Uncategorized

رواية الضائعة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم بسمة سلام

كانت علي الارض تبكي ومنصدمه  وامامها الرصاص والسم.. 
حاتم خرج عاري الصدر وشعره يتسقط منه المياه.
. في  اي يا نغم مالك اي دا و منين 
نغم: عايزه ارجع تاني بابا ف خطر????????
حاتم: فهميني ف لي طيب
نغم كانت تتحدث بضعف وتحاول ان تكمل كلامهااا: الرصاص وو.. السم وبابا مهند هيقتلو صدقني 
حاتم: طب فهميني اي الا حصل 
..
..
..(حكتلو كل حجة كانت بتحصلها من الصبح وللمسدجات وكل حجة..) 
حاتم: طيب اهدي انا هرن علي بابا واسالو 
نغم: لا انا عايزه اشوفو بنفسي 
حاتم: نطمن لحد منوصل طيب 
نغم: بسرعه طيب 
حاتم: الو ازيك يا عمي عامل اي 
خطفت الهاتف بسرعه شديده.. بابا انت كويس
حاتم: اهدي اهدي متخوفيهوش 
نغم: بابا انت كويس 
ابراهيم: اي يا حبيبتي انا تمم  انتي  ف ححة حاتم عاملك حجة
نغم نظرت لحاتم ومسحت دموعها ومسكت الرصاص لا يا حبيبي: احنا تمم متقلقش بس خوفت عليك 
ابراهيم: طيب متخفيش انا كويس  يلا روحي لجوزك بقا وسيبيني اشرب الشاي ..
عنيه بارزت للخارج بخوف واعتقدت ان السم ف الشاي..
….
بابا اوعي تشرب الشاي دا 
ابراهيم: لي لا 
نغم: يااا بابا عشان خاطري مش مفيد لصحتك 
ابراهيم:  طيب حااضر رميتو امشي بقاا 
حاتم: اهدي متقلقيش 
نغم: اللبس عشان متبردش 
حاتم:حاااضر
دخل حاتم غرفه الملابس
 ومسكت نغم الفون سريعااا…
مهند: قلبي 
نغم: طلعت بتكدب تاني 
مهند: هضحك معاكي لحد متذهقي   وتشوفي السواد كلووو
نغم: هوريك بس استني عليه
اغلقت الخط ف وجه…
اسر: انت ازاي تعمل معاها كدا يا اخي 
شهاااب: اعمل اي يعني انا كنت تعبان ومش قادر 
اسر: طب لزم نلحقهااا احنا دخلين علي نص الليل ودا خطر علي بنت زيهاااا…
شهاب: هو احنا سيبنا مكان مروحنهوش 
اسر: حبيبه اختي ممكن تكون  عنده
شعاب: يلااااا بسرعه طيب
وصلو وخبطو علي باب السكن.
صحبت حبيبه: ازيك يا اسر 
اسر: تمم فين حبيبه 
صحبت حبيبه: تحت بتتمشه ف الجنينه مع صحبتهااا
اسر: معقول هيا
شهاب: يلا بسرعه شكرا يا انسه وجري الاثنين عل السلم ووصلو الجنينه..
وقف اسر مكانه ولم يتحىك وتقدم  شهاااب ولكن لم تكن هاله بل كانت  اسماء…
حبيبه:  اي دا حظك حلو انكم تشوفو بعض 
اسماء:حظي حلو فعلا
حبيبه: اي الا جبكم صحيح
شهاب: هيا هاله مش عندك 
حبيبه: لا مش عندي 
شهاب: تمم يلا يا اسر….. اسر انت يبني 
حبيبه: تعال اقولك دقيقه
شهاب: ع فين 
حبيبه:تعال بس نشتري مياه عطشانه 
شهاب: طيب حااضر 
وقف اسر مكانه منصدم كما هو كان ينظر لهااا وكان يلومها لم يتحدث ولكن  عينه كانت تقول انها ظلمتوو 
اقتربت منه اسماء ونظرت بعيني  ولكنه التفت للخلف مسكت يده ولكنه ابتعد برفق وذهب… 
اسماء: طب اسمعني 
اسر وهو ينظر بعيد: مفيش حجه اسمعهااا بينا 
اسماء: لاا ف وفي كتير اوي كمان 
اسر: كان في كااان يا اسماء 
اسماء: انت لي مش عايز تفهم اني سيبتك لان كان عندي ظروف ومجبورهااا
اسر:  كل واحده فيكم بتقول ان عندهااا ظروف ومجبوره 
اسماء بتعجب: نعم كل واحده لي انت  ارتبط
اسر: هو الا يحبك يعرف يرتبط تاني.. انتي قفلتي قلبي 
اسماء: عينك بتقول انك بتحب 
اسر: يمكن ملكيش دعوة
اسماء: بس انت حياتي اصلاا
اسر: متكذبيش علي نفسك طيب 
اسماء: انت الا بتكذب مهما عملت عمرك مهتنسا اني حب اعدادي و ثانوي وكل حجة 
اسر: وقف امامها وباصبعه.. دق علي راسهاا برف.. كان افتكري انووووو كان 
اسماء:انت بتحبيني علي فكره ومش هتعرف تبعد عني اصلاا
اسر: بقالنا سنتين 
اسماء: بس اخنا منسيناش.. ولا هننسا وعايزه افهمك ان لو ف بنت دلوقتي هتكون واحده بس عشان تنساني وتنسه ايامي وحبي فااهم
اسر مسك كتفهاا بقوه:  عايزه اي مني هااا انتي الا بعدي عشان كدا مهما عملتي مش هترجعي
اسماء : محديش بيرجت بيو هو اصلا عايش جواه. وانت بيتي وانا جواك.
…..
     ……
           …….
شهاب: اتفضلي 
حبيبه: انت غبي ولا اي مش عايزه اشرب اصلا
شهاب: طب انا اشتريتهااا لي بقا 
حبيبه: انت مش فاهم شايفهم مع بعض وبحاول اخليهم يقفو سواء وانت جبلهااا الدرجه دي..
شهاب: هو ف حجة بينهم
حبيبه: انت متعرفش ولا ااااي 
شهاب: لا 
حبببه بتلقائيا..  اقعد يا شوش 
شهااب :نعم اقعد ع الارض
حبيبه: اها يا معالي الباشا اقعد علي الارض
جلس شهاب ووضع يده  علي خده: هاا احكي يختي 
حبيبه: اهو العصفورين الا قدمك دول كانو عشاق وبيموتو ف بعض 
شهاب: انتي  بتهزاىي صح 
حبيبه: لا بجد 
شهاب: يعين هو بيحب حد طب ونغم
حبيبه: بتقول اي مش سمعه
شهاب: شش اسكتي اقولك انا بكرا هجيلك اوحدي 
حبييه: نعم يخويا 
شهاب: اهمدي عايزك ف شوايه ا 
اساله
حبيبه: تمم 
اسر: يلا بينا عشان نمشي 
حبيبه: طب وصل اسماء  عشان 
اسر: احنا عندنا مشوار يلا بينا..
…..
……
هاله: كانت ماااشيه  ف الطريق وبيدهاا شنطه سودا  بها ملابسهاا..توقفت وبتحاول  ترتاح وتاخد نفسهاا ولكن شعرت
 ببرفن او حجة ف الهواء وبلحظه كانت علي الارض..
مجهول: اي يا باشااا هيا معانا 
مهند: احجزوها في  المخزن..
اغلق الخط ونظر الي بيبرس..
بيبرس: عايز افهم هو اي السبب الا يخليك تخطفهاا
مهند: اسباب 
بيبرس: ةالا هياااا اي بقا 
مهند : نغم بتحبهااا… وغير كدا اتجرات تمد ايدهاا وشبشبها علي وشي 
بيبرس: احنا لزم نخلاص من الحوار دا واهم حد عندي هيا نغم تشوف السواد 
مهند: وحده وحده يا جدي انا هحلو وحده وحده..
كانت ماريا تنصدت لهم.. 
وذهبت للاعلي علي اصابعهااا ودخلت غرفتها واتصلت علي نغم..
نغم: اي يا ماريا عرفتي حجة
ماريا: الحقي خطفو وحده كدا انتي تعرفيها اسمها هاله 
نغم: اي انتي بتقولي ايي 
ماريا: دا الا حصلل 
نغم: هو مهند فين 
ماريا: في ا
تغم: انا جااايه..
ماريا: تمم
خرجت نغم بدون ان تتحدث مع حاتم كان نائم ركبت عربيتها ورجعت المدينه تاني..
كانت الصدمه وجود مهند خارج غرفه ماريا ويسمعها وكان كل هذه مقلب وفخ منه..
مهند: الووو ايي انت جااهز
المجهول: طبعااا
مهند: اقتلووو 
المجهول: اومرك..
مهند: اوعااا تخلي يبان عليه اي حجه.
المجهول:  يباشا عيب عليك…
فتح عينه حاتم بوجد شي يرش علي وجه بسيط… وبعدهاا اغماء عليه..
وصلت نغم الي بيت ودخلت بغضب ولكنه كان حالسه وينتظرهااا..
مهند: اوو العروسه هنا
نغم:  هيا فين 
مهند: امم انهي واحده فيهم يا بيبي 
نغم:  تقصد اي 
مهند: الاتنين 
نغم: هاله ووووو………. ماريا 
مهند: وحده عقلها صغير مش فهمه هيا بتعمل اي  مجرد وحده غبيه بتجيب حق حبيبهااا…
نغم: ونت  متعرفش يعني اي حبيب يبعد عنك 
مهند: ااا انا عندي فكره حلوة اي رايك تروحي تنقذيهم احسن من الكلام. 
نغم: هما فين
مهند: ف مخزن ال………..#بقلم_بسمه_سلام
ابتعدت نغم وكانت ستخرج ولكنه فتح هاتفه ونطق بكلمه واحده 
مهند: بس من راي ان حاتم محتاج انك تنقذي برضو  
نغم نظرت بدهشه: مالوووو. انطق 
مهند: كل دا كان فخ اختاري بقا بين بنتين ف المخزن مع شابين وحشين وبعد ساعه هيعملو  الا هما عايزينو…
وبين الزوج العزيز الا واخد جرعه سم لو قعد  ساااعه ف جسمو  هيموت…وع فكره دا مش سم عادي ظاا سم صعب التعرف عليه 
لانه عباره عن رش  وميزتو عو  انه بيوقف القلب لحظه
 لحظه وبيوقف التنفس وحده وحده وبيعمل شلل كامل بعد كداا يعني تعذيب تعذيب.. 
 يعني بعد ساعه  حاتومااا هيكون ف خبر كان..
نغم مسكت ليقه قميصه.. انت اكيد مجنون ومتوحش وزباله وحقير 
مهند: عارف بس لو مشلتيش ايدك هتشوفي اوسخ  من كدا وممكن ادخل   ابراهيم معاهم ونشوف بقا 
البنوته السكر هتختار مين فيهم..
نغم: انت ازاي  بالوسخه دي يا اخي 
مهند: بلاش تضيعي تفكيرك ف حجات  دي  وفكري ف الاهم اصحابك واخواتك ولا جوزك علي فكره الساعه.. بدات…
تصبحي ع خير بقا تعبان ومرهق.. اهاا خلي عينك علي الشاشه دي  صح هتساعدك كتير 
ومسك جهاز الكنترول وفتح شاشه التلفزيون وكانت مقسمه لنصفين..
نصف لحاتم علي الاىص وبيموت 
ونصف هاله وماريا والشباب وقفين جمبهم.
وقفت وكانت هتتجن انا مش عارفه اساعد مين الحق مين اعمل اي ????????????
يتبع….
لقراءة الفصل الثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!