Uncategorized

سكريبت هنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبد المجيد

 سكريبت هنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبد المجيد

سكريبت هنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبد المجيد

سكريبت هنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبد المجيد

مامت ياسين:اصله رايح يخطب انهرده
صمت عم المكان حسيت الوقت وقف الساعة وقفت قلبي وقف وبطل ينبض الدنيا عمالة تلف بيا وبقنع نفسي ان دا حلم واكيد هصحي منين
فقت علي صوته
ياسين:ها هتروحي معانا
قمت وقفت: اكيد الف مبروك
لسة همشي خطوة حسيت ان خلاص هموت الدنيا عمالة تسود بيا لغاية ما وقعت من طولي والكل اتلم حواليا
عمر بخضة:هنا هنا مالك
حنان بعياط:اطلب دكتور بسرعة ي مراد يبني
مراد بقلق:حاضر ي طنط اهدي
بعد مرور ساعتين
الدكتور خرج
حنان:بنتي ملها ي دكتور
الدكتور:هي كويسة مفيش حاجة تخوف بس يظهر اتعرضت لضغط او حد زعلها
كلهم استغربو معدا ياسين وعمر
الدكتور:بس هي كويسة هاتولها الدوا دا وهتبقي تمام بس ابعدوها عن أي ضغوطات
ياسين:تمام ي دكتور شكرا
الدكتور مشي والكل دخل لهنا
رقية بمرح:ايه يختي بتدلعي علينا ولا ايه
هنا ابتسمت بكسرة
حنان: مالك ي قلب ماما فيكي ايه
هنا بحب: ابدا ي حببتي دخت شوية
مراد:سلامتك ي هنون
كلهم كلموها معدا ياسين واقف بعيد بيبصلها وساند رأسه علي ايده
كله طلع واتبقي عمر بس
عمر بجد:وبعدهالك
هنا بصتله:في ايه ي عمر
عمر بجد:هتفضلي تقلي من قيمتك كدا عشان واحد ميستاهلش منك نظرة عين
قلت بحزن:تقصد ايه يا عمر
عمر بجد:اقصد بتحبي واحد ولا شايفك في قلبه او شايفك كا اخته وديما مزعلك وأنتي مش معترفة أنا كنت سايبك الاول بمزاجي قلت يمكن هو كمان بيحبها وهيتقدم بس اهو انهرده قرايت فتحته وخطوبته اخر الاسبوع مستنيه ايه تاني مستنيه أما يتجوز ويخلف وأنتي لسة قعدة علي زكراه فوقي ي هنا فوقي أنتي غالية أوي وهتفضلي غالية مترخصيش نفسك عشان واحد زيه أنا طبعا بحب ياسين ابن عمي وكل حاجة لكن إللي يجي علي بنته انسفه من علي وش الارض أنتي بنتي ي هنا فهمه مش فهمه
كل دا ودموعي كانت بتنزل زي الشلال اترميت في حضن عمر وفضلت اعيط
هنا: أنا عرفة ي عمر مش محتاج تقولي الكلام دا بس بحبه مش بأيدي اكره حاولت لكن والله ما قدرت
عمر طبطب عليها: وأنا مش بقلك اكريه تعرفي أنا متأكد انو هو كمان بيحبك بس بيكابر مش اكتر
هنا:بجد
عمر:ايوا والله بس أنا عايزك تبقي قوية تعملي انك ولا فارق معاكي تنسيه بصي عامليه زي ما بتعاملي مراد
هنا بحزن:يعني انت شايف كدة
عمر بحب: أنا مش شايف غير كدة
هنا حضنته اكتر: أنا بحبك اوي انت اجمل اب واخ وصاحب بجد
عمر حضنها:ربنا يخليكي ليا يا عمري يلا خشي كدة خدي شاور وعايز اشوف هنا جديد تمام
ابتسمت وعمر خرج
اخدت نفسي بحزن وتعب وخرجت البلكونه
وقفت ابص علي الطريق والهوا والناس والعربيات افتكرت
_________فلاش باك
ياسين:قمر قمر مفيش كلام
هنا بابتسامة:جاي ليه
ياسين: والمصحف دبشاية صغيرة
واكمل جاي اخد القمر دا ولا اسيبك تيجي لوحدك بالخمار الابيض القمر دا
ابتمست بخجل
هنا:طب يلا نمشي
ياسين:لا تعالي اعزمك علي اكلة سمك وجمبري انما ايه
هنا بفرحة: ايوا بقس ي ياسو ي جامد
رحنا مطعم واكلناا واتبسطنا
هنا:ياسو
ياسين بابتسامة:قلبه
هنا:هاتلي بلونة من إللي بتنور دا
ياسين بابتسامة:ي سلام بلونة وحدة بس دنا اجبلك كل البلالين إللي في المجرة والمجرة إللي جنبنا
ضحكت
تقريبا كان اجمل يوم قضيناه في حياتها
_____________بااااااك
فقت من شرودي وابتمست بسخرية
لسة هدخل وقفني صوته
ياسين:بقيتي كويسة
رفعت راسي: تمام زي الفل
ياسين: طب الحمدلله
بقلك
هنا:امممم
ياسين: بصراحة مش عارف انقي أي لبس ولا عارف اختار ايه ولا ايه
بصتله بقوة:يعني عايز ايه
ياسين:منتي عرفة
هنا ببرود:لا معرفش عايز ايه
ياسين نفخ بضيق:تعالي نقيلي اللبس
هنا بتكبر:استني ساعة عشان مش فاضيه
دخلت وسبته حسيت براحة شوية
بعد مرور تلات سعات
طلعت من بيتنا كنت لبسة فستان هادي جدا لونه بيج عليه خمار ابيض إللي ليه ذكرا ما بينا قلت اشوف هيعمل ايه طلعت وخبط
فتحلي مراد
مراد بغمزة:اوبااااا ايه دا بس دا القمر وقع عندنا واحنا مش حسين
ياسين من اوضته:طب كفاية كلام وتعالي
هنا لمراد:يسلام لسانك بينقط سكر مش زي ناس لسانها بيحدف سم
ياسين بصلها بغيظ وهي دخلت
هنا بضيق:ها عايز ايه
ياسين بضيق:ونبي يختي اتكلمي عدل وانزلي لمستوانا شوية
نفخت بزهق
ياسين بهدوء:بصي البنطلون الاسود دا هيليق علي القميص الابيض والبليزر الاسود دا
هنا بتبص:امم لا ممكن تلبس بنطلون كحلي
ياسين:اه يبنت اللذينة جامدة
بصتله بتكبر
هنا لنفسها بصاله بكسرة:يااااه ياسين جالك قلب تروح تتقدم لغيري واقف تنقي لبس وفرحان كدا فين احلامنا إللي بنيناها زمان هتقدر تقف جنب واحدة غيري في الكوشة وتمسك اديها وتنساني عادي كدة يااا قد ايه الحياة دي غريبة
ياسين:هاااا يبنتي
هنا بأنتباه:نعم
ياسين بغمزة:بس قوليلي متشيكة كدا وراحة علي فين
هنا وهي بتبص علي البلكونه:ولو أنها حاجة متخصكش بس يلا
خارجة مع مراد
ياسين بهدشه:نعم وخارجة ليه مع مراد أن شاء الله
هنا ببرود:ايه دا طب منا ياما خرجت معاك مهو زيه زيك اخويا
ياسين بصدمة:اخوكي!!!!!
هنا ببرود:اهااا
ياسين: ربنا يخليكي ليا كدة ي هنون وتفضلي تنقيلي لبسي كدة ي حب
هنا ضحكت بسخرية:هه للاسف بقي في الوقت دا هتكون انت اتجوزت وأنا كمان هكون اتجوزت وكل واحد في بيته وليه حياته
ياسين باصصلها بدهشه من طريقتها الغريبة دي
هنا لنفسها:بقالك قد ايه مقلتليش كلمة ي حب دي ياسين ي رب خفف وجع قلبي ي رب
مراد من برا:يلا ي هنا عشان منتأخرش
هنا:تمام هجيب شنطتي واجي
ياسين بضيق:هتتأخري
هنا ببرود وهي خارجة:مش عرفة علي حسب بس اكيد هتبقي خروجة حلوة
هنا خرجت وياسين واقف بيضغط هلي أيده بغيظ
عدا اسبوع علي نفس الحال ياسين اتقدم للبنت وأنا مشفتهاش خالص وبحاول اتجنبه وقربت اموت في بعده وديما صداه وانهرده خطوبته
مامت هنا: يبنتي كل دا ولسة ملبستيش
هنا بحزن وبتمسح عنيها:مش راحة ي ماما قلت مش راحة
مامت هنا:طب وسببه ايه مينفعش الكل هيسأل عليكي دنتي بنت عمه واخته
بصتله بسخرية:مش راحة ي ماما مش عايزة اروح أنا هي عافية
عمر دخل:روحي ي ماما كملي لبسك وهي هتلبس
مامت هنا وهي بتقوم:شفها ونبي يبني والله ما بقيت فهماها
مامتهم خرجت وعمر قفل الباب
عمر: إحنا اتفقنا على ايه
هنا بعياط:مش قادرة ي عمر مش عرفة هدخل ازاي واشافه هو ماسك ايد واحدة تانية وأنا ايه خلاص كدة خلاااص
عمر حضنها:طب أنا مش قلتلك هو ميستهالش منك نظرة عين صدقيني أنتي تستاهلي سيد سيده أنتي هتقومي دلوقت وتلبسي احلي حاجة عندك وهتدخلي وأنتي مسكة ايدي ولا هتعبريه وتبينيله انو ولا فارق معاكي وانو ولا في بالك
هنا:ي عمر بس..
عمر قاطعها:مبسش علي ما اللبس الجاكيت والكوتشي الاقيكي جهزة سامعه
عمر خرج وأنا ابتسمت حقيقي اجمل حاجة في الدنيا ان يبقي عندك سند وضهر يوم ما تقع تسند عليه ويحسسك انك مفيش زيك في الدنيا ورغم دا مجاش ضربني قلامين ولا حبسني ولا ولا لا فهمني بالعقل وطبطب عليا
قمت لبست فستان كان جيبهلي ياسين هدية طلعت الفستان وحضنته وافتكرت
_____________فلاش باك
هنا بزهق:يعني انت مدخلنا محلات حريمي ممكن اعرف ليه
ياسين بخبث:عشان عايز اشتري هديه لوحده حببتي
هنا بجنون:حبك برص منك ليها ولا انت تعرف بنات غيري يلا
ياسين بأستفزا:اوواووو متعديش
هنا بصتله بغضب
ياسين بخوف:اهدي طيب والله جيبهولك عشان عيد ميلادك
هنا بفرحة:بجد
ياسين بابتسامة:جد الجد كمان
هنا بفرحة: أنا بحبك اوي ياسين
راحو نقو فستان لونه بينك هادي وعليه خمار ابيض جمال جدا
خلصو ومشيو
وهما نزلين علي السلم الكهربا
هنا:تعرف هلبس الفستان دا يوم قرايت فتحتي
ياسين بصلها وضحك
____________________بااااك
هنا فاقت من ذكرايتها وضحكت بسخرية ولبست وقررت انها هتعمل زي ما عمر قلها وهتبقي قوية
لبست وحطيت ميكب خفيف جدا وخرجت
عمر قرب منها:اللهم بارك قمر وباسها من رأسها
ركبنا العربية وطول الطريق بحاول اوقف عقلي عن التفكير
وصلنا القاعة وماما دخلت قبلنا
هنا بحزن:عمر مش عايزة ادخل هعيط بجد
عمر مسك اديها: أنا قولت إيه
مسكت ايد عمر ودخلت كنا مأنجشين بعض وأي حد يشفنا يقول كابلز
هانم كانت جميلة جدا والكل باصصلها بأنبهار لدرجة انها اخدة الجو من العروسة
ياسين اول ما دخلت وعينه وقعت عليها وانبهر من جمالها وخطيبته لاحظت دا واضايقت
رحت وقعدة معا ماما وطنط ورقية ومراد وعمر
بعد شوية
مراد قام وقف:ها جهزة
هنا بابتسامة:ايوا يلا
قمت مع مراد ومشيت جنبه ورحنا سلمنا علي ياسين وخطيبته
كنت مستغربه نفسي ازاي قوية كدا كنت فاكرة ان اول ما اشوفه هنهار واعيط بس محصلش حاجه
مديت ايدي سلمت علي ياسين
ياسين بهمس وتوهان:شكلك زي القمر
ابتمست
مراد بيحضنه:الف مبروك ي حبيبي إحنا كمان شوية وهحنصلكم
ياسين بعدم فهم:ايه بتقول ايه
مراد قرب من هنا:بقلك أن أنا وهنا كتب كتبنا اخر الشهر
ياسين بصدمة:ايييييه
هنا بابتسامة:يلا بقي كان نفسي اقرصك في ركبتك بس زي منتي شايفة أنا كتب كتابي خلاص يلا الف مبروك
خطيبته:☺️☺️
لاحظت انهم الاتنين مش مبسوطين او بيمثلو انهم مبسوطين
مقدرتش استحمل حسيت إني اتخنقت ونفسي بيروح خرجت برا القاعة من غير ما حد يحس
قعدة علي مقعد قدام البحر وفضلت اعيط لوقت ما
ياسين من وراها:وعلي كدة هتوافقي ان تكملي حياتك مع راجل غيري
هنا بصتله بجمود:زي منتا هتكمل حياتك مع وحدة تاني ولا انت خلاص الانانية عامتك وعايز تعيش حياتك وتتبسط وأنا افضل قعدة علي زكراك
ياسين بدهشه: إيه إللي بتقليه دا وايه اناني دي أنا اناني أما أنتي تبقي ايه ها جيا تقوليلي كتب كتابي اخر الشهر وعلي مين اخويا أنا بجد مش قادر اصدق أنت إيه يعني عايزة تنتقمي مني في اخويا أنتي بجد وحدة زبالة
وهنا هنا رفعت اديها وضربته قلم انما ايه
هنا بأنفعال وصوت عالي:لاااااا لااااا لغاية هنا وكفاية كفاية أوي مسمحش لواحد متخلف واناني زيك يغلط فيا يعد كل دا بتقول عليا وحدة زبالة وقدرت تطلعها كدة عادي يأخي منك لله علي كل حاجة عملتها فيا وجرحتني فاكر زمان لما كنا بنخطط لحايتنا ونقول هنجوز حبي ليك كان بيزيد عن اليوم إللي قبله وأنت ايه ولا معبرني شايفني اختك وبس فاكر كام مرة هنتني وكسرت بخاطري ها فاكر وأنا كنت بدوس عليا وعلي كرامتي عشان بحبك  يأخي ملعون ابو الحب إللي يقلل من الواحد انت تعرف فعلا أنت متستلهش مني نظرة عين ازاي كنت بحب واحد قاسي واناني زيك انت دلوقت لو جيت وجبلتي الدنيا كلها عمري ما هقدر إني اسامحك خلاص كل حاجة بنا انتهت حبي ليك وكا ابن عمي خلاص
سبته وجريت علي الطريق وأنا منهارة جدا
لسة بجري اعدي الطريق كعب زمتي اتكسر ورجلي اتنت
هنا بوجع:اااااااااه
عيني كانت مليانه دموع وبحاول اسمحها عشان اشوف واقلع الجزمة
ياسين بيبص علي الطريق لقي عربية جيا بأقصي سرعة في نفس المكان اللي واقفة في هنا وموطية راسها دموعها بتنزل
ياسين بصراخ:هناااااااااااااااا
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!