Uncategorized

رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الثاني 2 بقلم ميرو

 رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الثاني 2 بقلم ميرو

رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الثاني 2 بقلم ميرو

رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الثاني 2 بقلم ميرو

بطولة ميرنا ،حسن
تكمله المقابله
حسن:(بجديه)اهم حاجه عندي النظام وعدم الاستهتار.
ميرنا:(بثقه)ودا نظامي حضرتك لولا كدا مكنش عندي الشهدات الي قدام حضرتك دي .
احمد:????بذهول في نفسه قال هي ازاي ردة عليه كدا.
حسن:????…….. احم هنشوف (بكبر ????).
ميرنا:داخلها (ماله دا شايف نفسو ليه كدا …طب انا عايزه اعرف مين فيهم المدير ولا ايه النظام في الشركه دي.
ميرنا:احم …ممكن اسأل سوال لو ممكن.
احمد:اسالي الي انتي عايزاه.
حسن في داخله اكيد هتسال ع المرتب كام مديين كل الستات كدا.
ميرنا:ممكن اعرف مين في حضرتكم المدير؟
احمد وحسن نظرو لبعضهم ببعض الذهول.
حسن:(اعاد ثبات نفسه)بكل غرور قال ….ليه مش عارفه مين مدير شركه المهدي.
ميرنا:بنفي لا انا اعرف الشركه لكن معرفش مديرها (كملت بحرج)كنت ظانه مدير كبير في السن.
احمد:بنفي….لا ..علي العموم انا احمد مصطفي مدير العلاقات العامه ودا …اشار علي حسن …دا حسن مدير الشركه.
ميرنا:(شعرت بذهول من صغر سنهم)اتشرفت بحضرتكم.
حسن:ياكد سؤ ظنه بها قال في داخله اكيد كانت تتمناه واحد كبير في العمر عشان تكمل لعبتها زي اي واحده.
 احمد:ببتسامه????…طب ي استاذه ميرنا سيبي رقم حضرتك في مكتب الاداره وهما هيبلغو حضرتك تستلمي الشغل لو تم الاختيار عليكي….احمد حمد صفحها وهو مبتسم وميرنا بادلتو نفس الابتسامه.
اما حسن لم يتحرك من مكانه ولكن ينظر لهم بنظره مريبه وقبل ان ميرنا تنظر له لف بالكرسي واعطهم ظهره لقد تعجبت ميرنا ثم اعادة النظر الي احمد وقالت
ميرنا:(بكل احترام )تشرفت بمقابلتكم ….شكرا.
خرجت ميرنا من المكتب جلس احمد وقال لحسن.
احمد:ها رايك ايه مين هتختار.
حسن:(عكس ما في داخله وقال بلامباله)اختار انت المناسبه للوظيفه.
احمد:(ب اسرار )يعني مش هتقول احسن واحده واقدرهم للشغل في الشركه.
حسن لم يجيب بشي.
امسكا احمد كشف الاسماء وهو يدعي التفكير بتمعن وحسن ينظر له وكله فضول ينتظر ان يقول من هي.
احمد:????…..اشار علي اسم غير اسم ميرنا لكي يرا ردة فعل حسن وهو يعرف لن يوافق عليها.
خرجت ميرنا من الشركه واتجهت الي المشفي التي بها والدتها دخلت غرفة والدتها لكن وجدتها نائمه قالت لها الممرضه انها اخذت حقنه مخدر بعد جلسه الكيماوي لكي لا تتألم كثيرا جلست ميرنا ع الكرسي بالقرب منها ومسكت يدها.
ميرنا:ماما وحشاني جدا عامله اي البيت وحش من غيرك (ببكاء????)…..متسبنيش في الدنيا دي لوحدي ي ماما (استمرت ميرنا في البكاء وبعد فتره هدات وقبلت رأسها ويدها وخرجت .
ميرنا في داخلها :اممممم كنت كاتبه حاجات ناقصه للبيت كويس معايا فلوس مخلصتش لسه ????بس لو علي علاج ماما مش هيكفي شهر نظرت للسماء وقالت يارب يقبلوني في الوظيفه انا محتاجها عشان ماما.
نعود الي حسن.
احمد :يضع صابعه علي اسم ويقول….هي دي .
حسن:بسرعه استقام ونظر للكشف وقال بصوت عالي.
:لا لا طبعا ما كان زي النوعيه دي كتير ولا نسيت سحب الكشف من يد احمد ….وريني كدا انا الي هختار.
نظر له احمد وهو مبتسم.
حسن انتبه ان احمد ينظر له فقال بعدم اهتمام.
:اظن دي مناسبه……قالها وهو يضع يده ع الاسم .
احمد:بخبث…مين دي اسمها اي.
حسن غضب والقا الكشف علي احمد وقال:انا علمت علي الاسم عندك.
احمد:اه..اسمها ميرنا اكرم (بغيظ)بسلام اختيار هايل هي دي ببلاش.
حسن رفع حاجبه :قصدك ايه.
احمديرفع كاتفيه بلامبالاه…..مش قصدي حاجه بس البنت شاطره وزكيه وكمان جميله.
حسن:????دي جميله اذا مكنتش شايف بنات احمل منها ومن بلاد مختلفه.
احمد:????ايوه بس ليها كرزمه كدا غير انت حسيت بيها.
حسن:????لا محسيتش ..قالها وهو يبعد نظره عن احمد.
في منزل ميرنا …الساعه الرابعة عصرا تجلس ميرنا امام التي ڤي تشاهد بملل وفجأهً يرن هاتفها.
ميرنا باستغراب:الرقم دا غريب ????….بعد فتره قصيره اجابت
الو……. الطرف الاخر:الو حضرتك الاستاذه ميرنا اكرم.
ميرنا ايوه انا ميرنا اكرم اتفضل مين حضرتك.
الطرف الاخر:شركه المهدي ..بنبلغ حضرتك تم قبولك في الوظيفه الحاليه وتبداي الشغل من بكره.
ميرنا????:بفرح شكرا شكرا لحضرتك ….من بكره هكون موجوده في الشركه.
ظلت ميرنا تنظر للهاتف بفرح وابتسامه ع وجهها البري.
عند حسن يعود للمنزل بعد انتهاء جدول اعماله لليوم يدخل منزله ياتي له رائيس الخدم يرحب بعودته.
رائيس الخدم(عم سليمان):حمد لله ع السلام ي حسن بيه.
حسن :حد يجهزلي الحمام.
سلمان: فورا يجهز.
صعد حسن للدور الثاني في قصره الشاسع نتحدث ع وضع عائلته الان لكي تعلمو سبب تفكيره هذا.
هو وحيد عائلته والده علي قيد الحياه ولكنه مريض جالس في السرير اما والدته اممم هي سبب عقدته من النساء وسبب تفكيره هذا والدته التي لا يعترف بها لقد هجرت ابيه وتزوجت من رجل اغنا منه وتركته صغير للغايه لان ابيه كان فقير جدا والده لم يتزوج من اخر لانه احبها حقا وايضا لم يقبل ان ياتي بزوجت اب للابنه الوحيد عمل بجد واهتم بحسن الي ان وصل الي هذه المكانه اصبح صاحب شركة المهدي وبعد ان اعلن ثرائه الفاحش كانت تلقي النساء عليه بنفسهم للماله ويقولون لهي انهم سوف يكون ام ثانيه لحسن ويعوضوه عن حنان الام لكن والد حسن لم يقبل عندما بلغ حسن العاشره سأل ابيه عن امه ولم يقل ليه الحقيقه كي لا يكرها قال له انها توافت لكن لا تأتي الرياح بما تشتهيه السفن  سمعا حسن والده وهو يحكي الي صديقه عن هجران امه له ول ابنها تزوجها برجل اخر لقد حدثت له صدمه وبعدها عقله ربط ما فعلته والدته والنساء التي يريدون مال ابيه كونت عنده فكره وعقده ان النساء جميعهم ك*لبات مال(اسفه????)وقاطع حسن صنف النساء وانها دراسته ولكن اصاب والده بسكته دماغيه حاده تولي حسن ادارة الشركه ومع زكاه اصبحت ثلاث شركات اثنين في مصر و واحده في امريكا.
عوده .
يصعد حسن ويدخل الي غرفه يوجد بها اجهزه صادره صوت جلس حسن ع كرسي قرب السرير.
حسن و هو يمسك يد ابيه…..بابا عامل ايه مش احسن النهارده.
محمد والد حسن:ينظره له ويومي براسه بنعم.
نظره حسن للممرضه التي تراعي والده.
حسن:في تحسن اوتغير ملحوظ.
الممرضه:ها????… نظرها حسن بغضب????….هوحضرتك مفيش تحسن بس الحاله مستقره و مفيش مضاعفات.
حسن ينظر جه ابيه:ي ريت تشوفي شغل كويس…قال وخرج فورا.
اتجه الي غرفه نزع جاكت البدله وفتح ازرار القميص جسده رياضي بمعني الكلمة …اتجه الي الحمام …..خرج حسن بعد فتره وهو يلف فوطه علي جسده …قام بارتداء ملابسه عباره عن بنطال رياضي اسود وتي شيرت ابيض نصف كم يظهر عضلاته ترك شعره ملي بالماء ونزل الي اسفل.
عند ميرنا.
واقفه امام الفرن تحضر كيك ودخلت صديقتها ندي 
ندي:تسحب نفسا بانفها…..ايه الريحه الجامده دي ????.
ميرنا جرت عليها وحضنتها وقالت :بركيلي ي نودي اتقبلت في الشركه.
ندي :بجد ???????????? وفضلو يرقصو من الفرح.
ندي:لا دي عايزه احتفال استني اغير هدومي واجي .
ميرنا????:مش للدرجادي .
ندي:لا للدرجادي واكتر انتي لو شوفتي نفسك كنتي عامله ازاي اليومين الي فاتو …اما دلواقتي لو شوفتي وشك فرحان وبيلمع من الانبساط.
ميرنا:لا لا خالص.
ندي:وضعت يدها ع كتف ميرنا وقالت …..انا عارفه المسؤليه عليكي شديده علاج طنط وكدا متحمله كتير ي قلبي.
ميرنا:????…..????انتي هتقلبيها نكد علينا يلا غيري عشان نحتفل يلا يلا …قالت وهي بتدفعها للغرفه.
ندي:طب بوراحه ي عم متزوقش.
عند حسن الساعه الثامنه مساً.
يجلس حسن يعمل في مكتبه علي بعض الملفات ع حاسوبه وفجاه يتزكر ضحك ميرنا ظهر شبح ابتسامه علي وجهه بعد فتره وعي علي نفسه وعدل جلسته واستمر بالعمل الي اتت الساعه العاشره .
خرج من المكتب وصعد الدرو الثاني واتجه الي غرفته بعد ان اطمن عل والده دخل الحمام مباشرا وخرج من بعد نصف ساعه وهو يلف منشفه علي وسطه واخر صغيره في يده يجفف بها شعره وفجاً شعر بيد ملتفه حاولين جسده عاريه.???????? 
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى