Uncategorized

رواية العازف والمنتقبة الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

 رواية العازف والمنتقبة الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

*”دون النظر اليه ” حضرتك مجنون 
= اه تقريبا بقالي اسبوع مجنون بيكي 
*؟؟
= ممكن نتكلم 
* لاء مش ممكن 
= طب ممكن تبصيلي 
* لو سمحت اتحرك كده بدل ما لم عليك الناس 
= يعني بجد مش موفقه 
* اللهم ما طولك يا روح 
= خلاص خلاص اتفضلي 
“تقوم بتحرك لتمر من جانبه تشبك ملابسها في ساعته “
*”تلف بغضب ونظر له ” انت بتستهب…
=”بقلق” والله ما زنبي الساعه اهدي 
بصيتلو من هنا قلبي المهزق ضحك من هنا شعره عينه وتركيزه انه يفك الساعه وقلقه كان وسيم كان وسيم بشكل غبي 
= فكتها 
* ها 
=”ببتسامه” فكتها 
* تمام شكرا
مشيت لقيتو ماشي ورايه بالعربيه ووقف لما وصلت وبعدها مشي مين ده وقلي كده لي معرفش 
______________________
قلبي سالني عليك وقلي فين القيك يلي انت ناسي هواك تنساني لي .. كلمه طمني بيها عليك وحشاني والله عنيك يلي انت ناسي هواك تنساني لي …خليك مكاني حس الي بيه بعدك حبيبي يصعب عليه 
: ياعم الرومنسي انت بتغني لحسام حبيب 
= حلوه بشكل مستفزني 
: والله انت الي مستفزني 
= عايز اي 
: وراك حفله في اسكندريه يومين 
= مش عايز امشي من هنا متهزرش 
: لازم تروح مش بايدك اصلا وهتغني الاغنيه الجديده اتفقنا 
=…..
: هتمشي العصر كده فروح شوف طنط عشان هتكلك علقه تجيب اجلك وانت عارف امك 
= هههه كنت عارف انها اشتكتلك
: دي هتقتلك وباباك في البيت انهرده …فرصه يعني 
= تمام .. احم و اختك مين هيجبها 
: يحبيبي يبني قلقان علي اختي اوي 
= هزعلك 
: هبقي اروح اجبها انا وكمان هيه مش صغيره هتيجي لوحدها امشي انت وروق اعصابك 
= خلاص اطلع بره 
: رايح في داهيه سلام .. البس يلا
= حااضر 
________________
الام : يواد يواد علي الروايح
* الجامد مبقولش علي نفسه انو جامد 
الام : اتنيلي انتي بتعرفي تعملي غير الكيكه بتاعتك دي بس اصلا 
* ماما اسمها كيك شوكلت خليكي مودرن 
الام : تعالي اما اوريكي المودرن عامل ازاي 
* بهزر معاكي يا موزه خليكي فريش …يلا ناكل 
الام : عبال ما …
* ماما هسيبك ومشي والله 
الام : خلاص يلا خليكي معنسه جمبي 
* تقدري تعيشي من غيري يا ماما ده انا الحته الجونيه بتاعتك 
الام : مين قال كده انتي بتكدبي لي
* يخربيت الفصله امشي يا ماما يلا 
في الجامعه …
ايه : ابن عمك القمر مجاش بقالو يومين لي يوصلك 
رهف : احم سافر اسكندريه يومين كده 
ايه : اااه يا بخته 
“تسمع رحمه في صمت وتركيز “
رهف : اي رئيك فيه يا رحمه 
* في اي بظبط
رهف: في ابن عمي 
* انا مشفتوش قبل كده عشان اقلك 
رهف : امم هو راكب عربيه زرقه كده وشعره اسود مرفوع وطويل كده و….
قالت مواصفات كانت موجوده في الشخص الي انا شوفته فعرفت انه هو وعرفت ايه كانت بتقول حلو لي 
رهف : مكلمكيش متقبلتوش كده 
* “بتوتر” لاء عادي هروح اجيب مايه تشربي 
رهف : لاء يا قمر شكرا 
* وانتي يا زفته 
ايه : انا هيهي شورما 
* تعالي قدامي اجري انجيب 
ايه : اشطاات دقيقه يا رهف وجين 
رهف : تمام يا حبي 
صاحب المحل : اتفضلي يا انسه 
*……
صاحب المحل: يا انسه اتفضلي المايه 
* “بستعاب” معلش مختش بالي اتفضل الفلوس . شكرا يلا يا ايه 
ايه : تعالي هنشتري شورما 
* اه صح انتي عيزا يلا 
“امام المحل ” 
ايه : اشجيني 
* نعم 
ايه : عيب عليكي ده انا عرفاكي اكتر من نفسك  ها اي الي حصل 
* مفي..متبرقيش كده هقلك 
ايه : اخلصي 
* ابن عمها ده ظهر قدامي و….. وبعدها مدتوش وش ومشيت زي ما حكتلك ومشي ورايه ووصلني 
ايه :….
* اي بتشتميني اوعي تكوني بشتميني 
ايه : اشتمك … ده انك هغربلك بقي حد يرفض الشوكلاتيه دي ده بنور في الشمسه
* والله ينهور يطفي مليش دعوه وكمان مش لزمني انا ده واحد  غريب جدا
ايه : الموضوع واكل معاكي والود جزبك يا رايق ههه
* انتي هبله يا ايه 
ايه : والله متأكدة وهتشوفي 
* ده واحد مجنون قطع عليه تريق وكان هيدوسني ثم انه مش استيلي وكمان مشي اهو واحسن 
ايه : يعني بعد المعامله الزباله دى عايزه يرجع 
* مهو انا كده ضمنت اني كرفلتو الحمد لله 
ايه : انتي وحده بومه ومهزقه ومش وش نعمه 
* ده كلو من زوق حضرتك ثم انو يلا عشان رهف متضربناش وكمان عايزه اصلي العصر 
ايه : يلا يختي … وكمان عيزا اشوف قمري 
* هبله 
ايه : ههه
اما الاخت بكيزه  بتحب قلتلي اسمه اي … 
* بت هو اسمه اي 
ايه : شهاب احمد مدير اعمال بشتغل في شركه عمه عنده 28 سنه بحب يلبس كاجول وبحب الفاكهه وبيكره البطيخ احول يعني كيوت وطيب وبتاع بنات وقليل الادب بس رومنسي ولبق ويخطفك كده اااه مش قادره 
* ايه انا سالتك عن اسمه مش قصه حياته وبدل ما انتي واقعه علي شوشتك فيه كده وهو مش معبرك كبري دماغك منه 
ايه : لحظي انو كلامك جارح 
* يا شيخه اقعدي كده
ايه : رهف جت اتكتمي 
* اوكيه 
رهف : أي كل ده 
* حضرتها ساعه تنقي وتختار لاء اعمله لحمه اقلك فراخ حط مخلل لاء احشي فلل اقلك علي حاجه فكك من الشورما وجبلي كريب اما جننت الراجل وقفل المحل 
رهف : ههه ايه طول عمرها كده مش هتتغير 
* عشان كده مبخدهاش معايه في حته بتشلني 
ايه: خلصتو رخامه وتقل دم 
“يقوم شهاب بالقدوم بسياره ” 
: اهلا يا بنات ازيك يا انسه ايه وانسه رحمه 
 ايه “انسه في ركبك ” الحمد لله ازيك يا استاذ شهاب 
* الحمد لله وحضرتك 
: انا تمام يا بنات شكرا يلا يا رهف 
رهف : يلا يا نجم ..باي يا بنات 
رحمه وايه : باي 
ايه بغضب وحزن : كل ما يشوفني يقولي انسه اما يقفلني من امه حقيقي.. انسه في راسك 
* هههه انا هموت بجد
ايه : اضحكي يختي اضحكي 
بعد رجوع البيت….
رجعت البيت وبصيت من البلكونه مع كوبايه نسكافيه .. بحب اي حاجه سخنه بتظبط دماغي حرفيا بس الي كان شغلتي أكتر الود الي شوفته لسه رسمت وشه مش قادره اطلعها من دماغي خايفه خايفه اكون بغلط…
بعد يومين ….
ولاني بحب الهدوء جدا .. في مكتبه بعيده عن البيت شويه بس حرفيا قريبه لقلبي لازم اروحها كل اسبوع بحب اقرا فيها رويات ديما بحس نفسي اني البطله وبحب اتقمص دورها جدا وديما بقع في حب بطل كل روايه وتخيله وده الي بجبلي جفاف عاطفي تقريبا بعد المسلسلات الكوريه 
ترن ترن ترن ترن
= الو
الام بغضب : لؤي بيه 
= ست الكل 
الام : حسابك معايه يا بن بطني 
= وآلله غصب عني كنت هجيلك العصر قبل ما سافر اسكندريه وجه معاد مفاجأ وروحته انا رجعت اهو وبكره اعملو حسابي هاجي اقعد معاكو اليوم كله 
الام : بتثبتني يعني ماشي يا سيدي هستناك ولسه زعلانه بردو..، انت فين كده 
= رايح المكتبه من زمان مرحتهاش وحشتني 
الام : اااه المكتبه القديمه الحلوه دي ابقي جيب حاجه قراها معاك 
= انت تأمر يا جميل حاضر 
“في المكتبه “
” يدخل يجد رحمه جالسه هناك ” 
= اي الصدفه الحلوه دي 
* افندم 
= تعرفي انك وحشتيني اليومين دول
* انت تاني ! 
يتبع ….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى