روايات

رواية بنت زوات الفصل الثاني 2 بقلم منار همام

رواية بنت زوات الفصل الثاني 2 بقلم منار همام

رواية بنت زوات الجزء الثاني

رواية بنت زوات البارت الثاني

رواية بنت زوات
رواية بنت زوات

رواية بنت زوات الحلقة الثانية

جمال: لا مش موجوده اي الي هيجيبها هنا
: اممم طاب ممكن ادخل وشوف بنفسي مش هخد من وقتك يا عمي جمال
جمال بتوتر: يا ابني قلتلك مفيش حد.
فارس بعد عن الباب وشاور بيده لجوه
: اتفضل اتاكد بنفسك.
اسلام دخل ومعه الرجاله طلب منهم بيفتش البيت فارس قعد علي الكرسي بكل برود
الرجاله: مفيش حاجه يا فندم
اسلام حس بحركه في لاوضه. اتجه نحيت لاوضه دي ولسه هيمد ايده علشان يفتح الباب بس فجاء فارس مسك ايده وبكل غ’ل.
فارس: دي اوضتي وممنوع اي حد يدخله وي لو جربت صدقني انت ورجالتك الي فرحان بيهم دول مش هرحمكم
فارس كان بيتكلم بكل غضب وغل وهو اصلا بيكر’هو من كلام ابوه عليه. ايد اسلام كانت هتتكسر تحت ايد فارس
اسلام: يلا يا رجاله مفيش حاجه هنا.
اسلام خد الرجاله بتاعته ومشو اسلام فتح باب لاوضه
: اطلعي متخفيش مشيو
جهاد طلع وهي عيونه فيه دمو’ع.
: شكرا ليك. بس انا عايزه امشي.
جمال: اي الي بتقوليه دا يا بنتي.

 

 

 

جهاد: انا هجبلك المشاكل يا عمو جمال
فارس وهو داخل اوضه.
: ادخلي نامي الوقت اتاخر ونت يا بابا.
جمال حط ايده علي كتفها بحنان
: اسمعي كلامه ودخلي نامي يا بنتي
*******
اشرف: ها يا اسلام موجوده عنده
اسلام وهو ماسك ايده بو’جع
: اووف معرفش دا عنده ابن اي دا طول بعرض شكله يخض
اشرف : شفت فارس لا وغير كدا دا عليه عقل يوزن بلد حولت معاه كتير يشتغل معاي بس كان بيرفض
عمرو: عندك حق الود دا لو معناه نكسب دهب
اشرف بخبث: متخفش هجيبه وهيج وتحت رجليه.
صباح يوم جديد
جهاد: صباح الخير يا عمو جمال
جمال: صباح الخير يا حبيبتي تعالي افطري
جهاد قعد قصاده علي الطربيزه. وبداة تاكل.
: احم امال فين ا. فارس
علي: هو بينزل الورشه بدري خلصي وروحي اقعدي معاه في الورشه علشان انا هروح اقدم استقالتي ومش هينفع تقعدي لوحد في الشقه.
في الورشه
فارس: رغم اني مش تخصصي المراوح بس كله يهون من اجل عيونك يا ام فاروق
ام فاروق بضحك: تسملي عيونك يا رب.
فارس: بس كده تمام يا ام فاروق هتعرفي تركبيه ول اجي اركبهالك.
ام فاروق: لا كتر خيرك يا بني فاطمه بتعرف تركبه.الحساب كام
اسلام: اطلعي يا ام فاروق علشان هي مش ناقصه قال حساب قال
ام فاروق بصت علي الباب بصدمه
: الهم بارك مين القمر دي
فارس لسه هيلف شاف جهاد واقفه علي الباب بتتفرج. جهاد اول ما بص عليه بصت في لارض قرب منهأ؟
جهاد سرحت ونتست نفسه هو كان لبس فللف بيضه وبنطلون جينز لزوم الشغل بس كان شكله وسيم جدا.
فارس:اي الي نزلك عايزه حاجه
جهاد: عمو جمال راح علشان هيبطل شغل وقلي انزل اقعد معاك مش هبنفع اقعد لوحدي في الشقه وبعتلك الفطار دا معاي علشان انت مفترطش.
فارس خد منه العلبه
.: طاب ادخلي اقعد جوه.

 

 

 

ام فاروق: مشاءالله مين القمر دي يا اسلام.
فارس: دي تبقا قريبت ماما جات تقعد معنا يومين.
ام فاروق قربت من جهاد وفضلت تبص عليه
: يومين اي دي تمسك فيها باديك وسنانك متسبهاش غير ونتا متجوزه.
فارس بحرج: فاطمه بتنادي تقريباً يا ام فاروق.
ام فاروق مشيت جهاد كانت واقفه محرجه وباصه في لارض.
فارس: احم ادخلي اقعدي جوه وبابا مش هيتاخر
*******
اشرف: اي يا جمال انا مستحقش تخدمني زي اخوي والاي
جمال: لا يا باشا مش كدا بس انا الحمدلله ابني شغله كويس ومش محتاج فلوس
اشرف: اممم تقريباً ابنك كان بيشتغل برضو ونتا شغل اعند اخوي.
جمال: الباشا الله يرحمه كان جميله فوق راسي وانا كنت برده.
اشرف: طيب يا جمال بس لمه تحب ترجع الشغل موجود ليك
جمال: ربنا يخليك يا باشا.
اشرف بخبث
: واه صحيح اسف علي الي عمله ابني امبارح رغم ان انا قلتله انه اكيد مش عندك مش هتسيب كل صحاب ابوه وتستخبه عند واحد معندوش اي سلطا يحميه…..
ولله احنا خيفين عليها انا مش عارف هربت ليه انا بس عايزها تيجي تعيش معانا
علي: لا ولا يهمك يا باشا.
*****
فارس كان تحت العربيه بيصلح فيه تلفون رن وكان ابوه عرف انه رجع فصله وحط الفون في جيبه.
: يلا بابا رجع
جهاد بصوت وطي
: هعرف ارجع لنفسي شكرا
فارس: ممكن حد من المنطقه يفكرك وحده غريبه وضيقك
جهاد: طيب
فارس طلع من الورشه وجهاد ماشيه وراه. وفجاء ميه تتكب عليه من فوق
فارس ممسح علي وشه بضيقك
: ميه غسيل…….. وكمل بصوت عالي لي جهاد
: خليكي هنا دقيقه وجاي
وخده جري علي الشقه الي فوق. خبط علي الباب بعنف فتحت فاطمه حفيده ام فاروق
فارس مسكه من التيشرت بتاعها

 

 

 

: قرفتيني في عيشة الي جبوني كل يوم مية غسيل ااااااي مبتعمليش حاجه غير الغسيل
فاطمه: اااعملوكو اي يعني مغسلش. وبعدين الغسيل كل يوم يدل علي اني نضيفه
فارس فضل يهزه من التيشرت
: نضافه اي دا انتو مكتوب علي غسالتكم انضفو يا معفنين
فاطمه: لا اوعا بعضلاتك الحلوه دي دا انا معاي الحزام لاسود
فارس بسخريه: حزام اسود مره وحد اااااارحميني دا انتي بتربطي البنطلون بشريط.
كمل لمه شاف ام فاروق طلعت من لاوضه علي الصوت
: ام فاروق عايز البت دي علشان انا جبت اخري منه
فاطمه بغرور : تيته خليكي في صفي علشان انا بصفي.
فارس زقه وبصله بقرف
: انتي الكلام معاكي غير مجدي اساسا
فاطمه: طاب انا احسن ولا هو
فارس بصله بستغراب
: هو مين
فاطمه: مجدي ههههههه
فارس: لا انا همشي قبل ما اتشل

 

 

فارس نزل وهو متعصب لقي جهاد وقفه مكانه مستنيه
: يلا بالمره اغير هدومي
مشي وهو مش طايق هدومه وهي ماشيه وراه في سكوت
فجاء عربيه فخمه وقفت قدمهم جهاد استخبت ورا فارس هي عارفه كويس دي عربية مين
ونزل منه…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت زوات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!