Uncategorized

رواية شمس الزين الفصل الثاني 2 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل الثاني 2 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل الثاني 2 بقلم حنين علي

رواية شمس الزين الفصل الثاني 2 بقلم حنين علي

“شمس صحيت م النوم ودخلت الحمام تاخد دُش واول م طلعت”
شمس”بصريخ”:اعاااا 
Back:
شمس: انت مين وبتعمل ايه هنا
مبيردش ……
“شمس شافت زين نايم ع السرير قالع التيشيرت ونايم بالبنطلون وعضلاته باينه وطويل بشرته قمحاويه وملامحه حاده وشعره اسود غزير ورموشه سوده وغزيره”
شمس:لو سمحت لوسمحت عيب كده اتفضل برا اوضتي 
زين: ششش مش عايز اسمع صوت همليني “اتركيني” لحالى
شمس: اهملك ايه مش فاهمه وبعدين دى اوضتي ازاى تدخل كده 
زين قام وقعد نص قاعده كده ع السرير شاف شمس واتصدم م جمالها ” بشرتها بيضا جدا وشعرها بُني تقيل وطويل وعيونها عسلي وخدودها حمرا طبيعي وبشرتها بيضه وقصيره شويه وجسمها مناسب لسنها”
زين: اوضتنا قصدك اوضتنا وانا جوزك  زين الصعيد تؤمرى بحاجة تانى عاد
شمس: جوز مين أنا مش متجوزاك انت أنا باب.. أنا الحج احمد جوزنى للحج رؤوف مقابل فلوس وشيكات وحاجات كده
زين فهم ان الحج احمد ده يبقي والدها وهى مش عايزه تقول اسمه
زين: لا انت فاهمه غلط الحج رؤوف ده يبقي العمده ابويا وهما جوزونا لبعض ويتاجي تنامى  ي تهمليني عشان انام وبعدين نتحددو ” نتكلم ” أنا واياكي
شمس: حاضر أنا نازله تحت
زين: نازله فين بخلجاتك “ملابسك” دى عاد
شمس:بص اولا كده انت متعرفنيش وأنا معرفكش وهما كام شهر وأنا هكلم العمده ان شاء الله وانا أشوف تعليمي ومستقبلي وانت تشوف حياتك
زين “اتعصب وعينه احمرت”: لما تتحددى مع زين الصعيد تتحددي عدل فاهمه ومين جالك انك هتفضلي ع زمتى أو هتحددي اللي هيحصُل وأنا لما اجولك مفيش نزول اكده يبجي مفيش نزول اجده “كده” البسيلك جلابيه ولا اى حاجة والبسي حاجه تغطي بيها شعراتك دهيه
شمس: خلاص حاضر حاضر أنا اسفه
“زين لاحظ خوفها وتوترها”
زين: خلاص مش عايز حديد تاني 
شمس: ح حاضر
 زين لف وشه وكمل نوم وشمس طلعت عبايه وطرحه لبستهم ونزلت تحت 
شمس: صفيه .. ي صفيه 
صفيه: ايوه ي شمس هانم 
شمس: هو العمده فين
صفيه:ف المكتب هناك ع يدك الشمال
شمس:طيب انا هروحله  
دق دق دق 
العمده: أدخل 
شمس: السلام عليكم
العمده: وعليكم السلام ارتاحي يبنتي 
شمس: انا اسفه ي عمي ع الطريقة اللى اتكلمت بيها بس حضرتك شوفت الظروف اللى أنا فيها وشوفت ابويا باعني بشويه فلوس ازاى 
العمده: متزعليش يبنتي ربنا مبيضيعش حق عبده وبعدين أنا عندى خبر مليح “حلو” ليكي 
شمس: خبر ايه يعمي
العمده: انت معاكى الشهاده الثانوية صح  عرفت انك جايبه مجموع طب بس ابوكي قعدك ف البيت
شمس: ايوه
العمده: أنا اخدت الورق بتاعك وهتحدد مع زين لما يصحي يجدملك ف الجامعه
شمس: بجد يعمي انت عملت اللى معملوش بابا ربنا يحفظك ليا يارب
العمده: ويحفظك لينا ي زينه البنات
شمس: بس ا ا 
العمده: بس ايه يبنتي قولي اللي عندك
شمس: بخصوص جوازى أنا وابن حضرتك زين
العمده: متخافيش يبنتي أنا مفهم زين ع كل حاجة زين راجل وعارف معاملته ليكي جاسيه شويه بس عشان كل شيء تم بسرعة 
شمس: تمام عن اذنك ي عمي هطلع اتمشي ف الجنينه
العمده: خدي راحتك يبنتي البيت بيتك 
_شمس قعدت ع كرسي ف الجنينه وبدأت تعيط ع اللي بيحصل معاها واللي باباها عمله_ 
زين: اي حكايتك بتعيطي ليه 
شمس اتخضت: م مفيش ولا حاجه 
زين: أنا قولتلك اني مبكررش كلامي صح
شمس: ايوه صح معلش أنا اسفه بس مش قادرة احكي دلوقتي 
صفيه:ي سيدي العمده عيناديك 
زين: قوليله جاي ي صفيه 
صفيه: حاضر ي سيدي 
زين راح للعمده المكتب
زين: كيفك ي عمده
العمده: أقعد ي زين
زين: قعدت
العمده: ………
زين: كيف يعني عتعمل اكده لا انا مش راضي ع الحديد ده 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملكة الزين للكاتبة نانسي محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى