Uncategorized

رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني 2 بقلم الأميرة فراولة

 رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني 2 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني 2 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجتك بالإجبار لكن أحببتك الفصل الثاني 2 بقلم الأميرة فراولة

**نزلت أميرة من اوضتهاوسلمت على صاحب والدها وانصدمت لما شافت الشاب(العريس)وكان نفس الشاب إلى خبط عربيتها وسابها ومشى سلمت عليه أميرة وراحت قعدت جمب والدها وهى بيتقول في سرها (اكيد مش بابا الى جايلك عمرك ما هتكون كويس نقصنى مصائب فوق الى عندى أنا صح ،،بس بجد انت موز اوى وغمزاتك ،،اى الى انت بتقوليه يا أميرة ده فوقى )
سعد :يلا بينا احنا يا محمد(والد أدم) نروح المكتب ونسيب أميرة مع أدم
محمد :يلا يا سعد ،ومشيوا 
*أدم شاب جميل اوى وعنده غمزتين وشعره أسود وجسمه رشيق وعنده عضلات معده وعنده ٢٤سنه ومخلصه إدارة أعمال وبيدير شركة والده مغرور شويه وشجاع وجرئ
أميرة:انت الى كنت نقصنى 
أدم :حد قالك انى هموت واتجوزك ده كله عشان والدى 
أميرة:ازاى يعنى
أدم:والدى مريض قلب ومقدرش ارفضله طلب بس انتى وافقتى ليه
أميرة بحزن ويأس :والدى جبرنى وقالى لو مش وافقت هيواقف بناء المستشفى بتاعت الايتام ،فضطرت اوافق
أدم :مش باين عليكى الطيبة والحنية أبدا
أميرة: عارفه،،بس أنا عندي شروط للجواز ده 
أدم:مش متعود اقبل شروط حد بس قولى أنا سامعك
أميرة: أول حاجة مش هتقرب منى غير بأذنى ،، ثانى حاجة أنا هشتغل عشان مش اتعلمت عشان اقعد في البيت ،،ثالثا  طول ما أنا مراتك مش تكلم أو تبص لغيرى مفهوم
أدم:موافق على الشروط بس هتشتغلى معايا فى شركتى 
أميرة:بس
أدم:مفيش بس وهتكونى مساعدتى الشخصية ودلوقتي اسمعى شروطى
أميرة:اتفضلى 
أدم:اول حاجه مش هتقلعى الحجاب ابدا هتفضلى لابساه 
وثانيا مش هتسلمى على ولاد وهتكلميهم برسميه وثالثا هتسمعى كلامى وتنفذيه
أميرة:اوكى بس لو كلامك غلط او هيضر حد مش هنفذه
أدم: تمام ،،انت عارفه خطوبتنا هتكون امتى 
أميرة:لا امتى
أدم:بعد بكرة يا أميرة والفرح بعد تخرجك
أميرة:مش شايف انهم متسرعين اوى
أدم:شايف بس ما بيد حيله 
أميرة:معاك 
*_*وفضلوا يتكلموا لحد الساعة ١٢وأدم مشى وطلعت أميرة اوضتها وفضلت تفكر فى أدم لحد اما نامت (كل البنات بتفكر لحد اما تنام بس طبعا مش فى أدم????????)
*فى الصباح فى غرفة أميرة
**صحيت أميرة الساعه ١٠واتصلت بأسماء
أسماء:اى يا بنتى الدراسة خلصت بترنى بدرى ليه????
أميرة :خطوبتى بكرة????
أسماء بخضه:بتقولى اى
أميرة:فوقى من غيبوبتك دى ويلا عشان هتيجى معايا عشان اشتري فستان للخطوبة ساعة وهكون قدام بيتك 
أسماء:اوكى اول ما توصلى هنزلك
أميرة:تمام
*قامت أميرة أحد شور وتجهزت وركبت عربيتها وراحت لأسماء ومشيوا عشان يشتروا فستان لأميرة وواحد لأسماء
أسماء بضحكة:شكلك مبسوطه يا صاحبتى ورايحه تجيبى الفستان مش كنتى بتقولى لا جواز ولا حب
أميرة بعصبية:عيزانى أحضر خطوبتى ببنطلون جنس مثلا
أسماء: طيب يا اختى أهدى بس 
أميرة:يلا انزلى وصلنا 
أسماء:يلا 
**دخلوا أميرة وأسماء أكتر من ١٢محل وأميرة مش عجبها حاجه
أسماء:ده أخر محل هندخله وبعد كده همشى الساعه دلوقتي ٩يعنى بقالنا اكتر من عشر سنوات ومش جبنا حاجه خالص ارحمينى 
أميرة: خلاص هجيب الفستان من هنا
*_*دخلوا أميرة وأسماء المحل وفضلوا فيه اكتر من ساعة وبعدين اختارت أميرة وأخير فستان سهرة وكان لونه وردى وأسود وعليه جزمة لونها وردى وحجاب أسود 
وأسماء اشترت فستان لونه أزرق سماوى ومطرز بخرز ابيض واشترت حجاب وجزمة باللون الابيض
**وخلص اليوم وكل واحدة روحت بيتها ونامت 
&_& الصبح في بيت أميرة
الدادة:اصحى يلا يا أميرة الساعة ١٠انهارده خطوبتك
أميرة بفزع:اه انهاردة الخطوبة
الدادة: أسماء ايجت ومستنياكى تحت عشان تفطروا سوا
أميرة:اوكى هاخد شور وهغير هدومى ونزله
*أميرة وغيرت ونزلت لأسماء
أميرة: صباح الخير يا سمكة
أسماء: صباح الخير يا عروسه يلا عشان نفطر وبعد كده اجهزك 
أميرة:يلا يا سمك
**أسماء فطرت هى وأسماء وطلعوا اوضة أميرة وبدأ تجهزها 
أسماء:امال فين الكوافير يا بنتى 
أميرة:انت عارفه انى مش بحب الكوافير والحاجات الهبله دى انتى الى هلفى ليا الحجاب والميكاب  وانا هجزك برده 
أسماء:اوكى يا سطا يلا بقا عشان الضيوف بدأوا يجوا
أميرة:يلا يا اختى
*_*أسماء وأسماء جهزوا وايجت الخادمة لأميرة
الخادمة:البيه سعد بيقول لحضرتك تنزلى عشان الضيوف  وصلوا 
أميرة:اوكى احنا نزلينى 
**نزلت أميرة وأسماء وكانت كل أنظار الضيوف كل الى يشوفهم يقع فى حبهم ،،أميرة لبست الفستان الوردى وليست الحجاب وكانت الميكاب بتاعها عباره عن روچ لونه وردى بس هى اساسا جميله مش محتاجه حاجه بشرتها بيضه وعينيها خضرة وزى القمر،،،،،، أما أسماء كانت لبسه الفستان الازرق والحجاب الأبيض وبرده الميكاب عبارة عن روچ أحمر 
أدم:يلهوى على القمر اى ده هو أنا هتجوز القمر ده هو أنا محظوظ للدراجات 
أحمد (أخو أدم):مين القمر الى مع العروسة دى 
أدم :مش عارفه
•_•أحمد هو أخو أدم الصغير شغال فى شركة والده مع أدم هو موز اووووى وجسمه رشيق وعينه سودا وعنده ٢٣سنه 
*_*نزلت أميرة ووقفت جمب أدم وأسماء جنبها 
أدم:طلعه حلوه اوى زى القمر
أميرة:شكرا وانت كمان حلوه انهارده يا سطا
أحمد:مش هتعرفنا ولا اى يا أستاذ أدم
أدم :دى أميرة وده يا أميرة أحمد اخويا الصغير
أميرة  :تشرفنا 
أحمد :الشرف ليا 
أميرة:ودى أسماء صاحبتى وزى اختى بالظبط
أدم وأحمد: تشرفنا
أسماء:ليا الشرف
أحمد:طالعه حلوه اوى يا أنسة أسماء مش أنسه برده
أسماء: شكرا وانا أنسة 
أدم:التعارف خلص الضيوف جايين يبركوا ليا 
أميرة:اوكى 
“_” بدأ الناس يباركوا لأميرة وأحمد وباركت  نغم وحضنت أميرة 
نغم :مبروك يا أدم 
أدم :الله يبارك فيكي
فارس:الف مبروك وسلم عليه
أدم: الله يبارك فيك 
فارس:مبروك يا أميرة ومد أيده عشان يسلم عليها 
-_-أدم مدا أيده وسلم على فارس وقاله
أدم:أميرة مش بتسلم على رجال
أميرة بضحكه:الله يبارك فيك يا فارس
أسماء:طلع بيغر يا ميرو 
أميرة:بس يا بت
**أيجوا صحاب أدم عشان يباركوا ليه
سمير:الف مبروك 
أبراهيم:مبروك 
أميرة وأدم: الله يبارك فيك
مريم :مبروك يا أدم وجات تحضن
**أدم وهو بيبص لأميرة وشاف ملامح الغضب على وشه
أدم :اسف يا مريم مش هقدر احضنك اصل أميرة بتغير 
مريم ولا يهمك وعلى العموم الف مبروك ليكم 
*_*أدم وأميرة لبسه الدبل وكانت دبله أميرة عليها قلبى أدم ودبله أدم مكتوب عليها حبيبتى أميرة وطبعا الاتنين اتصدموا من المكتوب وانتهت الخطوبة وكل الضيوف مشيوا بس أسماء فضلت عند أميرة
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صديقي المفضل للكاتبة مريم سمير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!