Uncategorized

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثانى 2 بقلم منة فتحي

 رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثانى 2 بقلم منة فتحي
رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثانى 2 بقلم منة فتحي

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الثانى 2 بقلم منة فتحي

اسد وقف مكانه بصدمه…كانت واقفه سيده في الخمسينات برغم عمرها الا انها محافظه ع جمالها ابتسمت لما شافت اسد…
تمارا:اسد.
اسد ببرود:عايزه ايه؟
تمارا قربت منه: وحشتني.
اسد ببرود:امشي من هنا.
تمارا بحزن:انا أسفه.
اسد بغضب:قولت امشي من هنا.
تمارا:اس
اسد قاطعها بزعيق:قولت امشي واياكي ترجعي هنا تاني… يلاااا.
تمارا بوجع وحزن:ماشي ي اسد.   وخرجت من الفله.
ليل بصت لاسد ولاحظت نظره عينيه اللي اتحولت بمجرد ما شاف تمارا بوجع وحزن…
اسد بغضب:دادا ملك.
ملك جت:نعم ي بني.
اسد بغضب:الست دي ماتدخلش هنا تاني.
ملك اتنهدت بحزن:ماشي ي بني.
اسد خرج من الفله بغضب..
ليث:مين دي ي دادا؟
ملك بحزن:مامته.
ليل:كنت حاسه…هو ليه بيعملها كده؟
ملك:عشان رمته لابوه وخدت تمنه وسافرت لابنها الكبير وطليقها.
ليث بحزن: اممم عشان كده اتعصب لما شافها… ياريت امي كانت عملت فيا كده ورجعت كنت هسامحها.
ليل:مش سهل ي ليث يحصل فيك زي ماحصل لاسد.
ليث قام بحزن:ولا اللي حصلي سهل.    وطلع اوضته.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه نور
نور:عارفه ب الحان من كتر ما لمار بتتكلم عليكي وعن جدعنتك وطيبتك حبيتك من قبل ما اشوفك.
الحان ابتسمت:وانا كمان حبيتك من كلام لمار.
لمار:يلا ي الحان.
نور:رايحين فين؟
الحان:هنشتري كام طقم من المول… تيجي معانا.
نور ابتسمت وقامت: اشطا هروح البس واجي.
الحان ولمار:تمام.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
عند الكورنيش
اسد وقف عربيته قدام الكورنيش نزل منها وسند ع سور الكورنيش بحزن ووجع….
اسد بوجع:بعد ما بعتيني راجعه تاني!! انا عمري ماكرهت حد قدك.   بص ع النيل وسرح في اليوم اللي غرف أن امه عائشه مش ميته…
فلاش باك ????
كان أسد عنده 15 سنه وكان قاعد مع ليث وليل وكان باباه ونامت ليث وكانت ليل قاعدين معاهم….
نامت ليث(جيسيكا) بخبث:اومال ي رعد مش هتقول لاسد أن امه عايشه.
رعد بص لجيسيكا بغضب: جيسيكا.
اسد بص لرعد وابتسم بسعاده:بابا هو ماما عايشه زي ما جيسي قالت!؟
رعد بص لجيسيكا بغضب:لا ي 
جيسيكا بمقاطعة:ايوه ي اسد مامتك عايش.
رعد بحده: جيسيكا اسكتي.
اسد بغضب:تسكت ليه!؟ هو انت مش عايزني اعرف ان امي عايشه ليه؟
مريم (مامت ليل): اسد عيب تعلي صوتك ع بابا.
اسد قرب من رعد وبرجاء: قولي ماما فين؟ عايز يبقي عني ام زي ليل وليث.
رعد بص لجيسيكا بعتاب ورجع بص لاسد:مش هينفع ي اسد.
اسد بحزن:هو انت مش بتحب ماما عشان كده مش عايزني اشوفها!؟
جيسيكا: ماتقولوا ي رعد..قولوا أن امه 
رعد بص لجيسيكا بغضب وبمقاطعه:اطلعي فوق.
اسد:لا انا عايز اعرف.
جيسيكا ابتسمت بمكر:قولوا ي رعد.
رعد بص لاسد واتنهد بحزن:بص ي اسد امك كانت متجوزه قبلي وعندها ولد بس سابته مع باباه واتجوزتني وبعد ما خلفتك سالتك معايا وخدت فلوس وسافرت لابنها الكبير.
اسد بحزن والدموع اتجمعت في عينيه:وسابتني ليه؟
جيسيكا:عشان هي مش بتحبك….وكانت طمعانه في فلوس رعد.
رعد بحده:جيسيكا اسكتي خالص.
اسد بدموع: بابا هو فعلا الكلام ده حقيقي.
رعد بص لاسد بحزن ومسح دموعه: الراجل مش بيعيط.
اسد بص لرعد بحزن:عن اذنك ي بابا.  وطلع اوضته.
باك ????
فاق اسد ع صوت جنبه…
_مافيش حاجه تستحق دموعك.
اسد مسح الدمعه اللي خانته وببرود:بعد اذنك.
_زعلان ليه؟
اسد بغضب؛وانتي مالك؟
_لو حكيت هترتاح.
اسد بغضب:خليكي في حالك.   وركب عربيته ومشي.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في مول شهير
نور:كنتي فين؟
الحان:ماتشغليش بالك.
لمار:تعالي عشان ننقي اللبس.
الحان: ماشي.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
تسريع للأحداث بعد أسبوعين
 في فله الدمنهوري
ليل بحزن:هتسافر!؟
اسد ببرود:بكره الصبح.
ليل بحزن؛ليه؟
اسد:في شويه مشاكل في الشركه اللي في ايطاليا.
ليث:طب ماتبعت زين.
اسد:لا.
ليل:هتوحشنا ي اسد.
اسد: وانتوا ك
قاطعه دخول جو (الحارس الشخصي لاسد)
جو:اسد باشا في واحده مغمي عليها قدام الفله.
اسد ببرود:دخلها واطلب الدكتور.
جو:حاضر.   وخرج ودخل وهو شايلها…
اسد فتح عينيه بصدمه وفزع: 
بصوا ي شباب لو البارت جاب تفاعل حلو هنزل بكره الساعه 10 وع فكره التاخير ده بسبب أن البارت ما جابش تفاعل حلو.
اللي يعرف يساعدني ويعملي غلاف حلو هيبقي ممنونه ليه⁦☺️⁩
رأيك يهمني⁦????
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!