Uncategorized

رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السادس عشر 16 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السادس عشر 16 بقلم صباح عبدالله

رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السادس عشر 1 بقلم صباح عبدالله

رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل السادس عشر 16 بقلم صباح عبدالله

الحج إبراهيم يعمل اتصال              انتو جهزيَن
التصال           مستنين اشار منك ياباشا
الحج إبراهيم.          يبص على قمر.    انا عايزكم تق*تلوها قبل ماتطلع من المستشفى
المتصال.          امرك ياباشا
ويقفل التلفون.  
      سماحيني ياقمر عارف ان ماكيش ذنب في اي حاجة حصلت بس لازمن محديش يعرف اي حاجه ولازم المتفون يفضل متفون وانتي من اول مظهراتي وكل بتظهر معاكي سمحيني.    ويجي خارج
قمر. بدموع      
     معقوله ده كلو حصل وانا ذنبي اي ياظلم علشآان تقت*لني. لاء انا لازم اخراج فوراً من هنا بس هخراج ازي    قمر تسمع الممرضة وهي باقول يلا لازم نخرج السرير دي من هنا والمفاريش دي قمر ياربي لك الحمد كم ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك ياربي ساعدني وترحو وتنام على سرير من السرير وتداره بين المفاريش علشآان مفيش حد ي شوفها    قمر الحمدلله خرجت من المستشفى بس هروح فين ولا اعمل اي اها ياربي انا راسي وجسم كلو بيوجعني  قمر ماشي على راجليه وهي اصلا مش بتمشى قمر بدموع من الوجع إللي في جسمه ورجليه ياربي افرغ على صبراً ياربي صبرني كم صبارت يعقوب علي البلاء اللهم ما بشرني كم بشرت يونس في بطن الحوت اللهم احميني واحفظني كم  وحميت وحفظت ابراهيم من ال*نار.  اللهم انصرني كم نصرات محمد قمر وهي مشي عمال تعيط وتقول في الدعاء ده بس مخداتش بالها من العربية اللي جايه عليها تجي العربية خبطه قمر
الحاضر. 
    قمر تمسح دموع ???? مش فكره اي حصل بعض ما العربية  خبطتني . فكرت اني خالص مو*ت. بس مكنتش اعرف ان ربنا سبحانه وتعالى كتب لي عمر جديد وبعد مافقده
رجوع إلى الماضي
قمر    
     بتفتح عينيها وتقفله وتفتحها مرا واحده قمر اهاا هو اي الوجع الفظيع ده اهاااا ياربي لك الحمد كم ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك اهاااااا ياربي ارحمني من العذ*اب ده اهااا ياربي.    
          الدكتور هايثم.    اهدي يامدام علشان الجروح والعملية لسه جديده
قمر.        جروح اي وعملية اي اللي انت عملته لي. 
هايثم.    لو سمحت يامدام اهدي علشآان التواتر والعصبية غلط علي العملية انا عملتلك عملية صعبة شوية بس ممكن ترجعي تمشي تاني على رجليكي
               قمر بستغراب انت بتقول اي انا بجد ممكن امشي على رجلي      
     هايثم ان شاء الله بس هيكون في علاج طبيعي الاول     
      قمر هَو انا ممكن امش بجد.          هايثم قولي ان شاء الله ????
بعض مرور شهر
هايثم صباح الخير.    
            قمر السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يادكتور.       
     هايثم بستغراب بس انا بقول صباح الخير مش السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.  
              قمر بابتسامة وانا بقولو السلام عليكم ورحمة الله وبركاته علشآان انا مسلمه ماينفعش اقول تحية غير تحية الإسلامية.     
       هايثم. هو انتي مسلمه وانا يهودي مانا كمان مسلم.            
   قمر     ماهو انتي علشان تكون مسلم بجد لازم تثبيت انك مسلم في كل كلمة وماينفيعش المسلمين يقول او يعملو حاجه زي المشر*كين حتي لو في كلمهم        
هايثم انا مش فاهم منك حاجة
قمر هفهمك.  
      بصي يادكتور احنا المسلمين مالنيش غير تحية واحده وهي اللي ربنا سبحانه وتعالى نزله في القرآن الكريم وامر على كل مسلم أن يقوله وماينفيعش يقول غيره وماينفيعش على المسلمين انهم يعملو زي المشر*كين او يقول زايهم في اي حاجه وصباح الخير ومساء الخير وهاي او اي حاجة تانية ف ماينفعش والرسول صلى الله عليه وسلم ماكنش بيحي غير بسلامه.   ودليل على ان المسلمين ماينفعش يقول غير تحية السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قول الله تعالى في القرآن الكريم وقال سبحانه: ﴿ فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴾ [النور: 61]. يعني مينفعش المسلمين لم يشوف بعض او حد يدخل بيت حد يقول هاي زي المشر*كين لا احنا مسلمين ومنقولش غير السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ???? :
قال الله تعالى: ﴿ وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴾ [الأنعام: 54].يعني علشآان انا مسلم اقول تحية الإسلامية حتي لو مشرك علشان انا ماينفعش ايجلدو انا اخلي هو يجلدني في تحية الإسلامية بس للاسف انهارده المسلمين بقو اكترهم بادل مثبتو إسلامهم هم بيجلدو المشركين في كل حاجه في البس وفي الكلام والعمل ونسيو انهم مسلمين وزي دول ربنا قال عليهم منافقين
قال تعالي: (إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ).  وكمام ربنا سبحانه وتعالى امرا الرسول امر قال تعالي: (وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ)، أي – أمر الله تعالى رسوله “صلى الله عليه وسلم” – أن يبرأ من المنافقين، ولا يُصلي على أحدٍ منهم إذا مات وألا يقوم على قبره ليستغفر له أو يدعو له، لأنهم كفروا ..  
فاهمتني يادكتور.    
         هايثم بجد كلامك جميل يامدام قمر وانا من هنا َورايح مش هقول غير التحيه الإسلامية واللي هي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته   بس زي ماحضرتك قولتي للأسف انهارده بق اكتر المسلمين منا*فقين وبيج*لدَو المشر*كين في كل حاجه.  المهم انا جاي لحضرتك عايز اعرف مين انتي وفين اهلك انتي بقالك شهر هنا في المستشفى ومفيش حد سال عليكي      
          قمر دموعها تنزل علي وشها.         
   هايثم يشوف دموع قمر. 
    انا اسف والله يامدام مش قصدي ازعلك والله كل الحكاية ان انا مش من مصر انا دكتور أمريكي وعمل زياره لمصر وزيارتي خلاصت ولازم ارجع امريكيه علشان شغلي وامراتي  بس انا خايف اسيبك تتبهدلي ومشوفتيش حد معاكي من اول لقاء لينا علشان كده بس والله بسأل.      
         قمر. بدموع اكتر انا ماليش حد في ادنيا غير ربنا.
               هايثم ونعمه بالله بس ازي مالكيش حد مش فاهم.        
   قمر انا هحكي لك حكايتي        
   هايثم بسماعك اتفضلي ويديه مناديل        
ح  قمر دي كل حاجه عني.   
               هايثم يعني اناس اللي ربوكي مش اهلك وجوزك اتجوازك من وراكي وقال انك مجنونه.           قمر ايوا.
                  هايثم متخفيش انا هقف معاكي لحد الاخر ولحد ماتقفي على رجلك وتخدي حقكك من جوزك واهلو  بس لازم تسافري معا دلوقتي علشآان اقدر اقف جنبك لحد مدوسي على رجلكي 
             قمر بس
هايثم      من غير بس انا راجل متجواز متخفيش ومرتي بنت طيبة اوي ومتأكد انكم هتكونو اكتر من الاخوات 
الحاضر 
قمر.            بدموع وسافرت معا وكانت مراتو اكتر من اخت ليا واشتغلت َمعها ودلوقتي بق الشغل بفضل الله بقا من اكبر الشركات في امريكه
الحج عبدالله.           يخد قمر في حضنو الحمد لله على كل حال ياحبيبتي اللي بيقول يارب مفيش حاجة يخاف منها او يشيل همها.   
    قمر تمسح دموعها وبكل ثقة ايوا ياحج الي يقول يارب مايخفيش من حاجه وانا رجعت وهخد حقي من الكل وهكشف الحقيقة وانا  رجعت  بس مش قمر القديمه ملكة اصدار وتصدير في عالم البترول.              
محمد في الشركه هي مين دي وعايزه اي من المشروع.          قاسم       بين انها عايز المشروع ليها.                 حازم لا ماذنش انها عايزه المشروع او قصد المشروع.     
       محمد امل عايزه.      وبعدين مين هي            حمزه كل اللي احنا عرفنه عنها انها من أمريكيه وفتحها فرع جديد في مصر والشركه اسمه ملكة اصدار تصدير في عالم البترول 
في بيت عائلة الشرقاوي 
عربيه غريبه دخل من البوابه 
البواب مين حضرتك.            حد بصوت عالي افتح البواب.        البواب من الخوف يفتحها البوابه.              اسيل وقفها في البلكون وتشوف عربية غريبه.       اسيل بفرح معقوله محمد جاب عربية جديدة واخر نظام كمان وتنزل          الباب بيخبط         الحجه منال قاعده في الصالون هي والبنات ومراتات عيالها
 سناء بصوت عالي شوفي مين على الباب يامرفتا.               اسيل من علي السلم      لا انا هفتح ونزل جاري.            جوري اي يااسيل محمد هو االي على الباب ولا اي
. اسيل بس يارخمه وتفتح الباب.             
    اسيل بصدمه انتي.  بصوت عالي انتي اي رحعك تاني؟؟ 
مين على الباب ????
واي الحقيقة الي قمر هتكشفه 
ومحمد هيعمل اي لم يعراف ان ملكة اصدار وتصدير هي قمر
يتبع..
لقراءة الفصل السابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع الفصول : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!