Uncategorized

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي

 رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي 

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي 

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثانية 2 بقلم إيمان المهدي 

بعد مرور سنه كامله 

أمير. مش قولتلك متتعبيش نفسك وإرتاحى

حور. ياحبيبى أنا كويسه  وكمان زهقت من نومتى على السرير 

أمير حور انتى حامل والمجهود الكتير غلط عليكى ارجوكى باقى شهرين وتولدى وبعدها ياستى مش هتعرفى طعم الراحة 

حور. ههههه والله لو بنوتى الحلوة هتتعبنى أنا راضيه 

أمير سيدى ياسيدى على الحب ملناش شويه. 

حور ليك طبعا ياحبيبى 

أمير طيب مش عايزة تحكيلى مالك. 

حور. هيكون مالى بس 

أمير. حور أنت فيه حاجة قلقاكى بقالك فترة

حور.  بصراحة. أنا قلقانه كتير على حبيبه بقالى فترة مش كلمتها وكل مرة ماما او بابا يتحجوا انها مش موجودة ف البيت وان فونها انكسر مش عارفة اتواصل معاها نهائى

أمير بقلق فعلا وانا كمان ملاحظ كدا بس أكيد خالتو وعمو بيقولوا الحقيقة ممكن فعلا يكون الأمر عادى واحنا قلقانين زيادة حتى ماما بتكلمنى عادى لو ف حاجة كانت قالتلى 

حور.لأ يا أمير قلبى وجعنى اوووى حاسه ان حبيبه فيها حاجة أنت ليه مش حاسس بيا حبيبه توأمى واكيد هحس بيها أنا حاسه انها محتجالى 

أمير  وانت فاكرة ان حبيبه غاليه عليكى انت وبس 

حبيبه دى أختى وصديقه عمرى. حبيبه دى شبيهتى ف كل حاجة عمرها ما كانت شبهك بالرغم من انها توأمك وصعب حد يميزكم ف الشكل  بس هيا شبهى أنا.  مجنونه زيى وعصبيه مرحة بتحب الضحك والهزار. ازواقنا واحدة

انت تعرفى انها اكتر حد بيعرف يدارى ويمثل ويبين عكس ال جواه  لأول مرة عقول الكلام دا 

بس تعرفى ان كنت دايما بميل لحبيبه وجنانها وعفويتها. واحنا أطفال

بس لما سافرت مع ماما وبابا  وبدأت اكلمك معرفش ازاى اتشديت ليكى وحبيبت تفكيرك واسلوبك كنت جمبى ف كل حاجة لما كنت بحس بالوحدة مكنش حد غيرك جمبى دايما كنت بحتاجلك وفى ادق تفاصيل حياتى كنت بسألك عليها 

من وقتها ايقنت ان ال حسيته تجاه حبيبه كان مجرد تعلق طفولى حتى مقدرتش اسميه حب ممكن اسميه صداقة مش اكتر

شكرا لإنك كنت الداعم الوحيد ليا ياحور. وبهزار مرح يكمل  مع أنك من وقت جوازنا وانت اتغيرتى شويه بس مش مهم لما تولدى هترجعى زى زمان حور حبيبتى. بتاعت الشات  واكلات البيتزا بالجمبرى وبغمزة فاكرة اكلتنا المفضله

حور كانت واقفه مصدومه من كلام أمير. يعنى أمير بيحب حبيبه ومش عارف هو فاكرنى أنا ال كنت بكلمه 

هو كان بيحبها وهو طفل ولما كبر حبها بس كان فاكر ان هيا أنا يعنى أمير مش بيحبنى  ولا فيه مشاعر ف قلبه تجاهى

 قلبه ملك البنت ال كانت بتكلمه وبس

 ليه كدا ياربى الشخص الوحيد ال حبيته قلبه ملك أختى 

 ليه ياحبيبه مسبتنيش اقوله الحقيقة وان انت ال كنتى بتكلميه 

 حتى ذكريات الطفولة كانت لحبيبه وكان بيحبها هيا يعنى أنا هامش ولا شئ.

 وكل دا وهو فاكر ان أنا حبيبته وانا ولا حاجة ولا ذكريات ولا حب. ولا حتى صداقه 

أمير. حوريتى. مالك ياقلبى روحتى فين 

حور  هاااا لا يا حبيبى ولا حاجة ممكن طيب  طلب 

أمير أؤمرى ياقلبى 

حور  ممكن اسافر انت لسه محتاج شهرين على ماتخلص شغلك هنا اسافر أنا وابقى جنب ماما 

أمير. عايزة تسيبنى لوحدى ياحور 

حور مش كدا. أنا بس هناك هيهتموا بيا اكتر وانت تاخد بالك من شغلك بدل قلقك عليا المستمر. أنا هناك هبقى مرتاحة اكتر وانت خلص شغلك وانزل 

أمير مش هقدر اقولك لأ بس خالى بالك من نفسك وطمنينى عليكى دايما

حور. ربنا يخليك ليا يا أمير تعرف ان بحبك أضعاف حبك ليا بكتير أنت أجمل هديه ف حياتى 

أمير. وانت حبى الوحيد يا حوريتى 

مر يومان. ونزلت حور مصر بعد وداعها لأمير. كانت بتودعته وكأنها آخر مرة هتشوفه. وهو كان حاسس بنفس احساسها بس تجاهلوا احساسهم على ان بسبب بعدهم وسفرها مش أكتر 

وصلت حور الفيلا بلهفه  انها تشوف عيلتها ال بعدت عنهم سنه كامله واتصالتهم ال كانت قليلة جدا بيها طبعا اصرت على أمير ميعرفش حد بوصولها

ماماااا…. إزيك يا دادا عامله ايه 

الدادة حور يابنتى ازيك انتى عامله ايه والحمل عامل معاكى ايه ربنا يقومك بالسلامه ياحبيبتى 

حور.  يارب يادادا. قوليلى فين ماما وبابا وحمزة. وحبيبه هما مش هنا ولا ايه 

الدادة بتوتر هما .. هما أصل يابنتى 

حور بقلق. فيه ايه يا دادا قلقتينى 

الدادة. أصل بصراحة بقا كلهم ف المستشفي 

حور. مستشفى ليه فيه ايه دادا قوليلى ايه ال حصل ارجوكى 

الدادة أنا هقولك مينفعش نخبى اكتر من كدا وكمان مفيش وقت 

حور. دادا تخبوا اي ومفيش وقت على ايه احكيلى 

الدادة. حبيبه اختك ف المستشفي بتلفظ انفاسها الأخيرة 

حور. أنتى بتقولى ايه وازاى تقولى كدا يعنى ايه أختى بتموت انتى اتجننتى 

الدادة أنا عذراكى يابنتى انت متعرفيش حاجة بس أنا هحكيلك كل حاجة. 

من سنتين حبيبه كانت بتتعب دايما وبتنهج وكلنا كنا عارفين كدا حتى انتى ولما الدكتور محمود عملها تحاليل واشاعات.

 عرفنا ان عندها القلب تعبان جدا وقتها حبيبه اصرت على باباكى ان ميقولش ليكى حاجة

. وخبت عليكى عشان كانت عارفة أنك بتحبيها اوووى محبتش تضايقك.

 ومع الوقت بدأت تتعب أكتر. ولما جه أمير بيه يخطبك وقرر سفركوا 

الدكتور محمود كان عارف ان حبيبه مش هتتحمل تدارى الألم اكتر من كدا وانها لازم اتروح مستشفى بس هى رفضت لحد ما تتجوزى وتسافرى. مكنتش عايزاكى تشوفيها كدا

كنتى هتلغى سفرك وبالتالي جوازك هيتأجل اتحملت الألم عشانك بعد سفرك بدأ التعب يشتد عليها وراحة المستشفي قلبها ضعف جدا ومبقاش يتحمل حتى انفاسها

 والدكاترة قالوا ان خلاص مجرد ايام قليله او ساعات عشان كدا كلهم هناك.  

كانت أمنية الكل ان نلاقى قلب عشان تقدر تعيش بس للأسف…

قاطعتها حور بدموع. بس أختى هتعيش يستحيل حبيبه تسيبنا. فين مفاتيح عربيتها. 

الدادة هتسوقى ازاى ف حالتك دى يابنتى استنى اتصل بحمزة يجيلك. 

حور. لو سمحتى يادادا هاتيلى مفاتيح العربيه 

يسرا. يعنى بنتى خلاص مفيش أمل

هاله. لاحول ولا قوة الا بالله اللهم أجرنا ف مصيبتنا  وحدى الله يا أختى ربك كريم. احنا عملنا كل ال نقدر عليه. وربنا مطلع وشايف وجع قلوبنا وقهرتنا عليها 

يسرا. لا أنا مش هسيب بنتى تضيع. أعمل حاجة يامحمود ابوس ايدك. دى بنتك اومال ازاى أكبر دكتور ف البلد وياما ناس خفت على ايدك ازاى مش قادر تقوم بنتك ولا تساعدها

محمود.بدموع  يسرا انت هتكفرى أنا مين عشان اغير قدر ربنا كتبه علينا

 إيه سهل عليا وانا المفروض عارف ان قلب بنتى بيصارع مع الحياة عشان يفضل كام دقيقه زيادة ينبض. ايه السهل على اب قلب بنته يقف قدامه اكتر مرة وهو يحاول ينعشه على أمل عارف ان مستحيل انها تكمل يوم تانى بالقلب دا  

أنا اب ياناس اكتر من انى دكتور أب واقف متكتف مش قادر يعمل حاجة كل ال قادر اعمله هو الدعاء مملكش غيره

حور ف العربيه بتتذكر كل حاجة حصلت معاها هيا واختها ذكريات كتير من أيام الطفولة 

بتتذكر حبيبه وقد ايه كانت دائما بتخاف عليها مع ان الكل كان شايفنى البنت العاقله الا ان حبيبه بالرغم من حركاتها كانت عاقله جدا فى تصرفاتها دايما بتيجى على نفسها عشان. بتدافع عنى ف مواقف كتير حتى لو هتطلع هي الملامه 

أكيد يا حبيبه كنتى بتكذبى عليا لما قولتى ان أمير مجرد صديق ومفيش مشاعر حب تجاهه. مؤكد حبتيه زي ما حبك. انا ال وجودى ببينكم كان غلط. 

حور كانت بتبكى بوجع وقهر خائفة متلحقش تشوف اختها لا يا حبيبه مش مسموح تسيبينى وتبعدى احنا روح واحدة يستحيل ننفصل انتى وتينى الذى إذا انقطع عنى انقطعت حياتى انفاسى وقف قلبى عن النبض. 

بتحاول توصل لشنطتها تسحب فونها  تتصل بحمزة تطمن منه على اختها عينيها غابت عن الطريق مجرد ثوانى قليلة  كانت كافيه لإصدامها بسيارة أخرى 

داخل العنايه المركزه كان يقف حمزة وعلامات الحزن والخوف من فقدان اخته 

معقول دى حبيبه أختى.  شفايفها واظافر ايديها الزرقه خست كتير من وزنها عيونها الدبلانه علامات الموت ظهرت ف ملامحها. وانا واقف مكانى مش قادر اعملها حاجة

يقترب منها بهدوء.  حبيبه انت سمعانى 

حبيبه بتعب شديد صوتها يدوب مسموع.  حور 

حمزة. انت عارفة ان حور مش هنا مسافرة مع جوزها 

حبيبه بتردد اسم أختها تانى. حووور 

حمزة عايزة تشوفيها. 

حبيبه هزت رأسها 

حمزة حاضر هقولها تنزل وتشوفك. حمزة ما حبش يكسر بخاطر أخته ف ساعاتها القليله الباقيه هو على علم ان لو حتى اتصل بحور من المستحيل تلحق تنزل وتشوفها خصوصا بعد تأكيد الدكاترة انها مجرد وقت لان قلبها فقد المقاومه وشبه منتهى

وقفت بعض السيارات المارة يخرجوا حور  من السيارة قبل انفجارها بلحظات. كانت الدماء تملأ جسدها بأكلمه والجروح ف وجها ومنطقه رأسها تخفى الكثير من ملامحها

حور. وهو تغيب عن الوعى ارجوك ودينى مستشفى (…..) بابا يبقى دكتور محمود الهاشمى 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية القوية إذا أحبت للكاتبة ندى الشريف.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!