Uncategorized

رواية حياة فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم نسمة سيد

 رواية حياة فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم نسمة سيد

رواية حياة فهد الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم نسمة سيد

تاني يوم الساعه ٦ خبط على الباب جاامد
نهال:  ايوا ايوا جايا.. يارب سترك يارب خير 
حياه:  كل دا ياست الكل عشان تفتحي 
نهال:  بنتي حبيبتي وحشتيني يابت ليه مقولتيش انك هتيجي بدري كدا
حياه:  طب دخليني طيب يا حجه 
نهال:  خشي يا بنتي حقك عليا 
حياه:  الواطين فين 
نهال:  نايمين طبعا 
حياه:  طيب هخش انام يا ماما عشان وحشتيني اووي ولما اصحي. هسلم عليهم
نهال:  ماشي يا حبيبتي خشي 
…………. 
خبط جامد على الباب ممكن يتكسر في اي وقت 
صبري:  طيب طيب يا حيوان يالى بتخبطت
اول ما فتح الباب دخل رجاله بحجم كبير اوي وحطين على وشهم حاجه صبري برعب:  مالكم بتبصولى كدا ليه وعايزين ايه 
…..:  عايزينك
صبري قبل ما يتكلم كان الشخص دا هعمله حركه كدا على رقبته واغم عليه
……:  يلا خدوه 
…………. 
فهد دخل المطبخ ومكنش في غير نعمه
فهد: فين دادا عزه 
نعمه بدلع: مع الست هانم سماح يا بيه 
فهد بضحكه خبيثه:  طب و باقي الخدم
نعمه بدلع اكتر:  بيعملو شغلهم يا بيه 
فهد قرب منها بهدوء:  طب متجبيلي قهوه على مكتبي… ولا اقولك في اوضتي احسن 
نعمه:  عنيا يا بيه 
فهد:  مستنيكي متتاخريش
بعد ما مشي فهد 
نعمه:  اخيرا كل الى نفسي فيه هيحصل والله وبدات تضحك في وشي اهي 
…………. 
عمر:  يابني مالك في ايه مش متعود اشوفك كدا
انس: تعبت يا عمر خلاص مش هحاول معاها تاني 
عمر:  في ايه طيب
انس:  علطول بتبعد عني ومش بترد غير مره كل فين وفين شكلها مش بتحبني وانا الى كنت بضيع وقت على الفاضي
عمر:  طب استني لما نروح نشوف حياه واتكلم معاها 
انس: ان شاءلله… المهم ناوي تاخد خطوه امتي 
عمر:  بفقر واحنا هناك اخد الخطوه دي 
انس:  ربنا يفرحك يا اخويا
…………. 
ناني:  خلاص يا مامي بقي هخلص لف في المول واجي ممكن بقي تقفل 
اووووف منك يا مامي
شخص:  يا انسه يا انسه 
ناني:  ايوا 
الشخص:  عربيتك سده على عربيتي مش عارف امشي بعد اذنك تعالى حركيها
ناني:  ماشي تعالى
انا عربيتي اهي فين عربيتك دي الى انا قفله عليها 
فجأه جت عربيه والشخص دا خدرها واخدوها
………… 
حياه:  اخلصو مالكم كسلانين كدا ليه 
مي:  هو انتي بجد هتتجوزي حسام يا حياه 
حياه:  انتي عايزاني اعنس ولا ايه
مي:  حياه خاليني افهم فهد كل حاجه وترجعو
حياه:  لو جبتيلي نجمه من السما يا مي مش هرجع لخوكي تاني دا معدوم الثقه 
هدير:  خلاص بقي وجعتو دماغي شغلي يابت يا شهد اغاني خالينا نفرفش كدا 
شهد:  عنيا طبعا يلا يا بنات 
………… 
خبط على الباب 
فهد:  ادخل
نعمه بدلع:  القهوه يا بيه 
فهد:  طبما تخشي يا نعمه 
نعمه دخلت عشان تحط القهوه  جمبه شدها 
فهد:  مكنتش اعرف انك حلوه كدا
نعمه:  يا بيه عيب حد يشوفنا 
فهد قرب منها:  بليل هفضي الفيلا واستناكي 
نعمه:  عنيا حاسب  بقي 
جت تقوم وقعت القهوه 
فهد:  حصل خير شيلي مطرحها 
نعمه:  اعملك غيره
فهد:  لا انا كمت عايز اشوفك بس اساسا اوعي تنسي هستناكي بليل
خرجت نعمه وهي فرحانه انها خلاص هتبقي ست البيت
نعمه:  بكرا ابقي ست البيت دا و كل الفلوس تبقي ليا 
…………….. 
في مكان ظلمه مفيش شعاع نور باين فاق صبري
صبري:  انتو يا بهايم يالى هنننا
نانى:  صبري صبري دا انت
صبري:  ايه دا انتى كمان هنا 
نانى:  انا خايفه انا مش شايفه حاجه 
صبري:  ولا انا استنى اكيد حد هيجي 
وفجاه اتفتح الباب ودخل منه 
صبري:  انت..!!! 
………………….. 
بليل 
حياه:  وحشتوووني اووووي
انس:  وانتي كمان واللهي… انا كنت عايز اعزمك على خطوبتي 
حياه:  خطوبتك!! 
انس:  اه خطوبتي خلاص قررت اتلم و اتجوز 
هدير:  انا هروح اجيب العصير عن اذنكم 
شهد:  عن اذنكم انا هسعدها
حياه:  هاا
انس:  هاا ايه 
حياه:  هتجيب مين تمثل دور حبيبتك 
انس:  هو باين اوي كدا 
حياه:  لا انا الى خبره
انس:  انا تعبت منها يا حياه دي مش مدياني امل عشان استحمل 
حياه:  استناني هنا وجايا 
………. 
حياه:  كل دا بتجيبو في عصير 
شهد:  تعالى اختك طلعت بتحب 
حياه: ايه دا دبش العيله بتحب وبتحب مين بقي 
شهد بضحك:  انس
حياه:  يخربيتك طلما بتحبيه مدتهوش فرصه ليه. 
هدير:  عشان. كنت عارفه انه بيتسلي واهو اتاكدت بعد كل دا راح يخطب شهد طلعي انتي العصير انا تعبانه هخش انام 
حياه ضحكت 
شهد:  بتضحكي على ايه 
حياه: هقولك بعدين يلا نطلع بس دلوقتي 
………….  
ماهر:  ولا صبري ولا ناني بيردو ياربي اعمل ايه انا هعمل الاتفاق الى بنا وخلاص
…………… 
خبط الباب
فهد:  كنت جى اخد مى 
حياه:  اتفضل.. اه سوري نسيت انك متتشرفش تخش عندنا خاليك هنا 
فهد اضيق من كلامها بس قال نفسه ان من حقها تقول الكلام 
مي:  جيت ليه يا فهد كنت هاجي مع عمر او انس 
فهد: كنت قريب قولت اجي 
مي:  قريب اممممم طيب يلا نمشي
…………… 
حياه مسكت الفون وبعتت مسج لحد 
عمر:  يلا انا همشي بقي 
انس:  اه وانا كمان 
حياه:  فرحتوني لما جيتو 
انس:  هو احنا لينا كام حياه يعنى
حياه:  حبيبي يسطا 
هدير بتوشوش شهد:  هي ازاي حياه بتكلمه عادي كدا وهي عارفه امي مضايفه منه 
شهد:  تكلمه ازاي يعني يا هدير فوقي كدا 
هدير: يووووووووه انا هسكت
حياه: يلا سلام 
…………………. 
«تاني يوم» 
فهد نايم على السرير  وحس ان في ايد بتمشي على جسمه صحي مخضوض 
نعمه:  اهدي اهدي دا انا حضرتلك الحمام هنزل اعملك قهوه عشان تفووق كدا
فهد:  متتاخريش طيب
نعمه:  عنيا 
فهد:  ماما فين
نعمه:  مشيت هي وست مي شكلهم راحو لطليقتك 
فهد:  طيب 
نعمه: هو انت اديت للخدم اجازه
فهد:  طبعا واخدت اجازه من الشغل عشان نبقي سوا  
نعمه:  اييوووا بقي مش هتاخر عليك
فهد لنفسه:  متتاخريش على موتك يا حلوه
………….. 
هدير:  انتي هتجنني امي يا حياه عايزه تلبسي الفستان دا ازاي
حياه:  زي الناس مالك 
شهد:  يا حبيبتي الفستان دا لو انتي هتحضري فرح حد لكن دا فرحك انتي يعني تلبسي ابيض و منفوش مش احمر فاهمه
هدير:  متقولى حاجه يا ماما 
مي:  يا جماعه سبوها براحتها هي فكره جديده وحلوه. 
هدير:  حلوه ايه لما الناس يقوللنا فين العروسه نقولهم ايه
حياه:  يووووه انا هلبس دا محدش ليه دعوه بقي حسام اساسا موافق
هدير:  طب انا همشي عشان معملش جريمه هنا 
شهد:  خوديني معاكي يا بنتي 
مي بضحك:  العيال دول هيتشلو بسببك 
حياه: ومالو ما هما شلوني كتير.. بت شغلى حكيم خاليني ارقص شويه
مي:  يختي عنيا 
(الواد دا حلو سابق سنه (الواد دا حلو
(ماقدرش أنا أبعد عنه (الواد دا حلو
(الواد دا حلو سابق سنه (الواد دا حلو
(ماقدرش أنا أبعد عنه (الواد دا حلو
(الواد دا حلو (الواد دا اهو
(الواد دا حلو (الواد دا اهو
(الواد دا حلو (الواد دا اهو
(الواد دا حلو (الواد دا اهو
الواد دا حلو سابق سنه آه) 
……………… 
فهد خرج من الحمام لقي نعمه لبسه لبس كأنها مش لبسه 
فهد:  ايه دا 
نعمه:  القهوه 
فهد:  انتي مستعجله على القهوه ليه لازم افطر الاول 
نعمه:  هنفطر سوا طبعا بس الفطار لسه شويه عليه اشرب القهوه وانا هخلص الفطار واجي 
فهد:  ماشي يا قمر 
بعد ما مشيت مسك الفون وبعت حاجه وسابه 
بعد شويه خبط جاااامد على الباب نعمه كانت هتلبس بس ملحقتش والباب اتكسر
نعمه:  ايه دا انتو مين 
الضابط:  احنا البوليس يا روح امك خدوها
نعمه بخوف:  يخدوني ليه يا باشا انا عملت ايه 
الضابط:  بلبسك. دا ومش عارفه عملتي ايه دا انا اكيد هلاقي ملفك في الدعاره منور 
جيه فهد من ورا الضباط ولابس لبس يدل انه مكنش في البيت
فهد:  خير يا حضره الضابط 
الضابط:  معايا أمر بلقبض على نعمه 
فهد:  بتهمه ايه دي نعمه شغاله هنا 
نعمه:  فهد انت خرجت امتي انت مش كنت فوق 
الضابط:  وهما الشغالين بيقولولك فهد كدا عادي 
فهد:  لا والله يا فندم هي بس الى تقولى كدا ومش عايز اقطع عشها عشان امها الله يرحمها وصتني عليها 
الضابط:  طب هي متهمه انها بتشتغل فب الدعاره و باين اوي من لبسها الى لبساه في مكان شغل 
فهد:  زي مل انت قولت مكان شغل يعني اكيد مش هتعمل كدا هنا 
الضابط:  لا للاسف بتعمل هنا لما يبقب البيت فاضي زي دلوقتي كدا كانت مستنيه الزباله بتاعها يلا قدامي 
فهد بتصنع:  مكنش العشم يا نعمه وقرب من ودنها السم الى في القهوه مكنش اقوي من سمي انا باي باي يا حلوه
بعد ما ميشيو 
فهد:  كل واحد جي  دورو  
……………… 
حياه:  ماما رني علي حمزه شوفيه فين عشان نلحق نروح القاعه 
هدير:  اهو جيه تحت اهو يلا ننزل 
شهد  : انتي صحيح بعتي لعمر و انس المكان 
حياه:  اه متقلقيش 
…………… 
عمر:  تعرف ان فهد جي 
انس:  ايه دا امال مقالش ليه. 
عمر: لا ما هو مقالش لحد بس انا واثق انه هيجي 
انس:  ربنا يستر لو جيه الفرح مش هيعدي على خير 
عمر:  يارب يلا بينا عشان منتاخرش 
انس:  يلا
…………… 
حياه وصلت القاعه وصممت ان كلهم يخشو قبلها واول ما دخلو وقفو مصدومين 
حياه خلت 
حسام بضحكه:  منورين…. 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!