Uncategorized

رواية شط الغرام الفصل الثاني 2 بقلم سلمى تامر

 رواية شط الغرام الفصل الثاني 2 بقلم سلمى تامر

رواية شط الغرام الفصل الثاني 2 بقلم سلمى تامر

رواية شط الغرام الفصل الثاني 2 بقلم سلمى تامر

ريان خلص مكالمتو وطلع اوضتو لقى ندى نايمه زي مهي
بصلها كتير اوي وسرح فجمالها
:انتي جميلة اوي ياندى وبريئة واضح اني غلطت لما حطيتك فاللعبه من الأول…بس أوعدك اني هحميكي وهفديكي بروحي..انتي بقيتي مسئوليتي ولازم اخلي بالي منك
***
الصبح ريان صحى ولقى ندى فحضنو ابتسم اوي وحس بإحساس غريب عليه مقدرش يفسرو 
فضل يتأملها بإعجاب 
ندى صحيت مفزوعه من نومها
ريان بخضه وقلق:مالك ياندى
ندى بخوف وبكاء :ش شوفتو شوفتو هو هنا انا حاسه ه هيقتلني هيقتلني ياريان 
ريان شدها لحضنو وحاول يهديها :ششش اهدي ياندى انا جنبك متقلقيش 
ندى ضمت نفسها ليه اكتر وعيطت على صدرو:متسبنيش لوحدي ياريان النهارده خليك جنبي
ريان بإبتسامه وهو بيهديها:متقلقيش طول منا جنبك مفيش حاجه هتحصلك ابدا..دا وعد مني
وبعدين كمل بمرح:بقولك اي شكل نفسيتك محتاجه فسحه تيجي؟
ندى بإبتسامه:يااااررريت بس مش عايزة اعطلك عن شغلك
ريان بإبتسامه ياستي تعالي هاخد اجازة النهاردة 
***
في الكليه
اياد مكنش عارف يشيل ياسمين من بالو حاول كذا مره فنفس اليوم انو يكلمها او يفتح معاها موضوع لكن هي بتصدو ومش مديالو فرصه وده دايقو جدا واتجنن
راحلها تاني وقال:طب هو انا فيا اي مخليكي مش طايقه تبصي عليا كدا
ياسمين بضيق وحده:قولتلك ياباشمهندس اني مش زي البنات اللي بتعرفها وبترطبت بيها ..انا اغلى واحسن من اني اكون نزوة فحياتك
اياد :طب اديني فرصه أقرب منك كأصدقاء مش اكتر 
ياسمين بضيق :انت زنان اوي
اياد بمرح:يبقى وافقتي صح ايوه عارف انك وافقتي تعالي بقا هعزمك على قهوة
ياسمين بمرح:هو انا معنديش صحاب خالص فعلشان كدا هتنازل وهاجي معاك..بس انا صحابي مش بيعزموني على قهوه ..بيعزموني على اكل
إياد ضحك وأخدها وفطروا فمكان شيك ورجعو تاني الكليه وقعدوا مع بعض وابتدو يتكلمو ويتعرفو على بعض تحت انظار مازن الحاقدة عليه
*****
في مكان آخر
بنت بزعيق وغضب وهي بتكسر اوضتها بجنون:يعني اييي اتجوز هه حد يفهمني يعني اي اتجوزز ريااان دا بتاعي انا وبس انتو فاهمين
بنت تانيه وهي بتحاول تهديها:اهدى يا أيتن ومتعمليش فنفسك كده خلاص اللي حصل حصل
أيتن بجنون وهوس:اوعي كده مش ههدى انا راجعه مصر وتصرفي هيبقى مع الحيوانه زهرة اللي وعدتني ان ابنها ليا
ازاااي تجوزو وهي عارفه انو ليا؟؟!ردي قووولي
ماشي ياريان انا هعرفك ازاي تعمل معايا كده ..انت بتاعي انا وبس ياريان …انا وبس
****
ريان وندى طلعو من البيت وركب العربية الرياضية بتاعتو 
ريان بمرح:ها ياندى عايزة تروحي فين بقا
ندى بمكر:اممم عايزة اروح مكان فيه بحر وملاهي ومطعم بيعمل أكل حلو 
ريان بضحك:بحر وفالقاهرة؟!طب حمام سباحه ينفع
ندى وهي تتصنع الجدية:لأ بحر ياريان
ربان بصلها بإبتسامه وكمل سواقه
بعد عدة ساعات ريان وصل لقرية سياحيه 
وكانت فيها كل حاجه ندى طلبتها 
ندى كانت واقفه مصدومة وبتبص حواليها بفرحة بنت صغيرة عندها تسع سنين
ريان بصلها بإبتسامه وحنان:اي رأيك فالمكان عجبك؟؟؟
ندى بقلق:بس المكان دا شكلو غالي اوي ياريان
ريان وهو يتصنع الجدية:معاكي حق انا قلت كده برضو يلا بينا ياندى
ندى وهي ماشية:يلا
ريان مسك ايديها بضحك:استني يامجنونه رايحه فين..يابنتي القريه دي كلها بتاعتنا
ندى بصدمه:بتاعتكو ازاي ؟!ليكو اوضه فيها يعني
ريان بضحك:لا ياندى كل حاجه هنا بتاعتنا
بصي سبيلي نفسك خالص وانا اوعدك انك هتقضي يوم من أجمل ايام حياتك ..ومديلها ايدو:جاهزة
ندى بصتلو بإبتسامة ومديتلو ايديها
وعاشو يوم من اجمل ايام حياتهم واتقربو من بعض اوي فاليوم دا
اخر اليوم ندى وريان كانو بيتمشو فالملاهي بعد اللعب والمرح ريان لمح غزل البنات واشتراه لندى وعطاهولها
ندى بفرحه وهي بتاخدو منه:الله غزل بنات انا بحبوووو اوي ماما الله يرحمها كانت على طول بتجيبلي منه
ريان بإبتسامه:اعتبريني ماما
ندى ضحكت وهو تااااه فضحكتها الجميله 
ومسك ايديها وكملو طريقهم مع بعض
****”
حمزة كان ماشي على الطريق الصحراوي ولمح بنت بتجري وبتشاورلو يوقف العربية
وقف العربية بسرعه ونزلها
حمزه:مالك يا انسه فيكي اي؟؟!
البنت بخوف وبكاء:الحقني هيموتوني
وبعدها لقى مجموعة رجالة جاية وراها وباين ان هما مجرمين
حمزه جرى طلع مسدسو وصوبو نحيتهم الرجالة خافت وتراجعت بسرعه لأنهم مش معاهم سلاح 
حمزة بضحك:يخربيت الجبن بجد …انتي اي حكايتك يا انسه ومين دول
البنت ببكاء:انا فاقدة الذاكره
(يلهوي????)
***”*
عند ريان وندى
وصلو البيت 
ربان:اسبقيني عالاوضه وانا هعمل مكالمة وهجيلك 
ندى نفذت كلامو وطلعت اوضتها وهو اتصل بحد
:أيوه يافندم
:منفذتش باقي الخطه ليه يا ريان نسيت شغلك ياسيادة الرائد ولا اي؟!
ربان بضيق واحترام:ياافندم انا رشيت الست صاحبة البيت بفلوس بمقابل انها تطلع ندى من البيت وفضلت ماشي وراها زي متفقنا ولما  لقيت ناس بيضايقوها انقذتها وعرضت عليها الجواز ..واديها دلوقتي بقيت مراتي..يبقى خطة اي اللي منفذتهاش
:انك تظهرها ليهم 
ريان بغضب:نعم؟!يا افندم حضرتك عايزني اعرض مراتي لخطر زي دا
:مراتك؟!متنساش انت اتجوزتها لي ياريان دي خطه مش اكتر
ربان بضيق :ايوة خطه ل
:خطه؟؟؟؟!
قطع كلامو صوت مصدوم من وراه لف بسرعه واتصدم لما شاف ندى
ريان بصدمه:ن ندى
يتبع…..
قلراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!