Uncategorized

رواية أحببتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة كوكب

 رواية أحببتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة كوكب 

رواية أحببتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة كوكب 

رواية أحببتك صدفة الحلقة الثانية 2 بقلم حبيبة كوكب 

لقاءنا لم يكن صدفة

بل ترتيب القدر

—طب اسمع بقي ياشبح انت الحق نفسك وتخرج دلوقتي تقول لماما انك مش موافق عشان صدقني هتتعب معايا وهتعيش طول عمرك ف نكد

==هو انتي فاكره إني أنا ممكن أتجوزك بابت انتي انتي لو مخرجتيش دلوقتي وقولتي لماما انك مش موافقه مش هيحصلك طيب انتي فاهمه

—انت بتقول ايي انا مش هينفع اقولهم اني مش موافقه

=لي بقي ان شاالله

—بصراحه انا

=انتي اي

—بصراحه بقي انا كنت قايله لماما اني معجبه بيك عشان تبطل كل يوم تجبلي ف عرسان

=نعم ياختي

—ايي في ايي بس

= لا مفيش بس نفس الفيلم اللي حضرتك عملتي علي امك هو دا اللي عملته ع امي بدل ما كل يوم تجبلي عروسه

—هو انت سيبت كل البنات وجاي تقول لمامتك عليا انا

=طب ماحضرتك سيبتي كل الشباب اللي ف الدنيا وجايه تقولي عليا انا

—اصل

=اصل اي تاني

—-اصل انا قولت ان ماما بتحب طنط فاطمه مامتك وقولت مش هتقول حاجه لما تعرف

=كمان طب هنعمل اي ف المصيبه دي حضرتك

—-وانا شعرفني بقي

=مفيش غير حل واحد

—ايي هو الحل دا

=ان احنا نتنيل نقول ان احنا موافقين

—نعم موافقين اي انا مستحيل اوافق

=تعرفي تخرصي وتسمعيني احنا هنقول ان احنا موافقين وبعدين نسيب بعض ونقول ان احنا مش متفاهمين او اي حاجه وخلاص

—مش عارفه بصراحه اقول اي

=ماتقوليش حاجه

—وقام مشي بعد مامشيو لقيت ماما بتقولي

=رايك ايي ياحبيبه اكيد موافقه

—لقيت ليان خرجت وبتقول لماما لي يعني ياماما اكيد

=-انتي هبله يابنتي انتي مش شايفه اختك فرحانه ازاي

—والله انا كدا فرحانه

=-لقيت ليان بتقولي انتي فرحانه انتي شعرفك انتي

—والله طيب انا موافقه ياماما

==-حبيبتي ياحبيبه انا مخلفتش غير حبيبه وسابتنا وخرجت

—لقيت ليان بتقولي حبيبه انتي هبله يعني اي موافقه

==استني بس ياليان وانا هقولك كل حاجه

—استني ايي يا مجنونه انتي

=يابنتي اهدي بقي واسمعيني هقولك ايي

—اهو سكت هتقولي ايي ياختي

==حكيت ليها كل حاجه وكل اللي اتفاقنا عليه انا ومراد

—كل دا حصل

=اه يااختي شوفتي يلا بقي ننام عشان انا همووت وانام

—تاني يوم صحيت علي صوت ماما كالعاده

–حبيبه اصحي ياحبيبتي

==حبيبه وحبيبتي في اي ياماما

—انا كلمت فاطمه وقولتلها انك موافقه واتفقنا الخطوبه هتبقي يوم الخميس اللي جاي

*وجه يوم الخطوبه*

—حبيبه هتلبسي الفستان الاحمر ولا الموڤ

=هاتي الموڤ

— ولبست وليان هي اللي عملتلي الميكاب وخلصنا

—وخرجت مع ماما

وقعد جمب مراد

—كان شكله حلو اوي كان لابس بدله لونها اسود وكان حاجه كدا قمر وفجاء لقيت نفسي بقوله

=انت حلو كدا ازاي

—ياااالهوي انا قولت ايه الله يخربيت تخلفي لساني دا مبيسكتش ابدا

==ابتسم وبس ف الأرض وبعدين بصلي تاني وقالي بس ايي دا اي الجمال دا كله

—دي اقل حاجه عندي

واليوم خلص الحمد لله

وكنت همووت وانام من التعب ودخلت نمت

—وكالعاده كالعاده ماما دخلت تصحيني

=حبيبه انتي يابنتي انتي ع طول نايمه كدا

— في ايي ياماما وانتي علي طول بتصحيني كدا

,=ماانتي لو بتنامي عدل زي الناس وتصحي بدري لكن انتي كدا خليتي ليلك نهارك ونهارك ليلك

—ماما ماما ادخلي ف الموضوع عايزه ايي

== يلا عشان تخرجي مع خطيبك

—خطيبي مين هو انا اتخطبت

==-نعم ياختي خطيبك مين يعني ايي مش فاهمه

—اي دا اه اه نسيت اني مخطوبه

==-بطلي دوشه وقومي اجهزي خطيبك جاي ف الطريق

—حاضر ياماما حاضر قومت اهو

انا هروح اعملك فطار

اول ما ماما مشيت مسكت التلفون واتصلت

واتصلت ب مراد

—الو ازيك يالا

= يالا

—انت ازاي تكلم ماما وتقولها ان احنا نخرج مع بعض

==-حبيبه انا مكلمتش حد انا صاحي مش طايق نفسي لما ماما قالتلي انك مستنياني عشان نخرج

—-ايي انا اللي ماما كلمتني وقالتلي قومي مراد جايلك ف الطريق عشان تخرجو

==والله واضح ان امي وامك دول بيخططو وبيتفقو عليا انا وانتي

ع العموم انا جاي ف الطريق اجهزي

—هجهز لي هنخرج برده

==ياحبيبتي افهمي احنا لازم نبان قدامهم ان احنا بنتنيل نحب بعض عشان محدش يشك ف حاجه اجهزي بقي

—حاضر حاضر سلام

=سلام

وقفلت لقيت ليان واقفه بتسمعني

—ليان انا مش عارفه لي كل لما اكلم مراد ابقي فرحانه ومبسوطه وقلبي كدا بيدق جامد وبتوتر ممكن يكون لا قدر الله بحبه

==-حبيبه انتي هبله صح

—انا مش هرد عليكي وهروح اجهز عشان زمان دومي جاي

=-استني هنا يابت

—عايزه ايي ياقلب البت من جوااا

==–دومي مين اللي جاي ها قوليلي دومي مين دا شربتي بانجو ولا لسه ياسعديه

—-هههههه ايي يابنتي الهبل دا دومي دا يبقي مراد

==–هو مراد بقي اسمه دومي ودا من امتي بقي ان شاالله

—-من دلوقتي سبيني بقي عشان الحق اجهز وسبتها وروحت اشوف هلبس ايي وهيييح خلصت لبس ولقيت الجرس بيرن روحت فتحت لقيت مراد

-==-اوبااا اي دا انتي حبيبه اومال فين جعفر اللي جواكي

–ششش جعفر ف عينك وايه رايك بقي انا مش هخرج

==لالالا استني خلاص انا اسف ياقلبي

–اللهي تنضرب ف قلبك ياشيخ

==بتقولي حاجه ياروحي

–لا بكح

=-طب يلا بقي ولا هفضل واقف كدا كتير

—لسه هتكلم ولقيت ماما جت

مراد انت جيت ياجوز بنتي

-==جوز بنتك منين ياامي هو خلاص بقي جوز بنتك

—حماتي ازيك والله وحشاني دا انا كنت لسه بسال عليكي

==دا كداب ياماما اوعي تصدقي

—طب هنفضل كدا كتير طيب ولا مش هنخرج

==-يلا يااخويا سلام ياماما

—سلام ياحبيبتي

=يلا اركبي

—ايي دا انت مش هتفتحلي باب العربيه زي ما الناس بتعمل

==لي هو انا كنت شغال عندك وانا معرفش

—خلاص خلاص اتنيل اركب

وركبت العربيه انا وهو

وشغل اغنيه وقعد يغني معاها

تتجوزيني مش عايز غيرك بالحياه اوعي تسبيني من غير مااتكلم انتي اللي بتسمعيني عشان اطول السما لو حبتيني

—بس بس بطل دوشه اي الاغنيه الوحشه وصوتك اوحش كمان

=–لا والله

—اه والله ازاي يعني انت مش بتتكلم وهي بتسمعك وكمان عايزاك تفهمني ازاي هطول السما ياكدااب انت

==صبرني يااارب طب ماتغني انتي وسمعيني صوتك الجميل بدل صوتي اللي مش عاجب حضرتك

—اسمع ياحبيبي اسمع احم احم

روحنا قعدنا اداني الكاس قلتله بلاش انا مش بشرب

طلبت عصير ماانا مش بشرب

ماطلعش عصير انا كده بشرب

شايف عصافير

ودماغي بتعمل بم بم بم بم بم بم بم بم بم بم بم بم بم

==بس ياحبيبه اسكتي اسكتي

—ثواني بس يامراد بم بم بم بم بم بم بم بم

==-كان يوم اسود يوم ماقولتلك غني

—-عاااااا اي دا انت بتزعقلي……

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية فرعون للكاتبة ريناد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!