Uncategorized

رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية 2 بقلم ملك ماهر

رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية 2 بقلم ملك ماهر 

رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية 2 بقلم ملك ماهر 

رواية عشقت الأدهم الحلقة الثانية 2 بقلم ملك ماهر 

خبط وفتح باب المدرج ولسه هيدخلو وقفهم صوت الدكتور وهو بيقول بره انا محدش يدخل بعدي

ادهم بصله باستغراب كده بعدين كمل:هو نا مش قولت بره ولا تحبو تروحوا كلكو كده علي مكتب العميد

هند:احنا متاسفين يدكتور احنا بس الوقت سرقنا واتاخرنا شويه 

الدكتور:ونا قولت بره انا مش محتاج اسفك ده

هند:يدكتور ارجوك المحاضره دي مهمه

قام رايحلها ولسه هيمسكها يطلعها بره راح ادهم ماسك ايده وقايل:احنا هنخرج بالزوق والادب انما انك تمسد ايد طالبه من طلابك ده اسمه تعدي وانا ك راجل مسمحش ب ده انه يحصل

الدكتور بعصبيه وهو بيشد ايده من ادهم:اوعي ايدك دي انت بتكلم الدكتور بتاعك ي استاذ يمحترم ومتحاولش تعمل بطل قدامها تاني مره

ادهم بسخريه وهو بيبصله:الدكتور بتاعي اما يحترم الطلبه بتوعه انا هبقي افكر احترمه

هند:خلاص يلا احنا هنمشي

الدكتور بعصبيه اكتر:انتو كلكو كده تتجهوا لمكتب العميد

كلهم بصوله بهدوء ومشيوا

في مكتب العميد..

كلهم دخلو وهند وشلتها خايفين ليرفدهم او يعملهم مشكله بس هما كانو مبينين عكس ده خالص

العميد:ممكن افهم ايه اللي حضراتكو عملتوه دهه وازاي تطاولو علي الدكتور بتاعكو؟

ادهم بهدوء تام:حضرتك اسمع اللي حصل الاول

العميد:اتفضل يسيدي احكي وقص عليه ادهم كل ما حدث

ادهم:يبقي ليا حق ولا لا

العميد باستفزاز:لا ي استاذ وده ميحقلكش انك تمسك ايد الدكتور بقوه وتهينه وسط الطلبه

هند:حضرتك انت سمعت كل اللي حصل ازاي بردو مش مقتنع انه كان جاي عشان يمسكني ومسكت ف انه وشاورت علي ادهم تطاول عليه او مسك ايده

العميد بعصبيه:انتي بتعارضيني انتي طالبه هنا فاهمه يلا كل واحد يقول اسمه بالكامل انا مش هسكت غير اما تتربوا وهعملكو فصل اسبوع كمان

قال كل واحد منهم اسمه بالكامل وجه الدور علي ادهم قاله بسخريه:والباشا مش ناوي يتكلم ولا اي

ادهم:اصل انا لو اتكلمت ممكن اوديك ورا الشمس فبلاش 

العميد:انجز يبني انت هتهزر معايا ولا اي

ادهم:ادهم زيد الشناوي

العميد بخوف وصدمه:هو ..هو انت ادهم ابن زيد الشناوي

ادهم:عليك نور هاا مصر بردو علي الفصل؟

العميد بخوف:فصصل اييه بس لا مفيش فصل ولا حاجه اتفضل اقعد

ادهم:لا مش فاضي والله انا بس عايز الدكتور اللي كان علينا

العميد:دقايق ويكون عندك اتفضلو قولو بس تشربوا ايه 

بعد خمس دقايق

الدكتور داخل وبيزعق بس اتصدم من اللي شافو

المنظر كالآتي..(ادهم قاعد وحاطت رجل علي رجل وقاعد قدام العميد وشلته قاعده وراه بيشربوا العصير وهند وشلتها قاعدين الناحيه التانيه بيشربوا العصير اللي طلبوه بعد الحاح شديد من العميد وادهم بيبصلو باستفزاز وهو بيشرب )

الدكتور بعد استيعاب:ايه اللي انتو عاملينو دهه

العميد:اقعد بس ياحمد ونا هفهمك

الدكتور(احمد):فهمني هاا

وقص عليه العميد كل شئ حدث

ذهل احمد ان هذا ابن زيد الشناوي صاحب شركات الشناوي جروب للتصدير

فنظر احمد له بغل وتوعد ثم قال:اتفضلو علي محاضرتكوا يلا

وقفوا كلهم وخرجوا ماعدا ادهم الذي اقترب من احمد وهمس له:متفكرش تمد ايدك تاني علي حاجه تخص ادهم الشناوي وربت علي كتفه وتركه وخرج نظر له احمد بغيظ ثم ذهب ورائهم

في المدرج..

تجلس هند واصحابها ف البنش التالت وادهم واصحابه في البنش الرابع..

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة حبيبة كوكب.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!