Uncategorized

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم منار حمام

 رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم منار حمام

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم منار حمام

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم منار حمام

اول مسمعتو دخلت اجري علي السرير ورميت نفسي وفضلت عيط 
شهد: معقول بعد ده كلوه.. ال متا… لا الآبد….كان كلام وخلاص حفظهوني من وانا صغيره 
ياسين خلص المكلمه ودخل جوه
ياسين: مش عارف ليه مش مطمن علي شهد وحسس ان فيه حاجه.. ارحله لا لا خليه الصبح
….. 
لا شهد قدرت تنام من العياط ول ياسين من خوفه عليه تاني يوم الساعه 5الفجر
ياسين واقف علي البلكونة: علي اخر الزمن  يا ياسين  بتنط من البلكونة  بس كلو يهون ليه 
… فعلا نط من البلكونة دخل اوضت شهد علطول لقاه نيمها وشعرها علي وشها قعد جنبه في الرض وبدا يزيح شعرها وي يتاملها لحد مخد باله ان درجت حرارته مرتفعه ياسين بدا يصحيها بس بطريقته هو بدا يحرك ايدو علي خده وصوت واطي
ياسين: شهد يا شهد
شهد بتعب: سيبني انام
ياسين: قومي علشان  اديك مسكن علشان تخفي 
ياسين فضل يحرك ايده علي خده ويتامل فيه
شهد مسكت ايده وهي مبتسمه تقريباً ده كان تأثير الحراره
شهد:هتفضل جنبي
ياسين: مكاني هو جنلك اصلا
شهد:هت حارب معاي
ياسين:هحارب بيكي ومعاكي دوما…وقرب منه وي باسه من خده
شهد فاقت مفزوح لمه خدت باله انا ياسين  جنبه
شهد: بتعمل اي وجيت ازي هنا
ياسين: جيت اشوفك ام جيت ازي من البلكونة 
ياسين كان بيكلمه وطلع برشام من الدرج
ياسين: خدي اشرب دول هتخفي بسرعه وساعه كده وهاجي اخدك علشان نروح الجامعه
شهد خدت منه البرشام وهي ساكته وي هو خرج زي مجه.. بعد ساعه……. 
ياسين وقف علي الباب وبرن الجرس وي حتط ايده علي الحيط.. فتحت ام شهد
ياسين:شهد جاهز
لام: اه يا حبيبي هي لبست من شويه ونزلت
ياسين:نعم نزلت
لام:اه
ياسين:طاب تمام يا خالتي 
ونزل السالم جري…لقه مشيها في الشارع راح مسكها من ايده
ياسين:نزلتي ليه مش قلتلك هاجي اخدك
شهد:مش عايز اروح معاك
ياسين:قدامك دقتين لو ملقتكيش في العربيه هشيلك وحط انا ومش هيهمني حد
…..سابه وراح ركب العربيه شهد مشت مضيقه وره ولسه راحه تفتح الباب الخلفي علشان تركب
ياسين:بتعملي اي
شهد:هركب
ياسين:حد قلك اني السواق بتاعك تعالي اركبي من قدام
شهد خبتط الباب قوي وراحت فتحت الباب الي نجبه وركب ياسين بدا يسوق
ياسين:اعرف كنتي بتعيطي ليه امبارح
شهد:مين قال اني كنت بعيط
ياسين بتنهيد:شهد انتي عارفه اني أعرفك اكتر من نفسك فا متحوريش عليه
شهد:وصلنه الجامعه
ياسين:براحتك
نزلت شهد دخلت الجامعه (علي فكره ياسين دكتوره????)دخلت قعدت في المدرج شويه وي ياسين دخل 
ياسين:صباح الخير يا ولاد
الطلاب: صباح  النور يا دكتور 
ياسين  قعد علي المكتب من فوق ونزل رجليه وقعد يهز فيهم
ياسين: بصو انا مليش مزاج  اشرح النهارده  فا هقلكم كام بيت شعر من تأليفي
الطلاب: قول يا استاذ 
ياسين: لمه الفراق ونتا لي من الاساس……. 
وقفت شهد: لمه البعد ونتا منبع الحساس
ياسين  قرب خطوه من شهد: لمه لا احبك ونتا كل الناس 
شهد قربت (كل ده وعيونهم في عيون بعض):لمه انتا بعيد كل البعد ول يوجد مسافات
ياسين قرب لي درجه مفيش مسافه بينه وبين شهد:حبك في قلبي الا يعوضه دهب ول ماس….انتا لي من الاساس…قالو الجمله دي في نفس الوقت بقلمي  
(لاه لاه خاف يا احمد طه في منافس جديد ليك في الشعر????????طلعت جامده علي النعمه????)
ياسين لسه هيقرب يحضن شهد لقي العيال بتسكف وتسفر خد باله انه في الفصل شهد اول ما خدت باله طلعت تجري بره ياسين طلع يجري ور شهد
شهد ماشيها في الطرقه  وفجا حست بدوخه وي هتقع لقيت حد بيمسكه ويشلها وبصت لقيت نفسها في حضن ياسين وي هو شيلها شهد اتمسكت بيه اكتر
شهد وي هي حاطه وشه في صدر ياسين:ياسين نزلني الجامعه كله ببتفرج علينا
…..ياسين مردش عليه وزي مهو ماشي بكل ثقه وصل العربيه وحطه  علي الكرسي وركب جنبه بدا  يسوق بي ايد وي الايد التانيه ماسك ايد  شهد……
شهد:سيب ايدي يا ياسين وسوق ب اديك لااتنين
ياسين بصله:بقيت احسن دلوقتي
شهد:ياسين انا كويسه سيب ايدي
..
.ياسين مردش عليه وزي مهو ماسك ايدها وصل البيت ونزل من العربيه وشاله وطلع بيه 
شهد:نزلني يا ياسين مقلتلك انا كويسه 
ياسين رن الجرس فتحت ام شهد 
ام شهد:يا مصيبتي ماله البت
ياسين وي هو داخل بيه:مفيش يا خالتي هي بس داخت شويه
لام:قلتلك كلي فطارك 
ياسين حط شهد علي الكنبة:من النهارده يا خالتي لو عملت حاجه زي كده تاني  وي مفطرتش قليلي 
لام:حاضر يبني
شهد!تقدر تهوين بقا شكرا لخدمتك الي ملهاش لزمه 
ياسين:سلام يا خالتي شويه كده وهاجي اطمن عليه
….ياسين وصل الشقه بتاعته جاه اتصل…..
ياسين:الو
مها:اي يعني مجتش
ياسين:مها انتي عارفه اني قد كلمتي ولمه اقول حاجه بعمله وانا قلت هتجوزك بس،مش هقدر اجي علشان بنت خالتي تعبانه
مها:انتا بتحبه صح
ياسين:احبه ول محبهاش انتي مش ليكي وعد ينفذ
سلام
______♡________♕♡_________♡
في المساء
باب الشقه بتاعت شهد بيخبط تفتح لام
لام:احمد حبيبي نوره
احمد:ده نورك يا ستي الكل
لام:ادخل يا حبيبي
شهد:مين يا ماما
احمد:انا يا شهد
شهد:احمد جيت امتاه وي حضنته
احمد:لسه واصل 
دخلو كلهم  (احمد اخو شهد عايش في السعودية مع ابوه شغلهم هناك)شهد كانت قعده جنب احمد الباب خبط تاني وكان ياسين 
لام:اتفضل يا ياسين….ياسين دخل اتفجاء بي احمد سلم عليه وقعد لام دخلت تعمل عصير………
احمد:مش عارفه اقولك اي يا ياسين بجد تعبك معاي بتشيل هم امي وختي لمه ابقا انا وباب في الشغل
ياسين:لا عادي دول زي اهلي وبعدين انا هقسم معاك في الفلوس
احمد????:حاضر 
دخلت لام بل عصير
احمد:اقعدي يا ماما علشان عايزك في موضوع مهم انتي شهد
لام:خير يبني
احمد:شهد متقدمله عريس…….
يا تره العريس ده ياسين ول حد غريب هتوافق ول لا بس احب اقلكم شهد هتوافق علي العريس بس هو مين دي مافجاه
ولي جاي احله????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى