Uncategorized

اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثاني 2 بقلم ياسمينا

 اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثاني 2 بقلم ياسمينا

اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثاني 2 بقلم ياسمينا

اسكريبت بنت فلسطين الجزء الثاني 2 بقلم ياسمينا

مالك قرب من العسكري بكل هدوء وطلع هويتو المصريه وقال:  اظن انك بتفهم عربي كويس انا مصري ولو مدتنيش الولد دلوقتي وبدانا نتخانق اظن انك الوحيد الي خسران انت وبلدك 
العسكري بصلو يخوف وبعدين ادلو الولد ومالك ابتسم بنصر وبعدين باقي العساكر بداو يمشو بهدوء وادم قرب من قدس وقالها:  ياانسه 
قدس لفت وبصت عليه بغضب وجت تضربو في وشو بس هو مسك ايدها 
ادم بصدمه:  في ايه ياانسه مالك
قدس بغضب:  انت مين 
ادم:  اسمي ادم 
قدس بغضب:هو انا قلتلك شو اسم امك بقلك انت مين
مالك بصلهم وقال:  احنا مصرين 
فلسطين خدت منو الطفل وقالت:  شكرا انك رجعتلي الولد 
مالك: ده اقل حاجه نعملهالكم
قدس: بس هما خافو منكم كتير
ادم بثقه: هو احنا اي حد ولا ايه 
قدس بصتلو بضيق ومردتش 
فلسطين  :  طب جاين تعملو ايه 
مالك بص علي الناس الي كانو في شارع وقال: نقف جمب خواتنا
قدس بحزن: مبسوطه ان حد لسا بيفكر فينا
فلسطين: انا فلسطين ودي قدس وهاد عدي
ادم قرب من الطفل وحط ايدو علي شعرو هو بيحب الاطفال جدا وبعدين قال:  ممكن اشيلو 
فلسطين  ابتسمت وادتلو عدي وادم شالو وقالو:  اسمك ايه يابطل 
عدي:  اسمي عدي انا كان عند اب وأم بس ماتو وأخوي بستناه
مالك بستغراب: فين اخوك
عدي: هو رح يجي بسرعة همه قالو انو بمشوار 
مالك وادم بصو هلي قدس وفلسطين لقوهم بيعيطو ف فهمو ان اخوه مات
عدي بدموع: نفسي اعيش مرتاح واروح على مدرستي واكون بنص أهلي نفسي لما انام محطش ايدي على ذاني علشان مسمعش صوت القصف
ادم حضن عدي بحزن وقال:  قريب ياحبيبي قريب والله 
اما مالك بص علي البيوت المهدومه وعلي الناس الي كانو في شارع ونصدم لما لقهم بيضحكو وفلسطين قربت منو وقالت:همه هذول الفلسطينيين عندهم  ايمان يعني رح تلاقي كل شخص من هذول  ميتلو حدا بس هو لما بضحك بعنيش أنه سعيد لا معنا انو بدو يوصل 
لإسرائيل انهم مهما  عملو فينا بقدروش يكسرونا
مالك:  سبحان الله ربنا ادهم شجاعه كبيره اوووي 
فلسطين: شجاعه بتكفي العالم كلو يعني قدس ابوها مات امبارح مظلتش تصيح لا اجت هون على طول علشان تحمي دارها وتجيب حق ابوها 
مالك بابتسامه: ربنا ينصركم يارب
فلسطين بابتسامه: يارب 
اما قدس قربت من ادم وقالت:  احم انا بعرف احكي مصري على فكرة
ادم بضيق:  مسالتكيش علفكره
قدس بغضب:  هات الولد 
ادم:  تؤ هيفضل معايا
قدس:  لا دانا اشرشحلك بلمصري بقا
ادم بضحك:  اشرشحلك جبتيها منين دي
قدس بتفكير:  اممم تقريبا من فيفي عبدو 
ادم بضحك:  يخربيتها دي فضحنا في كل حته 
قدس ابتسمت وقالت:  بس اتعلمت منها كتير 
ادم:  اه انا كدا اطمنت عليكي مستقبلك هيبقا مشرف باذن الله 
قدس بضيق: انت بتتريق 
ادم بضحك: ابدااااا 
اما عدي بص علي البيت بتاعو وفتكر ان العب بتاعتو جوا ف قال:ممكن تتركني يا عم اروح اجيب اللعبة تبعي
ادم سابو وقال: بس تعال بسرعه 
عدي: اوك 
عدي جري علي بيتو وادم بص لي قدس وقال: متعملتيش من سفنار حاجه 
قدس: نعم مين دي 
ادم بضحك: لا متشغليش بالك مفيش حاجه 
فجاه سمعو صوت شخص بيقولهم: تعالو عنا اتفضلوا 
فلسطين: لا بدناش نتعبكوا 
الراجل  بابتسامة  :  مش بيوتكم انهدت صح اسمعو الحكي وتعالو
فلسطين  بصت لي مالك وقالت:  يلا نروح 
مالك  :  يلا
قدس:  بس نستنا عدي الاول 
فلسطين بصدمه:  واو بقينا نحكي مصري منيح 
قدس بضيق:  استغفر الله 
ادم بضحك:  اشكري فيفي عبدو هي الي علمتها 
مالك. بصدمه : فيفي عبدو الام المثاليه سبحان الله 
قدس مشيت من قدامهم بغضب وقالت: مبديش ارد عليكو 
قدس والباقي قربو من بيت الراجل وكان حاطت كراسي قدام البيت
الراجل:  اتفضلوا اقعدوا هون
فلسطين:  شكرا الكو.
الكل قعد وادم مسك تلفونو علشان يطمن علي مرام بس مقدرش يوصلها
______________________________________
اما عند عدي دخل بيتو وفضل يلم العب بتاعتو وقرب من صورتو هو واخوه ومسكها وحضنها وقال: انا بعرف انك موت مفكرني صغير قدامهم مش فاهمين اشي مابيعرفو انك علمتني الصبر  مابيعرفو اني شب على شكل طفل انا معشت طفولتي ابدا وحاسس اني رح اجي الك ونجتمع فالجنه مع ابوي وامي.. 
عدي بدات يلم لعبو وصورو هو واخوه 
اما عند مالك كان حابب يسألهم عن حياتهم 
مالك:  احم طب انتو ناوين علي ايه
قدس:  هتكلم مصري علشان تفهمنا بص انا  مثلا ناويه اجيب حق ابويا ومش  همشي من داري يعني بيتي المهم انا عارفه اني مبقاش ليا حد بس مستحيل اسيب الشيخ جراح اذ كان ابويا مات علشان يحمي بيتو 
فلسطين بحزن:  اما انا مش من هنا خالص 
مالك بصدمه:  بتكلمي مصري
فلسطين:  هتلقي هنا معظمنا بيعرف يتكلم مصري لان الهجه المصريه اسهل لهجه اصلا وتقريبا فلسطين والمغرب اصعب لهجه
مالك:  اممم فهمت طيب انتي بتقولي انك مش من هنا
فلسطين  بحزن:  انا من نابلس وبجب القدس جدا وعلشان اجي هنا ممكن اجي مره واحده بس في سنه وفي رمضان   وفي الايام تانيه بيبقا صعب اجي المهم  من سنتين بابا مات اليهود موتوه كان ماشي عادي في شارع وكان معه شنطه سوده شيلها علي كتفو والشارع كان فيه جنود اسرائيلين شكو فيه ومن غير ما يفتشوه ضربو عليه نار علي اساس ان معه قنبله ولما فتحو الشنطه لقو فيها اكل انا كنت عملهولو… 
فلسطين  مقدرتش تكمل كلامها ونفجرت من العياط وقدس حضنتها بحزن 
فلسطين  بدموع:  كان وشو منور لما غسلوه وكدا مبقاش عندي اب والام ماتت وانا صغيره مبقاش فاضلي غير عمتي جتلها هنا من سنه وقعدت معاها بس هي ماتت خلاص موتوها واحد اسرائيلي قالها تبيعي بيتك وهنديكي فلوس قد كدا ولما رفضت بصلها بصه عمري ما هنسها وبعد فتره جم يطلعونا من بيوتنا وموتوها ومبقاش كدا عندي حد 
مالك بصلها بحزن وبعدين بص لي ادم 
ادم بحزن:  ازاي استحملتي موت ابوكي تقريبا كان اقرب حد ليكي 
فلسطين حطت ايدها علي قلبها وقالت:  والله قلبي محروق لغيت دلوقتي مش قادره انسه موتو وكل ما افتكر مات ازاي اتعذب اكتر 
قدس:  بس احنا عندنا حاجه كدا اسمها صبر وده الي مخلينا لسا عايشين 
مالك:  كل العرب معاكم مشوفتوش الفيس الدنيا مقلوبه عليكم  
قدس مسكت تلفونها وقالت:  دخلت الفيس ولقيت ناس كتير من دول مختلفه معانا وعاملين هشتاج وفرحت ان حد لسا حاسس بينا 
ادم. بسرعه:  عندك واتس
قدس:  ايوا ليه 
ادم:  انا عايز اكلم مراتي خطوتنا المصريه وقفت لما طلعنا من مصر 
قدس ادتلو تلفون وقالت:  اتفضل 
ادم مسك التلفون بسرعه وحط رقم مامتو وبعتلها علي واتس ( ماما مرام عملت ايه)  
مالك:  اهده هتبقا كويسه 
ادم بقلق:  مردتش
فجاه سمع صوت اشعار من  تلفون وبص عليه لقه  مقفول 
ادم. بسرعه:  افتحي البسورد 
قدس قامت ووقفت جمبو وكتبت البسورد وتلفون فتح وادم دخل شاف الرساله وكان مكتوب (شد حيلك ياحبيبي مرام خلفت ولد زاي القمر بس للاسف ربنا اخترها االله  يرحمها ) 
ادم بص علي تلفون بصدمه وقدس بصت علي تلفون وقرات الرساله بصوت عالي….. 
مالك بصدمه  :  مستحيل
آدم  مكنتش بينطق 
مالك قرب منو وقال بحزن:  ادم 
ادم بصلو……….  وفجاه سمعو صوت صواريخ وناس بدات تصرخ 
فلسطين  بصريخ: بضربوا علينا لازم نتخبا 
قدس برعب:  عدي عدي فالدار 
مالك جري علي بيت عدي وقال: هروح اشوفو
فلسطين جريت وراه وقالت:  هاجي معاك 
اما قدس بصت علي ادم لقتو لسا واقف ومش بيتحرك وناس عماله تجري وصوت الضرب كان بيزيد 
قدس بصوت عالي: هنموووووت تعااا
ادم مردش عليها كان في عالم تاني وقدس مسكت ايدو ودخلو مبنا وادم زق ايدها وقال بغضب: مراتي لازم اروحلها 
قدس: برا فيه خطر مش هيسبونا غير لما نموت كلنا 
ادم قعد في الارض بضعف: ماتت
قدس بحزن: ابوي مات امبارح وهيني قدامك معقول انا اقوى منك 
ادم بدموع: دي كانت كل حياتي
قدس بدموع:  تعرف ابوي مات كيف دخل جسمو 10 طلقات وموتو. كانت صعبة 
ادم بصلها وقال بضعف: مكنتش عايزها تمشي وتسبني
قدس قربت منو وقعدت في الارض وقالت:  طب على الأقل أنت عندك ام وولد من ريحتها احمد ربنا 
ادم مسح دموعو وقال: الحمدالله
قدس قامت تاني ومدت ايدها لي ادم وقالت:  اثبتلي انك اقوه مني وقوم اوعى تقع الموت مبوقعش الموت بقوي
ادم مسك ايدها وقام
قدس: انا قويه لدرجه اني سامعه صوت القصف ومش خايفه لاني اتعودت علي صوت ده انا بس كل مخوفي علي شعبي 
ادم بحزن: متخافيش ربنا عمرو ما هيسبكم وانا دكتور تعالي نطلع برا نشوف حد مصاب ولالا
قدس: يلا
ادم وقدس طلعو من المبنا اما فلسطين ومالك وصلو قدام بيت عدي وجاين يقربو من البيت فجاه صاروخ وقع علي البيت وطيرهم……. بعيد عن البيت……….
________________________________________
وبعد ساعه * 
مالك فاق لقه نفسو في عربيه اسغاف وبعدين حط ايدو علي راسو لقها فيها شاش وبعدين افتكر عدي قام بسرعه ونزل من العربيه ونصدم من الي شافو كان قدامو بيوت كتير مدمره  وناس عماله تجري وبيشلو المصابين 
مالك بغضب: عملوها وضربونا من ضهرنا 
مالك جري علي بيت عدي ولقه البيت اتهد والناس بتشيل التوب وقدس كانت بتشيل معاهم 
مالك بصدمه: هو عدي فين
قدس بصتلو وعنيها مليانه دموع وقالت: تحت التوب ده 
مالك بغضب: لا مستحيل 
مالك قرب منهم وفضل يشيل معاهم التوب 
قدس بصريخ: كلنا بنموت ومحداش حاسس فينا شو ذنب الولد ليموت 
مالك بصدمه: لا مستحيل يموت لااا
فلسطين:  لااا مات احنا حياتنا مدمرة محداش حاسس فينا بنموت كل يوم 
مالك بص وراه لقه فلسطين واقفه ووشها مليان جروج وادم كان سندها
قدس بدموع:  كل يوم حدا غالي علينا بيموت بقينا من غير أهل 
فلسطين بصربخ:  كل هاظ علشان شو 
مالك رجع يشيل التوب تاني مكنش يعرف انو الي بيشوفو في تلفزيون غير الي في الحقيقه 
وفجاه ظهر قدامو ايد الطفل…  مالك فضل يشيل التوب وهو بيدعي انو ميكنش عدي وادم قعد جمبو وبدا يشيل. معاهم ونصدمو لما شافو جثة عدي 
قدس غمضت عنيها مقدرتش تشوف منظرو وقالت بدموع: حسبي الله ونعمه الوكيل
فلسطين قعدت في الارض ومسكت ايد عدي كانت تقريبا ايدو الوحيده الي سليمه وباقي جسمو مدمر 
فلسطين بدموع:  انا اسفه مقدرتش احميك انا اسفه انك اولدت في بلد كلها حرب وفيها ناس انجاس انا اسفه انك عشت طول حياتك من غير أهل وطفولتك راحت انا اسفه انك متت الموته هاذ بس هيك احسن انك ارتحت روح ل ابوك وامك واخوك وصدقني مش راح اترك حقك
مالك قرب منو وشالو علي كتفو وقال:  لازم ندفنو 
فلسطين قامت ومسكت ايد عدي تاني وقالت بدموع:  خليه يروح لي اهلو اكيد مستنينو… 
اما ادم دموعو خانتو ونزلت وبعدين مسك تلفون قدس وبعت لي مامتو..  (سمي ابني عدي ياماماا)  ….. وهنعرف بعدين  
يتبع….
لقراءة الجزء الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي للكاتبة غادة صلاح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى