Uncategorized

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السادسة 6 بقلم فاطم الشاعر

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السادسة 6 بقلم فاطم الشاعر 

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السادسة 6 بقلم فاطم الشاعر 

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة السادسة 6 بقلم فاطم الشاعر 

فاطمه لفت عشان تشوف في المرايه ايه الى لامس ضهرها ده لاقيته بورص كبير    ف صوتتت 

فاطمه:  مرواااااااااااااااااااااااان عاااااااااااااااااااااا

مروان سمع صوتها فكر حصلها حاجه هي والاولاد ف طلع جري على الاوضه لحد ما دخلها ولقي فاطمه مرميه على الارضه وهى لافه نفسها بفوطه 

مروان بفزع:  ينهار اسود في اي حصل اي فااااطمه 

مروان شالها وحطها على السرير ولبسها هدومها ورش على وشها ميه لحد ما فاقت واول ما فاقت قامت مفزوعه بتعيط في حضنه 

مروان:  في اي بس 

فاطمه بتعيط برده وبتشاور على الحمام 

مروان: ماله الحمام في ايه استني اروح اشوف 

فاطمه مسكته جامد:  لا متروحش لا البورص يقع عليك 

مروان: بورص؟!!!!! 

فاطمه:  في بورص كبير في الحمام كان واقف على ضهري وانا عرياااااااانه ( وبتعيط)  

مروان:  هموووووووووووووووت ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

فاطمه: انت بتضحك عليا 

مروان: في حد يصرخ ويغمى عليه من بورص يا بنت الوارمه سيبنى اعصابي 

فاطمه: كان على ضهري وشكله وحش اوي ????????????????????

مروان:  طب خلاص حقك عليا يا ام كرش انتي ????????

فاطمه: طلقني ????

مروان: ديه هرمونات الحمل دي صح ????

فاطمه: طلقنيييييي

مروان: انتي طالق 

فاطمه:ايه ده طلقتني عادي كده ????????????

مروان: يا مثبت العقل والدين انتي مش لسه قايله طلقني 

فاطمه: اه ????

مروان: بتعيطي ليه بقي ما انتي الى عاايزه كده 

فاطمه: طب رجعني ????

مروان: هاتي بوسه الاول 

فاطمه: رجعني وانا اديهالك عاااااااا ????????????

مروان: طب رجعني كده خلينا نعملها زي الاستكير ????

فاطمه: طلقني 

مروان: انتي طالق ????

فاطمه: لا الجو حر رجعني ????

مروان: انتي راجع ????

فاطمه: هيصااااااااا ????????

مروان: وربنا هبله ???? يلا نامي شويه وهصحيكي على الغدا 

فاطمه: طيب ماشي يا حبيبي

عدت ايام كتير اوي وكل حاجه ماشيه تمم لحد ما بقوا في نص الشهر التامن 

فاطمه: مروان 

مروان: ايه ي حببتي مالك بس 

فاطمه: مش قادره اخد نفسي وبطني هتفرقع مش قاااادره 

مروان: كلها عشر دقايق ونبقي في المستشفي بس ده مش معاد الولاده يبقي ايه الوجع ده 

فاطمه: معرفش سرع شويه والنبي انا هموت خلاص 

بعد ربع ساعه كانوا في المستشفي وفاطمه دخلت اوضه العمليات ومروان وامه وست فاطمه واقفين بره 

عدي ساعه وربع بعديها طلع الدكتور 

مروان: بالله عليك قولي انها كويسه 

الدكتور: استهدي بالله يا راجل مش كده مراتك كويسه وفي احسن حال هي الاول نزفت لكن حاليا هي كويسه وبخير وجابتلك بنتين زي القمر 

ام مروان : يا صلاه النبي يا صلاه النبي لووووووووووووووووووووووووووولي 

ست فاطمه: مبروك يا حبيبي ويتربوا في عزك 

مروان: انا مش قادر انا عاوز اشوف مراتي 

الدكتور: طب مش هتشوف ولادك الاول 

مروان: مش مهم مراتي فين انا عاوز اشوفها 

الدكتور: ياااااه كل ده حب يا مؤمن طيب ماشي خمس دقايق وهينقولها وهتطلع وهينقلوها على اوضتها 

مروان: ماشي يا دكتور شكرا 

الدكتور: العفو والف مبروك 

بعد عشر دقايق فاطمه طلعت من اوضه العمليات وشها مصفر ورايح خالص بس كانت لسه متخدره وودوها على الاوضه بتاعتها وحطو ولادها جمبها 

مروان دخلها وقعد جمبها وباصص على منظهرها وفضل يعيط 

امه: يا بني ليه العياط 

مروان: شوفي منظهرها يا امي بطنها مفتوحه ووشها مصفر وخاسس ازاي والحمل كان تقيل عليها اوي 

امه: طب بص قدامك كده دي بدأت تفوق اهيه 

مروان: حمد الله على السلامه ي حببتي 

فاطمه: ولااا….ولادي فين يا مرواا.. مرواا..مروان 

ام مروان: مش قولتلك انها هتسئل اول حاجه على عيالها اديها ولادها ي مروان وهي هتبقي زي الحصان دلوقتي 

مروان: حاضر طب انتي كويسه ي حببتي 

فاطمه بصوت تعبان: الحمد لله كويسه فين الولاد 

مروان: خدي يستي اهم فاطمه ورويدا 

فاطمه: انت سميتهم على اسمي انا واختي ????

مروان: رويدا عشان تفتكري اختك وفاطمه دي بقي عشان اسمك يرتبط بأسمي طول العمر 

فاطمه: شبهك يا معفن ايه ده لا رجعهوهم تاني 

ام مروان: يرجعهوهم فين لمؤاخذه ????????

مروان: مش عارف انا ???????? إنتي بتقولى اي ده أثر البنج مش كده ????

فاطمه : مفيش واحده شبهي ليه كلهم شبهك كده لا ماليش دعوه عاوزاهم واخدين من هنا ومن هنا 

مروان: هما طقم مشكل ولا حاجه اخرسي ي بت ????

فاطمه: بطني وجعاني اوي بسبب ولاد الكلب دول 

ست فاطمه: لاحظى ان الكلب واقف جمبك ????

فاطمه: سوري يا كلب… قصدي سوري يا مروان ????????

مروان: الود ودي امسك زماره رقبتك واخنقك بيدي بس ماشي حسابك معايا بعدين يا بنت الرفضي 

……………..: عيب كده الرفضي يزعل 

مروان: مين حضرتك 

ست فاطمه: إنت جيت هنا ازاي 

فاطمه: ايه ده عمو بتاع الشكولاته انت جيت هنا امتي 

مروان: شكولاته اي دي…. انا مش فاهم حاجه مين حضرتك 

فاطمه: ده عمو بتاع الشكولاته يوم فرحي انا ومروان لما كنت في الكوافير لاقيته ماشي بيبكي ف وقفته وكلمته ومخلتهوش يعيط تاني فراح اداني شكولاته وقالي الف مبروك ي بنتي وبس كده 

ست فاطمه: وإنتي مقولتيليش ليه ها ليه 

مروان: في اي هو ليه سبب الزعيق ما تنطق حضرتك انت مين 

……….. : اسمي عادل البنا وابقى والد مراتك يعني حماك وجد الاطفال دي 

فاطمه بصدمه: بابا ????????

مروان: ازاي يعني وايه يثبتلي 

عادل: اللي يثبتلك ريأكشن الست حماتي واللى هي ست امينه الست الكبيره الكومل 

مروان: تيته امينه الكلام اللى بيقوله ده صح 

ست فاطمه:……………………….????????

مروان: سكتي ليه اتكلمي لو سمحتي 

ست فاطمه : ايوه ي بني ده ابوها 

فاطمه: بابا حبيبي????????????

عادل كان بيقرب ناحيه سرير فاطمه ف وقفت في وشه ستها ومنعته يقرب منها 

ست فاطمه بعصبيه: لو فكرت تقرب منها هناديلك امن المستشفى يطردوك زي الكلب بره 

فاطمه بعياط: ليه كده ي تيته سيبيه عشان خاطري

عادل بيبص لامينه بصه خبيثه زي اللى إنتصر في حاجه 

ستها: مروان لو عاوز تحمي مراتك ابعد الراجل ده عنها ده ناويلها على الشر يا بني 

مروان بغضب: اطلع بره بالادب وبالزوق بدل ما اطلعك بطريقتي 

فاطمه: عشان خاطري ي مروان سيبه والنبي 

مروان: اخرسي خالص 

فاطمه: بس ده 

مروان قاطعها ولكن بزعيق: سمعتي انا قولت اي 

ام مروان: بالراحه يا مروان مش كده 

مروان: لو فضلت واقف هنا تاني هقل منك وانا ماسك نفسي بالعافيه اتفضل غور بره ولو لمحتك قريب سنتى واحد من مراتي وعيالي هقتلك يلا براااااااااااااااااااا 

عادل: كل االى قولته ده هنتحاسب عليه بعدين عشان النونه مراتك متعيطش ألا قولى هي ريهام اخبرها اي ????

مروان: غور براا بقولك ( وزقه طلعه براا) 

فاطمه:  مش مسمحاكو كلكوا اطلعوا براا وسبوني لوحدي 

ام مروان:  صلي على النبي يا حببتي يرضيكي يعني كان يأذيكي انت واولادك 

فاطمه:  ده ابويا فاهمه اي يعني اي ابويا في اب يأذي بنته وأحفاده انتوا…………. 

ام مروان:  فاااااأاااطمه….  في اي……  ردي عليا ي بنتي…… الحقني يا مروااااااااااااااااااااااان…………. 

مروان دخل الاوضه تاني:  في اي حصل اي 

امه:  البت بطنها بتجيب دم واغمى عليها هات الدكتور بسرعه 

مروان:  ينهار اسود…..  ينهار اسود النهارده 

امه:  يا بني هات الدكتور بسرعه الله يخليك 

مروان:  حاضر 

ست فاطمه:  استرها معانا يا رب 

مروان جاب اادكتور وجيه والدكتور كان معاه الممرضات بتوعه فطلعوهم كلهم بره الاوضه وحطو الاطفال في الحضانه والدكتور شاف جرح فاطمه ووقف النزيف وخلص وطلع 

مروان :  ايه ي دكتور مالها 

الدكتور: تقريبا هي انفعلت انفعال شديد اوي وهي لسه والده والجرح ملحقش ف فتح تاني لكن دلوقتي خلاص قفلناه ووقفنا الزيف وهيجي يكشف عليها دكتور مخ واعصاب لاني شاكك في حاجه 

مروان:  حاجه ايه دي يا دكتور 

الدكتور:  مقدرش اقولك غير لما دكتور المخ والاعصاب يجي يكشف عليها 

مروان:  طب هو فين 

الدكتور:  لحظه هو جاي هناك اهو 

مروان:  ماشي 

الدكتور: دكتور يوسف…..  يا دكتور يوسف 

دكتور يوسف :  ايوه يا دكتور خالد ازيك

دكتور خالد:  نسلم بعدين معلش…  انا معايا حاله جوه عاوزك تكشفلي عليها لو سمحت 

دكتور يوسف:  عينيا حاضر فين الحاله 

دكتور خالد:  إتفضل معايا 

عند فاطمه في الاوضه 

دكتور خالد:  اهيه ي دكتور اكشفلي عليها بسرعه والنبي 

دكتور يوسف:  هي دي اي 

~ خالد:  يعني اي مش فاهم 

~ يوسف:  يعني الحاله دي دخلت مستشفي ليه 

~ خالد:  كانت بتولد 

~ يوسف:  نعم؟!  الطفله دي تولد 

~ خالد:  دي مش طفله دي أم لبنتين تؤام هي الى جسمها صغير وضعيف 

~ يوسف: ديه ام لبنتين ازاي دي ي حول الله يارب 

~ خالد:  يا دكتور مش شغلنا ده هي بدات تصحى اهيه اكشف عليها الله يخليك 

~ يوسف: طب ماشي حاضر 

( بعد ربع ساعه من الكشف) 

~يوسف:  المريضه دي من تصرفاتها وعياطها اللى موقفش لحد دلوقتي وصريخها ده كده عندها انهيار عصبي حاد كمان يعني مش عادي وكمان في جرح من الولاده في بطنها يعني اي انفعال بالسلامه يا قلبي لانها ضعيفه أكتر مما تتصور 

~ خالد: طب وعلاجها اي 

~ يوسف: انها ممنوع تنفعل على الاقل لحد ما الجرح يلم عشان ميفتحش تاني 

~ خالد:  طب اتفضل حضرتك معايا قول لاهلها اللى واقفين بره دول الكلام ده 

~ يوسف: تمم

بره عند مروان 

ست فاطمه: طمني على بنتي عامله اي

يوسف: اهدي يا حجه بنتك بقت كويسه وفي احسن حال بس فين جوزها 

مروان: انا اهو 

يوسف: ممكن تتفضل معايا اقولك كلمتين 

مروان: ماشي حاضر اتفضل 

يوسف: مرات حضرتك مينفعش تنفعل الايام دي خالص لحد ما الجرح يلم وعشان حالتها النفسيه متبقاش اوحش من كده 

مروان: حاضر يا دكتور طب هي كويسه دلوقتي صح 

يوسف:  اه هي كويسه 

مروان:  ماشي يا دكتور شكرا…  اقدر اخدها معايا البيت 

يوسف:  اه طبعا بس لازمها الراحه التامه يعني متتحركش من السرير غير وهي داخله ال toilet ماشي 

مروان:  تمم يا دكتور متشكر 

يوسف:  الشكر لله…………  بعد اذنك 

مروان:  اتفضل 

مروان وامه وست فاطمه داخلو الاوضه تاني عشان يشوفوها وفاطمه كانت فايقه ولكن اول ما دخلوا ودت وشها الناحيه التانيه بمعني انها مش عاوزه تشوف حد منهم 

مروان:  لسه زعلانه مني 

فاطمه:  …………………………… 

مروان: ردي عليا ????

فاطمه:…………………………. 

مروان:  طب بوصيلي طيب 

فاطمه:  ……………………………………. 

مروان: طيب  بالليل هنمشي وتروحي بيتك مع عيالك وساعتها نتفاهم هناك 

فاطمه:………………………………………..

مروان مسك المزهريه االى جمبه وكسرها وقال: ردي عليااااااااااااااااااااااااااااااااا بقي ( كسر المزهريه وطلع بره وفاطمه فضلت تعيط)  

ست فاطمه:  حقك عليا انا متزعليش واهدي كده عشان خاطري 

فاطمه: اطلعوا بره 

ام مروان:  عيب يا فاطمه اللى بتقوليه ده 

فاطمه :  لا مش عيب اطلعوا بره مش عاوزه اشوف حد فيكوا 

ستها:  يلا يا ام مروان نطلع ونسيبها براحتها 

ام مروان:  بس هي ……. 

قاطعتها ست فاطمه:  يلا يا ام مروان نطلع (وخدتها وطلعت) 

فاطمه فضلت تعيط وكانت بتكلم نفسها:  فضلت محرومه من ابويا كل سنين دي كلها ولما عرفته حرموني منه تاني ومخلونيش حتي اسلم عليه واترمي في حضنه مش مسامحاكوا كلكوا انا بكرهكوا……. ????

بره الاوضه عند مروان 

امه:  ساكت ليه 

مروان:  ………………… 

امه:  ايه هتسكت انت كمان ومش هترد على حد 

مروان:  عاوزاني اعمل اي يعني مراتي تعبانه وحالتها زي الزفت وخلصت من ريهام جالي ابوها اللى الله اعلم ناوي يعمل فيها ايه انا تعبت من العيشه ديه 

امه : وحد الله يا بني مش كده واستني صح هو ابوها عارف ريهام منين؟ 

مروان:  اه صح عارفها ازاي وليه فكرني بيها جوه ايه الدوامه ديه ياربي بقي انا تعبت….  تعبت ????

ست فاطمه:  صلي على النبي في قلبك وقول يا رب وكل حاجه هتتحل وفاطمه لما تعرف احنا عملنا كده ليه هتروق وتهدى راعيها يا بني ديه بنت وعاشت عمرها كله من غير ابوها واول ما عرفته وشافته فرحت وكانت عاوزه تحضنه او تسلم عليه واللى احنا عملناه عكس ده تماما فهي ليها حق في اللى عملته معلش متزعلش منها 

مروان: مش زعلان يا والله بس هي بتتعب نفسها وانا بزعل عشانها مش اكتر 

ستها: هتبقي كويسه متقلقش يلا روح شوف ولادك 

مروان: ولادي ينهار اسود دول مش في الاوضه 

امه: نهار اسود وانت مش واخد بالك ولا متهم بيهم للدرجادي مش عارف ولادك فين 

مروان: مفيش عندي اهم من مراتي 

امه: ولادك في الحضانه 

مروان: ماشي رايح اشوفهم 

امه: خلي بالك منهم 

مروان: متخافيش 

عند الحضانه 

مروان: بعد اذنك انا مروان والد الطفلين التؤام اللى اتولدو من شويه 

الممرضه: تؤام ايه 

مروان: يعني اي تؤام اي في طفلتين اتولدوا ومامتهم طالعه من اوضه ااعمليات مبقلهاش ساعه والدتهم هي فاطمه الشاعر واعتقد كده عرفتيها 

الممرضه : ديه الشاعره صح

مروان: بالظبط 

الممرضه: طب اتفضل معايا هدخلك تشوفهم 

مروان: إتفضلي

دخلوا جوه الاوضه وعدوا على اطفال كتير لحد ما وصلوا للبوكس الكبير بتاع الطفلتين والبوكس ده هو   الى بيكون في الحضانه ومصنوع من الايزاز  بيحطو في الاطفال 

مروان: ايه ده ولادي فين 

الممرضه: معرفش 

مروان: انتي هتستعبطي ي بت انتي ولادي فين يا إما يمين بالله ادفنك مكانك 

ممرضه: معرفش والله كانو هنا 

مروان: يعني ايه ولادي فين دلوقتي اتصرفي ولادي يكونوا عندي دلوقتي والا هخرب المستشفي على اللى فيها 

الامن جيه ومروان فضل يزعق فيهم لحد ما فجاه 

الممرضه قالت: لحظه كان فيه هنا واحد هو ال………

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية رقية للكاتبة هاجر محمود.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى