Uncategorized

رواية قدري ونصيبي الفصل الثاني 2 بقلم نجوى محمود

 رواية قدري ونصيبي الفصل الثاني 2 بقلم نجوى محمود

رواية قدري ونصيبي الفصل الثاني 2 بقلم نجوى محمود

رواية قدري ونصيبي الفصل الثاني 2 بقلم نجوى محمود

يوسف : اتفضل ي دكتور شوف شغلك 
جاسر : طب بعد اذنكم كلكم اخرجوا علشان اشوف شغلى مش هينفع كدا 
يوسف بعصبية : كيف يعني نخرج بره الاوضه انت اتجنيت إياك ي دكتور ، عاوزنا نسيبك معاها 
جاسر : ي حج مش هعرف اشوف شغلى وكلكم واقفين كدا فوق دماغي اتفضلوا علشان اعرف اشوف شغلى بعد اذنك 
يوسف بعصبية زياده وضرب بالنبوت بتاعه ف الارض خلى كل إللى موجودين اترعبوا : انت اكيد حوصلك حاجه ف نفوخك ي دكتور ، انت عارف انت واقف فين وبتتكلم بتقول اي 
جاسر : ي حج انت اللي مش فاهمين ، ازاي هكشف ع الآنسة وحضرتك والغفير والناس دي هنا 
آلاء : الدكتور عنده حق ي جدي سيبه يشوف شغله 
يوسف فهم انه عنده حق : انت ي غراب البيت خود مرتك وبتك واطلعوا برات الاوضه وانا هقعد معاه بتى 
الغفير : حاضر ي يابا الحج ، يلا ي بت منك ليها 
جاسر : ي حج مش هينفع ، بعد اذنك سيب واحده من دول تقف معايا وانت اتفضل بره بعد اذنك 
يوسف : انت اتجنيت خالص ي دكتور انا مش طالع من هنيتي ????
آلاء بوجع : اخلص بقا ي دكتور شوف شغلك 
جاسر فقد الامل ان يوسف يخرج فقرر انه يكشف ع آلاء فوجوده 
وبدا فعلا كشف وكان مصدوم أوووي انها فعلا تعبانه 
يوسف اول ما شاف القلق ع جاسر اتخض : ف اي ي دكتور طمني ع بتي 
جاسر. : بصراحه ي حج …..
يوسف : اتكلم ي دكتور وقول فيها اي 
جاسر : اهدأ ي حج الاول ، الآنسة لازم تتنقل المستشفى حالا 
يوسف بصدمه : ليه ي دكتور هي حوصلها اي بالضبط 
جاسر : الانسه محتاجه شويه اشاعات ولازم فورا تتنقل المستشفى ، انا هتصل ع الإسعاف تيجي حالا
يوسف : لا مش هتروح مستشفى والمطلوب يتعمل هنيتي ليها 
جاسر : ي حج مش هينفع ، مطلوب اشاعات ودي بأجهزه والاجهزه ف المستشفى بس مش هينفع طبعا هنا 
يوسف : المطلوب يجيها هنيتي مش هتروح مستشفى وتتمرط أبدا 
جاسر : ي حج والله ما ينفع ، ولازم نتحرك ف أسرع وقت علشان نطمن عليها ونعمل اللازم بعد اذنك سيبني اشوف شغلى ي إما همضي حضرتك ع تقرير بإنك المسؤل ع اي حاجه تحصلها وهمشي 
يوسف بقلق : خلاص ي دكتور شوف والمطلوب واعمله، بس من غير إسعاف 
جاسر : ي حج الإسعاف لازم علشان منحركهاش حركه غلط فتتأذى ، بعد اذنك هتصل بيهم 
يوسف : هي حالتها صعبه قوى كده ي دكتور 
جاسر : إن شاء الله خير ي حج اطمن، بس ممكن اتصل بيهم بقا 
يوسف في ع آلاء اللي بتعيط : اعمل اللي انت شايفه صوح ي دكتور اهم حاجه سلامتها 
جاسر : اطمن ي حج الانسه هتبقى بخير 
وفعلا جاسر اتصل بالاسعاف وجت بعد 10 دقايق 
جاسر : ماينفعش غير واحد بس اللي يركب مع المريض ، وبما اني الدكتور فأنا اللي هكون مع الآنسة وانت ي حج تعالى بالعربيه ورانا 
يوسف بعصبية : جرالك اي ي دكتور انت مخك طار منك خالص عاوز تركب معاها لوحدك 
جاسر : ي حج انا الدكتور وكمان كلها ١٠ دقايق وهنكون ف مستشفى بعد اذنك كفايا تأخير بقا 
يوسف بقلة حيلة : انا هاجي وراكم بس خلى بالك منها ي دكتور 
جاسر : متقلقش ي حج 
يوسف ركب عربيته وعربيه الإسعاف اتحركت 
جاسر بقلق : آلاء اي اللي حصل ؟
آلاء : وقعت هيكون اي حصل يعني 
جاسر : انا افتكرت ان ده كله الخطه اللي متفقين عليها ، بس ازاي حصل كل ده فهميني 
آلاء بتعب : وقعت بقول ف اي ي جاسر ، انت بقيت غبي امتى ؟????
جاسر : طب خلاص اهدي ، وانتي كويسه بجد ، بس محتاج اطمن ع ضهرك واشوف الكسر اللي ف ايدك وان شاء الله خير ي حبيبتي 
آلاء : مش حاسه بجسمى خالص ي جاسر ????
جاسر بقلق زياده. : انتي كويسه بطلى دلع كلها ، واحنا وصلنا اهوو المستشفى 
نزلوا من الإسعاف ودخلوا المستشفى 
عمار : ف اي ي جاسر؟ 
جاسر بحزن : آلاء ي عمار تعبانه 
عمار : اي حصل ، فهمني ؟ 
جاسر : الخطه قلبت بجد ، ومش وقت كلام لازم اشعه بسرعه 
عمار : طب بسرعه يلا بينا انا معاك 
وفعلا اخدوا آلاء وعملولها الاشعه 
يوسف بعصبيه : فين آلاء ي بهايم ؟ 
عمار : ي حج احنا ف مستشفى مينفعش اللي انت بتعمله ده ، وبعدين احنا مش بهايم احنا بنعمل شغلنا هنا 
يوسف بعدم انتباه للي قاله عمار : فين آلاء بقول ؟ 
عمار : ف الاوضه اللي آخر الطرقة دي ي حج 
وسابه عمار ومشي وهو متعصب جدا 
جاسر : اى ى ابنى ف اى مالك 
عمار. : انت ازاى هتتعامل مع الشخصيه دي 
جاسر بعدم فهم : تقصد مين ي عمار 
عمار : يوسف ي اخويا، ده مش شايف حد ع الارض غيره هو 
جاسر بضحك : من حقه ي عم 
عمار : من حقك تضحك مش يبقى ….
يوسف بعصبية : هتفضلوا تتحدتوا كتير وتسيبوا بتي مرميه ومحدش قايلى فيها اي ، لو مش عارفين تشوفوا شغلكم اسفرها اي مكان 
عمار : ي حج احنا شايفين شغلنا وزياده كمان والأنسه كويسه الحمد لله واللى كنا خايفين منه الحمد لله محصلش ، هى شويه كدامات بسيطه بسبب الوقعه واحنا بنجهز أوضه العمليات ، ولو ع السفر مش هيعملوا اكتر من إللى احنا بتعمله هنا ، وحفيدتك كويسه مش محتاجه سفر اساسا 
يوسف : انت عتقول اي عاد أباى ، انا مش فاهم كلامك الملخبط ديتي ، منين هي كويسه ومنين أوضه عمليات ، انت اي إللى بتقوله ده
عمار : هو انا بقول هندي ي حج علشان تقول كلامي ملخبط؟ 
جاسر استني ي عمار : ي حج الانسه عندها كدمات ف جسمها خفيفه وهي سبب تعبها وكمان ف كسر ف ايدها وكسر مضاعف كمان يعني محتاجه عمليه هنركب فيها شرايح ليها علشان كدا بنجهز أوضه العمليات وهندخل فورا عمليات وهي مش صعبه ، سهله اووي العمليه وهتبقى كويسه بإذن الله، اطمن انت ي حج 
يوسف : ربنا يطمن قلبك ي ولدى 
عمار : يعنى هو يطمن قلبه ، وانا مش فاهم بقول اى!؟ 
يوسف : ما انت قولت كلام ملخبط مفهمتهوش عاد 
جاسر : خلاص ي عمار يلا بينا هندخل العمليه 
عمار : يلا بينا ، بعد اذنك ي حج 
يوسف : اتفضلوا اذنكم معاكم 
ومشيوا من عنده 
جاسر : كنت هتودينا ف داهيه لو كملت كلامك 
عمار بضحك : ربك سترها ي ابني ????
جاسر : يبقى تلم لسانك المره دي علشان منروحش ف داهيه وكل اللي بخططله يروح 
عمار : لا متقلقش 
جاسر : طالما قولت متقلقش يبقى اترعب ????????
عمار : طب أمشي خلينا نلحق الغلبانه اللي تعبانه دي 
جاسر بحزن ………
عمار : اي مالك ، انت حبيتها بجد والا أي 
جاسر : حبيتها اي بس ، لا طبعا مستحيل 
عمار : الحزن والقلق لي دول لو مش حبيتها ????
جاسر : لا محبتهاش طبعا هي بس صعبانه عليا 
عمار : حبيتها ي جاسر وهتيجي تقول صحبي قال وهتشوف 
جاسر. : لا طبعا محصلش وفكك 
عمار. : بكره نشوف ????
ودخلوا أوضه العمليات وفضلوا ساعتين وهما بيعملوا العمليه ويوسف قلقان بره 
يوسف جرى عليهم اول ما طلعوا : طمنونى ع بتى 
جاسر بإرهاق : هى كويسه ي حج الحمد لله و العمليه نجحت هندخلها أوضه عاديه دلوقتى وتقدر تشوفها بس ممنوع تكلمها أو تحاول تفوقها علشان هى لسه ف البنج 
يوسف : ماشي ي دكتور ، متشكر جدا لتعبك 
جاسر : لا تعب والا أي حاجه ي حج ، ده واجبي وشغلى ، بعد اذنك ي حج 
يوسف : إذنك معاك ي دكتور 
وجاسر مشي وراح الاوضه بتاعته علشان يرتاح ، ويوسف راح عند آلاء 
وتاني يوم الصبح …
يوسف قرب منها وقعد ع الكرسي إللى قصادها : من صوغرك مبتسمعيش كلامى ، شوفتى إللى حوصلك 
فوقى عاد توجعيش قلبي كفايا ابوكي واللى حوصله ، فوقى وطمنى قلب جدك إللى قرب يوقف لما شاف حالتك كديتى 
آلاء بضعف : متخافش ي جدى انا كويسه 
يوسف بلهفه : انتى فوقتى ي حبيبت جدك ! ، انتى كويسه ، طب انادى للدكتور 
آلاء : اهدأ ي جدى انا كويسه اهوو متقلقش 
يوسف : كيف مقلقش ع نور عيونى ي آلاء 
آلاء : يعني انا نور عيونك ي جدي 
يوسف : انت اكتر من كديتي ي بنيتي 
آلاء : ربنا يباركلي فيك ي جدي 
يوسف : ويباركلى فيكي ي حبيبت جدك وتقويم بألف سلامه 
آلاء : الله يسلمك ي جدي 
جاسر : صباح الخير 
يوسف : صباح النور ي دكتور 
جاسر : اي القمر ده ، ده احنا بقينا كويسين اووي 
يوسف : اي ي دكتور انت هتعاكسها وانا واقف والا أي 
جاسر : لا ابدا ي حج مش معاكسه دي الحقيقه 
يوسف بعصبية : اتحشم يا دكتور واقفل خشمك لضربك عيار يجيب اجلك 
جاسر بخضه : اي ي حج ف اي لكل ده ، انا بس …..
يوسف بعصبية : لا بس والا متبسش توسكت خالص وتشوف شغلك انت وساكت 
جاسر : اسف ي حج مقصدش حاجه من اللي ف بالك ، بعد اذنك 
وجاسر سابه وخرج من الاوضه وهو مستغربه 
جاسر لنفسه : اى كل الجبروت إللى فيك ده ، مكنتش اتوقع أبدا أن معاملتك كدا وافتكرت ان كلام آلاء والناس عنك مبالغه بس الواضح أنك هتتعبنى معاك اووى 
عمار : اي ي جاسر انت اتجنيت والا اى انت بتكلم نفسك!؟ 
جاسر : ده طلع صعب اووى زى ماقولتوا مكنتش فاكر ان كدا أبدا 
عمار : لى عملك أى 
جاسر. : ده كان هيضربنى بالنار علشان قولت قمر ي نهار مرااار عليا وع إللى جابونى ده الراجل مينفعش معاه تفاهم أبدا 
عمار بضحك : قولتلك مصدقتش ، اشرب بقا ????????
كان هيحصل اي لو روحتله وقولته انك ……..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!