Uncategorized

اسكريبت زواج شرعي الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة الصغيرة

 اسكريبت زواج شرعي الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة الصغيرة

اسكريبت زواج شرعي الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة الصغيرة

اسكريبت زواج شرعي الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة الصغيرة

حبيبة : مريم اصحي بسرعة 
مريم : اي فى اي
حبيبة : ابوكي كلمني وسألني عليكي وجاي على هنا
مريم : يا نهاار اسود
حبيبة : قومي بسرعة مفيش وقت
مريم : اقوم اروح فين 
حبيبة : هجوزك لأخويا
مريم : انتي بتستعبطي يا حبيبة لأ طبعا
حبيبة : ما هو يا غبية ابوكي لو جه ياخدك هنقوله انك اتجوزتي وقاعدة فى بيت جوزك وبالتالي مش هيعرف ياخدك
مريم : طب ياربي هو انا لما هخرج من مصيبة اخش فى مصيبة تانية
حبيبة : خلصي يا زفتة ابوكي زمانه جاي
مريم : طب … طب هتجوز فين وامتى
حبيبة : المأذون كلمناه وجي فى الطريق قومي اجهزي لحد ما ييجي
مريم : حاضر
( كنت ساعتها فرحانة عشان هتجوز اللى بحبه بس فى نفس الوقت خايفة ان عبدلله ميكونش بيحبني ???? )
* عند عبدلله 
( اخيرا يارب هتجوز اللى بحبها بس يارب تكون بتحبني زي ما بحبها ياارب ???? )
مريم لبست وخرجت وعبدلله كذلك والمأذون كان جه
( بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما فى خير ) 
الاتنين كانو مبسوطين بس محدش بيين للتاني اكتفوا بالابتسامة بس 
فجأة الباب خبط وحبيبة فتحت 
ابو ياسمين بصوت عالى : وديتي بنتي فين يا حبيبة
عبدلله : اي فى اي انت بتزعق كدة لي 
ابو مريم شافها قاعدة
ابو مريم : بقا بتهربي من البيت يا بنت الك*ب
عبدلله : هى مراحتش عند حد غريب يا راجل يا محترم دي راحت بيت جوزها
ابو مريم بصدمة : ايه !!!!
عبدلله : زي ما سمعت كدة انا ومريم اتجوزنا وعلى سُنة الله ورسوله يعني متقدرش تاخدها معاك فى حتة من غير ازني واتفضل بقا من غير متروض وانسى ان كان عندك بنت اسمها مريم اصلا فاهم
ابو مريم : انت هتمنعني من بنتي يا حيوان انت متقدرش اصلا
عبدلله : لأ اقدر لما تكون بتضربها كل يوم انت والمحروسة مراتك يبقى اقدر واتفضل عشان عايزين ننام
ابو مريم بشر : انا هوريكي يا مريم ومشي
مريم كانت بتعيط وحبيبة وامها كانوا بيهدوها
عبدلله : خلاص بقا متعيطيش اهو غار فى داهية ومش هيقدر ياخدك مني ابدا
مريم : انا مش عارفة اشكرك ازاي بجد جميلك دة مش هنساه ابدا
عبدلله : فى حد بيشكر جوزه برضو ????
مريم ابتسمت وقالت انا هدخل انام تصبحوا على خير
ام حبيبة : طب بقولك يا حبيبتي انتو كدة خلاص اتجوزتوا يعني لازم يكون ليكم شقة لوحدكم … كدة كدة شقة عبدلله جاهزة من بدري بس ناقصها العروسة
مريم : حاضر يا طنط بس خليها بكرة عشان انا هموت وانام وعشان برضو الحق الم هدومي 
ام حبيبة : من اول دلوقتي تندهيلي بماما عشان زي ما قولتلك دة بيتك ومفيش فرق بينك وبين حبيبة وانا زي امك بالظبط ….. ماشي يا حبيبتي براحتك تصبحي على خير
مريم بحب : ربنا يخليكي لينا يا ماما ….. وانتى من اهله 
* تاني يوم 
حبيبة : ميرو 
مريم : قلبها
حبيبة : يلا بقا قومي البسي عشان تروحي بيتك الجديد يا عروسة
مريم بحزن : بس انا مش عايزة اسيبك يا بيبو واقعد لوحدي من تاني انا ما صدقت
حبيبة : يا حبيبتي متقلقيش انا هفضل معاكي على طول وهنطلك كل شوية لحد ما تزهقي مني 
مريم : يا روحي انا عمري ما ازهق منك وحضنتها
حبيبة : انا هسيبك بقا عشان تغيري هدومك
مريم : تمام
مريم خلصت لبس واخدت شنتطها وطلعت برة عشان تسلم عليهم وعبدلله برضو
ام حبيبة : هتوحشيني يا حبيبتي
مريم : وانتي اكتر والله يا ماما وحضنتها
حبيية : وانا مليش حضن انا كمان ولا اي 
مريم : لا ازاي دة انتي تاخدي حضن وبوسة كمان
سلموا عليهم ونزلوا وركبوا العربية ….. طول الطريق كانوا ساكتين ومريم حاولت تقطع السكوت دة وقالت بمرح : احم … ممكن اعرف الشقة اللى هنسكن فيها موجودة فين وشكلها عامل ازاي 
استني استني متقولش اممممم تكون مثلا فى اسكندرية وياااه لو قدام البحر على طول هبقى فى قمة سعادتي بجد مش مهم تكون واسعة او ضيقة المهم تكون قدام البحر 
عبدلله : يعني لو قعدتي فى شقة قدام البحر هتكوني مبسوطة
مريم : اوي اوي يا حسن
عبدلله : حسن مين !!
مريم : اي يابني انت نرم ولا اي
عبدلله : اةةة قصدك الكوميكس بقا وكدة ؟!
مريم : اة 
عبدلله : اذا كان كدة ماشي 
وصلوا الييت
مريم الشقة عجبتها جدا وكانت مبسوطة 
وعبدلله كان مبسوط عشان شايفها مبسوطة ( ملكش دعوة انت بالكلام دة انت سنجل بائس ، انت كحياااان يا محمد ) 
مريم : انا هدخل انام بقا 
عبدلله : تعالي هنا يخربيتك انتى مش بتشبعي نووم 
مريم : الاه انا نمت اصلا
عبدلله : اة فعلا ال ١٤ ساعة اللى نمتيهم دول مش حاجة صح ، ابو شكلك يا شيخة انا متجوز غيبوبة 
مريم : انت بتتريق عليا وهذا غير لائق إلغي رحلتشي
مريم طبعا دخلت نامت وعبدلله برضو  ( إما ادخل انام انا كمان وانت كمان يا عم القارئ خش نام ???? ) 
* بليل 
مريم : عبدلله 
عبدلله : نعم
مريم : ما تيجي نتفرج على التليفزيون بدل الملل دة واعمل فشار بطعم الجبنة عشان بحبه وعصير  اى رأيك
عبدلله : دة هيبسطك يعني
مريم ببراءة زي الاطفال : اة 
عبدلله : ماشي يلا روحي اعملي الفشار وانا هشوف فلم حلو نتفرج عليه
مريم : هيييي 
ودخلت تجري على المطبخ تعمل الفشار
مريم : انا جييييت 
هوب اتكعبلت فى المشاية والفشار كله وقع على عبدلله والكوبايات اتكسرت وايديها اتعورت 
عبدلله بقلق : اي دا اي الدم دة استني هروح اجيب علبه الاسعافات بسرعة
مريم بوجع : اةةة يا ايدي
عبدلله راح جاب علبة الاسعافات الاولية وطهرلها الجرح
مريم : شكرا يا عبدلله تعبتك معايا 
عبدلله : انتي تعبك راحة يا حبيبتي يلا بس نقوم نتفرج على الفيلم وانا هعمل الفشار وانتى اقعدي ارتاحي
مريم : تمام
اتفرجوا على الفيلم وهزروا مع بعض وكانوا مبسوطين اوي
مريم : عبدلله
عبدلله : قلبه
مريم : هو ممكن بكرة توديني دريم بارك 
عبدلله : بس كدة من عيوني يا روحي 
مريم : قلباااي
تاني يوم عبدلله نزل الشغل بدري عشان يعتذر عن انهاردة انه مش هييجي والمدير وافق عشان هو لسة عريس بقا وكدة
* عبدلله رجع البيت
عبدلله : مريم
مريم : …….
عبدلله : ميرووو
مريم : …….
عبدلله : يا ميروو 
مريم :  ……..
عبدلله بدأ يقلق ودور عليها فى الشقة كلها ملقهاش
فجأة لقى التليفون بيرن 
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية إشارة للكاتبة دعاء الأنصاري

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى