Uncategorized

رواية خطة رنا الفصل الثاني 2 بقلم روني محمد

 رواية خطة رنا الفصل الثاني 2 بقلم روني محمد

رواية خطة رنا الفصل الثاني 2 بقلم روني محمد

رواية خطة رنا الفصل الثاني 2 بقلم روني محمد

رنا بخوف : بص .. بص انا بص هقولك .
أمجد : تقولي ايه وزفت ايه بس ..
حمادة : في ايه يا باشمهندس في حاجه ولا ايه 
أمجد بغيظ : انت تخرس خالص 
رنا : لا بردو ميصحش ده حماده تعب معايا من كتر اللف مينفعش تقوله كده 
أمجد : مانتي متجوزه خروف عشان مش عملالي اعتبار وتمشي مع شحط زي ده ومتسمعيش كلامي 
رنا : انا مش هرد عليك ، يلا يا حماده ساعدني اطلع الحاجات دي فوق… 
مسكني من قفايا 
امجد : يطلع فين ياختي 
رنا : أحم…  طب بالسلامة انت يا حمادة زوجي وقره عيني هيساعدني.. 
حماده : بس انا… 
   أمجد سابني ولسه هيبص لحماده ، واكيد هينفخ النار حالا ويحرقه….  انا بقى اخدت بعضي ويا فكيييك جريت على فوق …..
 أول ما رنيت الجرس ، ريم فتحت و تقريبا كانت شيفاني من البلكونة ، جريت على أوضتي قبل أبو لهب ما يحصلني 
ريم : ها انجزي ايه حصل 
رنا : استني شويه وانتي هتلاقي عربيه المطافي جايه وتعرفك ايه الي حصل 
-: لا بجد انا مسمعتش امجد كان بيقول ايه 
     مكملناش كلامنا ولقيت في صوت زعيق برا طلعت من اوضتي انا وريم ، ولقيت أمجد واقف يشتكي لبابا اني مسمعتش كلامه ورحت مع حماده ، اخدت نفس بعد ماريم زقتني باتجاهم و، وقررت بقى اني اخد حقي وبابا واقف اكيد مش هيعرف يعملي حاجه 
_: انا طلعت قلتله يابابا يجي معايا وهو رفض عشان مش فاضي اصله كان بيلعب بالموبيل …
خطة رنا……  روني محمد 
امجد بغضب : بس افتكري ان قولتلك حماده زفت ده متروحيش معاه في حته… 
رنا ببرود : يعني كنت عاوزني اسقط مثلا انا عندي امتحان بكرة وكنت محتاجه اشتري حاجتي عشان الامتحان…
أمجد : متسقطي ولا تتزفتي بردو متروحيش معاه 
الاب : لا بردو يا امجد مينفعش الي انت بتقوله ده وبعدين حماده ده من سن كريم ومتربي معاها زي اخوها… 
أمجد : عمييييي متعصبنيش انت مش شايف شكله عامل ازاي بعضلاته الي نافخها دي ده ولا جون سينا 
رنا : قول بقى انك متغاظ من عضلاته 
     اترعبت ورجعت لورا لما لقيته بيضغط على سنانه وبيبرقلي 
-: اده انت هتكولني ولا ايه 
_: اخفي من وشي عشان كلمة كمان وهكسرلك دماغك.. 
الاب : انا مش عارف ولله انتم هتعقلوا امتى ؟
امجد : بنتك الي مستفزه 
رنا : انا مش هرد عليك عشان انت في مقام جوزي 
          طلعت لساني كنت قاصدة اني اغيطه وجريت على اوضتي..  
بعد وقت 
ريم : ابتدينا اول خطوه واهي نجحت.. 
رنا : نجحت ايه انتي مش شيفاه كان عامل ازاي ده كان هيمص دمي شبه مصاصين الدماء… 
ريم : دي الغيرة يا رورو الغيره هيييييييح 
رنا : ولله انا خايفة توديني في داهية بأفكارك دي 
ريم : امشي ورايا بس مش هتندمي… 
رنا : لما اشوف اخرتها معاكي ايه ها ناويه على ايه تاني.. 
-: خالد ابن خالتك رجع من يومين من السعوديه 
-: يا شيخه ولله ده كان واحشني اوي 
-:ايواااا اثبتي على موقفك كده وخليه واحشك لغايه لما نعزمه ويجي يتغدى معانا بكرة… 
-: اده بجد انا نفسي اشوفه اوي.. 
-: اسمعيني بقي وخليني اكمل الخطة 
-: سامعتك لما نشوف 
-: احنا هنعزم خالد وكمان أمجد عالغدا 
-: ها وبعدين 
-: انتي بقى تستني الوقت الي أمجد يكون موجود فيه وتدخلي تسلمي على خالد 
_: طب وايه يعني منا بسلم عليه عادي قدام امجد 
-: لا يا غبيه انا عاوزاكي تاخديه بالحضن 
-: استغفر الله العظيم لا طبعا ده حرام 
-:  انتي يا بت واكله فول ايه الغباء ده ، هو مش خالد يكون اخوكي فالرضاعة 
-: اه 
-: يبقى مش حرام 
-: طب وأمجد ده ممكن يقتلني انا وخالد 
_:  سيبك من أمجد ولا هيقدر يعمل حاجة وابوكي موجود… 
-: تفتكري ؟
-: اه 
-: انا لو مت وصيتك العيال يا ريم 
-: مش لما تتجوزي الأول تبقى تفكري فالعيال… 
     في اليوم التالي 
ريم : يلا يا رنا اطلعي يالا سلمي عليه 
رنا : انا خايفة 
ريم : انجزي وحاولي تكوني رقيقه بدل صوتك الي شبه جعفر أفندي ده 
رنا : طيب ربنا يستر 
……
رنا برقه : أزيك يا لودي 
ريم بهمس : الله يخربتك انتي بدلعيه قدام جوزك..  بتجودي من عندك يا رنا….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى