روايات

رواية كما يشاء قدري الفصل السابع 7 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري الفصل السابع 7 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري البارت السابع

رواية كما يشاء قدري الجزء السابع

كما يشاء قدري
كما يشاء قدري

رواية كما يشاء قدري الحلقة السابعة

البارت السابع ❤️🕊️
اقصى درجات السعاده هو ان نجد من يحبنا فعلا ،يحبنا على ما نحن عليه او بمعنى ادق يحبنا برغم ما نحن عليه
نجيب محفوظ ❤️🕊️
مر الشهر بلا اى جديد
مرام فى غرفتها لا تتركها تحضر الدروس على ال Online واى نشاط تتحدث مع زينه ومازن وزياد عبر الحاسوب وتنهى معهم كل شىء أما سحر و امجد سافروا لمده شهر فقد طلبت سحر ان تسافر لتغير جو مثل اصدقائها وطلبت ان تكون مرام ليست معهم وافق امجد
ومراد يتحدث مع مرام كل ليله وبين الحين والاخر تخرج من غرفتها تجلس معه فى الحديقه
اما زياد وزينه و مازن فلا جديد كلا منهم يذهب الى مدرسته كالعادة
ومر الشهر الثانى بلا جديد ايضا سوى ان مرام رجعت للمدرسه ورجع والدها وزوجته من السفر وكالعادة لا تخلو كل ليله من ضرب واهانه تلك الصغيره
……………………………….
تأتى فترة الامتحانات نصف العام وتنتهى وتأتى الاجازه وتنتهى أيضآ
…………………………….
: اول يوم فى الدراسه
تقف مرام وخلفها زينه ف الطبور الصباحى بعد انتهاء الطبور تحتضن زينه مرام من الخلف ثم تقول
زينه / وحشتينى اوى اوى يا مراام
تنظر لها مرام بعض الدقائق ثم تقول بهمس / وانتى كمان
زينه / انا كمان اي قرى واعترفى
مرام بابتسامه / انتى كمان وحشتينى
تزيد زينه من احتضانها لتبادلها مرام
امسكت زينه يد مرام وصعدت السلم حتى تصل لفصلها وهى تحكى لها كيف كانت الاجازة معها حتى انتهت وهى تجلس ع المقعد
بس يا ستى ده كل اللى حصل ف الاجازة
زياد من خلفها
يعينى عليكى يا مرام يا بنتى هتصدعك والله كل يوم تكلمنى تقولى عملت وعملت وعملت ولو نست كلمه ترجع تتصل تانى تقولها لا وتيجى تانى يوم تحكيلى الجديد كله وتعدلى القديم ناقص تقولى سمع
زينه ببعض من الضيق / والله انت بارد مش هحكيلك حاجه تانى
مازن / سيبك منه واحكيلى انا هسمعك عادى ولو عايزانى اسمع ماعنديش مانع
زينه / والله حبيبى يا ميزو
مازن / عامله ايه يا مرام
مرام / الحمدلله وانتى
مازن/ انا بخير الحمد لله
زياد / مرام
مرام / نعم
زياد / والله افتقدك فى الاجازة
مرام بخجل / انا كمان افتقدكم فى الاجازة
مازن / بتهزرى صح
مرام / لا مش بهزر
مازن / طب حلو ده
مرام / شكرا
مازن / العفو يا ستى
مرام / لا بجد شكرآ ان انتوا اتقبلتونى حتى من غير ماتعرفوا عنى حاجه واتقبلتونى وانا كنت دايما بابعد عنكم بس دايما بتسألوا عليا شكرا فعلا انا فعلا ماليش اخوات وعمر ماكان ليا اصحاب بس حتى لو كان فيه فانتوا مميزين بجد وانا اتشرف انى اكون واحده من التيم بتاعكم
مازن بتصفير / الكلام اللى فضلت احلم بيه بيتقاااال
زياد / ده احنا ممكن يحصلنا حاجه
يأتى من خلف زياد مستر محمد يمسك زياد من لياقه قميصه من الخلف هيحصلك اى يالا وبعدين انت عامل دوشه لى ثم نظر لباقى التلاميد وهو ممسك بملابس زياد بطريقه مضحكه / يالا ع غرفه الموسيقى اول حصتين ومحدش راضي ياخدكوو قلت اعمل فيكم معروف
………. بعد قليل فى غرفه الموسيقى …….
طبعا يا شباب زى مامتعودين بناخد اول حصه ف الترم بالاحساس فانا النهارده هديكواا ايه حذروا فذرو
احد الطلبه هتديهانا الإحساس يا مستر
المستر / لا هديكوا درس
جميع الطلبه/ 🙂🙂
المستر هناخد درس 10 دقايق نتعلم حاجه جديدة وبعدين نمشيها احساس
جميع الطلبه اتفقوا ع هذا ولكن المعلم لم ينتهى من الشرح بعد ال10 دقائق بل اخذ حصه كامله بعد انتهاء الشرح
المستر /طبعا طبعا انتوا زعلانين وكده بس هقولكوا حل كويس
الطلاب /…..
المدرس / الناس اللى بتعزف تستنى تعزف الحصه الجايه والناس اللى بتغنى تغنى الحصه دى او العكس انتوا اتفقوا وعرفونى
بعد وقت قليل قد اجتمع الطلاب ع ان الحصه دى للاغانى
غنى احدهم *على بالك حبيبى* وغنت اخرى *الحلوة دى قامت تعجن فى البدريه* وغنى اخر *سهرنا ياليل* حتى جاء دور مازن
المستر مازن عايز اتسلطن حاجه حلوة ليقوم بغناء احد اغانى حسين الجسمى
أما براوة براوة اما براوة
دوار حبيبي طراوة آخر طراوة
قــُلة حبيبي ملانة وعطشانة يانا
اروح له ولا اروح اشرب حدانا
أروح له ولا أروح وبلاش شقاوة
أما براوة براوة على الشقاوة
حبيبي لما لقاني مريت قــُباله
شال طرف شالي وسقاني وطرف شاله
طرف لي عيني يا عيني بس بهداوة
أما براوة براوة على الهداوة
ياناس لوموني لوموني ما ترحموني
احب لوم العوازل لما يلوموني
وانا وحبيبي يا عيني حلوين حلاوة
اما براوة براوة على الحلاوه…….
: كده اللى بيغنى خلصوا
ثم ينتبه إلى تلك التى تجلس بين زياد وزينه تنظر إلى الارض ولم تكن سوى مرام
المستر / مرام تعالى هنا
ذهبت اليه مرام
المستر / قوليلى بتغنى ولا بتعزفى ولا بطبلى زى زياد
زياد / هو كل ما تتزنقوا تقولوا زياد
المستر / المشكله ان حتى طبلتك بطبل وحش
زياد / انا هنا خدت الصدمه بقا
المستر / سيبك منه قوليلى انتى بتغنى ولا بتعزفى
مرام / ممكن اغنى
زياد / تصفيق يا شباب
ينظر اليه المستر نظرة حاده
زياد / خلاص ماتسقفوش يا شباب
تبتسم مرام بهدوء وعندما تأخذ الاشارة تغنى الاغنيه الاقرب اليها التى تعبر عن ما بداخلها والتى كانت باحساس رائع
❤️: سألت نفسي كتير
مارسيتش يوم على بر
انا اللي فيا الخير ولا اللي فيا الشر…
مليان عيوب ولا
خالي م الذنوب ولا
مليان عيوب ولا
خالي م الذنوب ولا ولا ايه
ولا انا جوايا
ومش داري الاتنين في بعض
و500 حاجه ومالهمش دعوه ببعض
سألت نفسي كتير
مارسيتش يوم على بر
انا اللي فيا الخير ولا اللي فيا الشر
مليان عيوب ولا
خالي م الذنوب ولا
مليان عيوب ولا
خالي م الذنوب ولا ولا ايه
ولا انا جوايا
ومش داري الاتنين في بعض
و500 حاجه ومالهمش دعوه ببعض
انا مين وفين انا ايه
مفروش طريقي بورد
ولا الزمان ده انا فيه
اضعف واحد ع الارض
ولا انا جوايا
ومش داري الاتنين في بعض
و500 حاجه ومالهمش دعوه ببعض
انا مين وفين انا ايه
مفروش طريقي بورد
ولا الزمان ده انا فيه
اضعف واحد ع الارض
ولا انا جوايا
ومش داري الاتنين في بعض
و500 حاجه ومالهمش دعوه ببعض
صفق الجميع لها وع احساسها الرائع ثم ذهبوا الى الفصل الخاص بدراسه لحضور الحصه الاخرى ولم تكن الا حصه
مستر خالد مدرس الE
فى نهايه اليوم الدراسي تقف مرام لوحدها امام باب المدرسه فاصدقائها قد رحلوا مع اتوبيس المدرسه اما هى فتنتظر مراد الذى تأخر عليها وايضا تحاول الاتصال به ولكنه خارج نطاق الخدمه
ليأتى اخيرآ بعد ساعه تأخير
مراد/ اسف يا حبيبتى ع التأخيير
مرام ،/ انت كويس اول مرة تتاخر عليا كده ايه اللى حصل معاك وكمان موبيلك مقفول
مراد / كنت بكشف
مرام بخوف / بتكشف ع ايه؟!
مراد / شويه برد ماتشغليش بالك المهم احكيلى بقا ايه حصل النهاردة ف المدرسه
تحكى له مرام ما حدث
ليفرح مراد لها لانها اخيرا سيبقى لديها اصدقاء
: مراد / براڤو عليكى يا حبيبتي انا كده ابقا مطمن وانا مش. موجود معاكى
مرام / بصراحه انت اللى شجعتني لولا اسرارك عليا انا ماكنتش هقول حاجه حتى لو كنت فعلا عايزاهم صحابى
يصل كلا من مراد ومرام امام باب المنزل
تنزل مرام من السيارة وتودع مراد
لتدخل المنزل او كما سمته هى جحيمها
تدخل مرام لتستقبلها كريمه بكل حب
كريمه / ازيك يا مرام يا بنتى
مرام / الحمد لله يا داده اومال امجد بيه وحرموا فين
كريمه / محدش هنا غيرى من الصبح الهانم راحت حفله معرفش فين والبيه راح معاها
مرام / اه قولتيلى
كريمه / احضرلك الغداء
مرام / يا ريت ياداده انا هطلع اغير هدومى ع ماتكونى خلصتى وهتهولى الاوضه بتاعتى لو سمحتى
بعد دقائق كانت انتهت مرام من تغيير ملابسها بأخرى للمنزل يدق بابا الغرفه لتدخل كريمه بصنيه محمله من الطعام وكوب من العصير الطازج تشكرها مرام ثم تغادر كريمه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كما يشاء قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!