Uncategorized

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

 رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

ايان: اه تصدقي الخالق الناطق انتي
جنا بصتلو وقالت:  بظبط
ايان بسخريه:  لا دا حتي نفس الشعر
جنا حطت ايدها علي شعرها وقالت:  لا شعري اطول
ايان. بغضب:  بقولك ايه انا مش فضيلك ومش فاضي لهبلك 
جنا بضيق:  لوسمحت انا مش هبله
ايان:  صبرني ياربي انا نازل 
ايان جاي يمشي بس جنا مسكت ايدو وقالت:  استنا بس ارجوك انت لازم  تساعدني 
ايان بص علي ايدها وقال:  اه دي لعبه جديده علشان تقربي مني 
جنا بدموع:  والله ابدا بص انا اسمي جنا عندي ٢٢ 
ايان: اه وايه تاني
جنا :ومتجوزه من واحد اسمو كنان
ايام.بصلها بغضب وبعدين مشي من قدامها وطلع برا الاوضه
جنا: مش فاهمه ايه الي بيحصل معقول انا في حلم وهصحه منو يمكن لاني متقبلتش الواقع ف حلمت اوووف……..
______________________________
*عند يارا *
قامت وفتحت الدولاب ولقت فيه لبس كتير وكانو كلهم عبيان 
يارا بغضب:ايه لبس ده ولا استايلي ولا شكلي انا لازم اخرج من هنا 
يارا قربت من الباب وجت تفتحو بس لقت كنان فتحو الاول
كنان بتوتر: احم متزعليش مني
يارا بصدمه: ها
كنان بضيق: مش قصدي ازعلك 
يارا: لوسمحت لازم تسمعني
كنان: انتي الي لازم تسمعيني 
يارا بصت في الارض باستسلام وقالت: طب اتكلم 
كنان مسك ايدها وقربها من سرير وقعدها وبعدين قالها: انا حبيتك من اول ماشوفتك حبيت روحك انا عارف اني مش متعلم ممكن اتعلم علشانك واعمل كل حاجه علشانك تعرفي انا كنت دايما اقف قدام اوضتك واطمن انك نمتي ولما تصحي وتروحي الجامعه كنت دايما بمشي وراكي علشان اخلي بالي منك ولما تتعبي بفضل جمبك ومش عايز اسيبك 
يارا بصتلو بدموع وقالت: انا مش فاكره حاجه انا مش عارفه اي حاجه بس انت نضيف وحلو اوي 
كنان: يعني هديني فرصه 
يارا حطت ايدها علي وشها وقالت في سرها: لازم اخدو علي قد عقلو لغيت لما اهرب منو وبعدين انا مش عايزه اجرحو بيفكرني بنفسي وحبي لي ايان
كنان: جنا
يارا: انا موافقه
كنان بسعاده: بجددد
يارا ابتسمت بحزن وقالت: ايوا بجد 
كنان قرب من يارا وحضنها ويارا انصدمت 
يارا: احم طب عايزه لبس 
كنان طلع من حضنها وقال: عندك في دولاب 
يارا بضيق: هو ده لبس ده 
كنان بستغراب: مش فاهم مهو ده لبسك علطول 
يارا بنفاذ صبر: هو احنا فين اصلا دلوقتي 
كنان:مالك هو انتي فقدي الذاكره 
يارا بتوتر: ها لا مفيش خلاص هلبسهم 
كنان:.تمام يلا قومي وانا هستناكي تحت
يارا: تمام 
كنان قام وطلع برا الاوضه ويارا بصت علي دولاب بضيق…
______________________________________
*عند جنا  نزلت من اوضتها وفضلت تتفرج علي فيلا وعجبتها اوووي وبعدين لقت ايان قاعد قدام الاب توب وبيشتغل عليه
جنا: احم هو مفيش لبس عدل عندكم
ايان بص علي جنا لقها لابسه فستان قصير 
ايان بسخريه: ما ده لبسك علطول
جنا قربت منو وقعدت جمبو وقالت: وانت مش راجل مفروض تمنعني البس ده 
ايان: اه مانا هعمل كدا فعلاً اوعي تفكري انك هتعيشي حياتك كدا سهر ونوادي والكلام ده انتي هتبقي زاي اي زوجه مصريه تطبخي وتغسلي وكل حاجه
جنا بابتسامة: اكيد طبعا هعمل كدا 
ايان بصدمه: تعملي ايه هو انتي مضايقتيش
جنا: ابدا اضايق ليه انا لازم اعمل كل ده اصلا 
ايان: احم طب تمام يلا علي المطبخ
جنا بخبث: طب مهو لازم نخرج علشان نجيب الطلبات 
ايان: لا عندك كل حاجه جوا
جنا بضيق: طيب
جنا قامت وقالت: ام المطبخ فين 
ايان: امشي يمين هتلقيه في وشك
جنا: طيب 
جنا دخلت المطبخ وقالت: لازم اخرج من هنا علشان اقدر اهرب اكيد مش هيسبني بساهل صبرني ياربي….
_________________________________________
*عند يارا لبست عبايه وبصت لي نفسها في مرايا وقالت: ايه ياربي المنظر ده 
وبعدين بصت علي تسريحه لقت محفظه وبصت عليها بخبث وبعدين فتحتها وطلعت منها فلوس.. وبعدين طلعت من الاوضه…. ونزلت ملقتش حد في البيت بصت علي باب البيت وجريت برا البيت 
يارا: يارب ساعدني 
يارا فضلت تجري وتبص وراها تشوف كنان شافها ولالا . والناس كانو بيبصو عليها بستغراب ولحسن حظها لقت مكروباص بيحمل قربت من مكروباص وقالت: هو انت رايح فين
صاحب المكروباص: القاهره 
يارا: طب احنا فين دلوقتي 
صاحب المكروباص: في قنا 
يارا:  طيب 
يارا ركبت المكروباص وبعدين السواق اتحرك وهي ارتاحت اخيرااا….
_________________________________________
*عند جنا جهزت الفطار وحطتو علي سفره وبصت علي ايان لقتو مركز ف لاب توب 
جنا في سرها: الصراحه دي العيشه الي كنت اتمنا اعشها بس المشكله اني مش فاهمه حاجه ولا عارفه مين ده بس الحاجه الاكيده انو قريب اوي من موصفات فتا احلامي بس انا لازم ارجع قنا علشان افهم ايه الحكايه بظبط…
جنا قربت من ايان وقالت: استاذ انت 
ايان: ايه نسيتي اسمي
جنا بسخريه: هو ده اسم اصلا
ايان بصلها وقال: اه علي اساس ان يارا اسم عدل صح
جنا بخبث: طب اسم جنا حلو ولالا
ايان بتفكير: جنا وايان 
جنا بتلقائيه: يارا وكنان
ايان بصلها بغضب وقاال: كنان مين 
جنا بتوتر: احم ابننا
ايان بستغراب: ابننا
جنا: اه لما نيجي نخلف يعني 
ايان بضيق: فين الفطار 
جنا: علي سفره 
ايان قام وراح السفره وجنا راحت وراه وقالت: عايزه اجيب هدوم محتشمه
ايان بصدمه: بجد 
جنا بابتسامه: اكيد طبعا حلاوة البنت في احتشمها
ايان: ناقص تقولي انك هتتحجبي 
جنا: فعلا كنت عايزه اخد الخطوه دي وبذات اني يعني قاهده في الارياف وكدا 
ايان بستغراب: ارياف ايه 
جنا: ها مش المهم بس قولي هنخرج امتا 
ايان: بليل
جنا بسعاده: اشطاااا….
ايان بدا ياكول وجنا قالت: واخيرا هقدر اهرب…
__________________________________
*عند يارا سندت راسها علي شباك العربيه وبدات تفكر ازاي حياتها اتغيرت كدا ومين عمل كدا
يارا في سرها: كنان ده بيحب حبيبتو حب كبير اوي بس معقول حبيبتو تبقا شبهي طب ولو حتي كدا انا ايه الي جبني قنا انا مش فاهمه اي حاجه وكان نفسي ايانط يحبني نص حب كنان طب ايان دلوقتي بيدور عليا ولا مصدق انا مبقتش فاهمه حاجه وحاسه راسي هتنفجر…..
وعده السعات علي يارا  اكنها سنين واخيرا وصلت القاهره وكانت مبسوطه انها هترجع بيتها اخيرا وبعدين وقفت تاكسي وقالتلو العنوان……..
اما عند جنا كانت واقفه في الدولاب وبتحاول تطلع لبس محتشم وايان لبس وجهز
جنا لضيق: مش لقيه لبس عدل 
ايان بسخريه: مش علي اساس انتي الي جبتيه وخترتيه قطعه قطعه
جنا مسكت فستان كان مفتحوح فتحه من البطن وقالت: طب بذمتك البس ده ازاي يعني اطلع كدا وبطني يبان 
ايان قرب منها ومسك الفستان وقال: اه ومين الي كان هيطلعك اصلا كدا 
جنا: طب بص انا لقيت بنطلون واحد من مليون بنطلون مقطع هات انت بقا هتلي تشرت من عندك 
ايان بصدمه نعم 
جنا: انت لسا هتفكر
جنا قربت من الدولاب وطلعت تشرت بكم ولونو اسود وقالت: برا بقا علشان البس 
ايان باعجاب: اتغيرتي اوي 
جنا بابتسامه: للاحسن ولا للاوحش
ايان: للاحسن اكيد المهم هنزل استناكي تحت…
جنا:  تمام 
ايان مشي من قدامها وطلع برا الاوضه…. 
_________________________________________
اما يارا نزلت قدام الفيلا وجريت علي البوابه ودخلت..  وايان كان طالع من الفيلا وتخبط في يارا 
ايان بصدمه  :  يارا انتي ايه الي جابك من النحيه دي 
يارا حضنت ايان وقالت  :  ايان انقذني
ايان بص علي هدومها:  هو تشرت بتاعي مجاش علي قدك ولا ايه 
يارا طلعت من حضنو وقالت بسغراب:  تشرت ايه…… وهنعرف بعدين
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى