Uncategorized

رواية كنت لي عوض الفصل الثاني 2 بقلم رنا محمد

 رواية كنت لي عوض الفصل الثاني 2 بقلم رنا محمد

رواية كنت لي عوض الفصل الثاني 2 بقلم رنا محمد

رواية كنت لي عوض الفصل الثاني 2 بقلم رنا محمد

خلصت منه شغلها وكانت ساعه 8 وهيا ماشيه كان ف مجموعه شباب ماشيه وراها وهيا كانت بتحاول تمد ف خطوتها والخوف اتملكها
الشاب الاول:اي يقمر ماشي لوحدك ليه
التاني:اي يعسل بتجري كدا ليه دا احنا عاوزين نسليكي ونتسلي
وحوطوهااا وهيا غمضت عنيها بخوف وفضلت تدعي ربنا ينقذها م الموقف دا وعيطت
وكان لسه حد م الشباب دي هيلمسها بس ف ايد مسكته وقعد يضرب فيه وضرب التاني واخر واحد خاف وجري
ومنه لسه مغمضه عنيها وبتعيط وقرب عليها 
انتي كويسه حد عملك حاجه
فتحت منه عينها ولقت حازم ف وشها
منه بعياط:اا..شكرا انك انقذتني منهم انا كنت خايفه اوي
قرب منها حازم ومسح دموعها ب ايده وبص ف عيونها جامد
حازم:متخافيش طول م انا جمبك متخافيش م اي حاجه
منه:احم..شكرا مره تانيه عن اذنك انا لازم امشي
حازم:اتفضلي معايا اوصلك للبيت..مش ناقصين حاجه تانيه تحصل اتفضلي
منه فكرت ل ثواني وبعدين ركبت العريبه وطول الطريق ساكته
حازم قطع السكوت دا وقال:انتي ف كليه اي ي منه تسمحيلي اقولك منه عادي
منه:عادي..انا ف كليه تجاره ي استاذ حازم 
حازم:احم..مبلاش استاذ حازم دي خليها حازم ع طول
منه:بس مينفعش انا شغاله عند حضرتك
حازم:لا انتي مش شغاله عندي انتي طول م انتي ف بيت عندنا يبقي انتي واحده مننا وعمرنا م هنعاملك ع اساس انك شغاله عندنا ي منه
منه بإمتنان:متشكره جدا بجد..تمم انا وصلت شكرا تاني مره ع ال عملته معايا 
حازم:العفو دا واجبي ي منه هنستناكي بكرا باي
منه:باي
وطلعت منه وفتحت الباب لقت احمد قاعد وعينه بطلع شرار وقام وقف وقرب عليها وضربها ب القلم ومسكها م طرحتها
احمد:أنتِ كنتي فين كل دا اهاا مصدقتي تنزلي وتصيعي ف الشوارع
منه ب عياط:حرام عليك بقاا م انت ال نزلتني عشان اجبلك فلوس ارحمني بقا كفايه
احمد ورمها ع الارض ودماغها اتعورت ونزلت دم وبوقها كمان كان بينزل دم 
احمد:غوري م وشي وقولي ل الي انتي شغاله عندهم انك محتاجه فلوس ف اقرب وقت
منه بوجع وعياط:ط..طيب،وكالعاده قامت ودخلت غيرت هدومها وصلت وفضلت تعيط وتدعي ربنا زي كل يوم
وعدي شهر وكل يوم ع حال دا ضرب وإهانه وع شغلها ف بيت حازم وهو وإياد وكريمه بيعاملوها كويس جدا كأنها بجد واحده منهم وإياد بقي زي اخوها وهيا تقريبا بقت متعلقه ب حازم واعجبت بيه وكريمه بقت زي مامتها وبقت تحكلها كل حاجه بتحصل معاها وف يوم وهيا بتحكيلها ال حصل معاها كان حازم واقف وسمع كلامهاا
حازم بزعيق:ازاي اب يعمل كدا ف بنته هو اي مفيش رحمه..انا مستحيل اسكت انا هوريه ازاي يتعامل معاكي كدا
منه بعياط:حازم ارجوك بلاش تعمل حاجه انا اصلا اتعودت ع كدا عشان خاطري بلاش تعمل حاجه
حازم:منه تتجوزيني
كريمه ومنه اتصدموا
منه بصدمه:ايه الي انت بتقوله دا ي حازم لا طبعا
حازم:اقنعيها ي ماما كريمه وانا رايح مشوار وجاي وسابهم ومشي
منه اترمت ف حضن كريمه وفضلت تعيط وكريمه تطبطب عليها
منه:ليه كدا يارب ونبي اقف معايا وساعدني
كريمه:اهدي يحبيبتي بقاا وافقي ع جوازك م حازم يبنتي حازم كويس وعمره م هيفكر يأذيكي ب اي حاجه
منه بعياط:ي داده انا عارفه دا كويس بس يوم م احب شخص واتمني يكون هو كمان يحبني يعرض عليا جواز عشان شفقه 
كريمه:وافقي يحبيبتي وان شاء الله الي فيه الخير ربنا يقدمه 
وراحت منه تصلي وقررت انها م هتروح البيت انهارده وهتبات هنا مع كريمه ف الاوضه
نروح ف الشركه عند حازم وإياد
إياد:طب وبعدين يحازم هنعمل ايي وتفتكر منه هتوافق ع جوازك منها دا وهيا مفكره انه شفقه
حازم:بس دي مش شفقه ي إياد انا بحب منه بجد..ولازم انقذها م ابوها دا
إياد:بس هيا متعرفش انك بتحبها
حازم:انا هتصرف..انا هكمل شغل بدالك وانت روح اعمل ال قولتلك عليه 
إياد:تمم ي حازم يلا باي
حازم:خد بالك ع نفسك ولو ف اي حاجه كلمني عطول باي
راح إياد يعمل ال حازم قاله عليه وراح بيت منه
وصل إياد بيت منه وأتفاجئ ب عربيه إسعاف واقفه تحت بيت منه فكر ابوها عملها حاجه وإتصل ع حازم
إياد:حازم تعالي بسرعه ع بيت منه شكل ابوها عملها حاجه ف عربيه إسعاف موجوده تحت بيتهم
حازم بصدمه:ايه الِ انتَ بتقوله دا ي إياد اقفل انا جاي بسرعه وقفل حازم مع إياد واتصل ع كريمه
حازم:ماما كريمه البسي وتعالي بسرعه ع مستشفي ابو منه شكله عملها حاجه وإياد راح ع مستشفي وانا رايحلوه
كريمه ب استغراب:لا يبني منه قعده قدامي اهيه ايه الِ بتقوله ده
حازم ب استغراب:طب اقفلي ي ماما دلوقتي
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!