Uncategorized

رواية عشقت متملك الفصل الثاني 2 بقلم إيمان أحمد

 رواية عشقت متملك الفصل الثاني 2 بقلم إيمان أحمد

رواية عشقت متملك الفصل الثاني 2 بقلم إيمان أحمد

رواية عشقت متملك الفصل الثاني 2 بقلم إيمان أحمد

ها ي رغد عايزة تقولي ايه 
لترد عليه رغد في  شجاعة مصتنعية 
انا وانت هنكون اخوات ي زين لحد ما نتفق علي معياد نطلق فيه علشان جدك 
ليرد عليها زين بعيونه التي كادت انا تفتك  بهامن هذا الكلام الذي قالته الان 
وايه تاني ي رغد هانم 
انا هروح كليتي كل يوم ومش  هاسيب دراستي
 ما تقلقش هقوم بشغل البيت كله ومش هيكون في حاجه ناقصه 
ومن بعد ذلك يرد عليها زين في شي من الجمود 
خلصتي ولا لسه في حاجه تانيه عايزة تقولي عليها 
لاء انا كده خلصت
ومن بعد ذلك يتكلم زين بعد فترة من سماعه لرغد 
اولا طلق انا مش هطلقك الان انت مالكي ي رغد حتي لو انت مش عايزة ده هتفضلي ليا انا وبس
ثانيا  وانا اصلا مش عايز اقرب منك وكويس ان انت كمان طلبتي مني كده 
وبعد هذة الجملة التي قالها زين والتي مزقت قلب هذة الفتاة ولم تعد تحمل ما قالها لها ولكن تظهر في شجاعة  مصطنعه وترد عليه ماشي ي ابني عمي بس انا هطلق منك كده كده 
وبعد هذة الجملة تحمر عيون هذا الصلب الي قطعة من الجمر 
دي نجوم السماء اقرب ليك من الي في دماغك ي رغد 
وبالنسبة دراستك انا الي هاوصلك الكلية كل يوم اجيبك بالعربية بتاعتي وده امر مفيش فيه نقاش انا بقولك ومش باخد رايك 
ادخلي دلوقتي اوضتك او انا هنام في الاوضة التانيه 
ومن بعدها تذهب تلك الفتاة المسكينة الي عرفتها حتي تبدل ملابسها ولكن يتغلب عليها الحزن اكثر واكثر بعدم قال لها زين هذا الكلام الجرح يوم زفافها التي كنت تتمنى ان يكون اسعد يوم في عمرها كم  تمني اي عروس يو زفافها  ولكن هذا الزين دمر كل شي 
ثم تكلم رغد بحزن وقلب مكسور ودموع لا تنتهي 
ليه بتعلم في كده ي زين انا مكنش ليا اي ذنب اني حبيتك وقولتلك  زمان ليه  تعاقبني علي حبي ليك  ليه ي زين 
وتذهب رغد في ماضي الذكريات الذي لاء يفرق بالها حتي لو لحظة واحدة 
زين انا بحبك 
انت بتقولي ايه ي رغد 
عيب عليكي انت بتقولي ايه 
انا زي اخوكي ي رغد وانت صغيرة لسه متعرفيش انت بتقولي ايه انت ماتعرفيش يعني ايه حب ي رغد 
تنظر اليه رغد في دموع  قد كنت تقتل زين من الوجع ولكن ظل صلب كم هو 
يعني انت مش بتحبني ي زين 
لاء ي رغد مش بحبك واتفضلي روحي مدرستك يلا
اخرج رغد من غرفه زين مثل الطير المجروح الذي لاء يقدر على الطيران 
وترجع رفد مرة اخري الي الواقع وتذهب في نوم عميق 
وفي الغرفة الثانية التي كان بيها زين لم يكن اقل بالحزن الذي كانت فيه رغد وهو يذاكر عندم جت اليها رغد في يوم تعترف له رغد بحبها وكان رد فعله قاسي عليها بدرجة شديدة الي اقصي حد 
ويذهب في نوم عميق هو ايضا بعد ذلك اليوم المتعب بكل تفاصيله وحزنه 
ويأتي يوم جديد  بتفصيله الجديدة علي ابطالنا 
يصح زين من النوم علي صوت خبط علي الباب ويتذكر انه امبارح كان يوم فرحه علي ابنتا عمه اجي افراد العائلة اليوم لزيارتهم 
يقوم زين مسرعا من نومه حتي يفتح الباب ويعرف من هذا المزعج 
اهلا ي ماما اتفضلي ادخلي ويدخل الجميع 
يرحب بهم زين 
الجد وام رغد 
امال فين رغد يا حبيبي 
زين . لسه نايمة ي طنط جوه هدخل اعرفها بوجودكم 
ماشي ي حبيبي
رغد افتحي الباب اهلين برا 
تفيق رغد علي صوت زين الذي ينادي عليها 
ولكنه وجدها حتي الان بفستان زفافها  لم تغيره 
زين باستغراب 
ليه ما غيرتيش هدوم ي رغد 
معرفتش اغير الفستان ي زين مش عارفه افتحه من ورا 
طيب تعالي وانا اساعدك يلا علشان نطلع برا 
وكن في هذة للحظة ناسيه كل منهما حزنه واقترب زين منها بحاجة انه سوف يساعدها 
ولكن كان يريد انا يقترب من حبيته التي افترق عنها وقت طويل جدا 
تخجل  رغد من اقترب زين منها وهو يساعدها في فتح سحبة  هذا الفستان وهو يلمس ظهرها
 رغد بخجل زين انت خلصت
ايوه خالص غيري انت يلا اطلعي برا  
وبعد انتهي زين مساعده لرغد ذهب الي غرفة الضيوف حيث يوجد بعض من افرد العائلة
وبعد قليل تأتي رغد 
وترحب امها بيها في اشتاق الي ابنتها التي افترقت عنها 
الحمدالله ي ماما وانت ازاي حضرتك 
الام بحنان يديم الحمد ليكي ي روح قلب امك
ازاي حضرتك ي جدي 
اهلا ازيك ي بنتي 
الحمدالله لله ي جدي 
قولي الواد ده عامل معاكي ايه ي حبيبة جدك 
تنظر رغد الي زين ويلاحظ الجد ذلك ولكن لم يقال شي ليهم وكانه ينوي على تنفذ شي يدور في عقله
يتبع………….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى