روايات

رواية العرافة العجوز الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم عادل عبدالله

رواية العرافة العجوز الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم عادل عبدالله

رواية العرافة العجوز الجزء الثامن والعشرون

رواية العرافة العجوز البارت الثامن والعشرون

رواية العرافة العجوز الحلقة الثامنة والعشرون

الأم كده بقي مش فاضل الا سمية كمان توافق .
هند هي سمية لسه متعرفش
الأم هي عرفت لكن لسه مش وافقت .
هند أتمني متوافقش .
تجلس الام مع سمية وتسألها عاملة ايه يا حبيبتي وابنك عامل ايه
سمية الحمد لله علي كل حال .
الأم أنا عرفت أن فريد أبني قالك أنه عايز يتجوزك .
سمية ايوه قالي .
الأم وأنتي رأيك ايه
سمية فريد أخويا يا ماما ومش هينفع أغير نظرتي له .
الأم يعني عايزة مصطفي يتربي مع جوز أم
سمية ومين قالك أني هفكر أتجوز تاني أنا خلاص هعيش لابني وبس .
الأم أنتي بتقولي نفس الكلام اللي قالته هند قبلك .
سمية لكن أنا مش هند أنا كنت بحب أسامة وهفضل أحبه لحد لما أموت .
الأم وهند بردو كانت بتحب شريف الله يرحمهم هما الاتنين .
وهنا تتساقط دموع الأم وتملأ وجهها
تحاول سمية تهدئتها وتتساقط دموعها هي أيضا وحدي الله يا ماما .
الأم بتأثر لا اله الا الله الحمد لله علي كل حال .
سمية أنا عايزة اقولك يا ماما ان حبي لأسامة هيمنعني أفكر في موضوع الجواز ده من أساسه !!!
الأم عارفة يا حبيبتي أنك كنتي بتحبيه لكن الظروف والقدر بيخلونا نغير حاجات كتير في حياتنا .
سمية أنا عارفة لكن انا مش عايزه اغير حاجة في حياتي أنا هعيش لابني وهيكون كل حاجة في حياتي ابني وجوزي واخويا وابويا وكل حاجة ليا في الدنيا .
الأم ربنا يخلهولك يا سمية وتفرحي به لكن دي وصية أسامة ولازم ننفذها .
سمية الصراحة يا أمي مش قادرة اصدق أن الكلام ده وصية أسامة متزعليش مني انا حاسة أن فريد بيقول الكلام ده من عنده .
الأم وهيقول الكلام ده من عندعه ليه !!! هو كان بص لك قبل كده
سمية الشهادة لله عمره ما لاحظت منه حاجة وحشة قبل كده طول عمره بيعاملني بأحترام زي ما اكون أخته بالظبط حتي لو ضحكنا أو هزرنا كله في حدود الاحترام والأدب .
الأم يبقي ابني مبيكدبش .
سمية مش قصدي لكن انا مش هقدر يا ماما سامحيني .
الأم أنتي عايزة تخلي أسامة الله يرحمه تعبان وقلقان عليكي انتي وابنه من بعده هو ده حبك له !!
سمية وأنا في ايدي ايه اعمله !!
الأم تنفذي وصيته وتتجوزي فريد .
سمية ولو متجوزتش فريد
الأم هيفضل أسامة تعبان وقلقان عليكو ده غير طمع الناس فيكي ده غير كلام الناس !!!
سمية الناس كده كده بتتكلم .
الأم أيوه الناس بيتكلموا لكن فيه فرق لما يتكلموا وأنتي علي ذمة راجل ولما يتكلموا وأنتي عذبة !! كلام الناس وأنتي عذبة حاجة تانية خالص .
سكتت سمية لا تستطيع الكلام
الأم
وافقي يا سمية علشان خاطر ابنك وعلشان خاطر أسامة يرتاح .
سمية أنا هوافق لكن ليا ٣ شروط .
الام ايه هما
سمية أولا الجواز يبقي صوري بجد وده كلام نهائي علشان بعد الجواز ملقيش فريد بيغير رأيه من الناحية دي بالذات .
الأم والله دي حاجة تخصكو انتوا الاتنين أنا مليش دخل بيها .
سمية لازم هو يوافق علي الشرط ده .
الام وايه كمان
سمية ان هند توافق علي جوازي أنا وفريد جوزها .
الأم هي فعلا وافقت خلاص .
سمية والشرط التالت أن فريد ملوش أي علاقة بفلوسي وفلوس أبني .
الام ده سهل لأن فريد عمره ما هيتدخل في حاجة تخص فلوسك وفلوس ابنك الا لو انتي اللي طلبتي منه كده بنفسك .
سمية لو وافق علي الشروط دي أنا هوافق علشان اريح اسامة بس .
بعدها ذهبت سمية لهند وقالت لها أنا عايزاكي في موضوع مهم يا هند
هند أنا عارفة أنتي عايزاني في ايه .
سمية كويس انك عارفة لكن أنا عايزة اعرف انتي فعلا وافقتي أن فريد جوزك يتجوزني
هند وأنا في ايدي ايه اعمله !
سمية في ايدك ترفضي !!
هند في البداية انا فعلا رفضت لكن بعدها غيرت رأيي لما عرفت أنها وصية أسامة جوزك .
سمية لو كنتي رفضتي كنت هرفض .
هند بجد
سمية أيوه .
هند يعني انتي وافقتي
سمية أنا وافقت لكن بشرط أنك أنتي لازم توافقي و كمان أن الجواز يكون صوري .
هند ووافقتي ليه لما انتي مش عايزاه !
سمية أنا وافقت لنفس السبب علشان دي وصية أسامة .
هند مفيش حاجة اسمها جواز صوري !! و لو حصل هتبقي فترة مؤقته وبعدها الجواز هيتحول و يبقي حقيقي .
سمية أنتي بتحبيه يا هند
هند ايوه بحبه اوي .
سمية أوعدك انه هيفضل جواز صوري علطول .
هند بجد
سمية أيوه .
هند نفسي أصدقك لكن مش قادرة .
سمية صدقيني يا هند وبكره الايام تثبتلك .
ومرت الايام حتي فوجئت الأم بسمية تقول لها أنا هببع المطعم يا ماما .
الأم هتبيعيه !! ليه
سمية أنا مش هعرف اشغله وبدل ما يفضل مقفول وأحنا مش بنستفاد منه هبيعه ومن ريع فلوسه اعيش انا وابني .
الأم طيب ما تسيبي المطعم دلوقتي وأنتي وابنك ملزومين من فريد لما تتجوزوا بعد أيام .
سمية لا يا ماما أنا عايزة اصرف علي ابني من فلوس ابوه وفريد اكيد مش هيقدر يصرف علينا كلنا أنا وابني وهند وولادها .
الأم طيب خلاص أعملي اللي في مصلحتك أنتي وابنك وبالنسبة لنصيبي في الورث انا متنازله عنه لابنك مصطفي .
سمية لكن ده حقك !!!
الام لا يا حبببتي دي فلوسكو وأنتوا أولي بيها .
سمية ربنا يخليكي لينا يا ماما .
الام ويخليكي ليا يا حبيبتي جهزتي نفسك واستعديتي
سمية أستعد لأيه

الأم بالنسبة لجوازك انتي وفريد !! دي كلها أيام وتخلص العدة وتتجوزوا .
سمية ما انا قولتلك ده جواز صوري يعني مش محتاج استعداد ولا حاجة .
الام اللي تشوفوه انتو الاتنين دي حياتكم وأنتوا احرار فيها .
وفي أخر ليلة قبل انتهاء العدة نام فريد ورأها في منامه !!!!!!
رأي العرافة واقفة أمامه تبتسم وتقوله شوفت يا ابني اللي قولتلك عليه كله هو اللي حصل !!!
فريد أنتي عرفتي ازاي كل ده
العرافة بكره أنت هتتجوز سمية وتكمل النبوءة وهترجع لتغريد وتعيش معاهم هما التلاته وتربي عيال أخواتك !!
فريد بقولك أنتي عرفتي كل ده ازاي
العرافة خلي بالك منهم كلهم مبقاش لهم راجل غيرك .
وفجأة تختفي العرافة ويستيقظ فريد من نومه !!!
فريد يخاطب نفسه لحد أمتي هتفضل الست دي تطاردني وانا نايم وانا صاحي !!!!

قام فريد بالاتصال بالمأذون واتفق معه للحضور لعقد القران !!!
حضر المأذون الي شقة والدته في وجود فريد وأمه وسمية وبعض من اهلها
وفجأة يدق جرس الباب !!!!
قام فريد وفتح الباب ليجد هند تدخل سربعا وتقول الف مبروك
نظر اليها الجميع بتعجب !!!
تبتسم هند مش المفروض احضر فرح جوزي ولا ايه !!
الأم تعالي يا هند عايزاكي جوه في حاجة .
دخلت هند مع الأم التي قالت أتفضل انت يا عم الشيخ اكتب الكتاب علي ما اتكلم كلمتين مع بنتي .
الأم مالك يا هند مش احنا اتكلمنا واتفقنا خلاص زعلانة ليه دلوقتي !
هند قلبي موجوع اوي يا ماما .
الأم يا بنتي احنا فهمناكي ان الموضوع كله ضرورة ووصية بنفذها وبعدين انتي فاهمة ان ده جواز صوري مش اكتر يعني جوزك هيفضل معاكي زي ما هو .
هند أومال انتي قولتي انه هيبات عندها نص الايام ليه
الأم انا بقول ان ده اللي المفروض يحصل لكن من الواضح كده انه مش هيبات في شقتها خالص .
هند مادام جواز صوري يبقي مش يبات عندها ابدا ويفضل اكله وشربه ولبسه ونومه كله عندي أنا بس .
دق باب الحجرة ودخل اليهم فريد وقال فيه ايه
الأم كنت بتكلم كلمتين مع هند .
فريد وخلصتوا الكلمتين
هند أيوه كتب كتابك يا عريس
فريد أيوه والمأذون مشي كمان .
هند قامت وقالت طيب بينا تعالي نطلع فوق عايزاك !!!
ثم أخذت فريد من يده وخرجت وقالت لسمية ألف مبروك يا عروسة بعد أذنك عايزة عريسك النهاردة .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العرافة العجوز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى