Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل الثاني 2 بقلم نور عصام

الدكتور: مبروك المدام حامل 
صفيه بعصبيه  : ازاي يعني ومن مين 
“جصدك يابت حسن من مين “
ردف بها الحج ابراهيم وهو واقف من وراها و بجانبه محمد و على وشه علامات القلق 
انفزعت صفيه وقالت بارتباك: مججج….صدي..ي..ي …يش حاجه يا ابا الحج 
ابراهيم وهو يضرب العصا في الارض: امال جصدق اه ب من مين يا وليه 
بصت صفيه لمحمد  بغيظ 
صفيه: لا ولا حاجه جولتها اكده من غير مجصد يا حج اصل اتفجأت بس 
قالت اخر كلمه وهي تنظر ل محمد من تحت ل تحت 
ابراهيم للدكتور: شكرا يا حكيم وصل الحكيم يا محسن 
محسن: حاضر يا ابا الحج 
واخد محسن الدكتور ووصله 
اتجه كل واحد ل غرفته وعلى وجهه علامات الغيظ والحقد  لم يعيرو اي اهتمام ل تلك المريضه باداخل
????????????????????????????????????????????????????
عند سلطانه في الغرفه  
كانت سلطانه نايمه على السرير تعبانه دخل عليها وعد و عواطف 
وعد بغل : عملتيها يا سلطانه هو انتي مفكره انك هتجيبي ولد ولا اه يا ام البنات 
سلطانه بجهل: انتي بتجولي اه يا عواطف مش فاهمه 
عواطف بسخريه: مبروك يا مرت اخوي انتي حامل 
شهقت سلطانه بفزع 
سلطانه بفزع : حامل انتي متأكده حامل يا مري يا مري 
وعد با ستغراب: مالك خايفه كده ليه يوكنش مش عاوزاه 
سلطانه في نفسها  : مين جال اكده بس اجيبه عشان يتبهدل زي اخواته و يا مري لو طلعت بنت 
فاقت من شرودها على صوت وعد 
وعد بتريقه: الله رحتي فين سفرتي ولا اه و لا يكنش بتفكري هاتعملي اه لو جبتي واد هتعملي اه … لاع فوجي 
قالت اخر كلمه بصريخ وحقد انفزعو منه كل من عواطف و سلطانه وقبل ما تتكلم سلطانه اقتربت منها وعد و بجانب اذن سلطانه 
وعد بفحيح كالافعى  : وقسما بربي مهخليكي تفرحي بيه يابت المحمدي حتى لو بنت 
انفزعت سلطانه وبدأت جسمها يرعش من كتر الخوف 
ضحك كل من عواطف و وعد على خوف سلطانه 
طلعو وعد و عواطف و فضلت سلطانه تدعي ربها ان يحميها هي و بناتها و اللي في بطنها من شرهم 
????????????????????????????????????????????????????????
في غرفه حسنين و جميله 
جميله وهي تجلس بجانب زوجها على الفراش 
جميله بحقد : كيف بس حملت كيف 
حسنين بستغراب: انتي هتعملي كيف صفيه ولا اه يعني اه كيف حملت  هي مش متجوزه ولا جصدك اه
جميله بهدوء لكي لا تثير غضب زوجها  : مش جصدي كده يا خويا انا جصدي ان حملت دلوجتي ليه محملتش من زمان ها فهمت جصدي 
حسنين : وانتي اش دخلك دي حكمه ربنا وبعدين متخافيش سلطانه شكل خلفتها بنات 
جميله بخوف من أن حسنين يكشفها فهي تذكرت ذالك اليوم الذي اخبرتهم صفيه بشرطها على محمد وكيف كانو يضايقون سلطانه و يسخرون 
فافت من ذكريتها على يد حسنين وهو يهزها 
حسنين: روحتي فين يا وليه 
جميله: لا هكون روحت فين ياعني كنت بفكر في كلامك  صوح  دي خلفتها بنات 
ولكي تحاول تنهي الموضوع 
جميله: الا قولي يا خويا اخبار اخواتك جبار وسلمى اه لسه بردو مش عاوزين يجو 
حسنين: منتي عارفه ان ابويا مش مسامح جبار اخويا عشان مرضاش يتجوز بت عمه و اتجوز مصراويه واختي اه اللي هيرجعها ماهي اتجوزت وسافرت مع عماد جوزها على مصر وهما اصلا واخدين بعض على حب فهي زمنها مبسوطه 
جميله بغل: ايوه مهما كانو فاكرين نفسهم رميو و جوليت 
حسنين بغضب:مالك يا مره بتتكلمي عن خيّتي كده ليه 
جميله بخوف: مش جصدي و الله اصل بصراحه هما كانو مزودنها جوي يا خويا يعني اه كان بات جدام البيت حوالي اسبوع عشان ابوك الحج يوافج عليه و…
لم تكمل كلامها بسبب كلام حسنين 
حسنين: انتي عاتحسديهم ولا اه اتلمي بجلك اهو هو انتي كونتي عاوزه اعملك زيهم اياك 
جميله بضيق: لا هو انا جولت حاجه اجولك مان احسن 
وفعلا قفلت جميله النور و ادثرو تحت الغطاء تفكر 
فا سلمى و عماد عاشو قصه حب يحسدهم عليها الجميع  و أولهم اختها البنات و مرتات اختها حتى انهم يخربو الجواز وحاولو يشككوه لكن عماد عرف واتجوز سلمى وسافرو بره البلد 
????????????????????????????????????????????????????????
تحت في المطبخ كانو الاربع بنات واجفين وجاعنين 
فهم لم ياكلو بسبب مجرى ل والدتهم ولم يهتم بهم احد 
عهد : انا جعانه قوي يا شغف 
شغف: اصل ماما تعبانه قوي وانا خوفت اقولها وهي تعبانه تعالو ندور على اي حاجه ناكلها 
وفعلا بدأو يدور لحد ملاحظو حله فوق البوتجاز 
جابت شغف كرسي ووقفت وفتحت الحله لقت فيها محشي وفراخ فرحت جدا ولسه بتمد ادها لقت ايد بتشد منها الحله بتبص لقتها عمتها وعد هي وصفيه 
نزلت بسرعه من على الكرسي وشدت اخواتها نحيتها اللي كانو ميتين من الرعب ففكل مره تراهم فيها وعد لبد ان تضربهم 
وعد بغل: كنتي بتسرجي الاكل ليه يا حيوانه 
شغف: انا مكنتش بسرج الأكل يا عمتى انا كنت جعانه انا واخواتي و كنا هناكل وبعدين انا مش حيوانه 
صفيه بغل: انتي كمان بتردي  على عمتك يا جليله الربايه 
ونزلت على وشها بقلم لدرجه ان شغف وقعت وشها جاب دم 
اول مشفتها عهد  طلعت تصرخ وتنادي على امها 
اول مسمعتها سلطانه  نزلت لقت عهد بتعيط و مهريه من العياط جريت عليها على طول و اخدتها في حضنها 
سلطانه: مالك يا جلب امك حد عملك حاجه 
لكن عهد لم تقدر انها تتكلم من كتر العياط وشورت على المطبخ هرولت سلطانه اتجاه المطبخ و خلفها عهد دخلت المطبخ عشان تشوف فيه شهقت برعب عندما وجدت صفيه و وعد نزلين ضرب في بنتها 
جريت على طول اتجاه بنتها وخدتها في حضنها لكن صفيه و وعد زاد غلهم و نزلو ضرب في سلطانه 
اول ما البنات شافو امهم بتضرب قعدو يصرخو 
اتجمع كل البيت على صريخ البنات و دخلو المطبخ اتخضو من اللي شافوه وحاولو يبعدو صفيه و وعد عن سلطانه …و اخيرا نجحو 
صفيه بغل: شايف بنات سلطانه عملو اه 
.سلطانه بدموع: والله يا حج بناتي معملو حاجه 
ضرب ابراهيم العصا: مش عاوز اسمع صوت تعالو ورايا وفعلا اتجهو وراه خارج المطبخ 
جلس الحج ابراهيم على الاريكه و بجانبه خديجه و محمد
ابراهيم : انا عاوزه اعرف اللي حوصل 
بدأت سلطانه تحكي على اللي شافتوه
ابراهيهم: صوح الكلام ده يا وعد 
جائت وعد ل ترد لكن صفيه هي اللي ردت 
صفيه بطيبه خبيثه: مهو يا حج اللي  حصل ان كنت داخله احضر الوكل ل عيالي و وعد كانت معايا لقينا بنت سلطانه واجفه هي واخوتها و مسكين الحله وهاتك يا اكل روحت انا و وعد و جولنلها عيب لكن بنت سلطانه جليله الربايه ردت عليه انا وعمتها و هاتك يا شتايم و جله ادب و بصراحه احنا مستحملناش و ضربنها ضربه خفيفه يعني بس شويه ولجينا سلطانه داخله علينا و لما عرفت ان احنا ضربنا بنتها نزلت فينها ضرب و احنا مجدرناش نسكت و ضربنها احنا كمان هي دي الحكايه  يا حج 
كل وكانت سلطانه مصدموه من المسرحيه اللي معملتها صفيه 
سلطانه بزهول: انا مش مصدجه المسرحيه اللي انتي عملاها انتي فعلا واحده كدابه وحق**** 
لم تكمل كلامها بسبب صفعه نزلت على وشها من محمد وقعت على اثرها في الارض و جنب شفايفها بينزف 
شغف اول مشافت اللي ابوها عملو: انتى بتضرب امي ليه مراتك هي اللي غلطانه 
لم تكمل كلامها هي الأخرى بسبب صفعة من محمد 
كل ده وكل من صفيه و وعد و جميله وعواطف و ماجده شمتنين فيها 
سلطانه اول مشافت اللي حصل لي بنتها جريت عليها و خدتها في حضنها 
سلطانه بدموع: حرام عليك دي طفله بتضربها ليه دي 
مش فاهمه حاجه 
محمد بغضب: طفله دي منظر طفله جتك الجرف انتي و بناتك 
ابراهيهم بغضب : اطلعي فوج انتي و بناتك لحسن ممد ايدي عليكي انا كمان 
زادت سلطانه في البكاء و حملت بناتها و طلعت ل غرفتها 
كل ده و علامات الشماته مرسومه على أوجه الجميع 
ابراهيم: يلا منك ليه كل واحد يروح على غرفته 
وانتي يا بت  عواطف انتي واختك عدو عيالكو و اطلعو نامو عشان اجوازكم راجعين بكره من السفر 
عواطف و وعد: حاضر يا بوي 
وفعلا اتجه كل واحد  ل غرفته وعلى وشهم ابتسام شماته 
{في غرفه سلطانه } 
كانت سلطانه نايمه على السرير وجانبها بناتها الاربعه و عماله تغانيلهم ب صوتها الروعه ودموعها بتنزل 
سلطانه : سامحوني يا جلب امكم انا اللي مش عارفه احميكم بس لازم تتعودو محدش هياخد حجينا و هتفضل طول عمرنا عايشين كده لازم تتعودو و ابعدو عن صفيه و عماتكم فاهمين 
هزو البنات راسهم الا شغف 
سغف بغل: لا يا امي انا مش هستحمل اللي احنا فيه ولا هسكت ل صفيه ولا عماتي 
نظرت سلطانه ل بنتها  وابتسمت على كلام بنتها فهي تعتقدها طفله تتكلم هكذا لانها ضربت للتوه 
بعد قليل ذهبو البنات في نوم عميق لكن سلطانه كانت واقفه  قدام النافذه تنظر في السماء و تشكي همها ل ربها لكن فجأه وجدت من و ضع يده على فمها ويده الاخرى غرزت اظافرها في بطنها واقتربت من اذنها وقالت ” قسما بربي يا سلطانه الكلب لجتلك اللي في بطنك مهخليكي تفرحي بيه”
كل ده وكانت ظوافرها بتتغرز في بطنها اكتر 
فهي مت غيرها العقربه صفيه 
دفعتها صفيه الى ان وقعت على حافه الطاوله و خرجت 
بعد مخرجت قعدت تعيط في صمت لكي لا تيقظ بناتها 
كل لم تدري ان بنتها شغف كانت صاحيه وسمعت اللي حصل وزاد الغل في قلبها اكتر
????????????????????????????????????????????????????
( عدت التسع شهور و ولدت بنت سمتها{كابر} كانت الصدمه بالنسبه لهم شديده فهذا يعني أن سلطانه انجبت خمس زاد كره محمد الى سلطانه و بناتها و زادت مكانه صفيه في البيت و اصبحت سلطانه و بناتها مثل الخدم في البيت و منعهم ابوهم من انهم يتعلمو و كانو بيتعاملو كانهم عبيد حتى مت ولاد عمامهم و عمتهم و اخواتهم الا ابن صفيه الكبير فهو كان يحبهم جدا خصوصا سلطانه لكنه لا يقدر على الوقوف في وجه امه وكل هذا وحقد وكره شغف بيزيد * )
عدى عشر سنوات 
اصبح عم البنات الاربعه 14 سنه  
وعمر كابر 10 سنوات 
و كل مكان يكبرو البنات كان بيزيد جمالهم لكن سلطانه كانت بتغطيهم عشان محدش يشوفهم و خصوصا صفيه 
في يوم من الايام كانت سلطانه بعد مكملت شغلها في البيت كال العاده بدور على بنتها كابر و عماله تنده عليها لكن فجأه لقت احمد ابن صفيه بيجري عليها و شه مليان دموع ولما سألتو مقدرش يتكلم و شاورلها انها تروح الصاله بتاعت البيت سلطانه متعرفش ليه قلبها انقبض و جريت على الصاله لقت كل من حسنين و محسن حطين راسهم في الارض و بناتها الاربعه حضنيني بعض وعمالين يعيطو و طبعا مغطين وشهم و عواطف وعد و جميله و ماجده و صفيه على و ششهم ابتسماه شماته 
سرخت سلطانه : حد يقولي في اه مال بناتي بيعيطو ليه و ليه حسن ومحسن زعلنين و ليه احمد بيعبط حد يفهمنييييييي
لمن لم يجيبها احد لكن احمد شاورلها وهو ميت من العياط  على شيى في الارض متخطي كأنها جثه ارتعبت سلطانه وقلبها و انقبض واقتربت منه ببطى و قعدت في الارض و رفعت الغطاء و اتصدمت و جحضت عنيها مت اللي شافتو و فجأه راحت صارخه بعلو صوتها : بنتييييييييي  كاااااااابر
????????????????????
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى