها مش قادرة تنسي ملامسه جسده لوحده تانيه .
دخلت نور بعد ما غيرت  في الحمام ولبست لبس خفيف بيتلبس للنوم  عندهم في الواحه  انبهر أثر من جمالها ال اتحرم منه لاكتر من خمس شهور   ولسه اول يوم يشوفها من غير حجابها بشعرها ال عدي خصرها  ولونه لون الدهب  وعيونها الخضر الي بتلمع وتخطف أي حد يبص ليهم .ولا جسمها واه من جمال اديها والحنه والرسمه عليها  وقف أثر وراح واقف قدمها والدموع في عنيه شدها لحضنه وشد عليها هامسا في ودنها  لو كنت اعرف أن هشوف وشك وجمالك  بشكل ده كنت جيت معاكي المرتين ال فاتوا غصب عنك عشان كنتي بتخلي بابا هو ال يوصلك عقابا ليا .
نور  : وهي تبادله الحضن انت تستاهل اكتر من كده بس ما بدي اهلي يحسوا أن بنا شي لبست كده  بس انسي تشوفه تاني
وتركته وراحه علي سريرها ونامت وعطته ظهرها  حزن أثر وراح ينام جنبها جات عنيه علي الرسمه علي كتفها وجنبها القلب واسمه جواته ابتسم  وقرر لما يرجعوا بتهم لازم يصالحها ويعملها فرح من جديد علي طريقته .
وصل زياد وغيداء بيتهم  زهلت من جماله  لما يمهلها زياد وقت للفرجه حملها علي غرفتهم ونزلها وقلها نصلي الاول ونرضي ربنا   غيروا ملابسهم واتوضوا وصلوا ا  خلصوا صلي 
 وبعد السلام حملها وعلي سريره ونيمها وعدواللتهم بسعاده  وفرحه كبيرة 
اياد ونجمه ال جننته اكتر من تلات سعات بتصلي   كل ما تخلص تقوم تقف وتنوي فرض نسيته من زمان لحد ماجنته ووقف خلفها ولسه هتقوم وتنوي الصلاه حملها  وقلها  بكرة صلي لسنه قدام حرام دا انا تعبتلك  عدوا للتهم في سعاده وهنا .
في بيت سالمان باتت نهاد ونيرة وسط فرحه ام سالمان بيها وده مكنش حد يتوقعه منيها منعت سالمان من المبيت في بيته وخالته راح شقته بالوادي الجديد لحد ما يعدي الالثلاثت ايام  ويعملوا فرحهم هم كمان …  عدت  الايام والفرح جه وسالمان كان عريس ينحكي بجماله   والبز خ ال في فرحه وكم الدبايح ال ادبحت  وعزم كل جبائل الواحه حتي اصهارهم بالواحات التانيه عزمهم وما نسي الحاج حامد الحوامدي وأهله من فرحته  بنهاد وحبه  كل شويه يقول الجدر جال كلمته رب صدفه خير من الف ميعاد .
عدي للته بسعاده وهنا وسط أهله وناسه الكل كان سعيد وفرحان معادا ليله ال الحزن ملي جلبها فهي ما نسيته لان خالد  ما عرف ينسيها خالد هواوي ويحب الجمال   يسمعها عسل الكلمات وجت ما يريدها وبعدها يعطيها ضهرة ولا كأنها نائمه معه  نامت  ودمعتها علي خدها تدعي ربها يسعد سالمان  حببها ال تتمن  اليوم ده يكون  يومها .
فارس من حزنه علي غيداء ال ظالمها بشكه تزوج بنت خالته  وهو ما بيحبها بالرغم من طبتها  ال أنه لا يحبها ولا يحب حديثها دايما جاعد بالوادي بالدكان  يا اما بالبستان ما يعود ال إذا طلب الطعام أو  لبي نداء جسده كأنها جاريه تحت إمرة وجت ما يعوزها    يلجيها   يجد ي وجت معاها  بدون اي مشاعر  وهذا اكبر عقاب ليه  لما زوجته ما تحسسه بمشاعرها وفرحتها بجربه ليها .
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى