Uncategorized

رواية ملاكي الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

 رواية ملاكي الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

رواية ملاكي الفصل الثاني 2 بقلم مريم حسن

ماسا .. شكلك حلو اوي بالحجاب 
احببتها في الليل 
ملاك.. و انتي كمان
ماسا… هو اي الي حصلك
ملاك… هحكيلك بعدين
ماسا.. انتي عندك كام سنة في كلية اي اسمك اي انا معرفوش لحد دلوقتي 
ملاك…. ملاك عندي 22 سنة في كلية طب اطفال وانتي
ماسا … دكتورة زيك يا قمر بس لسة في اخر سنة اطفال بردو
ملاك.. اكتر حاجة بحبها 
ماسا…. طب يلا ننزل
ملاك.. ننزل فين 
ماسا.. تحت هننزل نفطر و هعرفك على جدو و ولاد عمي و ماما و بابا 
ملاك بخوف … خليني هنا احسن
ماسا… انا معاكي 
ملاك.. انا كده كده همشي 
ماسا … انا عارفة انك اكيد خايفة بس عارفة اكتر حد هيحميكي اسر اخويا هو طيب اوي و لو على كليتك هخليه يجبلك حاجتك و تروحي الكلية
ملاك… ماشي بس خليكي جنبي 
الباب خبط
ماسا …ادخل 
اسر ….. انتي مين
ماسا… ملاك اسمها ملاك
اسر بسرحان.. هي فين البنت الي كانت معاكي 
ماسا… هي دي البنت هي دي ملاك بس هي لبست الطرحة 
اسر… الله اكبر 
ماسا… يا دكتورة اكشفي عليه ده هنج
اسر … دكتورة 
ماسا… فهميه انتي بقى انا خارجة 
ملاك بسرعة… لا استني انا جايه معاكي
نزلو هما التلاتة و ملاك او لما شافتهم متجمعين على السفرة استخبت ورا اسر و مسكت في دراعه
الجد حمدان.. مين دي يا اسر
اسر… دي ملاك يا جدو خطيبتي 
نهلة امه… خطيبتك ازاي يعني
علي الاب.. يبني قول 
اسر… بحبها هي عايشة لواحدها جبتها تعيش معانا لخد الفرح
ماهي… اسر حبيبي ازاي تخطب
اسر… انا مش حبيبك انا ابن عمك و زي اخوكي بس 
مازن .. اي يجدي انت هتفضل سكتلو 
حمدان… اسكتو. كلكو تعالى يا اسر على المكتب 
اسر همسلها في ودنها … انا بعمل مده عشان احميكي مش هأذيكي اطلعي فوق انتي و ماسا متدخلوش حد 
ملاك طلعت هي و ماسا فوق و اسر راح مع جده المكتب
حمدان.. فهمني بقى مين دي
اسر… يا جدو خطيبتي بقولك بحبها
حمدان.. بتكدب على جدك الي عارف عن اكتر من امك و ابوك
اسر … بص يا جدو و حكاله كل حاجة
حمدان… عرفك راجل هتعمل كده معاها و شكلها بنت طيبة بس انا خايف عليك
اسر … متخافش يا جدي انا كويس بس مش عايز حد يعرف حاجة انا عايزهم عرفين انها خطيبتي و انا بحبها
حمدان… يعني انت عايزهم يعرفو كده ولا ده الحقيقة الي انت عايزها
اسر … مش عارف مش عارف قلبي بيقولي حاجة و عقلي بيقولي حاجة
حمدان… انت شوفتها امبارح و انت اتصرفت تصرف بياخد وقت لكل  انت عملته في يوم و ليلة بس على العموم امشي ورا قلبك
اسر.. حاضر يا جدو 
عند ملاك 
ماسا… طب متعيطيش طيب
ملاك… انا لازم امشي مش هينفع اقعد اكتر من كده 
ماسا … ونبي اقعدي طيب 
ملاك… انا عملت مشاكل كتيرة اوي انتي لسة عرفاني امبارح انا همشي انا عارفة اني كده كده هفضل لواحدي
ماسا… طب ممكن تقعدي لحد ما اسر يجي
ملاك.. انا لازم امشي
اسر.. تمشي فين اقعدي ماسا اخرجي برا دلوقتي 
ملاك مسكت ايديها … متمشيش 
اسر …يلا يا ماسا 
ملاك بعياط … ونبي متخرجيش 
ماسا خرجت
ملاك… انت خرجتها ليه خليها تدخل 
اسر … انا قولتلك ميت مرا مش هعملك حاجة
ملاك… مش هقدر اثق فيك متحملنيش فوق طاقتي 
اسر … هحميكي من اي حاجة تدايقك انا مش وحش اوي كده زي ما انتي فكرة
ملاك… هو كان بيعمل زيك كده 
اسر.. هو مين 
ملاك … أنا همشي 
اسر مسك أيدها.. مين و انتي حكايتك ايه
ملاك… سيبني أمشي مش هفضل بالغصب 
اسر… خلاص اتفضلي امشي 
مشيت و هي دموعها على خدها نزلت تحت و ماهي كانت بتبصلها بأنتصار هي و أمه
أسر خرج بغضب بس قرر يعمل حاجة
عند ملاك فضلت ماشية في الشارع بتعيط و مش عايزة تروح بيتها و فضلت أنها تقعد جنب الشجرة عند النيل
ملاك.. يا رب يا رب عايزة أروح لبابا تعبت اوي 
يا رب بابا واحشني اوي وديني عندوا 
جه حد قعد جنبها و ربع رجيله 
… مش عيب القمر ده يفضل قاعد لواحده كده
ملاك بصت بخوف بس لقيته أسر
ملاك… جيت ليه
أسر.. هو ايه الي جيت ايه دي ارض الحكومة أقعد فيها براحتي 
ملاك… أمشي يأسر
أسر.. يعني ينفع بعد ما علقتك تكسري الشنكل عيب كده برستيچي
ملاك.. طب أمشي يا بتاع البريستيچ
أسر مسك أيدها و هي أترعشت و شدت أيدها
أسر.. ملاك أنا عارف ايه ألي حصلك انا بس عايز أعرف مين هنا كده و هجيبلك حقك و اخليه يند على اليوم الي اتولد فيه
ملاك.. أسر أرجوك بلاش مشاكل أنا بعملك مشاكل مع أهلك و مشاكل ليك أنت كفاية بقى ده من اول يوم في مشاكل أومال لو كنا مخطوبين بجد هيعملوا ايه
أسر.. ملاك متوهيش مين ألي عمل كده
ملاك فجأة بدأت تترعش و تصرخ.. أبعد عني أبعد عني أنا معملتش حاجة حرام عليك أبعد عني أبعد عني 
عااا
أسر بيحاول يهديها بس مش عارف لأنه كل ما يقرب تصرخ
الناس كلها اتلمت و ده ألي كان بيخوفها أكتر قام شايلها 
بالعافية و راح ركب العربية و مشي
أسر.. ملاك أهدي محدش هيعملك حاجة أهدي
ملاك كأنها مش سامعاه و عمالة تصرخ فضلت شوية 
على الحال ده لدرجة ان أسر عيط و نامت خالص 
أسر.. أنا أسف مكنتش أعرف أني هخوفك كده 
فضلوا نايمين في العربية لحد الصبح 
ملاك صحيت بتبص حواليها لقت أسر نايم 
فكرت أنها تمشي بس كان في حاجة بتمنعها أحساس جواها أنا لو فضلت هيبقى أحسن ليها 
ملاك.. أسر أسر 
أسر صحي و بص حواليه و أبتسم.. يعني في واحد كده يصحى يلاقي القمر جنبه 
ملاك أتكسفت و ابتسمت 
أسر… احم أنا بقول نمشي من هنا 
ملاك.. هنروح فين 
أسر… بيتنا
ملاك بيأس… ماشي
أسر أخدها و راحو البيت و دخلوا 
أسر.. يا جماعة فرحي أنا و ملاك بعد بكره
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى