روايات

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الثانية 2 بقلم حسناء السيد

 رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الثانية 2 بقلم حسناء السيد

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الثانية 2 بقلم حسناء السيد

رواية عندما يعشق الظابط الحلقة الثانية 2 بقلم حسناء السيد

بعد ربع ساعه مدام ميرنا راحت تجهز أماني علشان الحفله وقالتلها عايزاكي تتصرفي في الحفله براحتك خالص وبعدين خلصوا وراحوا الحفله

أماني: يابت يا أمنيه تعالي اقفي جنبي

امنيه: حاضر يابت يا اماني جايه اهو????

أماني: يعني انتي بتقوليلي زي ما قلتلك يعني ????

أمنيه : هزار يا أماني،هزار يا مونمون

اماني: مونمون مين ده هو كمان

أمنيه: لا ده واحد كده اسمه عفريت الآنسه أماني

اماني: انتي عرفه لو مكناش في الحفله كنت هعمل فيكي اي

أمنيه: ايوه عارفه الاسطوانه بتاعت كل مره ، كنتي هتضربيني وتقطعيلي شعري وتقفلي عليا الاوضة والكلام بتاع كل مره ده????

أماني: ماشي يا لمضه هستحملك بقا غصب عني هعمل اي بقا اختي وصحبتي ولازم استحملها

أمنيه: وانتي اختي يا اماني ،مش عارفه في اليوم اللي هتسيبيني فيه هعمل اي ????

أماني: هسيبك وأروح فين يا أمنيه انتي هتموتيني وانا عايشه يا بنتي????

أمنيه : لا يااختي بعيد الشر عنك مش قصدي زي ما فهمتي ،قصدي لما يجي حبيب القلب????

أماني: يخربيت عقلك انتي شايله هم حبيب القلب من غير ما تعرفيه اصلا اسكتي يا بنتي الله يرضي عنك????????‍♀️

أمنية: حاضر هسكت أهو????

أماني: تكوني عملتي خير عمري ما هنساه

أمنيه: طول عمري بعمل خير????

أماني: ده غرور ولا تكبر ولا دي الحقيقه????

أمنيه: الحقيقة طبعا????????????

أماني: ماشي يا ستي ياام الحقيقة انتي ????..

وبعدين دخل صاحب القريه للحفله وقال انه هيعلن عن المفاجأه ..

مدام ميرنا:يلا يا منون هتعرفي المفاجأه اهو

أماني : متحمسه اووي يا مدام

ميرنا: خلاص يا حبيبتي هتعرفيها

….

آسر: المفاجأه يا جماعه هي اكيد كلكم متوقعينها هتبقي زي كل سنه هيجي شخص من أغني أغنياء القري المجاورة ويختار عروسة من البنات دول

..اتفضل يا آدم

….آدم: السلام عليكم ،ازيك يا آسر بيه

آسر: وعليكم السلام اتفضل يا  آدم

آسر: كل البنات يتجمعوا هنا ..البنات كلهم وقفوا قدام آدم

آدم… وأماني واقفه بتفرك في ايديها ومتوترة وبعدين آدم قام وقف وقال لأماني: اسمك ايه

أماني ردت عليه وقالت: أنا اسمي ..اا..اسمي..ااااا..أماني

آدم: اسمك جميل ،اسر بيه انا هختار أماني ممكن تسمحلنا نتكلم علي انفراد

آسر: اكيد اتفضلوا ،وخرج آسر مع أماني والباقي كلهم في الحفله

آسر: ازيك يا أماني

أماني الحمد لله ،حضرتك عامل اي

آدم: انا كويس الحمد لله بس بلاش حضرتك دي قولي آدم وبس

أماني : حاضر يا آدم

آدم: احكيلي عنك شوية

أماني: قالتله عن كل حاجة تخص حياتها العادية وبعدين ..

آسر: عندك مانع لو خلينا الفرح قريب

أماني: لا معنديش مانع بس ممكن تحكيلي عنك شوية

آدم : أكيد،وقعد يحكيلها عن حياته وهي كانت مبسوطه من مواقف كان بيحكيها لأماني ..وبعدين

آسر: يلا بينا نروح نقول لآسر بيه انك وافقتي واننا هنعمل الفرح قريب

أماني: يلا بينا…وخرجوا وآدم قال لآسر انه عايز الفرح بعد يومين ،أماني استغربت لأنه قال بعد يومين ،لما قالها انه هيعمله قريب كانت متوقعه بعد شهر مثلا لكن متوقعتش ابدا انه يقول بعد يومين بس سكتت ووافقت لأن في النهاية الفرح هيتعمل، وبعدين آسر وافق وبدأوا يجهزوا تحضيرات الفرح

أماني: مدام ميرنا هتوحشيني اووي

ميرنا: قوليلي يا ماما بلاش مدام دي تاني يا حبيبتي

أماني: حاضر يا ماما ،وبعدين ميرنا حضنت أماني وقعدوا يعيطوا ،دخلت أمنيه ..

وبعدين معاكوا بقا هتشتغلولي أحزان من دلوقتي ،قومي يا بت يا أماني نلعب شوية

أماني: نلعب اي يا أمنيه خلاص كبرنا بقا علي الكلام ده

أمنيه: أنا بقولك نلعب يعني نرجع بذكريات طفولتنا قبل ما تمشي وتسيبيني وقعدت تعيط

اماني: بتعيطي لي دلوقتي ما انتي هتروحيلي وانا هجيلك هنا وهنشوف بعض ان شاء الله وبعدين مش انتي دلوقتي كنتي زعلانه ان انا وماما ميرنا كنا بنعيط

أمنيه: خلاص خلاص مش هعيط هحوش دموعي للحظة اللي هتمشي فيها علشان ميخلصوش

أماني:????  حتي وانتي بتعيطي دمك خفيف يا ظريفه

أمنية:طول عمري دمي خفيف يا خفيفه

أماني: ماشي مقبوله منك يا ست الكل وحضنو بعض وبعدين

ميرنا: يلا يا اماني فاضل شوية حاجات لازم نجيبها علشان الفرح هنروح انا وانتي وامنيه ..وبعدين راحوا واول ما دخلوا المحل اشتروا كل حاجة ومتأخروش ورجعوا البيت وبعدين جه يوم الفرح …والفرح خلص وأماني ودعت صحابها وميرنا وامنيه وراحت مع آدم ..وهم في الطريق …طلعوا عليهم جيش ومعاهم ظباط وقعدوا يضربوا رصاص و……..

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى