Uncategorized

رواية عشق الروح الحلقة الثانية 2 بقلم بنت الصعيد

 رواية عشق الروح الحلقة الثانية 2 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الثانية 2 بقلم بنت الصعيد

رواية عشق الروح الحلقة الثانية 2 بقلم بنت الصعيد

بدلت روح فستان زفافها وارتدت من ملابس فريدة صديقتها وصلت العشاء وغطت في نوم عميق

في الصباح الباكر رن هاتف فريدة رقم غريب

فريدة بنوم …الو مين 

شخص …أنا شفت جريمة صاحبتك كلها ولو عايزة السكين اللي عليها بصمتها تعالي دلوقتي حالا في فيلا النجار من الباب الخلفي قبل ما حد يعرف  مستنيكي 

فريدة …طيب طيب مسافة السكة 

خرجت فريدة مسرعة دون أن تقول لروح التي كانت نائمة 

وصلت فريدة الفيلا وبعد وقت ليس بقليل خرجت مسرعة ومعها السكين دليل الجريمة وماذا اعطت في مقابل الحصول علي السكينة لا احد يعرف وعادت  الي بيتها 

______________________________________

في فيلا والد فريدة الجميع لايزالوا نائمون 

أسرعت الي غرفة روح 

فريدة …روح روح اصحي بسرعة

روح لا تزال نائمة …ايه يا ماما سيبيني شوية بقي

فريدة ….روح مش وقته قومي بسرعة أنا فريدة 

روح فتحت عينيها …فريدة ايه في حاجة حصلت 

فريدة بحزن …أسر مات دلوقتي باباه لو عرف هيهد الدنيا علي دماغك دا ابنه الوحيد والبوليس مش هيسيبك أنا عندي فكرة 

روح بدموع …فكرة ايه 

فريدة ….الشاليه بتاعنا في الساحل الشمالي مافيش حد هيفكر انك هناك ابدا يلا بينا أنا هخبيكي هناك يلا مافيش وقت قبل ما اهلي يعرفوا الحكاية

قامت روح مسرعة وبدلت ملابسها هي وفريدة وانطلقوا الي الساحل ..

_______________________________________

في الساحل الشمالي 

الصمت يسود المكان فهم في شهر فبراير عز البرد ولا يوجد احد سوي اصوات امواج البحر والرياح الشمالية المكان خالي من البشر وموحش جدا 

دخلوا الشاليه

روح … ايه دا الشاليه دا افخم من الفيلا بتاعتكم بكتير 

فريدة …أصله بابا اشتراه جديد وهنصيف فيه اول مرة الصيف الجاي ..المهم يلا نروق الاوضة اللي هتنامي فيها 

وبعد كده انا هنزل اشتريلك شوية هدوم واكل يكفيكي اسبوع انتي عارفة اني مش هقدر اقعد معاكي بس اوعدك ياحبيبتي اني هاجيلك كل يوم جمعة اقضي اليوم معاكي وارجع اخر النهار

روح …اكتفت بالابتسامة 

رتبوا غرفة نوم وصالة المعيشة والمطبخ وبعد ذلك نزلت فريدة السوق اشترت ملابس لروح وفون بخط جديد واكل يكفيها اسبوع ..وعادت إليها 

فريدة .وهي تبكي….أنا قلبي مش مطوعني اسيبك لوحدك هنا انتي متأكده انك هتبقي كويسة 

هزت روح رأسها بالايجاب ودموعها تنهمر منها 

فريدة أنا مش هغيب عليكي بعد تلات ايام الجمعة هاجي اقضي معاكي اليوم وهاجيبلك دادا فاطمة تقعد معاكي اوعي تخرجي يا روح مهما حصل .

روح …إن شاء الله

خرجت فريدة وانطلقت بسيارتها .

روح عملت فنجان قهوة لنفسها وجلست في الغروب تفكر في اليوم الذي التقت به بأسر ذلك الشيطان الذي دمر حياتها 

_______________________________________

فلاش بااااااااااك

في شقة فاخرة في احد الاحياء الراقية 

تقف روح أمام المرآة تعدل من مظهرها ووالدتها تراقبها بحزن 

روح …افردي وشك بقي ياست الكل بنتك كبرت وهتعتمد علي نفسها 

ولدتها … مش قادرة اصدق أنه بنت فؤاد الأمين تشتغل عند الناس بعد ما كان معانا أكبر شركة أدوية ..أنا السبب في دا كله لو ماكنتش اتجوزت شوقي ما كناش خسرنا شركتنا منه لله شوقي ..اتجوزتوا عشان يحافظ علينا وعلي فلوسنا بس ضيعنا ….

روح احتضنت امها خلاص بقي ياماما اللي راح راح ادعيلي انتي بس 

والدتها ..ربنا معاكي يا بنتي

شوقي في الصالة بصوت عالي . ….يلا بقي يا روح هتتأخري علي أول يوم ليكي شغل احنا ماصدقنا أنه أسر باشا وافق انك تشتغلي في شركته وانتي خريجة السنة دي 

روح …تمام جاية يا اونكل 

خرجوا وانطلقوا الي مقر شركات النجار جروب فشوقي يعمل في قسم الحسابات في الشركة

في مكتب أسر يدخل  شوقي وروح 

أسر أطلق صافرة ووقف ..لا لا  زوقك اتحسن اوي المرة دي يا ابو الشوق القمر اسمها ايه 

روح ولم تعجبها نبرته … اسمي روح الفؤاد يا فندم 

شوقي ..روح بنت مراتي يا أسر بيه وزي بنتي 

أسر …اتمني انك تكون فهمت بنتك طبيعة الشغل معايا 

شوقي …اكيد يا باشا هي من ايدك دي لأيدك دي 

 خرج شوقي وقفل الباب خلفه …أسر لف حول روح وكان يرمقها بنظرات لم تعجبها وفجأة وبدون اي مقدمات جذبها من خصرها نحوه وطبع قبلة عنيفة علي شفتيها وإذا به تصفعه صفعة شديدة علي وجهه فتركها ولكنه حافظ علي هدؤه أسر ببرود …انتي اتجننتي يا شاطرة انتي انتي مش عارفة انا مين 

روح …انت حيوان وحقير …هو أنا هشتغل ايه هنا بالظبط ..سكرتيرة ولا………..

أسر …بنفس البرود … سكرتيرة خاصة حطي ميت شرطة تحت خاصة واقري بنود العقد اللي وقعتي عليه 

مكتوب فيه انك تنفيذ ي أوامر المدير بالحرف الواحد فاهمة 

حاول أن يسرق منها قبلة أخري ولكنها دفعته بكل قوتها واسرعت لتخرج ولكنه امسك قبضة الباب …وقال … دخول الحمام مش زي خروجه يا حلوة أنا اللي اقول تمشي أمتي وتقعدي قد ايه يلا بقي علي شغلك 

فتح لها الباب ..

أسرعت لشوقي 

روح …انت ازاي تجبني اشتغل عند مديرك الحقير دا 

شوقي …وكنتي هتلاقي فين حد يشغلك وانتي خريجة السنة دي ومش عندك اي خبرة …احمدي ربنا أنه قبل يشغلك 

روح …أنا مش هشتغل 

شوقي …انت بتعملي كل دا ليه يا بت انتي مش كفاية مستحملك من ثانوية للكلية كفاية بقي اعتمدي علي نفسك وهاتي لقمتك 

بكت روح أنا مش هشتغل هنا 

شوقي …يا حبيبتي أسر النجار ما حدش يرفضله طلب ولا يقف قصاده يعني لو مشيتي هيطردني أنا كمان ساعتها نأكل منين هه قوليلي وحسك عينك تجيبي سيرة للست اللي في البيت دي احسن وديني اطين عيشتك علي عشتها 

____________________________________

بااااااااااك 

قطع شرودها اذان المغرب ودخلت المرحاض اخذت شاور وتوضأت وصلت المغرب وانهارت وهي تصلي وأخذت تدعي يا رب سامحني يارب انت قتلته بس مش بقصدي ما كنتش قاصدة أنه يموت كنت بدافع عن نفسي أسر ظلمني ودمر حياتي سامحني يارب وأنهت صلاتها ويا ليتها ما انهتها

إذ فجأة تنطفئ الانوار وتضاء وصوت ضحك مرعب يعلوا في أرجاء المنزل مختلطا بصوت بكاء وصراخ 

اخذت روح تصرخ ….اعااااااااااااا الحقوني فريدةةةةةة الحقيني..وهرولت لتهرب من الباب فوجدته مغلق ولا يفتح ومازال الوضع تحسد عليه فزجاج الشبابيك يتكسر والأبواب تقفل وتفتح خرجت مسرعة إلي الخارج ولكنها وجدت الدم ملطخ بأرضية الصالة بدأت ترتعش واحست بدوخة نظرت فوجدت غرفة باباها مفتوحةتمنت لوتكون مخرجا لما فيه من جحيم هرولت الي تلك الغرفة ولكنها وجدت جدرانها مملؤة بصور لأسر تلك الصور التي تتحول لوجوه مخيفة في الظلام وتتحول لوجوه بشرية ضاحكة في النور …صرخت روح وظلت تصرخ وفجأة احست الدنيا تلف من حولها فوقعت علي الارض فاقدة للوعي ……  

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتك صدفة للكاتبة فاطمة أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى