روايات

رواية عالم تاني الفصل الأول 1 بقلم آلاء

رواية عالم تاني الفصل الأول 1 بقلم آلاء

رواية عالم تاني البارت الأول

رواية عالم تاني الجزء الأول

رواية عالم تاني
رواية عالم تاني

رواية عالم تاني الحلقة الأولى

في حاره . بسيطه وعشوائيه جدا و قرب الفجر الناس نايمه في بيوتها مفيش في الشوارع أي حد
بس كان في رجاله بتجري وبدور علي بنت هربت منهم
اما هي بتجري بفزع ورعب متملكها وسمعت صوت بيقرب منها
استخبت منهم ورا بيت وسانده ضهرها على الحيطه حطه أديها على بؤها وبتحاول مطلعش صوت عشان ميحسوش بيها وبتدعي ربنا يعميهم عنها
الرجاله بقو يبصو حواليهم
واحد من الرجاله اسمه مصطفي … راحت فين بنت الكل\ب دي
عوض بسكر وبيتوح… هتلاقيها ورح عمل زغوطه تلاقيها هنا او هنا
ابراهيم بزعيق… البت دي لو مالقنهاش ماليش في هاخد فلوسي
مصطفي …ياعم هلاقيها هتروح فين يعني متعرفش تتصرف انا عارفها
ابراهيم…بتعرف مبتعرفش فلوسي هترجع
عوض وهو بيتوح…انت هتتكلمو يلا نتحرك كل واحد في حته
مصطفي بصلو بقرف… انت مش فايق اساس كل دا بسببك وبص لي ابراهيم انت امشي من هنا وانا من هنا وانت خاليك واقف ولا دور يمكن تعرف تمسكها
ابراهيم… هو عارف يمسك نفسه اساسا يلا يلا
الرجاله بقت تدور عليها
الاء بصت عليهم من بعيد لقتهم بيتوزعو علي كذه ناحيه لطميت علي وشها…يانهار اسود
شيفاهم من بعيد وخايفه موت ليمسكوها بقت تمشي براحه لحد ما طلعت من الحاره خالص لي اول مره تطلع منها اصلا
بتبص حواليها بستغراب من العالم التاني للي مشفتهوش
الاء برتياح وابتسمت …. الحمد الله ولسه بتاخد نفسها لمحت ابراهيم ومصطفي استخبت ورا شجر
مصطفي وابراهيم اتقبلو ببعض
مصطفي بغضب… ايه دا انت مالقتهاش
ابراهيم بغضب…يبقا بنت الكلب طلعت برا الحاره
الاء لطمت علي وشها من الخوف وبدات تتسحب براحه وبعدها جريت وهي نفسها مقطوع اساس بس بتقوح وتكلم نفسها بسرعه يا الاء بسرعه قبل ما حد يلمحك
بتلف وتبص وراها تتاكد محدش وراها وتقف تاخد نفسها وترجع تجري تاني … انتي قويه يلا متستسلميش فضلت تجري لحد ما لقت نفسها في شارع مفهوش غير بيوت بس و شكلها فخم بس مفهوش صوت اكنا في العالم لي واحدها
الاء بخوف لانها لي اول مره تطلع من الحاره … ناس انقردت
لقت حد من وراها…انتي بتعملي ايه هنا يابت
الاء لفت بخوف وخضه وصرخت لقت راجل طول بعرض وهي اكنها طفله قصاده وشكله اكنه عفريت … عوذ بالله من شيطان رجيم وجريت وفضلت تجري وهي بصه وراها لحد ما بعدت تمام عن راجل
الاء واقفت ومسكت قلبها… خلاص مش قادره وبصت حواليها شبه صحره وعربيات بس رايح جايه مافيش بيوت خافت
الاء عيونه دمعو مش عارفه هي اللي عملتو دا صح ولا لا وبتفكر تقعد بس خايفه لايلحقوها رغم انها بعدت تماما ومش عارفه هي رايحه فين ولا هتعمل ايه وبتبص حواليها فضلت تمشي والنور الشمس بدات تظهر
(الاء بنوته زاي القمر وملامحه بريئه جدا ولون عيونه اسود ويسحر وشعرها طويل وصل لي اخر ضهارها ولونه اسود وقصيره عايش ومتربيه في الحاره مبتطلعش منها وكان اول مره تطلع منها كانت بتهرب منها مالهاش حد غير خالتها وجوز خالتها ومتعلمتش بس كان في شخص بيساعدها انها تعرف تقراء)
نرجع للقصه
الاء بتكلم نفسها لقت عربيه بتظمر ليها بتبص وهي بتمشي..ايه في ايه
الشاب بصلها بطريقها قذره. وماشي جمبها بالعربيه… ايه يا حلوه متيجي
الاء …اجي فين
الشاب بسكر.. اسمي ممدوح متيجي سوه ونروح
الاء.. نروح فين يازباله امشي بدل مااكسرلك عربيتك دي اللي شبه وشك
الشاب بقا يقرب منها بالعربيه…تعالي بس وهديكي اللي انتي عايزه
الاء…هديك علي دماغك يازباله اتقي الله اللهي ياخدك
الشاب واقف العربيه ونزلها
الاء برقة بتوتر وخوف…ايه في ايه وربنا اصرخ
الشاب.. وانا مايتقاليش لا
الاء …الله يخربيتك ركبي مفهاش حيل وجريت فضلت تجري وهو بيجري وراها لحد ما لقت تالت شباب واقفين جم عربيه جيب.وشكلهم ظباط ولسه شاب بيجري وراها
الاء اول ما لقتهم جريت عليهم وبتحاول تتكلم ….أذيكم وبتنهج
الشباب بصو لي بعض بستغراب
شاب منهم اسمو عز ضم حواجبه …ايه
الاء وهي مسكه قلبها… عاملين ايه يعني
شاب تاني اسمو احمد لمح واحد جاي جري عليهم وتقريبا بيجري ورا الاء
الاء بصت وراها لقت اللي كان بيجري وراها اتكلمت بخوف… الشعب في خدمه الشرطه فابالله عليكم . الحقوني دا بيجري ورايه وعايز حاجه مش كويسه
تالت واحد انس ضحك.. قصدك الشرطه في خدمة الشعب
الاء بتحاول تاخد نفسها…اي حد يساعد التاني
الشاب اللي كان بيجري ورا الاء قرب منهم لقها واقفه بتتكلم معاهم وطبعا هو مش في وعيه ..الله انتي بتحبي روح الجماعه طيب ما انا بيهم كلهم وبيقرب من الاء
الاء بترجع لي ورا وبتقرب من انس وعز و احمد
انس شد الاء ورا ضهرو … في ايه ياشبح طب احترام اننا واقفين
الشاب..البنت دي تخصني
انس…ازاي هو انت تعرفها
الاء بخوف وندفع…لا وربنا ما اعرفو
الشاب …. ميخصكش وبص لي الاء تعالي يلا وهديكي الضعف
الاء. .. انت متربتش ربنا يخدك وبصتلهم وربنا ما اعرفه
الشاب بيزوق انس.. اووع وجي ياخد الاء
انس مسك ايدو…تؤتؤتؤ كده هزعل وصحابي هيزعلو
عز ضحك… لا انا زعلت اساس
الشاب… متتفلقو وجي يضرب عز في كتفه
عز مسك ايدو التاني بقا عز مسك ايد وانس ماسك ايد
انس… غلط وانا كان نفسي يغلط وضربه بوكس في بطنه
الشاب صوت بوجع…اهاااا
عز…. لا وانا زعلت وقالي اتفلق وراح ضرب بوكس تاني في بطنه
صرخ تاني ..
عز….قالت متعرفكش ولا عايزه تيجي معاك يبقا خلاص تمشي وضرب تاني
الشاب بوجع …كفايه حرام
انس ضربه تاني… ومش حرام اللي كنت عايزو يا خلبوص
الشاب..حرمت توبت
عز وانس سابو مره واحده راح وقع في الارض
عز…هعدي من واحد لي تالته هتفضل هنا هتضرب تاني
الشاب قام .ومسك بطنه بوجع و يجري يقوم ويقع
الاء كانت كل دا بص عليهم ومتنحه
اما احمد مرقب الموضوع في صمت
عز وانس بصو لي بعض وضحكو وبعدها لفو وبصو لي الاء
الاء ضحكت ببلاهه وخافت منهم رفعت ايديها كاتحيه … تسلم شباب مصر احم . بعد اذنكم وبتلف تمشي
احمد كان وراها وقف قصادها وبحده…رايحه فين ياعسل
الاء …الله هي ليله سوده ليله مطينه بطين وبترجع ب ضهرها خبطت في عز لفت وبصتله
عز… انتي ايه اللي ممشيكي في الوقت دا
الاء بلعت ريقه…ظروف خاصه
احمد ضحك بستهزء الاء بصتله… ايه يا حلوه ماما تعبت نزلتي تجيبي العلاج
الاء بغيط وعايزه تضرب بس خايفه لان ظابط… لا
انس… اومال نزله الوقت دا ليه
الاء بتوتر…خلاص بقا ياباشا كتر خيركم يعني عملتو اللي عليكم وزياده اطير انا وجايه تمشي
احمد مسك ايدها …تعالي هنا تبع مين ابت
الاء بستغراب…ايه
انس برق لي احمد… تبع ايه سبها
عز.. متنزليش باليل تاني يا شاطر ه يلا سبها
احمد ضحك بسخريه …انتم اغبيه البنت دي دخله تعمل نمره بصو لي لبسكم عرفت ازاي اننا ظباط
الاء بصتله بالامبالاه…من البدله لبسين ظباط بتاعتكم ايه الذكاء دا
احمد برق ليها
الاء بخوف وابتسمت… احم مش محتاجه قصدي
احمد…والله انتي مش عارفه الفرق من بدلة طيران لي ظابط
الاء بعدم فاهم… طيران ايه انتم مش ظباط
عز وانس بصوعلي لبسهم وبعدها لي بعض بدهشه
احمد لف دراع الاء ورا ضهرهاوقربها منه … دخله دي تمشي علي عيال مش علينا مين اللي بعتك انطقي
الاء بوجع ودموع في عنيها ومش فاهمه…انا مش فاهمه بتتكلم عن ايه ولا في ايه واللهي
احمد جمد علي لويت دراعها لدرجه ان صوت كسر دراعها كان مسموع.. معنديش طولت بال
الاء صرخت بوجع جامد….اهاااااااا
عز بغضب…ليه كده
انس .بيبعدو عنها وضمها لي …مش كده يا احمد مش كده
الاء بعياط وعايزه تهرب منهم بس وجعها كان كفيل يلغي اي تفكير …
احمد بغضب… انت بتقول اسمي يا غبي
انس بزعيق… احترم نفسك
عزواقف ما بنهم … مش كده وبص لي الاء متنطقي ونجزي
انس بصلها وهو يعتبرفي حضنه لقه جسمها بيترعش…انطقي متخافيش منهم واحنا هناخدك في صفنا
الاء بعيط وبتاخد نفسها بالعافيه…وااللهي ما اعرف حد ولا تباع حد
احمد بستهزاء….والله نجمتي من اننا ظباط
الاء بصتله ولسه هتتكلم اغما عليها
انس لحقها وبص لي احمد بغضب… عجبك كده هنعمل ايه
عز… اكيد مش هنسبها هنا يلا ركبها العربيه نوديها اي مستشفي
احمد…انتم اغبيه كده ليه مينفعش طبعا
انس.. انت كسرت دراعها
احمد… مش عشانها هنبوظ المهمه زفتوها وانا هتصرف بس لو حصل ايه حاجه بوظت شغلي بسبب البنت دي هحسبكم انتم انتم فاهمين وركب العربيه
عز بصله بضيق…يلا يا ابني ركبها
انس شالها وركبها العربيه هو وهي من ورا وعز جم احمد اللي بيسوق
عز بصص عليها لقها في كدمات في دراعها ورقبتها ضم حواجبه بستغراب …البنت دي كانت متعرضه لي ضرب بطريقه بشعه
عز بصله…ايه
انس… دراعها كله ماليان كدمان وخطوط علي دراعها شبه مضروبه بحزام او حاجه شبه دي دا غير اللي عند رقبتها ازرق بطريها غريبه
احمد بغضب… انت بتفتش فيها
انس بضيق… انا مش زباله عشان ابص علي حد وبعدين دا مش طريق مستشفي
عز…. صحيح
احمد… هنوديها القصر وهخلي اي دكتور يجي يشوف المصيبه دي
عز بالامبالاه… انت بتهزر
احمد ببرود… البنت دي لو مش مزقوق علينا برضو لزم تختفي لانها مش من المفروض تبقا عرفه احنا مين وانتم اغبيه قولته اسمينا
ـــــــــــــ
تعالو نتعرف علي البطال حكايتنا
(رائد احمد زهران عبد الحميد شاب واسيم عندو30 سنه رغم انه وسيم بس التكشيره مش بتروح من وشه ودايما متعصب طول بعرض ولي هيبه خاصه الا كل بيخاف منه ومشهور بالوحش في شغله دايما واخد الدنيا جد بطريقه غريبه وشغلو اهم حاجه متلاقيش لي نقطه ضعف غير جدتهم وام والدو والده وولدته متوفين وجدته هي اللي ربته هو واخته الصغيره جميله بس سافرت تكمل تعليمها برا )
(رائدانس محمد عبد الحميد وشاب وسيم عندو 28 سنه وفي شبه من احمد ب ختلف انس بيحب الهزار والضحك بس برضو عند الشغل جد جدا والدو متوافي هو وولدته في حدثه وبعدها جدته ربتو مع احمد )
(رائد عز مكرم عز الدين صاحب احمد وانس من الطفوله لانهم كانو مع بعض من صغرهم و ميختلفش عن احمد وانس في الهيبه ووسمتهم بس واخد مكس من شخصية انس وعز يقرب ليهم من بعيد مالهوش حد ويعتبراهما اللي فضلين من اهلو جدت انس واحمد هي ربتهم هما التالته ولي بيت خاص بي بي جدتهم بترفض ان عز يعيش لي واحده لان يعتبر هما اللي فضلين من ال عياله )
ـــــــــــــــــــــ
نرجع الحاره
مديحه… هربت ازاي انتم مش بتقوله لفيتو الحاره كله ازاي ملاقتهاش
عوض بغضب…. معرفش بنت الكلب اختفت وشاكك انها طلعت برا الحاره
ابراهيم…. انا فلوسي ترجعي انت فاهم
مصطفي بتوتر… اهدا يا ابراهيم اكيد هلاقيها هتروح فين يعني وبص لي مديحه انتم ليكم قريب هنا او هي ليها حد هنا
مديحه بتفكير… لا لا مافيش مكانتش بتتعمل مع حد وستحاله تطلع برا الحار ه دي بتخاف
ابراهيم بضيق وقام…ليها مالهاش قدامكم يومين يتجبوهالي يا اما فلوس ترجع ومن غير سلام ومشي
مصطفي تف عليه بعد ما مشي… داهيه تاخدك وبص لي عوض وانت فوق من السكر دا فكر معايا هتكون فين
عوض بصله وراح نام علي ا التربيزه مره وحده…
مديحه بصت لي عوض بضيق…
مصطفي قام .. فوقي جوزك دا وفهمي ان البنت دي لو مالقنهاش هنروح كلنا في داهيه احنا مش قد ابراهيم واللي معا سلام ومشي
مديحه… منك لله ياعوض دايما توقعني في مصايب
ـــــــــــــــــــ
في قصر عبد الحميد
القصرضخم جدا وراقي من الاخر قصر ولا في الاحلام
احمد اول مادخل لقه جدتهم … تيتا وباس ايديها صباح النور
فاطمه الجده ابتسمت … حبيبي صباح الخير بس ابتسامتها اختفت اول مالقت انس شيل بنت ودخل
فاطمه بخضه … ياستر يارب مين دي
عز دخل وراهم .. صباح الخير يا تيتا
فاطمه… صباح النور في ايه
انس… بعدين ياتيتا
احمد… المهم عايز اوضه فاضيه
فاطمه… الاوض كتير يابني
احمد…مفهاش حاجه تخصنا خالص
فاطمه … اول اوضه بتاعت الضيوف
احمد بص لي انس لقها هو من نفسه طلع بيها
احمد … هعمل مكلمه وجاي ومشي
فاطمه بصت لي عز…. في ايه يابني مين البنت دي وفي ايه
عز حكلها اللي حصل… بس كده المهم انا هروح لان حرفيا هموت ونام
فاطمه…بعد الشر وبطل كلمه دي اتفضل اطلع اوضتك هنا دا بيتك يا عز
ـــــــــــــ
انس حط الاء علي سرير وبصص عليها لقه ملامحه رقيقه جدا وجذابه
انس بصلها بتفكير…ياترا حكايتك ايه
بعد وقت الدكتور جه وقاعد وقت طويل
فاطمه كانت بص لي احمد بضيق….
احمد… في ايه يا تيتا
فاطمه بحده… لما دكتور يمشي
الدكتور طلع …
فاطمه… خير يا دكتور
الدكتور… لللاسف الانسه في كسر في دراع الشمال ولحظه كدمات في دراعها ومعظم جسمها بطريقه بشعها واانيميا عندها بينه من غير تحليل عاليا جدا وبتالي هي ضعيفه جدا هي مرهقه لدرجه محستش وانا بجبس دراعها لزم تغذيها وراحه تامه ودي ادويه وفيتامينات تمشي عليه وربنا يقومها ليكم بالسلامه
فاطمه بحزن علي حال البنت رغم انها متعرفهاش… هي مفقتش
الدكتور… انا علقة ليها محلول باذن الله اول ما يخلص هتفوق واتمنا التغذيه بس لو حلتها فضلت كده لزم تتحاول لي مستشفي
احمدبزعيق … اومال انا جايبك ليه منظر
فاطمه بصت لي احمد بحده … احمد ورجعت للدكتور تمام شكرا ليك يا ابني اتفضل
الدكتور هز رسه ومشي
(الجده فاطمه ام زهران ومحمد خسرت اولادها وهي عايشه بس ربنا صبرها ب احفادها احمد وانس وجميله وعز يعتبر حفادها لان قربهم من بعيد شخصيتها شديده وكلمه منها سيف علي الكل بس رغم كده طيبه وحنيت الدنيا فيها وبتحب الهزار والضحك وبتتمنا تشوف تحفاده دايما بخير ومبسوطين )
بعد وقت الاء فاقه وبتبص حواليها بتعب بس الرويه مشوشه جايه تقوم مش قادره وحسه جسمها مكسر كالعاده بس المره دي اكتر بتبص علي نفسها لقد دراعها متجبس استغربت وبتحاول تفتكر هو حصل ايه قطع تفكيرها
فاطمه… صاحي نوم
الاء اتنفضت وبصت لي مصدر الصوت…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عالم تاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!