Uncategorized

رواية المصحة الفصل الثاني 2 بقلم صوفي محمد & نادية محمد

 رواية المصحة الفصل الثاني 2 بقلم صوفي محمد & نادية محمد

رواية المصحة الفصل الثاني 2 بقلم صوفي محمد & نادية محمد

رواية المصحة الفصل الثاني 2 بقلم صوفي محمد & نادية محمد

فريدة لنفسها : يا ترى يا دكتور هشام مش عايزة ادخل اوضة زين لية وآية اللى انت مش عايزة اعرفه وفكرت أنها هتدور مع نفسها من غير ما حد يعرف 
دكتور هشام للممرضة : شكلى عندك انى شغلتها هنا 
وتانى يوم وفريدة معدية جنب اوضة زين لقت زين واقف عند الشباك وبيتكلم
فريدة كان عندها فضول تعرف هوا بيتكلم مع مين 
ودخلت فريدة الأوضاع وسمعته 
زين : هما رمونى هنا وهى السبب بس انا مش عيبها وانتى كمان لازم تاخد حقى منها 
فريدة فكرت أن دة بسبب مرضه 
وجعلها تليفون من مراد ابن عمها (شاب عنده 30 سنة بيحب فريدة وعايز يتجوزها)
مراد : فريدة انتى جاهزة نروح المشوار اللى اتفقنا عليه
فريدة : اة يا مراد انا خلاص عشر دقايق وهنزل 
مراد : خلاص مستنيكى 
فريدة طول الطريق وهما ماشين ساكتة ومش بتتكلم 
مراد : مالك يا فريدة انا ملاحظ انك متغيرة 
فريدة : تصدق يا مراد … وحكت الحكاية كلها لمراد 
مراد : انا ممكن اجبلك عنه المعلومات اللى انتى عايزاها لو حبيتى واعرفلك ايه السبب اللى وصله لكدة 
فريدة : وانتى هتوصل للمعلومات دى 
مراد : انتى ناسيه انى صحفى وأن دى مهمتى اعرف اى حاجة فى اى وقت 
فريدة : خلاص انا معتمدة عليك توصل للحقيقة وتعرفنى 
مراد : اعتبر نفسك عرفت اللى انتى عايزاه 
تانى يوم رجعت فريدة المصحة 
فريدة : دكتور هشام موجود 
الممرضة : أيوة بس مش هتقدرى تقابليه غير لما يخلص اجتماعة عشان عنده ناس مهمة 
فريدة : تمام هستنى هنا 
واستنت حوالى ربع ساعة وخرج هشام ومعاه شخص وفريدة حست انها تعرف الشخص دة قبل كدة 
هشام : مع السلامة يا يحيى بيه 
فريدة : ممكن نتكلم يا دكتور هشام 
هشام : تعالى على مكتبى 
فريدة : هوا حضرتك لية مش لتسمح لزين أنه ينزل الجنينة زى باقى المرضى مش يمكن دة يحسن من حالته النفسية 
هشام : قولتلك أن حالة زين ملكيش دعوة بيها وكمان مش عايزك تتصرفى من دماغك واتفضلي علي شغلك.
وبعدها بكام ساعة مراد كلم فريدة .
مراد: ايوا يا فريدة انا خلاص جبتلكم كل المعلومات عن زين 
فريدة:خلاص انا قدامي حوالي ساعتين وهخلص شغل 
نتقابل في كافيه…..
مراد :ماشي هستناكي.
وبعد ساعتين ونص وصلت فريدة الكافيه 
فريدة:ها يا مراد احكيلي عملت ايه .
مراد :بصي يا ستي زين ابن راجل غني اسمه يحيي 
فريدة :يبقي هو اللي كان قاعد مع هشام في مكتبه
كمل وبعدين .
مراد : أمه ماتت وهوا صغير وابوه اتجوز مرات عمه بعد ما عمه مات فى حادثه عربية وهى اللى ربت زين وبعد كام سنة زين خصلة اضطراب جامد والدكتور نصحهم ينقلوه المصحة عشان يتعالج 
فريدة : طب وهوا ليه اخوات 
مراد : لا هوا وحيد حتى مرات أبوه معندهاش عيال عشان كدة كتبت كل حاجة باسم يحيى جوزها 
فريدة : شكرا جدا يا مراد مش عارفة اعمل اية من غيرك 
مراد : ولا يهمك 
وتانى يوم فى المصحة راحت فريدة اوضة زين 
فريدة : اى رايك يا زين ننزل الجنينة وتشوف الناس اللى تحت بدل ما انت محبوس هنا 
زين : يصلها ومردش 
دخل هشام انتى بتعمل اية هنا يا فريدة وعايزة تاخديه الجنينة ليه 
فريدة : مفيش عايزاه يخرج منها يمكن يتحسن 
هشام خرجنا وقفل الباب بالمفتاح و قلها ورايا على مكتبى بسرعة 
ولما راحت فريدة ورا هشام المكتب 
هشام : انا قلتلك كام مرة بلاش اوضة زين 
فريدة : انا عرفت عنه كل حاجة ……..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!