روايات

رواية تسنيم إلياس الفصل السابع عشر 17 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الفصل السابع عشر 17 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الجزء السابع عشر

رواية تسنيم إلياس البارت السابع عشر

رواية تسنيم إلياس الحلقة السابعة عشر

و في اليوم التالي في قصر الهواري
تسنيم بصدمة: يا نهار اسود هو انا ناقصة ده كمان كفاية الامتحانات عليا يعني ايه لا لا ده مستحيل مستحيل
تسنيم خدت شنطتها و خرجت و بعد شوية
تسنيم: عااا ممكن تسيبي الزفت ده و تتكلمي معايا
عهد: يلا يا سوسو على وقت نومك جاه
تسنيم نظرت ليها بذهول
عهد حطت الاسد في القفص و قفلت عليه : الف مبروك يا سمسم فرحتلك من قلبي
تسنيم: انتي عايزة تشليني مبروك ايه و زفت ايه هو انا ناقصة عيال و تربية ذات ان ده ه يعطني عن حلمي
عهد: انتي ليه محسسني انكى مامي دلوقتي ده لسه فضل تسعة شهور
تسنيم: مش عارفه بقا ممكن اسالك سؤال انتي ازاي بتتكلمي و تلعبي مع الاسد عادى كده ولا اكنه ابنك مش خايفه ل يكلك
عهد: مممم مش احسن من غدر البشر صحيح مش بنادم بس قريب ليا من اي حد قريب ليا اكتر من اهلي ما علينا عاملة ايه دلوقتي
تسنيم: والله يا اختشي شكلها مفيش اي نجاح شكلي ها سقط
حياة و هى متجهة ليهم على المسرح: عاملين ايه يا حلوين
تسنيم: اهلا وسهلا بى الدكتورة حياة فينك يا شيخة
عهد: والله انا قولت انكي اطلقتي أو انت…حرتي ولا الدكتور عمار خان…ك و خلصتي عليه
حياة: : خلصتو فقرات الهبل ولا لسه ها تتريقو شوية كمان
تسنيم نظرت لي حياة بحزن : انا حامل يا حياة
حياة باستغراب: و انتي خايفه من ايه المفروض تكوني مبسوطة مش زعلانه و خايفة
تسنيم: مش عارفه بس خايفة ما هو مش معقول ابن الباشا يفرح ان جاي ليه ابن من الشغالة
عهد بعفوية: والله انتي عقدية و نكدية الراجل قال مش عايز غيرك و انتي برضو في ام الموضوع ما تفكك و عيشي يا تسنيم
حياة: عهد معها حق عيشي يا تسنيم و افرحي بحياتك و كفاية نكد افرحي و كفاية انكي اتجوزتي اللى بتحبيه و بيحبك كفاية انو بيحترمك و بيخاف عليكى
تسنيم نظرت ليهم بابتسامة اطمئنان: معاكم حق عن اذنكم
و مشيت تسنيم لى القصر و دخلت غرفتها و هي مش عارفه تفرح ولا تخاف ولا تعمل ايه و في منزل رؤوف في المطبخ
رؤوف بقسوة: لمي الازاز اللى اتكسر بسببك يلا
شهيرة بقت تلم الازاز و هى بتبكي رؤوف نزل قعد قدامها
رؤوف: ايه احساسك لم اتعملتي بنفس المعاملة اللى بتعملي بيها تسنيم لحد دلوقتي توجع مش كده بس اعتقد مش ها تفهمي كلامي لانكي مش بتحبي غير نفسك و بس و ياريت بتحبيها صح انا كنت بحبك و يمكن اكتر من نفسك بس لم شوفت الارف اللى بتعمليه بقيت بكرهك بطريقة عمرك ما تتخيلي بكرهك اد ايه معقول وصلت بيكى القذارة بكي ان تفض…حي البت الغلبانة لا مش بس كده لا و كمان هديتي الغلبانة التانية بنقطة ضعفها علشان تكملي اذي لى ولاد عمك بجد انا بقيت ارف….ان انى متجوز واحدة بالق…..ذارة دى لمى الازاز و اللى عملتي زمان جاه الوقت ان تدفعي مشيرب اللى عملتيه في الناس
و في قصر الهواري في غرفة إلياس
منة: يعيني على اللى بتذاكر
تسنيم: مش باين نجاح يا منة شكلي ها سقط و لى اول مره اعملها فى حياتي و كله بسبب المادة المعقدة دى كان مالي انا و مال التعليم
منة: هانت يا سوسو
تسنيم: دلوقتي بقيت سوسو
منة: طب اسيبك انا و اروح العب مع الواد ريان
تسنيم: مش عارفه والله لم تتجوزي و اخلص منك ا اقصد انكي ها تسيبي فراغ كبير
منة بمرحا: انتي مالك الايام دي مش على بعضك خير الله اجعله خير
تسنيم كشرت: ايه مش على بعضك دى ايه بشد في شعري قصدك ايه يا منة
منة: بهزر يا رمضان مبتهزرش
تسنيم نظرت ليها بغيظ و حدفتها بى المخدة: ليه يختي بهزر قومي بقا هاتلي حاجة حادقة اقولك انا كنت شايفة مخلل في المطبخ روحي هاتي المياة بتاعتو
منة بذهول: لا ده انتي بقيتي هوبة خالص
تسنيم بغيظ: مش بقولك انتي بقيتي غريبه جدا روحي هاتي مياة مخلل اللفت و بسرعة
منة : بكرا اتجوز و تقولو ولا يوم من ايامك يا منة
منة خرجت و تصلت بى إلياس
منة: الو يا إلياس
إلياس: متعصبة ليه تسنيم حصل ليها حاجة
منة بعفوية: هو دى بيحصل ليها حاجة دى بقت هوبة خالص ده انت والله ليك الجنة انك مستحمل دماغها
إلياس: ده انتي قلبك اسود اوى دى تسنيم هبلة بس عليها لسان
منة: دى عايزني انا اجيب ليها مياة مخلل لفت مش بقولك تسنيم اتجننت
إلياس: طب يا منة استحملي جنانها لحد ما اجي اشوف حكايتكم ايه سلام
منة بغيظ: سلام
منة: كده حساب العيلة كلها تقل اوى معايا بس ماشي
و انتهاء اليوم بين نكش تسنيم و منة في بعض أما زهرة و منيرة كل واحدة طبعا ها تتشل من بنتها و جنانها أما شهيرة ف رؤوف حرفيا بيربيها من جديد و اللى كانت بتعملو في تسنيم و فرح طالع عليها
و في المساء فى غرفة إلياس
تسنيم جريت على إلياس و حضن..ته: وحشتني اوى يا حبيبي اتاخرت ليه
إلياس ذهول: مش انتي الصبح قولتي مش عايزة اشوف وشك تانى و بكرهك و بكره المادة المعقدة اللى زيك
تسنيم بعدت عنو بخجل: اسفة والله مكنتش اقصد بس انا ا انا فعلا بقلي فترة مش طبيعية تقريب اتعديت من غرام و چاسي
إلياس ضمها ليه بحب: عادى يا حبيبي اعتقد ال
..ح..مل جاي معاكي بجنان بس انا بحبك بكل ما فيكى جنانك و لسانك الطويل كله علشان ابني يهون المهم عندي تكوني بخير
تسنيم بعدت عنو بصدمة: انت عرفت
إلياس نظر ليها: أيوة عرفت من الدكتورة و يا تري البرنسيسة كانت ها تخبي عليا حاجة زى كده لحد امتي
تسنيم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسنيم إلياس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!