Uncategorized

رواية بنت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم منة العدوي

 رواية بنت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الثاني 2 بقلم منة العدوي

“فيروز اخلصي هتاخر علي المحاضرة 
_تحدثت فيروز وفمها ممتلئ بالطعام..طيب استني خمسة كدا افطر
“صرخت ايسل بغضب..عاا عارفة يا فيروز الك..لو اتاخرت علي المحاضرة والدكتور هزئني هيكون يومك اسود..انتي لسه قاعدة اخلصي
_وقفت فيروز وهي تمسك بالساندوتش وذهبت لتاخذ حقيبتها ثم قالت..يلا انا اهو خلاص خلصت
“نظرت لها ايسل بغيظ ثم تركتها وذهبت وهي في طريقها فجاة ارتدت للخلف اثر وقوف ذلك الشخص امامها..يووه هو انا ناقصة..اسفة يا استاذ مكنتش شايفة عن اذنك
*نظر لها ذلك الشاب بذهول وقال..اي دا دي ماسكة كتاب بتاع الجامعات هما بيكملوا تعليمهم
‘تحدث ذلك الشاب الواقف بجانبة الذي يدعي اياس..اهاا دي هي واختها اللي كملوا تعليم وفي غيرهم برضه كملوا تعليمهم يا استاذ انس
*وانت تعرف منين
‘ابتسم وقال منا اتولدت هنا وعشت هنا وعارف اللي ساكنين في الريف..دي انسه ايسل هي واختها التوام بس بسم الله ما شاء الله الانسة ايسل بتعرف تتكلم بخمس لغات واللغة السته فهي بتدرسها في كلية الالسن
*نظر له انس بتعجب وزهول..مش عارفه بس مش مصدق..بس يلا خليني في الشغل
اما في الجانب الاخر حيث تلك الفتاة ذات العيون الزرقاء..
“كانت ايسل واقفة امام باب المدرج وهي تتنفس بصعوبة اثر ركضها حتي لا تتاخر..اوف الحمد لله الدكتور الغلس دا لسه مجاش
طيب اتفضلي يا انسة يا محترمه علي جوا
“تصنمت ايسل في مكانها من تلك الصدمه ثم التفتت تنظر خلفها ببطئ وهي خائفة..د..دكتور طاهر..احم..يعني..انا اصل..انا يعني مق..
قاطع الدكتور حديثها وهو يقول بغضب..مش عايز اسمع صوت اتفضلي علي جوا
“هزت ايسل راسها بتوتر..ح..حا..ح
صرخ الدكتور عليها وقال..انتي لسه هتردي..جوا
“دخلت ايسل ركض للداخل ثم جلست سريعا وبدات تخرج الاشياء من حقيبتها
بعد مرور وقت..
“اسندت ايسل ظهرها للخلف وهي تتنفس براحة وهاا قد مرت تلك المحاضرة بسلام
•يالهوي يا بنتي انتي جاتلك الشجاعة دي ازاي وانتي واقفة قدامه بعد ما شتمتيه
“نظرت ايسل بجانبها باستغراب ثم ضحكت فجاة وقالت..طب تصدقي انا مش عارفة جاتلي الشجاعة دي ازاي
•ضحكت الاخري وقالت..لا بس بصراحة كانت منظرك يضحك وانتي واقفة قدامه زي الفار المبلول
“ابتسمت ايسل وقالت..يلا انا مني لله..جديدة انتي هنا صح
•ابتسمت الاخري..لا مش جديدة انا بحضر دايما بس كنت بقعد ورا خالص اول مرة اقعد قدام عشان كدا انتي مستغربة
“اهاا..اسمك اي بقي
•وعد
“وعد مش هقول لحد..ثم انفجروا في الضحك هما الاثنان..ثم قالت..وانا ايسل..نبقي صحاب بقي
•من غير متقولي..اشطا
“فتحت ايسل زراعها وقالت بضحك..خش في حضن اخوك يا فواز
•احتضنتها وعد وظلوا يضحكوا..لا بجد حبيتك اوي..طيب يلا تعالي نكمل المحاضرات بقي
بعد مرور وقت هاا قد انهت ايسل جميع محاضرتها وكانت قد اقتربت من منزلها لكن فجاة توقف عندما وجدت شئ ينير امامها..بدات تقترب منه ثم انحنت وزالت الرمال عنه 
“ابتسمت ايسل عندما اتضح لها ذلك الشئ..فهي كرة لونها بنفسجي لها قاعدة من اللون البنفسجي مع الابيض بها من الداخل خليط لامع وراقصتان بالية ثابتين..واو الكورة شكلها حلو اوي لونها واللميع اللي فيها واو بجد..ثم وضعتها في حقيبتها وذهبت
في المساء حيث تتلالات النجوم في السماء..
“بت يا فيروز شوفي دي كدا مش بزمتك شكلها حلو اوي
_نظرت فيروز لذلك الشئ ثم ابتسمت..الله شكلها حلو اوي..بس اشترتيها امتي
“تحدثت ايسل بدراما..توء توء توء تفي من بوقك يا شيخة انا انضف اوي كدا لدرجة اشتري الحاجة الفخمة دي..لقيتها واقعة في الارض طبعا انا طول عمري معفنة
_اقتربت منها فيروز واخذت منها ذلك الشئ وهي تنظر له ببسمه..لكن فجاة تغيرت البسمه الي تعجب وقالت..اي دا يابت بصي كدا من تحت دي ليها مفتاح اهو
“اي دا بجد طيب شغليها بسرعة
_حاضر استني هشغلها بس المفتاح صغير اوي..قامت فيروز بتشغيلها لكن فجاة خرج من اسفلها عند القاعدة نور ثم انطفاء وانقسمت القاعدة..تحدثت فيروز بدهشة..اي دا انا خوفت منها دي غريبة اوي..اي دا لا استني في حاجة..دي ورقة
“اخذتها منها ايسل وقامت بفتح الورقة فظهرت معالم الاستغراب علي وجهها من ذلك الكلام”اذا جاء ذلك اليوم الذي هتتوج فيه الاميرتان علي عرش القلبين ولم يتخلصوا من اقرب شخص لهما فسوف تدمر حياتهما للابد”..اي الهبل دا والقصد اي من الكلام دا
_نظرت فيروز امامها بشرود..مش عارفه بس دا مش كلام عادي فيه وراه لغز بس قصده اي..ومين الاميرتان واقرب شخص ليهم..وعرش القلبين..ثم هزت راسها وقالت..لا لا انا راسي صدعت من كتر التفكير
“صمتت ايسل قليلا ثم قالت..بت يا فيروز اي حكاية صح البيت المسكون ده
_سالتها فيروز باستغراب..واي اللي فكرك بيه دلوقتي
“هزت ايسل كتفها بجهل..مش عارفه جه في دماغي كدا فجاة
_بصي انا معرفش عنه كتير..بس وانا صغيرة كنت راجعة مع بابا وشوفت وقتها فراشة فجريت وراها وبابا لحق بيا وكنت داخلة البيت ورا الفراشة لكن بابا وقتها مسكني وفضل يزعق فيا ويقولي مدخلش البيت ده ابدا..فضلت اساله ليه..والفضول كل يوم بيزيد عندي اكتر لحد لما في في يوم سالت ماما وقالتلي ان البيت مسكون واي حد بيدخلة مبيطلعش منه ابدا ولحد دلوقتي محدش اكتشف السر
“هزت ايسل راسها وقالت…امم اه فهمت..بس غريبة ازاي
_م..لكن فجاة صمتت فيروز عندما سمعت طرق باب غرفتهم..ادخل..ابتسمت فيروز عندما وجدت والدها يدخل الغرفة..بابا حبيبي تعالي اقعد
ابتسم والدهم وقال..عاملين اي يا حبايبي
“كويسين يا بابا..تعالي اقعد
ذهب والدهم وجلس بجانب ايسل وقال..هاا حبيبة بابا فكرت في اللي ماما قالتلك عليه
“نظرت له باستغراب ثم تذكرت وقالت..اهاا فكرت
ورايك اي بصي انا مش هجبرك يا حبيبتي بكرا هما هيجوا هنتكلم قدامهم وتقعدي مع العريس وفي الاخر القرار قرارك 
“ابتسمت ايسل واحتضنته..ربنا يخليك ليا..وحاضر لحد بكرا لما اشوفه واقعد معاه هرد عليك بعدها
ابتسم وقال ماشي يا حبيبتي..يلا تصبحوا علي خير
_وانت من اهل الخير يا بابا
في صباح يوم جديد كان الجميع جالس في الصالون
اومال فين عروستنا القمر
ابتسمت والدة ايسل وقالت..لحظة واحدة زمانها جاية اهي..ثم نظرت ناحية غرفتها ثم ابتسمت وقالت..اهي العروسة جات
ابتسمت والده العريس وقالت..بسم الله ما شاء الله قمر
ذهبت لها والدتها واقتربت منها وهمست لها..بت اتلمي في اي شوفتي نكته قدامك عشان قاعدة بتضحكي اقعدي ساكته..ثم اخذتها وذهبوا ليجلسوا
_لكن هنا لم تتحمل اكثر وانفجرت في الضحك…ههه سوري يا جماعة بس مش قادرة اكتم الضحكة اكتر من كدا
نظرت لها والدتها بصدمه..يخربيتك اي اللي انتي هببتيه دا اومال فين اختك
_ضحكت فيروز وشاورت خلف والدتها..ايسل هناك اهي
نظرت والدة العريس بصدمه لكلامهما..بسم الله الرحمن الرحيم..اي دا دول شبه بعض اوي
ابتسم والد ايسل بحرج..معلش يا جماعة هما البنات كدا بتحب تهزر
نظرت لهم بصدمه..دول شبه بعض جدا انا قولت علي الاقل هيبقي في فرق بسيط بينهم لكن ده مفيش فرق
“ابتسمت ايسل وقالت..لا في فرق ما بينا يعني انا عيوني زرقا..وفيروز عيونها عسلي..هي عيونها واسعة اما انا عيوني ضيقة شويه
ابتسمت والدته وقالت .بسم الله ما شاء الله تعالي اقعدي جمب..
قاطعهم حديث والدهم..قبل ما تقعد جمبك نسيب العرايس لوحدها شويه..ثم نظر لايسل بحب ثم تركهم
“نظرت ايسل له فهي لم تره حتي الان فهي كانت منشغلة بالحديث مع والدته..لكن فجاة نظرت له بصدمه..هو انت
*ابتسم انس وقال..يااه انتي لسه عارفة
“ذهبت ايسل وجلست علي المقعد الذي امامه وقالت..معلش بقي كنت مشغوله مع طنط..ثم ابتسمت..بس هي بصراحة قمر حبيتها اوي
*تسلمي ربنا يخليكي يارب
“نظرت له برفعة حاجب..ودا اي هو دا هو انا بمدحك انت
مر الوقت وقد تحدثت ايسل معه..
دخلت ايسل هي وشقيقتها الغرفة وكانت ايسل واضعة يدها علي راسها بالم
_نظرت لها فيروز باستغراب..مالك يا ايسل
“رفعت ايسل نظرها وقالت بالم..مش عارفه يا فيروز بس دماغي وجعاني اوي كان الالم بسيط في الاول بس كل مدي بيزيد
_طيب دا انا راسي وجعاني برضه دلوقتي..يعني اي
“لكن فجاة ظهرت معالم التعجب علي وجهها وقالت..بت يا فيروز الوجع خف
_لم تسمع لها فيروز فقد كانت تنظر خلف شقيقتها بخوف..ايسل..ب..بصي وراكي
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!