Uncategorized

رواية كيف أحببتك الحلقة الثانية 2 بقلم تسنيم خالد

 رواية كيف أحببتك الحلقة الثانية 2 بقلم تسنيم خالد 

رواية كيف أحببتك الحلقة الثانية 2 بقلم تسنيم خالد 

رواية كيف أحببتك الحلقة الثانية 2 بقلم تسنيم خالد 

ياسر بيقوم من النوم بيلاقي رحمه منهاره في العياط بره.. 

رحمه انتي كويسه؟…. رحمه ردي عليا مالك في اي 

يعني حضرتك مش عارف امبارح عملت اي يا استاذ ياسر،، ” بتعيط لسه ” 

انا… انا بجد مش فاكر حاجه خالص،.. لو سمحتي قوليلي مالك ” 

حاضر، امبارح اخرت جدا ورجعت متاخر ولما قربت منك لقيتك شارب وسكران ولما قلتلك ليه كدا ذقتني وكنت هتضربني بعدين دخلت نمت… 

انا عملت كل دا 

ايوة يا ياسر 

رحمه انا.. انا بجد اسف، انا امبارح حصلت مشاكل كتير في الشغل خلتني اديقت وفضلت اشرب لحد مسكرت زي ماشوفتي… 

بتهرب!؟  

بهرب ازي 

انت بتهرب من مشاكلك يا ياسر، فتوه عقلك عشان متفتكرش حاجه،  بس المشاكل هتفضل زي ماهي مش هتتغير صدقني… 

على الاقل هنسى شويه 

وبعدين؟ هترجعلها تاني ولازم تواجهها،  يبقا ليه تهرب من الاول طالما في الاخر هتواجهها 

معرفش يا رحمه،  انا طول حياتي كدا، بعمل كدا 

ينفع تتغير!؟  

ولما اتغير هعمل اي يعني 

هتنجح…. الناس هترجع تحبك،  … هتكسب حاجات كتير 

انا كدا كدا ناجح… لو على الناس فمش بينفع معاهم غير القوه وبس، لازم يخافو 

الخوف بيولد كرهه…. الحب بيولد احترام يا ياسر 

خلاص بقا يا رحمه… انا نازل عن أذنك 

وكالعاده بيهرب… ليه حاسه ان جواه شخص حلو اوى، بس بيحاول يظهر كل الوحش وبس… 

                         ******************

في الشركه…

صباح الخير يا بيه 

صباح الخير ياعم محمد…. اخبار ولادك اي 

زي الفل والله وبيدعولك ديما 

شكرا ياعم محمد… وخد دول هتلهم حاجه حلوة 

ربنا يكرمك يا بيه.. 

ممكن ادخل.. 

تعالي يا عبير… ها اي اخبار المناققصه 

ممدوح بيه بيحاول بكل الطرق ياخدها 

اممم بقا كدا…. طب هو مش عنده معرض عربيات!؟  

ايوة 

عاوزك تبلغي رجالتنا ان المعرض دا يبقا فحمه بكرا الصبح.. فاهمه؟ 

تحت امرك يا ياسر بيه 

…… 

هو انت ايه يبني…. من شويه تدى الراجل فلوس ويدعيلك… وبعدين عاوز تخرب بيت واحد تاني؟ 

هههه يبني انت مش فاهم حاجه…. دول غلابه يستاهلو نعطف عليهم… لكن التاني دى زباله وبيحاول ينافسني اسكتله… لا لازم اقرس ودنه عشان يحرم 

ربنا يهديك يا ياسر 

           ****””*”************* 

عدت اسابيع وانا بحاول اتكلم كل شويه مع ياسر، بس اللي عنده طبع مبيغيروش ابدا…. اوقات بحس انه حنين وطيب واوقاات بشوفه انسان فاسد ظالم معندوش رحمه…. اوقات بحس اني عاوزة اخده في حضني واحاول اشيل قسوه قلبه… واحيانا بكره اوى ومش ببقا طايقه ابصله…. بزعل جدا لما بيرجع سكران مع انه خف شويه، وبفرح لما ابص عليه من بعيد والاقيه بيساعد حد محتاج او يجبر خاطر حد غلبان…. ليه مصر يفضل وحش وهو جواه حلو… 

ياسر ممكن اطلب منك طلب!؟  

اتفضلي يا رحمه 

انت عارف اني خلاص اتخرجت وبقالي مده في البيت وحقيقي زهقت اوى وحابه اشتغل 

تشتغلي!؟  

ايوة يا ياسر انا متعلمتش كل دا عشان اقعد في البيت،  انا معايا تجاره انجلش حرام بعد كل الكورسات والمرمطه اقعد من غير شغل 

خلاص هتشتغلي معايا 

اشتغل معاك اي!؟  

سكرتيرتي الخاصه 

سكرتيره ازاي بس،، بقولك معايا تجاره انجلش،  يعني مفروض محاسبه في بنك 

انا قلت اللي عندى،  سكرتيرتي ولا لا 

خلاص خلاص موافقه 

ياسر ” حبيت اوى اشغلها معايا عشان مش بلحق اشبع منها، بحب اشوفها جدا واشوف ضحكتها وطريقه كلامها،  كل ماشوفها بحس ان الدنيا جميله ولسه فيها خير، هي كل الخير اللي في الدنيا،  براءتها قادره تحمي اي غضب حاسه، ضحكتها قادره تخليني اشوف كل الدنيا بتضحك،  كل حاجه فيها حلوة او يمكن هي كل الحلو ” 

رحمه ” فرحت اني هشتغل معاه،  عاوزة اكون قريبه منه، عاوزة اكون شيفاه ديما ومتبعاه،  مش عاوزاه يغلط، وطول مانا معاه هحاول دا ميحصلش ” 

            ***************” 

واشتغلت معاه…. بقا يخلص شغل ونروح سوا…. حابه يكون قدام عيني ديما،  فرحت انه بطل شرب مش زي الاول…. بس لسه مشاكله كتير.. 

ياسر هو اي دا…. انت فعلا عاوز تهد دار الايتام وتبني بداله مجمع 

ايوة يا رحمه 

وليه تعمل كدا حرام عليك…. هيروحو فين بس 

اذا كان صاحب المكان نفسه اتخلي عنه… انا مش هخليه 

يمكن اتعزر او اهله عملو كدا…. بس احنا عندنا قلب بيحس ومتأكده انك مش هتعمل كدا 

للاسف يا رحمه هعمل 

حرام عليك يا ياسر…. انت عارف كام طفل هيرجع للشارع لو دا حصل…. كام واحد بدل مايتعلم ويبقا حاجه… هيبقا بلطجي…. زى قلبك هيسمح لدا….. لو سمحت فكر تاني لو سمحت 

بصلها وابتسم ” حاضر يا رحمه هفكر تاني ” 

ابتسمت هي كمان وقلتله ” شكرا ” 

اه صح…. في حفله عندنا بالليل…. عيد ميلاد مرات واحد شريكي في مصنع الاسمنت…. ولازم نروح 

حاضر… باءذن الله 

انا جبتلك فستنان هيعجبك اوى هتلاقيه عندك في اوضتك 

شكرا 

                     ************* 

لبست الفستنان، كان اسود وعليه طرحه سوده… وميكاب خفيف يناسبني 

ها انا جهزت وانت 

ثانيه وحده بس….. اي دا 

في اي يا ياسر 

انتي حلوة اوى كدا ازاي…. لا طبعا مش ممكن تطلعي كدا 

جرا اي ياياسر ماهي حفله وبعدين انا سكرتيرتك وكمان مراتك…. حتى لو مفيش حاجه بينا بس قدام الناس مراتك ولازم اكون مميزة قدامهم 

امم معاكي حق… اتفضلي نمشي 

يلا 

ومشيناا رحنا الحفله وحصل مالا توقعته ابداا…. 

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى